Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: VGA kabel, ved hjælp af CAT kabel!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa.....

Jeg mindes engang at have læst om, at det kunne lade sig gøre at lave et VGA kabel (fra PC til TV) ved hjælp af et netværkskabel CAT5-6-7 - er det ikke korrekt?

Hvis det er korrekt. Kan det så lade sig gøre at finde en vejledning til at lave et VGA kabel af et netværkskabel, eller er der nogen herinde som kan skrive en kort vejledning?

Med venlig hilsen

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt selv høre det lyder flabet, men jeg tror ikke man skal gå i gang med det selv om man eventuelt kunne. Jeg tror man kunne brænde sit TV af og måske sit grafikkort. Og et godt VGA kabel er dobbelt skærmet fordi det er ret sart over for forstyrrelser, så andre typer kabler brugt i stedet ville være ringere selv om de kunne loddes rigtigt på.

Kunne du eventuelt sige hvorfor? Et VGA kabel er ikke så dyrt, så hvad er mon hensigten?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Nej det kan man ikke. Af den simple grund at du benyttet 15 pins, og der er kun 8 i et CAT kabel. Dernæst kræver VGA kablet også at kablet er på 50 eller 75 ohm (kan ikke huske hvilket).. + at der vil komme ALT for meget støj fra et CAT kabel.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

nisted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det kan man godt... Jeg bruger selv cat5 hjemme.

Grunden til at man godt kan er at det eneste man sender er R+G+B (6 ledere) + H og V sync.. De udformniingen af netkablet er "twisted pair" skærmer det sig selv...

Her er en guide: http://www.myhometheater.homestead.com/vgacable.html 

Kvaliteten... Tjae... Jeg bruger et kabel fra min mediecenter i stuen til lcd tv'et i soveværelset, og det virker efter hensigten... Der er lidt skygger på, men ikke noget der ses på over en meters afstand (37") Kablet er 7 meter langt og ligger i kabelbakke sammen med alle andre tænkelige typer kabel... 230V, ant, component og lyd.. JEg har smidt en ferriterne omkring kablet i hver ende, -ved ikke om det er indbildning eller om det virker, men nu sidder de der :-)

Til top Vis nisted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nisted

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg godt vil prøve at benytte et CAT kabel, er at jeg også syntes at have læst, at et CAT kabel kan holde billedkvaliteten væsentligt længere end et VGA kabel. Men jeg syntes nu også det lyder mest logisk at skærmningen må være højest ved et VGA kabel, og derfor er det svært at forstå at et CAT kabel kan trækkes over længere afstande.

Men når du nisted benytter et CAT5 kabel. Må man så ikke gå ud fra at kvaliteten bliver endnu bedre, hvis man benytter sig af et CAT 6 eller 7. Her er afskærmningen jo væsentligt forbedret fremfor et CAT5 kabel?

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Cat kabler er balanceret...H Sync + Vsync i et pair? Ikke smart=] Lus hellere alle grounds på skærmlederen i Catkablet og del H-V sync ud i seperate pairs=] Ground luses på grafikkortet anyway og i denne sammenhæng er ground elektrisk redundant....
Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

*beep*kone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Nej det kan man ikke. Af den simple grund at du benyttet 15 pins, og der er kun 8 i et CAT kabel. Dernæst kræver VGA kablet også at kablet er på 50 eller 75 ohm (kan ikke huske hvilket).. + at der vil komme ALT for meget støj fra et CAT kabel.

Vås=]
Til top Vis *beep*kone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *beep*kone

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Man kan købe skærmet CAT5/e kabel som har både folie og flette skærm. Sammen med snoningen af lederne gør dette at kablet er bedre skærmet end de fleste gode VGA kabler. Jeg har selv lavet et på næsten 20 meter og kunne overføre 720P component uden synligt tab af kvalitet på 100" lærred. Ved 1080p begyndte der at være en lille forskel.

Man skal huske, at lederne inden i kablet pga. den forskellige snoning, ikke er lige lange og derfor vil forskydningen af signalet lederne imellem blive større jo længere kablet er.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Nu forstår jeg godt at det ikke er den økonomiske gevinst man prøver at opnå, men hvad koster det egentlig? Kan det svare sig at lave et sådant kabel? Jeg føler mig overrasket over at man kan trække et kabel 20 meter og så stadig stå med et ok resultat. Hvordan vil et købt VGA kabel virke ved samme længde. Tror lige jeg skulle checke det ud på nettet (og prisen). Ja, det er jo altid let at lade de andre gøre arbejdet, ikke?

Det må da stadig være lidt risikofyldt at lodde kabler selv, af den slags altså?  Det skal da nok med i de overvejelser man gør sig før man går i gang, ikke?

Nu har jeg checket det link der var anført tidligere, det ser ikke ud til at være særlig svært. (havde det link i forvejen, så jeg må jo have været der, kan også godt huske det nu jeg så det)

Man kan også lave componet kaber. Jeg har imidlertid lagt mærke til, at et kabel der ikke har den rigtige impedans (75ohm) laver skygger, ikke voldsomt, men de er der (komponent kabler). Det er jo ikke så godt. Det går jo ud over skarphed, farver og kontrast. Det er nok det samme med et VGA kabel.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med kent, synes til at det virker lidt dumt at skulle lave sit eget vga kabel, når man nu kan få rimelige kabler til få kroner.

Her er f.eks 15 meter til 250kr. LINK

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Måske er problemet at et vga stik er rimelig stort at få igennem væggen kontra et CAT kabel?? og det uanset længden... bare en tanke...

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

paqi skrev:

Måske er problemet at et vga stik er rimelig stort at få igennem væggen kontra et CAT kabel?? og det uanset længden... bare en tanke...

Jeppe

Det er selvfølgelig rigtigt

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Interessant emne…

Men er der nogle der ved, om man kan købe et VGA til RJ-45 stik, så man slipper for at skulle lodde selv.

/Peter

Til top Vis Peter21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter21

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Peter21 der findes en adapter box til alle former for overførsel via cat5 men de er ret dyre så det kan godt svare sig at lære at lodde VGA - RJ45

Men istedet for den løsning som ikke er anbefalet over 50' (16m) så ville jeg istedet investere i sådan en box: VGA Extender den understøtter 1080p og det kan trækkes 50m og koster 200$ for en pakke med både modtager og sender. Kan købes hos kvmshop.dk

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et direkte link på kvmshop.dk

EXT-VGA-141SR

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes