Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Køb af HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og skal til at købe/samle mig en HTPC, og ville lige spørge nogle kloge mennesker til råds inden jeg punger ud.

HTPC'en skal anvendes sammen med min Panasonic AE300 (DVD/upscaling) og med alm. TV samt alm. forstærker (billeder, radio, musik mm.). HTPC'en skal være støjsvag, dvs. den skal ikke larme mere end min projektor (28 db), idet den jo skal stå i stuen.

Herunder ses komponenterne som jeg har i tankerne

Kabinet
LASCALA LC10M
PSU Chill-I CP400PV2
Bundkort MSI K8N-NEO4-Platinium/54g
CPU AMD Athlon64, 3200+
Køler Zalman 7700-ALCU
GFX MSI NX6600GT-TD128E
RAM Dane-El, Dual channel 2x512
HDD Seagate 250 GB
DVD+RW NEC 3520

Alt i alt ca. 9500 kroner.
(evt. skal der bruges 150 kr. på et par fan controllers til kabinetblæserne idet de hvis nok larmer lige rigeligt...?)

Jeg har med vilje udeladt: Tastatur og mus (har nogen brugte dele som primært vil blive brugt ved opsætning og fejlfinding :)), Lydkort (senere) samt TVkort, idet jeg har et PVR250 i forvejen.

Håber nogen vil tage sig tid til at kommentere på de valgte dele. Det er jo en jungle derude og man vil jo gerne have noget kram...

/Torben


Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej Torben !

Prøv at tag et kik her og se om du kan spare lidt kroner http://www.hkautomation.dk/

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om du har brug for så meget power i en HTPC, personligt tror jeg det kan gøres for mindre...

Er du sikker på at CNPS7700Cu kan være i det kabinet? Undersøg lige hvor langt CPU soklen sidder fra kanten af bundkortet og hvor langt er derfra og til eksempelvis strømforsyning/bagside af kabinet. 7700Cu ER trods alt MEGET stor...

Jeg ville smide en Zalman GFX køler på det grafikkort, en af de helt store med heatpipes og så en stor, langsom blæser. 6600GT kortene har det med at larme en del (har været i nærheden af et fra AOpen, Point of View og et fra Asus indtil videre og lydløse kan man ej kalde dem).



__________________
- Den lille HiFi Gnom
Til top Vis S.R.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.R.S Besøg S.R.S's Websted
 
paqi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 617
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det lyder overordenlig dyrt....

Hvad skal du bruge den kraftige processor til?? Min gamle htpc var en AMD 1300 og det spillede perfekt sammen med omkring 400Mb RAM og et All-in-wonder tuner/grafikkort.

Jeppe

 

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar - jeg sidder lige på arbejdet og har derfor ikke tid til at svare (eller tjekke links) lige nu. Jeg vender frygteligt tilbage...
Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

ja lyder lidt som om du kaster en masse penge ud af vinduet .. efter min mening moster over kill du har gang i..

gfx, cpu og 1 gb ram er meget mere end du har brug for.. det der ligner nærmere en gamer computer frem for en htpc...

personligt ville jeg kigge efter et via epia mobo med cpu og tv out til ca. 1300 kr den vil kunne klare det hele.. også kommer du kun til at betale 1/10 del i strøm i forhold til det der monster...  også kan en via pasivt køles så det er ingen støj kilde...
Til top Vis gnOsis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnOsis
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige undersøge CPU-køleren (det er sgi nogengange lidt svært at sammensætte en hel PC, idet der er så ufatteligt mange ting der skal tages hensyn til - og decideret HTPC er ret nyt for mig) er der andre gode og mindre kølere?

Jeg vil ligeledes tage GFX køler i betragtning. 

Grunden til den krafige gfx, cpu og tildels ram er at computeren skal anvendes med projektoren og derfor skal anvendes sammen med ffdshow til efterbehandling og skalering af f.eks DVD. Jeg har med min anden PC (p4 2.8 af ældre dato) rodet lidt med dette og den kommer lidt for hurtigt til kort, hvorfor jeg godt kunne bruge lidt ekstra kraft. Jeg er dog ikke klar over hvor meget mere der er nødvendingt, der er trods alt sket en del siden den anden PC var ny.

Jeg kunne også forestille mig at HTPC'en skulle anvendes med WMVHD og det stiller også temmelig store krav til hardware.

 

 

Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge corssair ram, de er helt klart de bedste på markedet. tjek evt det nye alt om data derbliver de igen test vindere. De vinder stort set alle test

Jeg ville også vælge en anden cpu, sådan maskinen blev lidt mindre men ellers ser det fornuftigt ud, synes også bare den er noget dyr


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ: alt om data har aldrig været og bliver heller aldrig et seriøst blad, og slet ikke når de tester hardware. Har set dem teste 7 harddisk, og så forsøger de at være seriøse.

Skal man havde seriøse tests skal man læse c'T når de f.eks. tester harddiske tester de flere hundrede modeller osv.

Men du har ret Corssair ram er kendt for at være godt, også igennem seriøse tests.
Til top Vis Dykker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dykker Besøg Dykker's Websted
 
Luckow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige bygget en, der ikke er så forskellig fra din:

Kabinet
Accent HT-400S
PSU Chill-I CP400PV2
Bundkort MSI K8T-NEO2-FIR
CPU AMD Athlon64, 3200+
Køler Zalman 7000-CU
GFX Sapphire 9600XT Ultimate
RAM Corsair, Dual channel 2x512
HDD Samsung Spinpoint 160 SATA
DVD+RW NEC 2500

Jeg droppede 7700 køleren da jeg synes den er for stor, samt ikke køler specielt meget mere end lillebroderen 7000. Derudover larmer 7700 mere. Jeg har så erstattet selve Zalman blæseren med en Papst, så nu er den helt lydløs, kan ikke høre forskel om den kører 3v eller 12v. Jeg valgte Samsung Spinpoint disken fremfor en Seagate Barracuda, da Spinpoint absolut er den mest lydløse. Derudover har jeg beklædt kabinettet med Noise Control Magic Fleece måtter. Jeg havde faktisk også indkøbt et NEC 3520 drev, men det røg over i min alm. PC'er, da DVD drevet alligevel skal drosles ned i hastighed med AnyDVD, da det ellers støjer for meget til en HTPC, derfor kunne jeg lige så godt bruge mit langsommere NEC 2500 drev som jeg jo havde i forvejen. Min skal også bruges til at vise DVD på en projektor (Sanyo PLV-Z2). Min maskine blev yderst støjsvag (øret skal sættes helt tæt til før den høres).

Det eneste jeg endnu ikke har fået indkøbt til den, er et nyt lydkort samt et trådløst netkort.

Til top Vis Luckow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luckow
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Dykker skrev:
AkilleuZ: alt om data har aldrig været og bliver heller aldrig et seriøst blad, og slet ikke når de tester hardware. Har set dem teste 7 harddisk, og så forsøger de at være seriøse.

Skal man havde seriøse tests skal man læse c'T når de f.eks. tester harddiske tester de flere hundrede modeller osv.

Men du har ret Corssair ram er kendt for at være godt, også igennem seriøse tests.


Jeg ved godt de ikke er de mest hardcore testere, det var bare for at pointere at de endnu engang vadnt i en test Hvis man vil have seriøse test så vil jeg også råde folk til at kigge andre steder, f.eke. hardwareonline osv.


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Mit setup er følgende:

Kabinet
LASCALA LC10
PSU Chill-I CP400PV2
Bundkort ASUS K8ne-deluxe
CPU AMD Athlon64, 3200+
Køler CNPS7700Cu
GFX Sapphire 9600XT
RAM Corsair, Dual channel 2x512
HDD Hitachi deskstar 250GB SATA
DVD+RW NEC 3520

Du kan godt bruge 7700-CU i kabinettet, det har jeg, så om du kan bruge det kommer an på dit bundkort. der skal du typisk tage hensyn til hvor ram kredsen, psu'en og grafikkortet er i forhold til centrum af processoren. Se mere på Zalmans hjemmeside.

Jeg fravalgte M versionen af kabinettet for jeg kan stadigt ikke se hvad displayet  skal bruges til. I værste fald er det generende hvis du prøver at mørklægge din stue... Ydermere har jeg pillet de to 60mm fans af, hvilket virker fint, og planlægger også at diable den store fan i fronten bare for at se om det kan lade sig gøre mht temperaturen.

NEC 3520 kan du flashe gratis sådan at det med farten ikke er noget problem.

Har du undersøgt om gfx-kortet kan køles passivt? Det er en meget vigtig ting at få gjort synes jeg.

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hvilke Corsair ram ville I foreslå ?

Kunne i komme med et link til edbpriser ?

Generelt virker det ikke som om de er ikke gavnlige for prisen (men måske jeg kunne nøjes med 2x256 til at starte med)

Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Tjekkede lige www.zalmanusa.com og kan se at K8N Neo4 Platinum er understøttet. Idet mikkelp har samme PSU og kabinet, bør det vel betyde at der er plads til 7700eren
Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Der er absolut ingen grund til at købe et par dyre RAM, du kan sagtens klare dig med f.eks. 2x512 Samsung til ingen penge.

