Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 12:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC - kan det virkelig betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig betale sig med en HTPC?
jeg mener i forhold en DVD maskine som jo kun er lavet til at vise dvd film, har en HTPC så overhovedet en chance?

jeg har en ordentlig karl af en computer, med nogle af de bedste dele lige fra et X800xl til godt creative lydkort, men hvis jeg går ned og køber en dvd til 250 nede i netto, vil den så ikke give et bedre billed og bedre lyd?

Eller hvor meget skal der egentligt til?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et billedrørs TV - jo - så vil DVD'en give bedre resultat.

Hvis du har LCD, Plasma eller projektor, så slår HTPC'en den med garanti!

De folk der har billedrørs TV og HTPC har det hovedsageligt pga. mediekonvergens (alle enheder samlet i én).

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jeg kunne også godt tænke mig at få dette emne belyst af nogen der ved lidt mere om teknikken bag, for jeg har nemlig den modsatte fornemmelse, nemlig at man med en htpc kan bygge et system der kan skyde langt dyrere afspillere i sænk.

Jeg mener at have set en tråd andetsteds på hifi4all hvor der tales om et lydkort til under 1000 kr der spiller cd'er bedre end 15.000 kr´s cdafspillere.

Min egen erfaring med htpc og mit lcd tv er at htpc'en levere langt bedre billede end end standard dvd afspiller. Om det er fordi afspillersoftwaren på HTPC'en scaler bedre til 1280 x 768 end tv'et kan fra en dvdafspiller skal jeg ikke kunne sige, men knivskarpt, det er det ihvertfald.

Til top Vis clasu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clasu

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Med en HTPC, vil man altid komme længst med de nyeste LCD skærme, da signal og modtager (skærm) er digitalt.

Det er meget få CRT (analog) som har opløsninger, som kan modsvare en et LCD panel.

Men jeg vil nu sige at ligemeget om det er analog eller digital teknik skærmen er lavet af. Vil det bedste resultat altid komme fra en HTPC...... Selvfølgelig hvis forbindelserne er iorden (kabelføring etc)

PS. Clasu, kan du ikke lige linke til det lydkort du taler om - det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke lige finde tråden, men jeg mener det var m-audios revolution der var snak om

http://www.m-audio.com/products/en_us/Revolution71-main.html

Det skulle være anmeldt i nyeste udgave af highfidelity, hvor udtalelesen om cdafspillere til 15000 skulle være skrevet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Lige bort set fra denne snak om kvaliteten på en HTPC og en dedikeret dvd-afspiller, vil jeg lige indsparke at jeg har opgivet at benytte min HTPC til at afspille dvd'er.

Der var så meget bøvl. Jeg kunne ikke få den til at sende DTS digitalt ud, jeg kunne ikke få den regionsfri, betjeningen var bøvlet, og den kunne ikke læse nogle af mine kinesiske DVD'er.

Så jeg har købt en af de billigste afspillere fra Pioneer, og er meget glad for den!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at det er svært at lave noget der er enklere at bruge end en normal dvdafspiller. I med skiven og tryk play!

Men der er nu noget lækkert ved at have alle sine musikfiler og dvd'er samlet et sted. Ikke noget med at putte skiver i, og rode med covers. 2-3 klik på fjernbetjeningen, og vupti så spiller filen (når man har fået det rigtigt sat op, naturligvis)

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Svend P: Hårdt sagt er det jo ikke HTPC'ernes skyld at du ikke har været i stand til at sætte en op til at fungere.

Og ja - der mangler helt klart nogle muligheder for at købe HTPC'er hvor man har koncentereret sig om at få alting til at fungere - årsagen er nok at folk lagt hen af vejen sammenligner hardwaren, og ikke brugsfunktionaliteten.

For mange skulle en HTPC'er bare sættes korrekt op, og så skulle der ligge et C og et D drev - C drevet skulle holdes fri for data, og så skulle man have en knap til at genskabe C drevet hvis noget gik galt.

