Emne: CPU til HTPC ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg overvejer at bygge mit et mediecenter, men da jeg ikke ved noget som helst om dette emne vil jeg høre jer her inde om hvor lille en CPU man skal bruge når HTPC'ene kunne skal bruges som dvd/HDD optager og til afspille mp3'er.
kan man bruge en celeron? __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt afhængig af hvad du vil med dvd afspilningen. hvis du vil skalere
og bruge noget postprocessing, så skal du gå efter en rimelig hurtig
cpu. Men til almindelig afspilning, og optagelse + lidt musik
afspilning, kan du nøjes med 1000-1300mhz cpu, lige gyldigt hvilken en.
Hvis du skal postprocesse, skal vi helst op over 2000mhz, jo flere jo bedre, jo mere vil du kunne presse den.

Håber det var lidt af svaret.
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det tror jeg. Jeg overvejede først at købe en dvd/HDD optager, men en HTPC ville jo være lidt smattere, så kunne alle mine cd'er ligger inde på HDD'en. Så du ville mene en celeron +2Ghz ville kunne gøre jobbet. Hvad med grafikkort og tvtuner. HAr du nogle gode foreslag til det?
Ta __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Jokerman Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nemt en celeron 2ghz kan gøre jobbet. Dog mener jeg man får
mere for pengene ved at kigge på andre mærker (amd)(men kun når vi
snakker celeron vs sempron el lign.)
Afhængigt af om du skal have dual tuner. Men jeg ville kigge efter
hauppauge's bud. enten et mce 150 eller et 500 kort.(hvor 500kortet er
et dual tuner kort)
Af grafikkort, ja, det kommer lidt an på hvordan forbindelsen til
fjernsynet/projektor el lign, skal være. men et nvidia 6200 eller 5200
kan gøre det i de fleste tilfælde, hvis man bare skal se film, og høre
musik.
Et lidt større kort hvis du vil spille el lign.
Dog kan man sagtens starte med et noget ældre kort, hvis man skulle have noget liggende alligevel.
Mit Stereo Setup
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for dine svar.
Nu er jeg ikke så vild med AMD's produkter, har haft alr for mange kedelig erfaringer med dem. Så jeg holder mig til intel. Hvad er fordelene ved at have to tvtunere __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Jokerman Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en fair sag.
Så kan du se en kanal, med de muligheder det giver, via en htpc, timeshifting o.l samtidig med du optager på en anden kanal.
Mit Stereo Setup
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige at man kan optage fra to forskellige programmer samtidige? En på HDD'en og en anden på dvd'en eller kan man optage to på smme tid på HDD'en? __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Jokerman Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja man vil kunne optage 2 programmer samtidig. Og ja til harddisken.
Mit Stereo Setup
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god start er
Amd Athlon 64 +3200 , ASUS A8N-SLi Deluxe ,2 x Gainward PP Ultra/3500PCX XP, GF 7800 GTX, Golden Sample i SLI .
Så er du godt på vej 
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt på vej til at ruinere sig selv først med investeringen sidenhen med strømregningen
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Nu er det ikke for at gentage mig selv eller at bumpe.... Men der findes en udemærket søgefunktion i dette udemærkede forum. Det kan faktisk godt betale sig at bruge den, da cirka hver 3 bruger starter med at stille det spørgsmål som Topic omhandler.....Hvis så man har ekstra spørgsmål kan man jo så følge op på en andens spørgsmål. Alle tråde der besvare flyttes frem på første side også selvom de er "gamle"
Som jeg skrev tidligere ville jeg vælge følgende model:
"Asus A8N-VM CSM/ mATX / nForce 430 642,00 Hauppauge Win TV PVR 500 pers. video MCE 2005 BULK 1.149,00 AMD Athlon 64 / 3000+ 1.8 GHz TRAY 1.046,00 NEC DVD±writer ND-4550A / Hvid 350,00 Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm / NCQ 1.089,00 Kingston 1GB (2 x 512 MB) DDR RAM 3200 (Mhz 400) 646,00 Silverstone LASCALA LC13 / Sølv899,00 "
Total: 5.821,00
+ Windows MCE 900 kr og en logitech harmony remote for WAF 600-800kr
Læs mere på www.htpcnews.com og på www.tgb.com
SLI, crossfire og lignende.... Det hører ikke hjemme i en computer og slet ikke i en HTPC. Strømforbruget bliver jo så latterligt højt at det må regnes for at være horribelt, ikke mindst når man ser det i forhold til hvad en computer og i dette tilfælde en HTPC skal kunne. Desuden giver man opbakning til det skråplan som ATI og NVIDIA i øjeblikket bevæger sig på. Bundkortet jeg nævner har en passivt kølet gfxløsning med hardware HD accelleration, det er alt hvad du behøver.
Skal det være Intel så køb dig et DFI eller AOPEN til Pentium M + et GF6250 gfx kort med passivkøling.
mvh Anders
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
Nu er det ikke for at gentage mig selv eller at bumpe.... Men der findes en udemærket søgefunktion i dette udemærkede forum. Det kan faktisk godt betale sig at bruge den, da cirka hver 3 bruger starter med at stille det spørgsmål som Topic omhandler.....Hvis så man har ekstra spørgsmål kan man jo så følge op på en andens spørgsmål. Alle tråde der besvare flyttes frem på første side også selvom de er "gamle"
"Asus A8N-VM CSM/ mATX / nForce 430 642,00 Hauppauge Win TV PVR 500 pers. video MCE 2005 BULK 1.149,00 AMD Athlon 64 / 3000+ 1.8 GHz TRAY 1.046,00 NEC DVD±writer ND-4550A / Hvid 350,00 Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm / NCQ 1.089,00 Kingston 1GB (2 x 512 MB) DDR RAM 3200 (Mhz 400) 646,00 Silverstone LASCALA LC13 / Sølv899,00 "
SLI, crossfire og lignende.... Det hører ikke hjemme i en computer og slet ikke i en HTPC. Strømforbruget bliver jo så latterligt højt at det må regnes for at være horribelt, ikke mindst når man ser det i forhold til hvad en computer og i dette tilfælde en HTPC skal kunne. Desuden giver man opbakning til det skråplan som ATI og NVIDIA i øjeblikket bevæger sig på. Bundkortet jeg nævner har en passivt kølet gfxløsning med hardware HD accelleration, det er alt hvad du behøver.
Skal det være Intel så køb dig et DFI eller AOPEN til Pentium M + et GF6250 gfx kort med passivkøling.
mvh Anders
|
|
|
Tak for det, men jeg har skam brudt søgefunktionen og fandt meget godt, men alle bruger meget storre cpu'er, mit spøgsmål gik på hvor lille en cpu kan man bruge til en HTPC/MCE2005 __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
|
|
|
Hvis man ikke har penge til at betale for størmforbrug så har man ikke penge til com .
Man kan altid købe noget der lige går , men som altid , så laver de lidt update også er det for lillet igen .
Hvis man købre rigtig ind første gang så kan man spare på update i en del år .
Sli er ikke most , og slet ikke til en HTPC , men hvis man så skulle få lyst til at spille så kan den klare alle spil til ug .
Også ville jeg vælge en HD der køre SATA det er meget hurtiger .
Jeg har lige bygget 2 maskine til min drenge og skal igang med en til mig selv .
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Hvis man ikke har penge til at betale for størmforbrug så har man ikke penge til com .
Man kan altid købe noget der lige går , men som altid , så laver de lidt update også er det for lillet igen .
Hvis man købre rigtig ind første gang så kan man spare på update i en del år .
Sli er ikke most , og slet ikke til en HTPC , men hvis man så skulle få lyst til at spille så kan den klare alle spil til ug .
Også ville jeg vælge en HD der køre SATA det er meget hurtiger .
Jeg har lige bygget 2 maskine til min drenge og skal igang med en til mig selv .
|
|
|
Det er rigtig Jensen, men når jeg KUN skal bruge den til at optage, samt at havde musik på, så ville jeg mene at det er lidt "over kill" med en stor og volsom cpu. __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
"Hvis man ikke har penge til at betale for størmforbrug så har man ikke penge til com"
Kæft noget vås, men lad os perspektivere lidt:
Svarer jo til at man ikke har råd til bil, hvis ikke du har råd til at betale det det koster at køre i cadillac prototype V16'er...
"Hvis man købre rigtig ind første gang så kan man spare på update i en del år"
Det kan jeg ikke invende noget imod jeg vil blot nævne at det måske ville være nærliggende at vurdere sine behov og stille disse i forhold til det budget man nu engang har tilrådighed til dette.
"Sli er ikke most , og slet ikke til en HTPC , men hvis man så skulle få lyst til at spille så kan den klare alle spil til ug "
Jojo det kan man da, men jeg så da hellere at udviklingen gik i retning af 3nm GPU med lavt strømforbrug, det ville også kunne klare de fleste spil. Når det er sagt er SLI implementeringen faktisk p***e buggy i langt de fleste spil, gå bare igang med at læse forums rundt omkring for at få dette bekræftet. Derudover så har man ikke en skid at bruge SLI til i HTPCøjemed såvidt jeg kan vurdere... Udover selvfølgelig at gøre det 2-3000kr dyrere om året at se fjernsyn. Hvis man nu havde HD i dk så kunne der måske fjernt anes et incitament til at bruge SLI i highend systemer, men udsigten til det er 2-3 år mindst. SÅ indtil da kan du så sidde og klappe i hænderne over i i jeres famile sidder med hver jeres DUAL brødrister for at skalere 720x576, noget som et grafikkort til 200kr kan klare mindst ligeså godt med en besparrelse på75%. Men har man pengene kan man da godt opføre sig som en tosse;-)
"Også ville jeg vælge en HD der køre SATA det er meget hurtiger"
For det første hvad er det af"Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm" du ikke forstår?
Desuden opnår du kun en teoretisk forbedring med sata 150 over feks ata133, hvis det er det vi skal diskutere...Flaskehalse på bundkort osv rpms osv er altsammen medvirkende til at du næppe vil kunne mærke nogen forskel i andet end burst sequential read/write. En god cache er det vigtigste hvis du vil have OS performancegains. Men måske kan du ligesågodt købe 10 scsi diske og sætte dem i raid. Du har jo pengene og driften er jo en nonfaktor..
Helt ærligt man, dit indlæg virker ikke seriøst og velovervejet
mvh Anders
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders, ville du mene, at en p4 2,5 ville kunne gøre jobbet i mit tilfælde! ( optage, høre musik og se billeder) __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Peewee
Hejsa
Det er en god hovedregel at gå udfra Windows MCE's minimumskrav som vejledning til sammensætning af system, selvom linux folk nok vil sige at meget af det er overkill.
Men tilbage til spørgsmålet: Jada det er rigeligt, personligt vil jeg mene ligesom zerocool at du nok ikke skal gå lavere end 1.7 Pentium M, hvis du vil sikre at du kan køre HD. Flere oplysninger på Intels hjemmeside..
Du skal huske på at de eneste anbefalelsesværdige TV kort er med hardware mpeg2 (EN)coder, hvilket betyder at belastningen på CPU'en er minimal(teoretisk ingenting) Derfor kan man klare sig med en meget lille CPU 1000mhz eller mindre faktisk hvis ikke man vil køre MCE.
Man skal dog stadig huske at cpu'en bundkortet og hardisken stadigvæk bruges selvom der er en hardware encoder, da der jo skal skrives til disken. Så er systemet gammelt og med flaskehalse her kan det skabe problemer.
Derudover så kommer de fleste TVkort ikke med en hardware mpeg2 (DE)CODER hvilket vil sige at du skal bruge cpu'en (måske assisteret af dit grafikkort) til at rendere billedet. Grafikkortet skal understøtte som hovedregel DX9c(herunder VMR9) i hardware, hvilket de fleste nyere gør. Det ville være fordelagtigt at købe et Nvidia hvis du vil have et seperat kort helst 6200 eller derover da HD er understøttet i hardware dvs ingen cpubelastning ved afspilning. Desuden er defakto standarden nvidias Purevidieo decoders som i mange henseende narturligvis er optimeret til Nvidias egne grafikkort.
mvh Anders
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
@Peewee
Hejsa
Jada det er rigeligt, personligt vil jeg mene ligesom zerocool at du nok ikke skal gå lavere end 1.7 Pentium M, hvis du vil sikre at du kan køre HD. Flere oplysninger på Intels hjemmeside..
Du skal huske på at de eneste anbefalelsesværdige TV kort er med hardware mpeg2 (EN)coder, hvilket betyder at belastningen på CPU'en er minimal(teoretisk ingenting) Derfor kan man klare sig med en meget lille CPU 1000mhz eller mindre faktisk hvis ikke man vil køre MCE.
Man skal dog stadig huske at cpu'en bundkortet og hardisken stadigvæk bruges selvom at der er der er hardware encoder, da der jo skal skrives til disken. Så er systemet gemmelt og med flaskehalse her kan det skabe problemer.
Derudover så kommer de fleste TVkort ikke med en hardware mpeg2 (DE)CODER hvilket vil sige at du skal bruge cpu'en (måske assisteret af dit grafikkort) til at rendere billedet. Grafikkortet skal understøtte som hovedregel DX9c i hardware hvilket de fleste nyere gør. Det ville være fordelagtigt at købe et Nvidia hvis du vil have et seperat kort helst 6200 eller derover da HD er understøttet i hardware dvs ingen cpubelastning ved afspilning. Desuden er defakto standarden nvidias Purevidieo decoders som i mange henseende narturligvis er optimeret til Nvidias egne grafikkort.
mvh Anders
|
|
|
tak for dit svar. Jeg vil nok køre MCE 2005. af tvtuner kort har jeg set på Hauppauge WinTV PVR-500MCE. Grafikkort har jeg ikke rigtig fundet endnu. Regner med at smide mindst 1 gb ram i den. så skulle det vil være muligt at køre MCE2005 selv om mange siger det kræver meget af HTPC'en
__________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@peewee
Mht ram er 512 gb rigeligt til MCE, selvom mere ram naturligvis er bedre. Jeg kører selv med 512mb hvilket ikke fører til nogensomhelst former for ydelsesmæssige problemer.
Jeg bruger min som en alt mulig computer dvs ikke kun til HTPC....Specs er følgende:
Abit-IC7,Antec Super Lan Boy,Chill Innovations Super Silent 400w PSU, Pentium 4 2.6ghz, 512mb RAM, Zalman CNPS7000a,Vantec Nexus Fanbus,Seagate Barracuda V 120gb SATA, Seagate Barracuda V 200gb SATA,Pioneer 106s DVD-ROM,NEC 1300a DVD-Rewriter,Albatron Geforce-FX5900XTV Cooled by Zalman,Hauppauge Pvr-150,ATI Theater 550,HDA DIGITAL X-Mystique,SB Live 5.1 Digital, Iiayma Prolite E430T 17" TFT,Sony VPL-Cs5 Projector,Sony 32" SD TV 100hz,Dali Trio 5.1 Speakers,DENON AVR-1906,Logitec LX900,Niveus X-10 Remote, MCE Remote,Nvidia Pure Video Decoders,Windows Media Center Edition 2005 w Rollup2
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa
"Hvis man ikke har penge til at betale for størmforbrug så har man ikke penge til com"
Kæft noget vås, men lad os perspektivere lidt:
Svarer jo til at man ikke har råd til bil, hvis ikke du har råd til at betale det det koster at køre i cadillac prototype V16'er...
"Hvis man købre rigtig ind første gang så kan man spare på update i en del år"
Det kan jeg ikke invende noget imod jeg vil blot nævne at det måske ville være nærliggende at vurdere sine behov og stille disse i forhold til det budget man nu engang har tilrådighed til dette.
"Sli er ikke most , og slet ikke til en HTPC , men hvis man så skulle få lyst til at spille så kan den klare alle spil til ug "
Jojo det kan man da, men jeg så da hellere at udviklingen gik i retning af 3nm GPU med lavt strømforbrug, det ville også kunne klare de fleste spil. Når det er sagt er SLI implementeringen faktisk p***e buggy i langt de fleste spil, gå bare igang med at læse forums rundt omkring for at få dette bekræftet. Derudover så har man ikke en skid at bruge SLI til i HTPCøjemed såvidt jeg kan vurdere... Udover selvfølgelig at gøre det 2-3000kr dyrere om året at se fjernsyn. Hvis man nu havde HD i dk så kunne der måske fjernt anes et incitament til at bruge SLI i highend systemer, men udsigten til det er 2-3 år mindst. SÅ indtil da kan du så sidde og klappe i hænderne over i i jeres famile sidder med hver jeres DUAL brødrister for at skalere 720x576, noget som et grafikkort til 200kr kan klare mindst ligeså godt med en besparrelse på75%. Men har man pengene kan man da godt opføre sig som en tosse;-)
"Også ville jeg vælge en HD der køre SATA det er meget hurtiger"
For det første hvad er det af"Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm" du ikke forstår?
Desuden opnår du kun en teoretisk forbedring med sata 150 over feks ata133, hvis det er det vi skal diskutere...Flaskehalse på bundkort osv rpms osv er altsammen medvirkende til at du næppe vil kunne mærke nogen forskel i andet end burst sequential read/write. En god cache er det vigtigste hvis du vil have OS performancegains. Men måske kan du ligesågodt købe 10 scsi diske og sætte dem i raid. Du har jo pengene og driften er jo en nonfaktor..
Helt ærligt man, dit indlæg virker ikke seriøst og velovervejet
mvh Anders
|
|
|
Det med størm sådan er det , hvis man vil lege må man betale sådan er det også med hifi .
SLI er kun til spil , men man kan også spille på en HTPC , og hvis man først laver sådan en så en dag ville man ønske man kunne når man først har prøvet det et sted og spil som Quake 4 og Doom 3 uden sli stinker , jeg har selv to com nu med GF6800 ultra og de skal have et mere i .
Den med hd havde jeg ikke set men køre selv med WD Raptor 74GB 100000rmp 8mb
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|