Der hvor man gerne vil have Corsair, er når man skal overclocke og da det er en HTPC i et HiFi forum regner jeg ikke med at det er dit mål. Om du kører 200MHz med Samsung eller 200MHz med Corsair mærker du INTET til. Corsair RAM kan sikkert køre med lavere timings (lidt bedre ydelse), men det er også en ussel lille forskel. Et par Corsair Value RAM er dog vidst også ganske billige, men der ingen grund til at betale for et sæt XMS eller TwinX fra Corsair. Hvis du er i tvivl, så kan jeg også fortælle at alt over PC3200 også er overkill, hvis du ikke vil overclocke.

Det eneste man skal passe på med, er faktisk om de brugte RAM er kompatible med bundkortet og det er kun i yderst sjældne tilfælde de ikke er det...

Husk nu er at få noget lydløst køling på det grafikkort - jeg kan anbefale Zalmans ZM80D-HP. Den er lidt besværlig at installere, men god blæserløs køling. Evt. kan man sætte en stor langsom blæser ved siden af den, hvis den viser sig at blive en tand for varm.



__________________
- Den lille HiFi Gnom
Til top Vis S.R.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.R.S Besøg S.R.S's Websted
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

MikkelP:

Hvilken remote bruger du, nu da du ikke har LC10M kabinettet?

Jeg tror godt at jeg kan leve uden VFD, men jeg tænkte at det ville være meget rart med integreret Infared reciever...

Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Da jeg kiggede/købte mit kabinet var prisforskellen op til 800Kr, bare for at få display på...

Jeg bruger MCE remoten, som virker upåklageligt. Dog skal man kunne fifle lidt med MCE for at få programguide til at virke,så...

OBS! Bare fordi dit kabinet har plads i højden og at dit motherboard er kompatibelt skal du stadig tænke på afstanden fra midten af processoren til PSU'en i kabinettet!!! Der er faktisk rigtigt mange ting der skal passe før det kan lade sig gøre. Mit råd er at købe den et sted hvor du kan returnere den og få pengene tilbage hvis ikke det kan lade sig gøre. Men kig på om der er forskel på mit motherboard og dit mht afstand til PSU'en, så kan du jo se om der er plads :)

Mikkel

 

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg læste at MSI var en af de mere lydløse 6600GT-kort. (men i den sidste ende skal man jo selv lytte til det inden man ved om det er OK)

@ S.R.S
Ved du om ZM80D-HP kan anvendes med 6600GT?.

Det eneste de skriver på Zalmans hjemmeside er at den ikke kan anvendes på nVidia GeForce 6800 GT og 6800 Ultra fordi de ikke har 3mm huller ved GPUen. Der står ikke at 6600 ikke er understøttet, men den er nyere? end 6800 så måske det ikke er opdateret?

Umiddelbart viser de tests jeg har læst at der skal en blæser på sammen med ZM80D - hvilken kan anbefales...?

 

Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

ethank skrev:

Jeg læste at MSI var en af de mere lydløse 6600GT-kort. (men i den sidste ende skal man jo selv lytte til det inden man ved om det er OK)

@ S.R.S
Ved du om ZM80D-HP kan anvendes med 6600GT?.

Det eneste de skriver på Zalmans hjemmeside er at den ikke kan anvendes på nVidia GeForce 6800 GT og 6800 Ultra fordi de ikke har 3mm huller ved GPUen. Der står ikke at 6600 ikke er understøttet, men den er nyere? end 6800 så måske det ikke er opdateret?

Umiddelbart viser de tests jeg har læst at der skal en blæser på sammen med ZM80D - hvilken kan anbefales...?

 

 

Hvis kortet ikke har hullerne så kan den i hvert fald ikke bruges, men jeg har dælme ikke set grafikkort uden huller til kølermontering siden Voodoo 2 tiderne!

Jeg har dog kigget lidt på mine tests af grafikkort og afstanden mellem hullerne er faktisk meget stor på 6600/6800 (det er nok det der menes med at den ikke passer). Du kan starte med at købe grafikkortet og så spørge ind forummet inde på www.overclocking.dk - der er en del brugere med masser af viden og der er sikkert nogen der ved noget. Ellers kan du jo altid læse reviews og se hvad de skriver om det, eller købe den og så bruge returretten hvis den ikke passer.

Mht. blæser, så kan du enten køber den der er lavet dertil (ZM-OP1) eller gøre som jeg ville gøre: Købe en Pabst low noise og så fuske lidt med noget snor eller strips :)



__________________
- Den lille HiFi Gnom
Til top Vis S.R.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.R.S Besøg S.R.S's Websted
 
ethank
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de fede indlæg - de har alle fået mig lidt nærmere på en beslutning (konfiguration). Jeg har trimmet lidt hist og her og jeg tror faktisk at jeg ender med en pris der er lidt lavere...

Men slut endelig ikke med indlæggene hvis i har noget interessant at tilføje...

PS: snor og strips holder

Til top Vis ethank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ethank
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes