Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 04:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: surround over lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har en htpc, som jeg bruger til det meste. Altså dvd, og cder. Jeg har sat den til at overfører digitalt til min ældre sony str-de475 5.1 surround reciever.
Denne ældre ss reciever har ikke pre out. Til andet end subben, selvfølgelig :-)

Jeg har så efterhånden fået skrabet mig en del stereo effektblokke sammen, af mærket rotel. Og må jo nok indrømme at de levere noget bedre lyd end min gamle sony gør.

Jeg har 3 Rotel stereo effekter til at stå og samle støv, men nu var det jeg overvejede at sætte dem direkte til min htpc, og så bruge lydkortet i den til at decode lyden.
Jeg har hørt at man skal passe på når man gør sådan, at man ikke futter ens højtalere af. det burde man jo kunne løse ved at vente med at tænde for effekterne endtil htpc'en er startet?

Findes der nogen programmer til at sætte lyden op, på linie med en almindelig surround processor/forstærker.

Vil det være bedre at invistere min SU i en bedre surround reciever, end i et bedre lydkort og så ikke gøre det som beskrevet ovenfor.?

Håber nogen kan hjælpe her..

/Mikael

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Det hele er jo en smags sag.
Men personligt så kører jeg en HTPC med 4 stereo effektforstærkere sat til. Det kører rigtigt godt og er meget glad for løsningen. Når du nu har forstærkerne, så syntes jeg helt klart at du skal prøve denne løsning først. Nu ved jeg ikke hvilket lydkort du har, men et nyt behøver ikke koste alverden--

Som du siger så er der et problem med at Højttalerne kan futte af. Det er ikke nok bare at slukke for forstærkerne inden du slukker computeren, for hvad hvis computeren genstarter uanmeldt?

Der er 2 løsninger på problemet ( det kan godt være at der er flere, men disse 2 ved jeg fungerer! ):
1: køb et eksternt lydkort som ikke får strøm fra computeren, men fra et strømstik (220v i væggen). Så slipper man fra det problem. Fx TerraTec Aureon 7.1 Firewire. Jeg har selv haft dette kort, og det lyder også vildt godt. Men så begyndte det langsomt at gå i stykker - nogle gange fik jeg lov til at høre noget, og andre gange gjorde jeg ikke.. Det kan godt være at det var mit lydkort for har ikke hørt om problemet andre steder.

2: Køb et internt lydkort som har et specielt kredsløb som forhindrer at højttalerne futter af. Fx Audiotrak Prodigy 7.1Lt. Du kan kun høre et lille "plok" i højttalerne når computeren slukker/tænder. Det kører jeg med nu...

Forslag nr 2 er mit bedste forslag, for det er også det jeg kører med nu. Jeg fik prøvet en del lydkort, og det var altså det som faldt i min smag. Lyden er rigtig god! Og så koster det kun 850kr.

Med hensyn til software, så kører jeg nu med Media Center Edition 2005 med NVIDIA DVD decoder... Det kører udemærket.

Håber du kan bruge det til noget!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Lige præcis det jeg søgte, erfaringer :-)

Lige nu har jeg et af creatives gamle soundblaster live! digital kort, og det er skam ok, men slet ikke den kvalitet jeg gerne ville have :-) så skulle alligevel have fundet et nyt under alle omstændigheder.

Kan man sætte op i nvidias dvd decoder, afstand til højtalere o.l?
Det er alle ekstra funktionerne jeg var interesseret i at få med også. Hvis der var nogen som eventuelt kendte noget til software som kan gøre det.

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Audiotrak 7.1LT er et fremragende lydkort til netop det formål....benytter også selvsamme.

Her er en masse spec´s + salgs lir ;o)

http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy71lt/info.asp

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder som sådan et jeg eventuelt skal ud og invistere i.
Men jeg er meget interesseret i at høre fra nogen som er gået fra en konventionel ss reciever og så over til kun at bruge lydkortet i deres htpc. Hvad deres erfaringer er.

Skal man ændre noget for at det spytter det ud i stereo hvis det er en stereo kilde, og tilbage igen for at få en ss kilde spyttet ud i ss?

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Vil gerne høre hvordan erfaringerne er hvis man bruger forskellige effektforstærkere. Har det noget at sige? skal de have samme effekt osv?

Og også eventuelt bud på gode kabler at bruge?

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Om få dage lancerer Creative deres nye XFi lydkort, som skulle blæse konkurrenterne af banen, både hvad HiFi, spil eller filmlyd angår.

Jeg ville give dette kort et lyt inden køb af en Audiotrak. Jeg har selv haft Audiotrak, men deres gode lydkvalitet kan slet slet ikke følge med de drivere de udgiver. Alt for mange bugs.

Lige nu har jeg Creative Audigy 2ZS som overgår 1'eren på flere punkter, og jeg er yderst tilfreds. Og Creative har altid været kendte for god support og drivere. Desuden forsager Audiogy 2 ikke de "klik" eller "plok" lyde, når du slukker og tænder din pc, mens din amp/receiver står tændt.

Tjek mere på www.creative.com
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Ville den kunne samle et analog surround signal og sende det digitalt?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vente og se på det x-FI kort så. Ja har også hørt en del dårligt om deres drivere, desværre for det er ellers kort som der er mange som anbefaler langt over creatives.

jazzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har selv et Prodigy 7.1 LT og der har absolut ikke været problemer med driverne - det spiller bare. Og så har de en masse fede features.

Prodigy 7.1 LT's lydkvalitet er super i forhold til Audigy 2 ZS hvor alt bliver up- & down-samplet. 

Og hvornår er det liiige Creative er begyndt at lave super drivere?

Til top Vis jazzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzy

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

:-) Nej creative er heller ikke for spidse når det gælder drivere..

Det ender nok med et prodigy kort.

Men vil stadig gerne høre om nogen holdninger o.l til hvad forskellige effekter gør?

Og specielt til hvordan instillingsmulighederne er i forhold til en konventionel surround forstærker.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

jazzy skrev:

Hejsa,

Jeg har selv et Prodigy 7.1 LT og der har absolut ikke været problemer med driverne - det spiller bare. Og så har de en masse fede features.

Prodigy 7.1 LT's lydkvalitet er super i forhold til Audigy 2 ZS hvor alt bliver up- & down-samplet. 

Ja det samme kan jeg så sige ang. Audiotrak . Vi kommer jo ingen vegne alligevel. Har du haft et creative kort?
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

jazzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jep jeg havde et Audigy 2 ZS som jeg i første omgang skiftede ud med et Prodigy 192. Og her var der også en markant forskel i lydkvaliteten med Prodigy 192 som vinder.  
Til top Vis jazzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzy

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej Jokerman

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en brugt Rotel surround forforstærker med 5.1 input i stedet, du slipper for stegte højtalere, får fuld kontrol samt bedre udviddelsesmuligheder.
Alternativt kan man få en Yamaha RX-V 650 Surround Receiver med 5.1 indgang og 7.1 Pre Out til under 3000, og så skal du sådanset bare bruge en digital udgang i din PC i stedet, lydkortet kan spares væk.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Ja, der er selvfølgelig rigtig nok.
Men som der er flere der skriver, så stege man ikke sine ht hvis man bruger nogen af de lydkort der enten har egen strømforsyning, eller har et indbygget sikkerhedskredsløb.
Iøvrigt skal man vel stadig bruge et ordentligt lydkort for at få den bedste digitale ud?

Mht udvidelsesmuligheder, ville jeg faktisk tro jeg fik flere på den anden måde, da jeg kan købe en forforstærker senere når jeg har flere penge.

PT giver SU ikke det vilde desværre, har jeg ikke råd til at købe en yamaha til 3000kr, eller andet i den prisklasse :/
Og jeg er godt klar over hvad jeg gerne vil have, og det koster væsentligt mere end 3k.

Så håbede denne løsning kunne forbedre det jeg havde så lang tid at jeg havde råd til at købe det jeg gerne ville have, istedet for at købe en dyr lappeløsning, så nøjes med den billige :-)

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
jazzy skrev:

Hejsa,

Ja det samme kan jeg så sige ang. Audiotrak . Vi kommer jo ingen vegne alligevel. Har du haft et creative kort?

Jeg har faktisk både Audiotrak 7.1 LT & SB Audigy2.....det er 2 kort der absolut ikke tåler sammenligning hvad lydkvalitet angør.....Audigy2 er fint i en "spille" pc, men når det kommer til HTPC / HiFi, er den simpelthen direkte latterlig dårlig. (Specielt sammenlignet med Audiotrak´en.)

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:
Ja, der er selvfølgelig rigtig nok.
Men som der er flere der skriver, så stege man ikke sine ht hvis man bruger nogen af de lydkort der enten har egen strømforsyning, eller har et indbygget sikkerhedskredsløb.
Iøvrigt skal man vel stadig bruge et ordentligt lydkort for at få den bedste digitale ud?

Mht udvidelsesmuligheder, ville jeg faktisk tro jeg fik flere på den anden måde, da jeg kan købe en forforstærker senere når jeg har flere penge.

PT giver SU ikke det vilde desværre, har jeg ikke råd til at købe en yamaha til 3000kr, eller andet i den prisklasse :/
Og jeg er godt klar over hvad jeg gerne vil have, og det koster væsentligt mere end 3k.

Så håbede denne løsning kunne forbedre det jeg havde så lang tid at jeg havde råd til at købe det jeg gerne ville have, istedet for at købe en dyr lappeløsning, så nøjes med den billige :-)

IMHO får du netop betydelig bedre lyd, ved at bruge eksempelvis Audiotrak 7.1 ´s fremragende DA konvertere, fremfor at køre sp-dif over i en billig forforstærker & benytte dens DA konvertere.

Med mine erfarringer på området, vil jeg påstå, at det sagtens kan lade sig gøre, at bygge en HTPC (til fornuftige penge) der matcher selv temmelig dyre forforstærkere.....HTPC´en kan så bare bruges til så uendelig meget mere & er billig/nem at opgradere efterhånden som de nye standarder vinder frem (hvilket dyre forforstærkere kun sjældent kan).

Så mit råd: Køb et ordentlig lydkort & glem alt om en "billig" forforstærker..

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det var også noget i den retning jeg havde tænkt mig.
Har en ganske fin HTPC, mangler bare et ordentligt lydkort.

Tror jeg vil hjem og teste lidt, og se hvad jeg synes..

Tak for hjælpen og en god debat til alle :-)

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tag et kig på denne: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=4&page=1

Et super prof. lydkort lige til at køre direkte over i dine effekt blokke med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes