Forfatter |
|
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Siden jeg har fik min nye pc med WinXP har jeg ikke kunnet få AC3 passthrough fra pc'en til surround processoren til at fungere. Alt efter indstillingerne er der ingen lyd eller kun 2 kanals lyd ved AC3 5.1 materiale. Det fungerede fint under Win2000.
Som AC3 decoder bruger jeg Intervideo decoder (kommer med WinDVD Platinum), som er sat til SPDIF enabled.
Er der nogen, der kender til problemet specielt i forbindelse med WinXP?
Mit system består bl.a. af:
Bundkort: Asus P4C800 Deluxe (indbygget audio, som er disabled i BIOS)
Lydkort: Terratec DMX 6Fire 24/96.
Mvh
Thomas
|
Til top |
|
|
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at gå ind i kontrol panelet. Gå ind i Lyd, Tale og lydenheder.
Tryk på Skrft højtalere indstillinger.
Tryk på avanceret ved højtalerindstillinger, og vælg 5,1
|
Til top |
|
|
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyclops skrev:
Prøv at gå ind i kontrol panelet. Gå ind i Lyd, Tale og lydenheder.
Tryk på Skrft højtalere indstillinger.
Tryk på avanceret ved højtalerindstillinger, og vælg 5,1
|
|
|
Tak for dit svar, men dit råd har ingen virkning. Jeg fandt efterfølgende ud af via GraphEdit, at lyden gik ud til Default Direct Sound Device og har efterfølgende via regedit ændret det til Default Wave Device, men stadig uden held.
Nogen der har haft det samme problem?
Mvh
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
når man skal bruges passthough funktionen er der ligemeget om højtalerne står til hovedtelefoner eller 5.1.
Den skal jo bare sende AC3/DTS signalet ud gennem den digitale udgang.
Har du aktiveret SPDIF både i afspilleren og konfigurations værktøjet til dit lydkort?
Har du sikret, at dit lydkort eller afspilleren ikke dekoder signalet, blot for så, at sende et stereo signal ud gennem SPDIF indgangen????
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder selv med samme problem. Kan ikke få hverken WinDVD eller PowerDVD til at smide noget lyd videre ved AC3 kilder, som min receiver opfatter som andet end stereo. DVD'er med DTS og DD virker fint. Hvad er AC3 egentlig lig? Burde receiveren opfatte det som Dolby Digital eller?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Djon Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men nu spørger jeg her, for jeg kan ikke finde et svar på mit spørgsmål på avsforum.com
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugerne på avsforum plejer at være gode til at svare på de indlæg man opretter. Så hvis ikke du allerede har prøvet synes jeg du skulle prøve det. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Djon skrev:
Sidder selv med samme problem. Kan ikke få hverken WinDVD eller PowerDVD til at smide noget lyd videre ved AC3 kilder, som min receiver opfatter som andet end stereo. DVD'er med DTS og DD virker fint. Hvad er AC3 egentlig lig? Burde receiveren opfatte det som Dolby Digital eller? |
|
|
Well.. Personligt har jeg alle dage brugt AC3 filter http://ac3filter.sourceforge.net/ det fungere for mig (jeg bruger dog også kun WMP til afspillning, da alle DVDer bliver smidt i PS2'en i stedet). Men man kan sige at lyden skal igennem mange punkter (teoretisk logisk forklaring, men ikke helt korrekt) først har du dit audio codec som skal pase lyden til windows, Windows sender lyder til den lydenhed som den er konfigureret til og lydenhendens egne drivere sørger for at sende lyden videre til forstærkeren. Altså er der 3 punkter som skal være i orden før du kan nyde din lyd. Dog ville mit første gæt være at det er et codec problem. Prøv at tjekke opsætningen. I AC3 filter (som er den eneste jeg kender) har man mulighed for at vælge hvor mange højtalere man har ELLER vælge S/PDIF, ved ik om det måske kunne sige noget.
AC3 er DD. Eneste forskel jeg har kunne finde at er når man har det på computeren kalder man det typisk AC3 og har man det på DVD kalder man det typisk DD. Kik evt her for yderligere format forvirring :) http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så vidt jeg huske så er der vist også lydindstilligs muligheder i playeren, mener i hvertfald at have set noget højtaler-opsæt-bix i powerDVD, prøv evt at tjekke dette også.
|
Til top |
|
|
Djon Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker, tror jeg har det kørende nu. Receiveren går ihvertfald på Dolby Digital nu 
|
Til top |
|
|
Seeker Forum Bruger

|
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var løsningen så?
Bare hvis der nu var en anden der skulle få samme problem?
|
Til top |
|
|
Djon Forum Bruger

|
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zoomplayer har en separat opsætning for DVD mode og Media mode. Skulle have sat Media mode til AC3 samt ændre inde i AC3 codec'et, at det skulle køre S/PDIF.
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|