Hovedfordelen, sådan som jeg har forstået det, er at man kan benytte en projektors/plasmaskærm højere opløsning til noget nyttigt. En HTPC er en kraftigt badassmotherf**ker som til hver en tid kan scalere billedet bedre end en dvdafspiller. HTPC'en scalerer så billedet til den ønskede opløsning og man får derfor et bedre billedet end førhen. En anden ting er også brugen af FFDshow som kan lægge forskellige filtre så billedet bliver mere skarp og kontrastfuldt.
Det er sådan set det jeg har fået at om HTPC, dog er jeg på ingen måde blevet overrasket over kvaliteten hos HTPC'er kontra dvdafspillere. Samtidigt er der også vildt mange problemer i forbindelse med en HTPC, se bare hvor man tråde der er oprettet og som handler om forskellige små problemer her i forummet.
Jeg har dog selv besluttet at lave en HTPC og beytter den da også nogle gange, bare ikke når jeg ser film
. Der er det min dvdafspiller der bliver brugt, simpelthen fordi jeg ikke mener at kvaliteten er at se og man undgår ALLE problemerne.
Jeg har personligt brugt mange kræfter på at få min maskine bygget, men hele tiden er der dukket noget nyt op, hvilket emdførte til, at jeg en dag fik nok og købte en dvdafspiller.
Blandt problemerne kan jeg nævne:
- Underscan på MANGE dvdtitler, dette skyldes som sådan ikke HTPC'en, men at skiverne ikke er optaget/lagret i perfekt 16:9. Ved at benytte RGB fjerner man dette, da min dvd ihvertfald tilpasser billedet perfekt og dermed fjerner de små sorte rammer omkring billedet.
- Mit DVD-drev (NEC 2500A) var mange gange ude af stand til at læse mine film, en ting der drev mig til vanvid, hvis man f.eks. var midt iunde i en film og computeren så så lige pludselig frøs fordi at drevet ikke kunne læse skiven. Drevet er skiftet nu (3520A) og virker fint.
- Ved hurtigere panoreringer forekommer der sorte bjælker og jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre ved det.
Dette er ikke ment til at svine HTPC konceptet til, men bare at jeg mener at det er en smule overrated ift. en god dvdafspiller med et kvalitets RGB kabel. FFDshow var heller ingen stor succes, da jeg prøvede det med en med udførlig guide. Jeg tog et screenshot af billedet, og kunne da godt se en forskel. Jeg kunne bare ikke se hvilken en der var bedre end den anden. Det var hip som hap.
Dog kan jeg godt se det fede ved at benytte en HTPC til tv. At kunne optage imens man ser tv, pause, planlægge osv er mega smart, men også der er der problemer, se bare på tråden omkring at få den tvguide til at virke på dansk (EPG-et eller andet). Jeg tror simpelthen, at HTPC er i et for tidligt stadie og jeg venter derfor til, at der forekommer perfekte løsninger uden problemer og vil så tage den derfra.
Men for at besvare dit spørgsmål. Da jeg dengang kørte tvout til tv'et oplevede jeg at skriften var MEGET utydelig og at jeg kun kunne bruge det til at se film på, hvilket dog også var fint nok. Jeg vil tro at du vinder meget mere ved at benytte en dvdafspiller til tv'et fremfor en HTPC. Dog kunne det være rart lige at vide hvilken tv vi har med at føre, et Dantax med kun composite in eller Panasonic 100Hz 16:9 tv med DVI indgang?
Lidt information om min "HTPC":
- Asus P4P800-VM bundkort
- P4 2.4 Northwood (pga. varmen)
- Audiotrak Maya 5.1 MKII
- NEC 3520A DVD-Brænder
- 512 PC3200 RAM
- Radeon 9600SE grafikkort
- Antec Minuet kabinet.

Puha. Rimeligt rodet indlæg, men orker ikke at gå det igennem for stave/kommafejl og sammenhæng.