| Forfatter |
|
Rybber Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ventede spændt på KiSS 558, men efter de første anmeldelser syntes jeg dog at den virker lidt tam.
Jeg overvejer i stedet en HTPC. Det lyder meget lovende men jeg ved ikke rigtig noget om det. Jeg kan dog sagtens skille en normal PC ad og samle den igen 
Den skal gerne afløse både DVD og video og også gerne stereoanlæg.
Jeg har kigget lidt på Aopen/MSI's løsninger med indbygget anlæg - er der nogen der har erfaringer med disse?
Det lader dog ikke til at der er forstærker i disse enheder, men hvis man nu slog to fluer med ét smæk og købte et surroundhøjtaler sæt til PC (evt. Creative Labs), kan man så bruge sin HTPC til surround dekoder og dermed fuldgyldigt surround-anlæg og radio - erfaringer??
Og så et rigtigt begynder spørgsmål: Er det meningen at man skal lade sin HTPC stå tændt 24/7 eller skal man boote Windows hver gang eller hvad gør man ?
Tips til godt udstyr ud fra disse krav søges også ?
Mvh Rybber
|
| Til top |
|
| |
tumpen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rybber
Det er virkeligt svært at svære meget egentydigt på nogle af dine spørgsmål.
Lad os starte med de "lette".
1.
Jeg har kigget lidt på Aopen/MSI's løsninger med indbygget anlæg - er der nogen der har erfaringer med disse?
Jeg har ingen erfaringer med disse.
2.
Og så et rigtigt begynder spørgsmål: Er det meningen at man skal lade sin HTPC stå tændt 24/7 eller skal man boote Windows hver gang eller hvad gør man ?
Det bestemmer du jo helt selv .vil du også bruge din htpc som video er det nok en god ide ,ellers ikke nødvendigt.
3.Det lader dog ikke til at der er forstærker i disse enheder, men hvis man nu slog to fluer med ét smæk og købte et surroundhøjtaler sæt til PC (evt. Creative Labs), kan man så bruge sin HTPC til surround dekoder og dermed fuldgyldigt surround-anlæg og radio - erfaringer??
Det er korrekt der ikke er forstærker i disse enheder. Lyd (radio ,tv ) er ikke det store problem men det er lidt mere tricky med surround. Det er muligt at bruge htpc som surround dekoder ,men vi du have "et fuldgyldigt surround anlæg" ville jeg nok vælge en ekstern forstærker og normale højtalere til lyden da pc højtalere stadig ikke kan måle sig med et normalt anlæg.
Det er meget svært at give dig tips til udstyr for der er RIGTIGT mange forskellige muligheder at gribe dit projekt an på.Mange af disse er dog byg selv og det er rigtigt mange vigtigte beslutninger at tage angående komponenter,og specielt software delen kan være tricky at vælge det rigtige
For at få en løsning der er optimal for dig skal der tages MANGE beslutninger.
Dette kræver lidt viden.
Jeg kan prøve at hjælpe dig lidt på vej ..
budget /evner .En htpc kan koste alt fra ca 5 k til 20-30 og sikkert også mere alt efter hvad du vil med den.
Skal "maskinen" stå fremme og være pæn ?
En normal pcer støjer ofte en del ,men det er absolut ikke en fordel ved htpc.
skal den styres af keyboard/mus eller en remote ?
Skal dine medier bare afspilles på maskinen ,eller skal den være en jukebox?
vil du kunne optage tv mens du ser en anden tv kanal..
Jeg ville anbefale dig at læse lidt mere om det så du kan definere dine krav og behov mere specifikt.
håber dette hjælper dig lidt i den rigtige retning.
|
| Til top |
|
| |
Rybber Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
tumpen skrev:
| Skal "maskinen" stå fremme og være pæn ? |
|
|
Jeps, jeg har allerede læst en masse on HTPC. Jeg overvejer et Ahanix D.Vine 6SQ case, da den klart skal stå fremme og dette er en rigtig flot case.
tumpen skrev:
| En normal pcer støjer ofte en del ,men det er absolut ikke en fordel ved htpc.
skal den styres af keyboard/mus eller en remote ? |
|
|
Jeg har overvejer en masse støjsvage/frie dele. Thermaltale fanless103 CPU køler og en lownoise 12-14dba PSU.
Den skal styres af en remote, gerne en RF model. Og musen skal også kunne styres via remoten - kan du anbefale en god remote?
tumpen skrev:
| Skal dine medier bare afspilles på maskinen ,eller skal den være en jukebox? |
|
|
Jukebox også over Wifi.
tumpen skrev:
| vil du kunne optage tv mens du ser en anden tv kanal.. |
|
|
Jeg skal helt sikkert kunne se en anden kanal imens... jeg går ud fra at det handler om at have et TV tuner kort i maskinen? Jeg overvejer et Hauppauge 350 med radio, da jeg gerne vil eliminere behovet for et seperat anlæg.
tumpen skrev:
| Jeg ville anbefale dig at læse lidt mere om det så du kan definere dine krav og behov mere specifikt. |
|
|
Jeps :-)
Ang. surround, så har pt. ingen ekstern lyd til mit TV (som også er et alm 25"). Derfor vil selv en PC baseret surround løsning være et stort skridt for mig. Jeg overvejer et Creative Audigy 2 ZS (eller var det SZ?) med tilhørende 5.1 højtalere til.
Er det noget der kan bruges til DVD, divX, MP3 og FM radio?
Rybber
|
| Til top |
|
| |
whatz Branchemedlem

Hififreaks
Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hverken MSI's eller Aopen's barebone er værd at glo på, de er meget pæne, men de larmer så meget at du ikke fatter det.
MSIen er så elendig opbygget inden i, jeg har ikke plads til mit f.eks.
Radeon 9700 Pro og den har massive problemer med at komme af med varmen
hvis der bare sidder et agp kort eller lydkort i pci porten. Så den
ville jeg absolut holde mig fra.
En KiSS kan ellers blive en ok maskine hvis man bare bruger nogle af de hacked firmwares ;-)
__________________ Mvh,
Daniel Nielsen
Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
|
| Til top |
|
| |
tumpen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
fint du har sat dig ind i det ,det tager lang tid at mestre denne diciplin og det vil du sikkert også finde ud af.
Jeps, jeg har allerede læst en masse on HTPC. Jeg overvejer et Ahanix D.Vine 6SQ case, da den klart skal stå fremme og dette er en rigtig flot case.
Ahanix kabinetter er noget af det flotteste jeg har set.
Jeg har overvejer en masse støjsvage/frie dele. Thermaltale fanless103 CPU køler og en lownoise 12-14dba PSU.
Den skal styres af en remote, gerne en RF model. Og musen skal også kunne styres via remoten - kan du anbefale en god remote?
Jeg har ikke personlig erfaring med de komponenter du nævner ,men kan sige det er ikke alle lydløse psu der reelt er det...:(
der er også rigtig mange remotes at vælge imellem ,det fedeste er helt klart en PDA over wifi. dette giver mulighed for 2 vej kommunikation ,så behøver du ikke at have tv eller monitor tændt for at styre htpcen. Der følger en remote med til de fleste tvkort brug evt dem til du følder dig helt sikker ..
kig evt lidt på dette og girder...
Jukebox også over Wifi.
jukebox ok husk dette kan hurtigt gribe om sig med stort behov for harddisk plads,specielt hvis du vil have film på også..jeg er dog ikke helt klar over hvad du mener med jukebox over wifi skal du have flere "clienter" der skal kunne afspille disse ?
At se enkanal optage en anden sætter krav til flere end et tv kort samt den software du bruger til at styre dette skal også understøtte funktionaliteten.Det er ikke alle der gør det.men der er eksempler på folk med op til 8 kort i ,men det er efter min mening kun amerikanere det kan finde på dette :))
Jeg har ikke et personlige erfaringer med haupauge 350,men har hørt at det kan "drille" en de specielt er den ikke glad for at samarbejde med andre kort. og så er det også dyrt hvis du skal have 2-3 stykker af dem.
Ang. surround, så har pt. ingen ekstern lyd til mit TV (som også er et alm 25"). Derfor vil selv en PC baseret surround løsning være et stort skridt for mig. Jeg overvejer et Creative Audigy 2 ZS (eller var det SZ?) med tilhørende 5.1 højtalere til.
Er det noget der kan bruges til DVD, divX, MP3 og FM radio?
Det kan bruges vil dog stadig anbefale en reel forstærker løsning.
allerede nu løber maskinen op i et pænt beløb og at smide et sæt pc højtalere til vil være en skam synes jeg.
bare mit input
ps.nu har det været meget en hardware snak ,men at finde den "rigtige" software er nok den største udfordring idag..Men kommer meget an på den enkeltes krav.
|
| Til top |
|
| |
Rybber Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mente med jukebox og Wifi var bare at den også skal have Wifi og kunne spille filer fra andre netværksenheder.
Ang. PSU's, hvad er så de mest støjfrie? Jeg har kig på en der hører til d.vine casene og som angiveligt skulle være meget støjsvag (14DB)
For at prisen ikke skal løbe helt løbsk vil jeg nok undlade surround i første omgang.
Jeg har allerede PDA med Wifi - hvilke programmer kan du anbefale?
Hvilke programmer kan du anbefale generelt? Jeg har prøvet Meedio, men det lader dog ikke til at der er en PVR del i den?
Og ang. det at se tv mens man optager en anden kanal... kan man ikke bare se tv på tv'et som man plejer at gøre? Dette kræver dog at man skal have fordelt antennesignalet til både TV og HTPC - er det ikek normen?
Jeg går da ud fra at måden man bruger sin HTPC på er via TV out og så ind i TV'et med et VGA->scart converter kabel hvor man så har adgang til HTPC'en på en af AV kanalerne?
Har du nogen erfaring med at programmere/styre det valgfrie VFD display der kan købes til D.vine kabinetterne? Kan de gængse frontends styre dette?
Tak for svarene.
Mvh Rybber
|
| Til top |
|
| |
FoxBat Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Med SnapStreams Beyond TV3 er det muligt at have flere TV kort i maskinen.
Derved kan der optages fra flere programmer på en gang, eller se et program samtidig med at man optager et andet.
Se mere på http://www.snapstream.com
Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |
DC-Z93 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ingen erfaringer med den CPU-køler du nævner, men hvis du ligger inde med en Pentium 4, så kan jeg fortælle dig at den bli' ca. 55-60° standard, uden den vilde køling... Dertil kan den passive køler ikk' være god, hvis din CPU skal arbejde 100% flere timer ad gangen :-) En løsning på dette kunne være at smide 2 blæsere i dit kabinet, en til indsugning og en til udsugning. Vil du gerne have et lydløst system, så skal du kigge på en Zalman 7000 AlCu køler, eller måske den version derer i rent kobber, så kan du nøjes men den på ½ styrke og samtidig én blæser. Dertil kan du isolere dit kabinet med noget isolerings materiale fra NoiseBlocker e.lign , så kan du smide endnu en blæser i uden problemer, og du vil få et endnu bedre system som med garanti ville kunne køre 24/7/365 uden varme problemer, medmindre du har 35-40 grader i stuen.
En lille tilføjelse til den TT-køler du har fundet, er at den er meget stor, og derfor kræver at der er plads på bundkortet! Ellers vil en montering være umulig!
Hvis du har spørgsmål til hvilke blæsere du skal have i, så skal du have 120mm, da de flytter mest luft i forhold til hvor meget de larmer (som er mindre end 40, 60 80 og 92mm blæsere :D :D )
Du kan evt. skrive en mail til mig på JensChr@lite.dk hvis du har flere spøgsmål vedr. et lydløst system :) Så skal jeg forsøge at guide dig så godt som muligt :D
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom din computer ikke skal flyttes rundt eller adndre ting villejeg hvis jeg var dig tage et kig på denne køler: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=78972
DC: Du skriver at han skal have en 120mm blæs i.. hmm tro på det når kabinettet kun har plads til 2 60mm Og det ville være synd at skære et hul til en 120mm.
Der er lige en ting du skal overveje, jeg var sådan set gået helt igang med at bygge en HTPC havde fundet alle dele.. havde sat mit software op og kørte test på en anden computet. Men men men. da jeg satte min test computer til mit TV var der bare noget være L*RT at kigge på, jeg har brugt programmer til at justere frekvens med sådan det bedre skulle passe til tv'et men nej, det blev ikke meget bedre.
Men hvis du er ligeglad med at kunne læse nyheder surfe på nettet via din HTPC, og du kun vil bruge den til at se film og hører musik så synes jeg det er en meget dyr løsning i forhold til hvad du for.
Du kunne evt. prøve at tage et kig på nogle af de færdigeløsninger der er på markedet. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
DC-Z93 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... hov.... :p Have ikk' li' kiget på kabinettet... Men faktisk er at ma somregel kan skære hul til en større blæser, ude at ødelægge den ydre del a kabinettet, så længe man ved hvad man skal gøre :D Har efterhnden set nogle ret flotte konverteringer fra eks. 80mm til 120mm :D
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe jeps.. men det kan stadig ikke lade sig gøre i kabinettet. Tag evt. et kig på det på www.tweakup.dk Men ellers har du helt ret i at 120 = mest performance, mindst lyd  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Rybber Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, men jeg har allerede købt og samlet dyret med en Thermaltake fanless103 køler. Køleren kunne faktisk ikke være der i højden da det er et desktop kabinet, men jeg bøjede den bare forsigtigt ved heat-piperne. CPU temp ligger på 58,5 ved normal load, og køleren er ret varm at føle på er dette for meget?
Computeren kører nu fint nok på trods af temperaturen... og jeg har faktisk tænkt mig at installere nogle noise control anti-støj måtter da den helst skal være 99,9% lydløs til stuebrug - og jeg syntes ikke at de 3 (silent PSU + 2 silent 60mm) blæsere er støjsvage nok til at den står tændt 24/7.
Mvh Rybber
|
| Til top |
|
| |
DC-Z93 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, enten har du load, elelr også har du idle :D
Det ville hjælpe en del hvis du kunne fortælle hvilken CPU du har i den :D Hvis det er en P4, så er det meget normalt, men hvis det er en AMD XP så er det meget højt!!! Til sammenligning ligger min egen computer med en XP Barton 3200+ på 48-49° 100% load efter 24 timer :D Uden den ville køling...
|
| Til top |
|
| |
Rybber Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det er en P4 celeron-D 2.53 GHz og den er ca 55 grader i idle efter jeg har installeret noise killer måtter i kabinettet.
Jeg kunne dog godt tænkt, at prøve mig at køre 100% fanless. Hvad er max-temp på sådan en celeron ?
|
| Til top |
|
| |
DC-Z93 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
55° idle er en pæn temp. for en P4 2,35Ghz... Men det er stadig ca. 5-8° for højt, formodentlig grundet den fanless CPU-køler. Noise Kille måtter hæver dog også temp.'en på CPU'en nogle få grader.
Max temp. på sådan en celereon er svær at sige, dog kan du finde nogle standard specifikationer ved hjælp af Google, dog ved jeg at de nye Celeron skulle holde en okay temp., men du får også performance efter at det er en Celeron :-( Celeron er en 2. klasses processor :-(
100% fanless, kan nok kun lade sig gøre med vandkøling, eks. en Zalman Reserator 1, som kun har pumpe lyden der larmer en lille bitte smule!
|
| Til top |
|
| |
Rybber Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers tak, men jeg skal ikke have sådan et blåt monster stående inde i min stue 
Mit eneste problem er faktisk min mini-ATX PSU fra Ahanix. Hvis den kunne gøres fanless ville det hjælpe på sagerne (?)
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rybber skrev:
| Hvilke programmer kan du anbefale generelt? Jeg har prøvet Meedio, men det lader dog ikke til at der er en PVR del i den? |
|
|
Meedio TV udkommer i pre-release i morgen eller lørdag med begrænset funktionalitet og hardware-understøttelse (Win-TV PVR-250/350). Den får understøttelse for xmltv, som er den eneste danske EPG, jeg kender. I ventetiden fungerer myHTPC med GotTV fint, og det kan gøres stort set "seamless" med Meedio, hvis man gider...
Rybber skrev:
| Og ang. det at se tv mens man optager en anden kanal... kan man ikke bare se tv på tv'et som man plejer at gøre? Dette kræver dog at man skal have fordelt antennesignalet til både TV og HTPC - er det ikek normen?
Jeg går da ud fra at måden man bruger sin HTPC på er via TV out og så ind i TV'et med et VGA->scart converter kabel hvor man så har adgang til HTPC'en på en af AV kanalerne? |
|
|
Yep - det gør jeg i hvert fald - to tunerkort er kun nødvendige, hvis du ikke har tuner i skærmen (fx en projector eller PC-skærm) eller ønsker at kunne optage fra flere kanaler samtidig.
Mht. støj har Alt om Data testet strømforsyninger i det seneste nummer, og nogle af de "lydløse" strømforsyninger var kun lydløse, fordi de ikke kølede, ikke fordi de kølede mindre støjende! Jeg vil tro, det samme gælder fanless CPU-kølere; de kræver bare tilsvarerende bedre udluftning af kabinettet!
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Showshifter har også EPG og det virker ret så let at sætte op.
JEppe
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
paqi skrev:
| Showshifter har også EPG og det virker ret så let at sætte op. |
|
|
Ja, jeg kan se, at Showshifter også har fået support for XMLTV, hvilket efter min mening er et must for PVR-software, når man er i DK.
|
| Til top |
|
| |