Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: LydProblemer ved DVD afspilning i MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har problemer med DVD afspilning i MCE 2005. Lyden hakker og jeg kan se på min surround forstærker at signalet forsvinder (surround lampen står og blinker). Der er ingen problemer hvis jeg afspiller med andet dvd software (feks media player eller windvd). Nogen der har en ide om hvad der er galt?

Jeg bruger det onboard lydkort der sidder på mit Asus A8N-VM CSM bundkort og overfører lyden via S/PDIF til forstærkeren. Jeg har installeret Nvidia DVD decoder.
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har du AC3 filter installeret? Ac3filter er ikke direkte kompatibel med Nvidia....Du skal indtille AC3filter til prefer other....

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme problem, dog med Zoom Player Pro. Jeg valgte en anden decoder til at sende signalet videre digitalt til forstærkeren, og det løste problemet med samme.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis det er det onboard lydkort, kan det også være cpuen som er for langsom.
Hvilken har du siddende i?

Jeg ville starte med at se mig om efter en anden decoder at prøve med.
Og hvis det mod forventning ikke skulle virke, så ville jeg update driverne til lydkortet.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke rigtig hvilket AC3 filter MCE anvender. Burde det ikke være det samme som Windows Media player? Hvor kan jeg se det på MCE.

Det er et onboard lydkort på A8N-VM CSM (har ikke haft råd til Prodigy kortet i denne omgang). Der sidder en Athlon 64 3500+ cpu og 1 giga ram i banditten, det burde vel være rigeligt?

Men det lugter af at være noget ac3 dekoder som MCE skal have indstillet.

Men dvd afspilning med ac3 passthrough til forstærkeren virker fint med Windows media player og Windvd 7.

Jeg har fundet et util der kan vise hvilken dekoder MCE anvender og der skriver den at det er Nvidia dekoderen.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det er Nvidia dekoderen, der forårsager problemet... Prøv at se om ikke du kan disable den på en eller anden måde, og så bruge noget andet i stedet. F.eks. DScaler dekoderen. Den er glimrende til filmbrug, hvis du bruger en digital forbindelse, for så bliver signalet sendt direkte videre til afkodning i din reciever.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg disabler den, mister jeg så ikke hardware dekodningen der skulle være fordelen ved nvidias decoder?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

rockmeisster skrev:
Hvis jeg disabler den, mister jeg så ikke hardware dekodningen der skulle være fordelen ved nvidias decoder?

Hvis du kører med digital forbindelse til recieveren, er det alligevel den, der dekoder lyden.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

okay, så det er altså kun lyden jeg jeg skal bruger dscaler til at dekode? Hvordan ændrer man det i MCE?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun AC3 lyd har jeg lige fundet ud af. Det er alt video der bliver afspillet fra MCE. Det sjove er at hvis man minimere videoen så den kører videre i lille format, så er lyden fin. det er kun når man kører i fullscreen at det er galt.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke hvordan du gør det... Har aldrig kørt MCE selv, men det må kunne lade sig gøre, om ikke andet så gennem lidt roderi med registreringsdatabasen.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu skrev du at det var ved DVD at problemet opstod.....DVD(og herunder AC3 decoding) og mediaplaer/MCE har tendens til at f**ke up når du kører med Ac3 filter. Skift til FFDshow og brug lib32av til at styre alt ikke DVR-MS relateret og nvidia til resten.....

Dernæst er det nok en god ide, hvis du kører med onboard lyd, at opdatere dine chipsetdrivere...Hvis du kører med generiske Windows Drivere, ja så er det kun som navnet antyder universaldrivere til til dit bundkort(Husk den seneste service pack til MCE kom umiddelbart efter CSM kortet fra ASUS) Husk alt på en computer går igennem chipssettet og en flaskehals her kan meget nemt gøre at ressourcer osv ikke bliver brugt optimalt, hvilket så kan forårsage dit problem mht lyd. (faktisk ser man også dette i andre situation selv med pci lydkort, harddisk performance osv....)

.... Det er rent gætværk herfra however, der kan være mange ting....

mvh ANders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg reinstallerede hele skidtet i går (jeg skulle alligevel have skiftet ATA disken ud med en noget mere støjsvag SATA disk). Og her hentede jeg nyeste Lydkort, og nforce drivere. Ligeledes hentede jeg en opdateret udgave af Nvidia DVD decoder. Men resultatet er desværre stadig det samme. Lyden hakker afsted ved alt video som før i MCE (men ligesom før kun ved fullscreen?!?).
Jeg har lige hentet FFDshow, så nu bliver det spændende om det løser problemet. Hvis det ikke løser problemet bliver jeg jo desværre nok nød til at købe et Audiotrak prodigy lydkort istedet

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Der må et eller andet jeg gør forkert, for det hjælper ikke en disse. Jeg har installeret både FFDshow og AC3filter, og det virker som at de ændringer jeg laver heri overhovedet ikke når ind til MCE. Den er fuldstændig ligeglad. Ligeså snart film af hvilken som helst art bliver kørt i fuldskærm (om det er webcast, divx, avi eller dvd) så hakker og sprutter lyden helt vildt. Men kun i MCE.

Hvad gør jeg forkert?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

nu har jeg eksperimenteret lidt med Meedio som er en anelse nemmere at kontrollere lyd codecs i (syntes jeg). Fejlen var her den samme som ved MCE indtil jeg satte sound device til at køre default waveout device. Så var probleme løst.

Jeg har prøvet at gøre det samme i ffdshow men MCE er total ligeglad. den hakker og spytter lige tosset. Spørgsmålet er nu hvordan får jeg MCE til at bruge default waveout device istedet for directsound?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

rockmeisster: Det er en indstilling i den decoder du bruger, ffdshow har intet i sving når du kører MCE...

Hvilken decoder benytter du?

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

rockmeisster: Sorry - jeg så lige din bund, hvor der stod NVidia decoder..

Hvis du kører MCE i et vindue, så afspil en fil, så kommer der et NVidia ikon nede ved uret, tag egenskaber på det, og derinde kan du indstille en hel del ting, og jeg mener også du kan indstille om lyd skal køre directx eller waveout.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa

@Binnerup
Du kan ikke ændre på Directsound/wave out i purevideo decoderne....
Såvidt jeg ved bruger nvidia decoderne MS's soundmapper til at afgøre hvilken setting den skal køre med, jeg er dog ikke et hundrede på dette.  Du har kun mulighed for at vælge speakersetup og DSP

http://www.sitecenter.dk/patriarken/scrapbog/view.nhtml?pr ofile=scrapbog&UID=10029

Kan du ikke lige prøve at fjerne både fddshow og ac3filter, set de lydkort til at køre analog stereo, i lydkortets kontrol panel og mce's ditto. Se om fejlen så stadig opstår.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Det er sgu da mærkeligt at man skal have sådan et døje.

Jeg prøver lige at fjerne ffdshow og ac3filter når jeg kommer hjem fra arbejde og lade maskinen køre analog stereo output. Vender stærkt tilbage i aften.

Tror i det ville hjælpe hvis jeg stoppede et andet lydkort i? Jeg er efterhånden så desperat for at få det til at virke ordentligt at jeg er ville til at købe et andet og sætte i.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at være seriøst forvirret over det her. Hvis jeg disabler SPDIF og kører stereo output hakker lyden også når mediacenter viser film i fullscreen.

Så problemet er ikke direkte relateret til SPDIF og AC3.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes