Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvad er der af fordele? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har mange gange overvejet at bygge en HTPC, men hver gang jeg tester det hele på mi dårlige fjernsyn så kan jeg ikke se fordelene ved sådan en. Grund til jeg ikke kan se nogen i det med det er at billedet er så dårligt på TV at det gør helt ondt. Jeg har prøvet med en masse tools til at stille hz og mange andre for at tune setupet, men uden held.

Så er det jeg kommer til at tænke, er der overhovedet nogle fordele ved en HTPC når man har et TV? I så fald hvilke?

Man kan jo få en ovenud god DVD/CD afspiller til 2-4k, er det så ikke at foretrække?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hovedfordelen, sådan som jeg har forstået det, er at man kan benytte en projektors/plasmaskærm højere opløsning til noget nyttigt. En HTPC er en kraftigt badassmotherf**ker som til hver en tid kan scalere billedet bedre end en dvdafspiller. HTPC'en scalerer så billedet til den ønskede opløsning og man får derfor et bedre billedet end førhen. En anden ting er også brugen af FFDshow som kan lægge forskellige filtre så billedet bliver mere skarp og kontrastfuldt.

Det er sådan set det jeg har fået at om HTPC, dog er jeg på ingen måde blevet overrasket over kvaliteten hos HTPC'er kontra dvdafspillere. Samtidigt er der også vildt mange problemer i forbindelse med en HTPC, se bare hvor man tråde der er oprettet og som handler om forskellige små problemer her i forummet.

Jeg har dog selv besluttet at lave en HTPC og beytter den da også nogle gange, bare ikke når jeg ser film . Der er det min dvdafspiller der bliver brugt, simpelthen fordi jeg ikke mener at kvaliteten er at se og man undgår ALLE problemerne.

Jeg har personligt brugt mange kræfter på at få min maskine bygget, men hele tiden er der dukket noget nyt op, hvilket emdførte til, at jeg en dag fik nok og købte en dvdafspiller.

Blandt problemerne kan jeg nævne:

• Underscan på MANGE dvdtitler, dette skyldes som sådan ikke HTPC'en, men at skiverne ikke er optaget/lagret i perfekt 16:9. Ved at benytte RGB fjerner man dette, da min dvd ihvertfald tilpasser billedet perfekt og dermed fjerner de små sorte rammer omkring billedet.
  • Mit DVD-drev (NEC 2500A) var mange gange ude af stand til at læse mine film, en ting der drev mig til vanvid, hvis man f.eks. var midt iunde i en film og computeren så så lige pludselig frøs fordi at drevet ikke kunne læse skiven. Drevet er skiftet nu (3520A) og virker fint.
  • Ved hurtigere panoreringer forekommer der sorte bjælker og jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre ved det.

Dette er ikke ment til at svine HTPC konceptet til, men bare at jeg mener at det er en smule overrated ift. en god dvdafspiller med et kvalitets RGB kabel. FFDshow var heller ingen stor succes, da jeg prøvede det med en med udførlig guide. Jeg tog et screenshot af billedet, og kunne da godt se en forskel. Jeg kunne bare ikke se hvilken en der var bedre end den anden. Det var hip som hap.

Dog kan jeg godt se det fede ved at benytte en HTPC til tv. At kunne optage imens man ser tv, pause, planlægge osv er mega smart, men også der er der problemer, se bare på tråden omkring at få den tvguide til at virke på dansk (EPG-et eller andet). Jeg tror simpelthen, at HTPC er i et for tidligt stadie og jeg venter derfor til, at der forekommer perfekte løsninger uden problemer og vil så tage den derfra.

Men for at besvare dit spørgsmål. Da jeg dengang kørte tvout til tv'et oplevede jeg at skriften var MEGET utydelig og at jeg kun kunne bruge det til at se film på, hvilket dog også var fint nok. Jeg vil tro at du vinder meget mere ved at benytte en dvdafspiller til tv'et fremfor en HTPC. Dog kunne det være rart lige at vide hvilken tv vi har med at føre, et Dantax med kun composite in eller Panasonic 100Hz 16:9 tv med DVI indgang?

Lidt information om min "HTPC":

• Asus P4P800-VM bundkort
  • P4 2.4 Northwood (pga. varmen)
  • Audiotrak Maya 5.1 MKII
  • NEC 3520A DVD-Brænder
  • 512 PC3200 RAM
  • Radeon 9600SE grafikkort
  • Antec Minuet kabinet.

Puha. Rimeligt rodet indlæg, men orker ikke at gå det igennem for stave/kommafejl og sammenhæng.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej Janik

Jeg er helt enig med dit idlæg derfor jeg postede denne tråd, for at se om der egenlig var nolge fordel for som stadig har TV.

Jeg må især give dig ret i at HTPC er på et tidligt stadie, men jeg kan godt se fordele for dem som har en projektor.

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig en HTPC er at jeg synes der er så mange features, men stort set ingen kan bruges til TV. Håbede derfor der var nogen som kunne give mig nogle hints til hvad en HTPC kan bruges til for os TV-folk.

mlun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden set mange der skriver at billedkvaliteten ved visning gennem en HTPC er noget dårligere end ved normal brug af fjernsyn/DVD. Det kan selvfølgelig skyldes konfigureringsforhold. Men kan det overhovedet lade sig gøre at få et billede der stort set er identisk i kvalitet med den normale fjernsynsvisning?
Mogens
Til top Vis mlun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mlun

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

mlun skrev:
Jeg har efterhånden set mange der skriver at billedkvaliteten ved visning gennem en HTPC er noget dårligere end ved normal brug af fjernsyn/DVD. Det kan selvfølgelig skyldes konfigureringsforhold. Men kan det overhovedet lade sig gøre at få et billede der stort set er identisk i kvalitet med den normale fjernsynsvisning?
Mogens

Kvalittetn i gennem en HTPC er meget bedre, men men men... Fjernsyenet er ofte i  så dårlig kvalitet at man ikke kan se de billed fejl der er. Disse fejl bliver meget tydligere igennem en HTPC fordi den er så meget bedre, derfor ser det dårligt udhehe.

Prøv at se en divx film på din computerskærm og bagefter på dit tv. så vil du se hvad jeg mener. TYDELIGT

mlun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ: Nu snakker jeg ikke om en sammenligning mellem computerskærm og fjernsyn, men om billedkvaliteten af 1) Fjernsyn vist gennem fjernsynet ved normalt brug, og 2) Fjernsyn genereret fra et signal stammende fra et TV-tunerkort i en HTPC.

Da man åbenbart ikke - endnu - kan få en MCE/MythPC kompatibel DVB-C TV tunerkort, så er sammenligningen mellem et identisk analogt signal ved metode 1) og 2).

Og dette er så endda ringere end det signal jeg idag får via min Selector - men lad det ligge.

Til top Vis mlun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mlun

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

At bruge en HTPC er vel ikke KUN til at se film??

Jeg har for eksempel smidt følgende komponenter ud fra mit hjem:

Radio tuner, cd-afspiller, vhs video, DVD-afspiller og indsat en lille Compaq Small form factor computer under mit tv sammen med min forstærker.

Nu bruger jeg så den til at se mine film, både dvd og det jeg optager fra tv. Jeg har alle mine 550 cd'er liggende på maskinen så disse fylder heller ikke i min stue. Så høre jeg radio, både alm og internet streaming, hvilket igen giver mig mulighed for at optage dette. Mine billeder ligger på maskinen så vi kan se dem via vores tv. OG derudover så har jeg jo også EPG'guiden der gør det så meget lettere at optage programmer fra TV.

Faktsik så bruger jeg slet ikke tuner delen til andet end at optage frar TV, så jeg tror mere det er spørgsmålet om hvad folk bruger det til. Min frontend er Showshifter som, uanset hvad andre siger nok er den mest stabile platform lige nu som måske ikke er helt så bruger venlig som MCE2005 men som er stabil i den form den har lige nu.

Jeg tror mange af de brugere herinde der bruger HTPC er mere som en slags video/DVD afspiller med alverdens codecs, afspillere og deinterlacere og her kan jeg ikke diskutere med omkring kvaliteten da jeg slet ikke går såå meget op i den slags. Her må de gutter komme ind med deres erfaring.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

UPS glemte lige at tilføje, at på mit Panasonic tv inde i soveværelset, der leverer Mit Hauppauge PVR150 tunerkort et billede som er mindst lige så godt som det der sidder i tv'et, så hvis det sættes rigtigt op så burde det give samme kvalitet.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes