Forfatter |
|
philipph Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har sat min computer til min ny Samsung LE46M86 skærm via et VGA kabel. Det jeg bliver i tvivl om er hvorvidt det er meningen at billedet ikke er fyldt helt ud. Det er jo netop et widescreen TV, så hvorfor vises der ikke et billede på hele skærmen i stedet for sorte bjælker for oven og for nede.
Dette er både på DVD/HD/BlueRay film... når jeg ser Canal+ HD vises det på hele skærmen.
Nogen der kan afklare om hvorvidt det er meningen at der stadig skal være sorte bjælker eller om der er tale om en fejl og hvordan skal dette så rettes?
Opløsningen er 1600x1200 skal jeg ændre det? Det er maksimal opløsning på mit 7800GTX grafikkort.
Mvh Philip
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
1600x1200 er 4:3 opløsning og passer derfor ikke til dit TV, da det er widescreen. Dit TV's opløsning er 1920x1080 og det vil derfor være en fordel at køre i denne opløsning. Det er dog ikke sikkert at dit TV vil acceptere mere end 1600x1200 via VGA indgangen. Derfor skal du nok bruge HDMI indgangen. Du skal dog være opmærksom på at et DVI til HDMI kabel nogle gange kan medføre problemer med horisontal forskydning af billedet. Dit TV eller PC'en kan dog sikkert kompencere for dette, hvis det skulle blive nødvendigt.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
philipph skrev:
Hej,
Nogen der kan afklare om hvorvidt det er meningen at der stadig skal være sorte bjælker eller om der er tale om en fejl og hvordan skal dette så rettes?
|
|
|
Det er helt normalt at der er sorte bjælker foroven og forneden, fordi de fleste film er i et bredere format end 16:9. Det samme gælder iøvrigt mange af filmene på Canal+ HD. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
philipph Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
1600x1200 er 4:3 opløsning og passer derfor ikke til dit TV, da det er widescreen. Dit TV's opløsning er 1920x1080 og det vil derfor være en fordel at køre i denne opløsning. Det er dog ikke sikkert at dit TV vil acceptere mere end 1600x1200 via VGA indgangen. Derfor skal du nok bruge HDMI indgangen. Du skal dog være opmærksom på at et DVI til HDMI kabel nogle gange kan medføre problemer med horisontal forskydning af billedet. Dit TV eller PC'en kan dog sikkert kompencere for dette, hvis det skulle blive nødvendigt. |
|
|
Tænkte nok det var noget i den stil der var galt. Jeg har en surround reciever som har HDMI ind og udgange som burde kunne opscalere hvis der skulle være nogen problemer. Det er en Denon AVR-2307. Hvis jeg anskaffer mig en DVI->HDMI converter og sætter et HMDI kabel til TV'et fra surround recieveren, så burde jeg være home safe?
|
Til top |
|
|
dikki Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der er jo ikke noget billede i din receiver. Du skal have dig et dvi hdmi converter til grafikkortet og så et HDMI kabel derfra og op i receiver. Fra receiver endnu et hdmi kabel til tv. Du kan også bare forbinde grafikkort og tv.
|
Til top |
|
|
Clapton Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi er inde på emnet, så har jeg et mediacenter som for tiden er forbundet til mit fladskærms tv via S-video stik. Jeg har et DVI-HDMI kabel, men når jeg sætter den til så vises der intet på TV'et. Har prøvet at se om jeg manuelt kunne vælge HDMI på computeren, men den viser ikke engang at der er et HDMI kabel sat i, har også set efter på tv'er om der er noget jeg skulle slå til før HDMI kablet virker - men kan ikke finde noget i den stil.
Skulle det ikke være så nemt, at bare forbinde mediecenteret med TV'er via et DVI-HDMI kabel og så skulle både tv og computer selv finde ud af resten? __________________ Did they get you to trade
Your heros for ghosts
Hot ashes for trees
Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
|
Til top |
|
|
dikki Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket tv samt hvilket grafikkort ?
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
philipph
Der er ingen grund til at skulle opscalere. Dit grafikkort burde kunne klare 1920x1080 uden problemer. Du kan eventuel bruge Nvidia's software guide til HDTV og på den måde sætte det korrekt op.
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
philipph skrev:
Hej,
Jeg har sat min computer til min ny Samsung LE46M86 skærm via et VGA kabel. Det jeg bliver i tvivl om er hvorvidt det er meningen at billedet ikke er fyldt helt ud. Det er jo netop et widescreen TV, så hvorfor vises der ikke et billede på hele skærmen i stedet for sorte bjælker for oven og for nede.
Dette er både på DVD/HD/BlueRay film... når jeg ser Canal+ HD vises det på hele skærmen.
Opløsningen er 1600x1200 skal jeg ændre det? Det er maksimal opløsning på mit 7800GTX grafikkort. |
|
|
For at opsummere og tilføje et par ting:
1. Dit M86 (jeg har samme model) kan sagtens modtage 1920x1080p fra din pc via et VGA kabel Du skal bare indstille grafikkortet til den pågældende opløsning.
2. Din nuværende opløsning på 1600x1200 er en 4:3 opløsning. 1920x1080 er en 16:9 opløsning og er den opløsning din skærm grundlæggende (native) er på. Igen, indstil dit grafikkort til 1920x1080 for at få det bedst mulige og korrekte billede.
3. De fleste film der produceres til biografen er i et format der er bredere end 16:9, oftest i 2,35:1 . Når disse formater skal udsendes via sattelit eller på HD-DVD/Blueray (som for alle tre er native 16:9) så indsættees sorte bjælker for oven og neden på 2,35:1 filmen for at få den til at passe til 16:9 formatet.
Henrik
|
Til top |
|
|
dikki Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi det er ikke sikkert VGA kan håndtere så stor data. Så HDMI / DVI kan være nødvendigt for 1080p.
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, se nu er jeg ikke typen der render med en halv vind. Jeg skriver også at jeg har samme model, og jeg har naturligvis for længst koblet min gamle HTPC til (via VGA) og sat opløsningen til 1920x1080. Så for lige at hoppe et par posts tilbage:
1. Dit M86 (jeg har samme model) kan sagtens modtage 1920x1080p fra din pc via et VGA kabel Du skal bare indstille grafikkortet til den pågældende opløsning.
Hvis jeg ikke var sikker havde jeg skrevet "sandsynligvis" eller "muligvis" eller "måske" -kunne modtage 1920x1080. Men sådan er folk jo desværre så forskellige.
Henrik
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
dikki skrev:
Sinobi det er ikke sikkert VGA kan håndtere så stor data. Så HDMI / DVI kan være nødvendigt for 1080p. |
|
|
Øh, nu jeg reflekterer lidt mere over hvad du skriver, ja, hvad mener du så med "det er ikke sikkert VGA kan håndtere så stor data"?
VGA er en standard for video ud af en pc. I forbindelse med om noget kan håndtere 1920x1080 er som det første i kæden, grafikkortet og om driverne vil tillade at opløsningen sættes til 1920x1080. Hvis ikke kan det ofter tvinges til det med powerstrip eller en REG-hack. Dernæst har vi er 15 pin stik og 5 skærmede kabler af coax typen. Coax kablerne er i de fleste tilfælde i stand til at bære frekvenser der er over 1 GHz i båndbredde. Det er omtrent 10 gange mere end der er behov for med 1920x1080 ved 75Hz. Det svageste led er db15 stikket (i daglig tale kaldt VGA stik) det har desværre ikke en impedans på 75 ohm som resten af videokæden har, men derimod er det på 115 ohm. Selv de problemer som dette afstedkommer ligger pænt langt udenfor afgrænsningerne af HD båndbredden.
Så, hvad mener du egenlig?
Henrik
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi skrev:
dikki skrev:
Sinobi det er ikke sikkert VGA kan håndtere så stor data. Så HDMI / DVI kan være nødvendigt for 1080p. |
|
|
Øh, nu jeg reflekterer lidt mere over hvad du skriver, ja, hvad mener du så med "det er ikke sikkert VGA kan håndtere så stor data"?
VGA er en standard for video ud af en pc. I forbindelse med om noget kan håndtere 1920x1080 er som det første i kæden, grafikkortet og om driverne vil tillade at opløsningen sættes til 1920x1080. Hvis ikke kan det ofter tvinges til det med powerstrip eller en REG-hack. Dernæst har vi er 15 pin stik og 5 skærmede kabler af coax typen. Coax kablerne er i de fleste tilfælde i stand til at bære frekvenser der er over 1 GHz i båndbredde. Det er omtrent 10 gange mere end der er behov for med 1920x1080 ved 75Hz. Det svageste led er db15 stikket (i daglig tale kaldt VGA stik) det har desværre ikke en impedans på 75 ohm som resten af videokæden har, men derimod er det på 115 ohm. Selv de problemer som dette afstedkommer ligger pænt langt udenfor afgrænsningerne af HD båndbredden.
Så, hvad mener du egenlig?
Henrik |
|
|
Lige en tilføjelse, ALLE nye graffikkort i hvertfald de senste 2 år kan køre med HD opløsninger, så powerstrip er ikke nødvendigt, som det måske var for nogle år siden. Men ellers er det hele korrekt det du skriver  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
philipph Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop installeret de nyeste nvidia drivers og jeg kan stadig ikke vælge en højere opløsning end 1600 x 1200.
Har været inde i Nvidia Control Panel og der står der os at det er den maksimale....
Jeg fandt og læste "Setting up a NVIDIA based card to work with HDTV"
Det er ikke den samme menu som der er i den guide, den her er nyere, men har ikke halv så mange funktioner.
What to do?
Jeg er ikke n00b til computere, så hvis jeg skal have installeret powerstrip gør jeg bare det, men hvis de originale drivers understøtter det, hvilket de burde, så vil jeg gerne vide hvordan.
|
Til top |
|
|
pizzabager Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
er et TV sat til computeren som den eneste skærm, eller har du flere skærme sat til computeren???
|
Til top |
|
|
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clapton skrev:
Nu vi er inde på emnet, så har jeg et mediacenter som for tiden er forbundet til mit fladskærms tv via S-video stik. Jeg har et DVI-HDMI kabel, men når jeg sætter den til så vises der intet på TV'et. Har prøvet at se om jeg manuelt kunne vælge HDMI på computeren, men den viser ikke engang at der er et HDMI kabel sat i, har også set efter på tv'er om der er noget jeg skulle slå til før HDMI kablet virker - men kan ikke finde noget i den stil.
Skulle det ikke være så nemt, at bare forbinde mediecenteret med TV'er via et DVI-HDMI kabel og så skulle både tv og computer selv finde ud af resten? |
|
|
Har du prøvet at tage s-video kablet fra, sætte DVI - HDMI kabel til og så restarte Media Center mens dit TV er tændt og sat på HDMI. Så skulle du få et billede fordi din computer finder dit TV. Vær sikker på at kabel sidder rigtigt. Man må ikke rode med Kabler hvis PC og TV ikke er slukkede af typen HDMI, så kan man brænde HDMI indgang af. __________________ Bygge HTPC
|
Til top |
|
|
philipph Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
pizzabager skrev:
er et TV sat til computeren som den eneste skærm, eller har du flere skærme sat til computeren??? |
|
|
Der er kun 1 skærm tilsluttet computeren og det er TV'et.
|
Til top |
|
|
Eeyore Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
philipph
Har du ikke mulighed for at vælge en opløsning der hedder noget i retning af HDTV 1080P i menuen?
|
Til top |
|
|
philipph Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, der er ikke noget der hedder HDTV 1080P i menuen og der er heller ikke nogen Advancerede settings, der gør at jeg kan vælge "skæve" opløsninger.
Jeg kører med Vista 32-bit, kan det være derfor?
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
I XP er der en indstilling du kan slå til for at få vist opløsning og opdateringshastigheder som Windows ikke tror at din skærm understøtter. Måske der er noget tilsvarende i Vista?
Du finder den under "Egenskaber for skærm" -> Avanceret -> Skærm Der er et flueben, der hedder noget i retning af "Skjul tilstande som ikke understøttes af skærmen". Hvis fluebenet fjernes kan jeg på min bærbare vælge en højere opløsning end skærmen umiddelbart understøtter - det kan jeg ikke hvis fluebenet er sat.
|
Til top |
|
|