Problemet heri er at folk med en HTPC altid lige skal prøve den sidste nye driver, decoder eller lign - hvis systemet for én gang blev sat korrekt op, og man så ikke pillede, så kan en HTPC'er sagtens fungere som alt muligt andet elektronik.

Hvis der så kommer fx. en ny Media Center skal man have en ny software pakke fra dem der laver maskinerne som passer 100% til sin hardware.

Der er mange firmaer der gør den slags i udlandet, men $5.000 er ikke en unormal pris for den slags maskiner....

Mvh

Brian

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Men til projektor vil i mene at en htpc gør det bedst? (Z3)

for det er altså en del nememre med en dvd afspiller ;)

Også også lige en ting til, hvor meget skal man op i for en dvd afspiller før den rigtig outrunner en htpc?

min far har sådan en rimelig dyr dvd afspiller der selv regner ud hvad der skal være mellem lignerne og skyder det op, så det ligner han har dobbelt så meget i resolution.. og det kan man jo ikke få sin HTPCer tiL?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Svend P: Hårdt sagt er det jo ikke HTPC'ernes skyld at du ikke har været i stand til at sætte en op til at fungere.

Enig! Jeg ser også frem til en gang i fremtiden at købe en HTPC der KUN skal bruges til det, d.v.s. som ikke også skal fungere som ens dagligdags PC, og som er sat op til alle formater fra starten af. Ideen fejler nemlig ikke noget, men når man som mig ikke kan holde ud at bøvle med computere, så er man selv ude om det.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Winta: Well - det er formentligt en progressive scanning DVD afspiller du snakker om der.

En DVD afspiller sender typisk en alm. PAL opløsning på 720x576 ud til projektoren, og en progressive scanning opdaterer hver linie hver gang mod normalt hver anden linie pr. gang (så vidt jeg husker).

Når så projektoren får dette billede opskalerer dens scaler til projektorens egen opløsning (for Z3 er det 1280x720) - når du bruger en HTPC vil den sende præcist de 1280x720 pixels ud, dvs. at HTPC'en sender et signal ud som projektoren viser direkte, og kører dermed uden om projektorens interne scaler.

HTPC'ens er som scaler meget bedre en projektoren, så i præcist dette setup er det at man får rigtigt meget ud af HTPC'en imod en normal dvd afspiller.

Der er så kommet en række DVD afspillere på markedet med DVI, som i princippet gør det lidt det samme som HTPC'erne, og kan outputte fx. de 1280x720 pixels direkte - vil du undgå en HTPC, så er det sådan en du skal gå efter.

Skal du kun afspille DVD'ere, og du vil undgå en PC, så er det helt sikkert en glimrende løsning.

Årsagen til at mange er glade for HTPC'en er at den ud over at være en kanon DVD afspiller også (med et godt lydkort) er en rigtig god CD afspiller, den er en harddisk video optager, en MP3 afspiller med bladring i albums, et photo album, radio og meget mere.

Jeg laver selv software til Media Center, og her gør folk det at de typisk ligger deres DVD'ere på harddiske (ja det kræver meget plads), og indexerer DVD'erne, og kan herefter bladre rundt i dem (se et par sceendumps på http://www.mymovies.name)

Hvis du ikke mener at du skal bruge noget af alt det, så køb en DVD afspiller med DVI - for som du også kan læse af Svend's indlæg, så kræver en HTPC idag en generel viden og interesse for feltet for at få en komplet løsning.

Svend P:

Man kan håbe et det bla. er det Zitech kommer med, men da de nok også bliver sammenlignet på hardwaren udelukkende, så må vi se om de tør komme med den rigtige løsning....

Efter min mening skulle maskinen laves så maskinen starter fx. Media Center op, og at man ikke kan lukke det ned hvis det skal være 100% nix pille....

Men så skal den også bare fungere 110% fra start...

Mvh

Brian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes