| Forfatter |
|
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står og skal til at købe/samle mig en HTPC, og ville lige spørge nogle kloge mennesker til råds inden jeg punger ud.
HTPC'en skal anvendes sammen med min Panasonic AE300 (DVD/upscaling) og med alm. TV samt alm. forstærker (billeder, radio, musik mm.). HTPC'en skal være støjsvag, dvs. den skal ikke larme mere end min projektor (28 db), idet den jo skal stå i stuen.
Herunder ses komponenterne som jeg har i tankerne
| Kabinet |
LASCALA LC10M |
| PSU |
Chill-I CP400PV2 |
| Bundkort |
MSI K8N-NEO4-Platinium/54g |
| CPU |
AMD Athlon64, 3200+ |
| Køler |
Zalman 7700-ALCU |
| GFX |
MSI NX6600GT-TD128E |
| RAM |
Dane-El, Dual channel 2x512 |
| HDD |
Seagate 250 GB |
| DVD+RW |
NEC 3520 |
Alt i alt ca. 9500 kroner. (evt. skal der bruges 150 kr. på et par fan controllers til kabinetblæserne idet de hvis nok larmer lige rigeligt...?)
Jeg har med vilje udeladt: Tastatur og mus (har nogen brugte dele som primært vil blive brugt ved opsætning og fejlfinding :)), Lydkort (senere) samt TVkort, idet jeg har et PVR250 i forvejen.
Håber nogen vil tage sig tid til at kommentere på de valgte dele. Det er jo en jungle derude og man vil jo gerne have noget kram...
/Torben
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er om du har brug for så meget power i en HTPC, personligt tror jeg det kan gøres for mindre...
Er du sikker på at CNPS7700Cu kan være i det kabinet? Undersøg lige hvor langt CPU soklen sidder fra kanten af bundkortet og hvor langt er derfra og til eksempelvis strømforsyning/bagside af kabinet. 7700Cu ER trods alt MEGET stor...
Jeg ville smide en Zalman GFX køler på det grafikkort, en af de helt store med heatpipes og så en stor, langsom blæser. 6600GT kortene har det med at larme en del (har været i nærheden af et fra AOpen, Point of View og et fra Asus indtil videre og lydløse kan man ej kalde dem). __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det lyder overordenlig dyrt....
Hvad skal du bruge den kraftige processor til?? Min gamle htpc var en AMD 1300 og det spillede perfekt sammen med omkring 400Mb RAM og et All-in-wonder tuner/grafikkort.
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar - jeg sidder lige på arbejdet og har derfor ikke tid til at svare (eller tjekke links) lige nu. Jeg vender frygteligt tilbage...
|
| Til top |
|
| |
gnOsis Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja lyder lidt som om du kaster en masse penge ud af vinduet .. efter min mening moster over kill du har gang i..
gfx, cpu og 1 gb ram er meget mere end du har brug for.. det der ligner nærmere en gamer computer frem for en htpc...
personligt ville jeg kigge efter et via epia mobo med cpu og tv out til
ca. 1300 kr den vil kunne klare det hele.. også kommer du kun til at
betale 1/10 del i strøm i forhold til det der monster... også kan
en via pasivt køles så det er ingen støj kilde...
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige undersøge CPU-køleren (det er sgi nogengange lidt svært at sammensætte en hel PC, idet der er så ufatteligt mange ting der skal tages hensyn til - og decideret HTPC er ret nyt for mig) er der andre gode og mindre kølere?
Jeg vil ligeledes tage GFX køler i betragtning.
Grunden til den krafige gfx, cpu og tildels ram er at computeren skal anvendes med projektoren og derfor skal anvendes sammen med ffdshow til efterbehandling og skalering af f.eks DVD. Jeg har med min anden PC (p4 2.8 af ældre dato) rodet lidt med dette og den kommer lidt for hurtigt til kort, hvorfor jeg godt kunne bruge lidt ekstra kraft. Jeg er dog ikke klar over hvor meget mere der er nødvendingt, der er trods alt sket en del siden den anden PC var ny.
Jeg kunne også forestille mig at HTPC'en skulle anvendes med WMVHD og det stiller også temmelig store krav til hardware.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger


Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge corssair ram, de er helt klart de bedste på markedet.
tjek evt det nye alt om data derbliver de igen test vindere. De vinder
stort set alle test
Jeg ville også vælge en anden cpu, sådan maskinen blev lidt mindre men
ellers ser det fornuftigt ud, synes også bare den er noget dyr
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Dykker Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ: alt om data har aldrig været og bliver heller aldrig et
seriøst blad, og slet ikke når de tester hardware. Har set dem teste 7
harddisk, og så forsøger de at være seriøse.
Skal man havde seriøse tests skal man læse c'T når de f.eks. tester harddiske tester de flere hundrede modeller osv.
Men du har ret Corssair ram er kendt for at være godt, også igennem seriøse tests.
|
| Til top |
|
| |
Luckow Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv lige bygget en, der ikke er så forskellig fra din:
| Kabinet |
Accent HT-400S |
| PSU |
Chill-I CP400PV2 |
| Bundkort |
MSI K8T-NEO2-FIR |
| CPU |
AMD Athlon64, 3200+ |
| Køler |
Zalman 7000-CU |
| GFX |
Sapphire 9600XT Ultimate |
| RAM |
Corsair, Dual channel 2x512 |
| HDD |
Samsung Spinpoint 160 SATA |
| DVD+RW |
NEC 2500 |
Jeg droppede 7700 køleren da jeg synes den er for stor, samt ikke køler specielt meget mere end lillebroderen 7000. Derudover larmer 7700 mere. Jeg har så erstattet selve Zalman blæseren med en Papst, så nu er den helt lydløs, kan ikke høre forskel om den kører 3v eller 12v. Jeg valgte Samsung Spinpoint disken fremfor en Seagate Barracuda, da Spinpoint absolut er den mest lydløse. Derudover har jeg beklædt kabinettet med Noise Control Magic Fleece måtter. Jeg havde faktisk også indkøbt et NEC 3520 drev, men det røg over i min alm. PC'er, da DVD drevet alligevel skal drosles ned i hastighed med AnyDVD, da det ellers støjer for meget til en HTPC, derfor kunne jeg lige så godt bruge mit langsommere NEC 2500 drev som jeg jo havde i forvejen. Min skal også bruges til at vise DVD på en projektor (Sanyo PLV-Z2). Min maskine blev yderst støjsvag (øret skal sættes helt tæt til før den høres).
Det eneste jeg endnu ikke har fået indkøbt til den, er et nyt lydkort samt et trådløst netkort.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger


Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dykker skrev:
AkilleuZ: alt om data har aldrig været og bliver heller aldrig et
seriøst blad, og slet ikke når de tester hardware. Har set dem teste 7
harddisk, og så forsøger de at være seriøse.
Skal man havde seriøse tests skal man læse c'T når de f.eks. tester harddiske tester de flere hundrede modeller osv.
Men du har ret Corssair ram er kendt for at være godt, også igennem seriøse tests.
|
|
|
Jeg ved godt de ikke er de mest hardcore testere, det var bare for at pointere at de endnu engang vadnt i en test  Hvis man vil have seriøse test så vil jeg også råde folk til at kigge andre steder, f.eke. hardwareonline osv.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mit setup er følgende:
| Kabinet |
|
| PSU |
Chill-I CP400PV2 |
| Bundkort |
ASUS K8ne-deluxe |
| CPU |
AMD Athlon64, 3200+ |
| Køler |
CNPS7700Cu |
| GFX |
Sapphire 9600XT |
| RAM |
Corsair, Dual channel 2x512 |
| HDD |
Hitachi deskstar 250GB SATA |
| DVD+RW |
NEC 3520 |
Du kan godt bruge 7700-CU i kabinettet, det har jeg, så om du kan bruge det kommer an på dit bundkort. der skal du typisk tage hensyn til hvor ram kredsen, psu'en og grafikkortet er i forhold til centrum af processoren. Se mere på Zalmans hjemmeside.
Jeg fravalgte M versionen af kabinettet for jeg kan stadigt ikke se hvad displayet skal bruges til. I værste fald er det generende hvis du prøver at mørklægge din stue... Ydermere har jeg pillet de to 60mm fans af, hvilket virker fint, og planlægger også at diable den store fan i fronten bare for at se om det kan lade sig gøre mht temperaturen.
NEC 3520 kan du flashe gratis sådan at det med farten ikke er noget problem.
Har du undersøgt om gfx-kortet kan køles passivt? Det er en meget vigtig ting at få gjort synes jeg.
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke Corsair ram ville I foreslå ?
Kunne i komme med et link til edbpriser ?
Generelt virker det ikke som om de er ikke gavnlige for prisen (men måske jeg kunne nøjes med 2x256 til at starte med)
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjekkede lige www.zalmanusa.com og kan se at K8N Neo4 Platinum er understøttet. Idet mikkelp har samme PSU og kabinet, bør det vel betyde at der er plads til 7700eren
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er absolut ingen grund til at købe et par dyre RAM, du kan sagtens klare dig med f.eks. 2x512 Samsung til ingen penge.
Der hvor man gerne vil have Corsair, er når man skal overclocke og da det er en HTPC i et HiFi forum regner jeg ikke med at det er dit mål. Om du kører 200MHz med Samsung eller 200MHz med Corsair mærker du INTET til. Corsair RAM kan sikkert køre med lavere timings (lidt bedre ydelse), men det er også en ussel lille forskel. Et par Corsair Value RAM er dog vidst også ganske billige, men der ingen grund til at betale for et sæt XMS eller TwinX fra Corsair. Hvis du er i tvivl, så kan jeg også fortælle at alt over PC3200 også er overkill, hvis du ikke vil overclocke.
Det eneste man skal passe på med, er faktisk om de brugte RAM er kompatible med bundkortet og det er kun i yderst sjældne tilfælde de ikke er det...
Husk nu er at få noget lydløst køling på det grafikkort - jeg kan anbefale Zalmans ZM80D-HP. Den er lidt besværlig at installere, men god blæserløs køling. Evt. kan man sætte en stor langsom blæser ved siden af den, hvis den viser sig at blive en tand for varm. __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikkelP:
Hvilken remote bruger du, nu da du ikke har LC10M kabinettet?
Jeg tror godt at jeg kan leve uden VFD, men jeg tænkte at det ville være meget rart med integreret Infared reciever...
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg kiggede/købte mit kabinet var prisforskellen op til 800Kr, bare for at få display på...
Jeg bruger MCE remoten, som virker upåklageligt. Dog skal man kunne fifle lidt med MCE for at få programguide til at virke,så...
OBS! Bare fordi dit kabinet har plads i højden og at dit motherboard er kompatibelt skal du stadig tænke på afstanden fra midten af processoren til PSU'en i kabinettet!!! Der er faktisk rigtigt mange ting der skal passe før det kan lade sig gøre. Mit råd er at købe den et sted hvor du kan returnere den og få pengene tilbage hvis ikke det kan lade sig gøre. Men kig på om der er forskel på mit motherboard og dit mht afstand til PSU'en, så kan du jo se om der er plads :)
Mikkel
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste at MSI var en af de mere lydløse 6600GT-kort. (men i den sidste ende skal man jo selv lytte til det inden man ved om det er OK)
@ S.R.S Ved du om ZM80D-HP kan anvendes med 6600GT?.
Det eneste de skriver på Zalmans hjemmeside er at den ikke kan anvendes på nVidia GeForce 6800 GT og 6800 Ultra fordi de ikke har 3mm huller ved GPUen. Der står ikke at 6600 ikke er understøttet, men den er nyere? end 6800 så måske det ikke er opdateret?
Umiddelbart viser de tests jeg har læst at der skal en blæser på sammen med ZM80D - hvilken kan anbefales...?
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ethank skrev:
|
Jeg læste at MSI var en af de mere lydløse 6600GT-kort. (men i den sidste ende skal man jo selv lytte til det inden man ved om det er OK)
@ S.R.S Ved du om ZM80D-HP kan anvendes med 6600GT?.
Det eneste de skriver på Zalmans hjemmeside er at den ikke kan anvendes på nVidia GeForce 6800 GT og 6800 Ultra fordi de ikke har 3mm huller ved GPUen. Der står ikke at 6600 ikke er understøttet, men den er nyere? end 6800 så måske det ikke er opdateret?
Umiddelbart viser de tests jeg har læst at der skal en blæser på sammen med ZM80D - hvilken kan anbefales...?
|
|
|
Hvis kortet ikke har hullerne så kan den i hvert fald ikke bruges, men jeg har dælme ikke set grafikkort uden huller til kølermontering siden Voodoo 2 tiderne!
Jeg har dog kigget lidt på mine tests af grafikkort og afstanden mellem hullerne er faktisk meget stor på 6600/6800 (det er nok det der menes med at den ikke passer). Du kan starte med at købe grafikkortet og så spørge ind forummet inde på www.overclocking.dk - der er en del brugere med masser af viden og der er sikkert nogen der ved noget. Ellers kan du jo altid læse reviews og se hvad de skriver om det, eller købe den og så bruge returretten hvis den ikke passer.
Mht. blæser, så kan du enten køber den der er lavet dertil (ZM-OP1) eller gøre som jeg ville gøre: Købe en Pabst low noise og så fuske lidt med noget snor eller strips :) __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
ethank Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de fede indlæg - de har alle fået mig lidt nærmere på en beslutning (konfiguration). Jeg har trimmet lidt hist og her og jeg tror faktisk at jeg ender med en pris der er lidt lavere...
Men slut endelig ikke med indlæggene hvis i har noget interessant at tilføje...
PS: snor og strips holder
|
| Til top |
|
| |