| Forfatter |
|
krag Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge et lydlødt grafikkort med DVI udgang til min hjemmestrikkede HTPC med Vista ultimate.
Det må ikke koste alverden, og billedet skal bare være godt og roligt. Regner med at bruge et DVI til HDMI kabel.
Kan I anbefale et? Det skal være AGP 8x , bundkortet er et MSI MS5867
ligeledes skal jeg have skiftet min CPUkøler ud med en anden, da jeg bare har den std Intel socket 478 der larmer som bare... Gerne til en passiv køler.
Har I nogle forslag til en hæderlig og billig en? har 13 cm til loftet i kabinettet fra cpu'en
Mvh Rasmus
__________________ mvh rasmus krag
|
| Til top |
|
| |
Phil Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krag
En hurtig søgning på edbpriser.dk gav dette her: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=379294
Og prøv og søg derinde under kølere, passiv.
Mvh Phil
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt du nok er p ået budget, men inden du for set dig om har du hurtigt brugt 1000kr og er ikke rigtig kommet videre. Hvad med helt ny opgradering af bundkort cpu og ram? Så skal du bare flytte dit nuværende HDD samt DVD-drev over og så har du en helt ny maskine der kan kalre BlueRay og HD? Det kan gøre for ca. 1600kr. med fragt. Dette her kan fåes til 1600 kr. har optisk lydkort og HDMI out: Athlon 64 X2 4800+ 2.5 GHz, 65 nm - ADO4800DDBOX 650-700kr Gigabyte GA-MA69GM-S2H   ;   ;   ;   ; 500kr. Kingston ValueRAM 2 x 1 GB - PC2-5300CL5 / 667 MHz 400kr Håber det kan hjælpe, selvom det måske ikke var det du håbede på
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 September 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vægter billedkvalitet fremfor evnen til at spille de nyeste spil, er der i min verden kun en interessant producent: Matrox.
Se evt: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211161
Her får du KUN 32 MB VRAM... Men til HTPC kan jeg dårligt forestille mig at du får noget ud af mere RAM. Det har ikke nogen voldsom 3D GPU, men er ekstremt godt til 2D (hvilket du skal bruge til en HTPC).
Til gengæld får du et ægte High End grafikkort, i modsætning til mainstream valget, hvor man kun tænker på regnekraft. Lidt som at vælge en 20watt klasse-A forstærker, i stedet for en 2x1000wat PA forstærker. Jeg kan ikke mindes at have set nogle af de "hotte" grafik-producenter gå op i kvalitet... men de fokuserer meget på at kunne spille de nyeste spil med 2000 fps.
Men men men.... som sagt er det til ingen verdens nytte, hvis du skal bruge det til HTPC. Det nævnte kort er rigeligt til HTPC opgaver. Til gengæld er pengene brugt på billede-kvalitet. Det er næppe tilfældigt, at seriøse billedbehandlings pc'ere oftest udstyres med Matrox kort, og ikke spille-kort. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge et fuldhøjde grafikkort tror jeg? Så kunne du jo købe dig et radeon 2400pro til agp x8. det koster i omegnen af 500. Kan nok fås for 450. Det har DVI med HDCP. Du skal ikke regne med at spille svære spil, det er nærmere beregnet til HTPC brug, men det er jo også hvad du skal bruge. Du siger ikke så meget om dit behov eller dit fremtidige behov, men et 2400pro er jo en rimelig god investering med en flot gengivelse. Men det er knap så avanceret som et 2600xt. Men måske skal du ikke bruge dit kort til HD-DVD eller Blu-Ray? Så kunne du jo i stedet nøjes med noget mindre. (du siger heller ikke noget om din CPU?) Eller hvad du i forvejen har af grafikkort?
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Hvis du vægter billedkvalitet fremfor evnen til at spille de nyeste spil, er der i min verden kun en interessant producent: Matrox.
Her får du KUN 32 MB VRAM... Men til HTPC kan jeg dårligt forestille mig at du får noget ud af mere RAM. Det har ikke nogen voldsom 3D GPU, men er ekstremt godt til 2D (hvilket du skal bruge til en HTPC).
Til gengæld får du et ægte High End grafikkort, i modsætning til mainstream valget, hvor man kun tænker på regnekraft. Lidt som at vælge en 20watt klasse-A forstærker, i stedet for en 2x1000wat PA forstærker. Jeg kan ikke mindes at have set nogle af de "hotte" grafik-producenter gå op i kvalitet... men de fokuserer meget på at kunne spille de nyeste spil med 2000 fps.
Men men men.... som sagt er det til ingen verdens nytte, hvis du skal bruge det til HTPC. Det nævnte kort er rigeligt til HTPC opgaver. Til gengæld er pengene brugt på billede-kvalitet. Det er næppe tilfældigt, at seriøse billedbehandlings pc'ere oftest udstyres med Matrox kort, og ikke spille-kort. |
|
|
Ja, ok, det tror jeg generelt ikke er rigtigt, det med at der er lagt vægt på spil ved nogle af de nyeste grafikkort. Tværtimod! Og du glemmer at man nu satster på HD der kræver virkelig god billedkvalitet. Det nytter derfor ikke noget at lave kort noget der kommer til kort. Det gælder fx 8600Gt eller 2600XT. Her er der tydeligvis lavet noget der er til HD med dets fremragende billedkvalitet. At sammenligne med en PA forstærker er vist ikke rigtig. Tror du du har set, hvor godt HD ser ud på et sådant kort på et HD Ready fladskærms TV? Og en HTPC af i dag skal faktisk kunne afvikle HD-DVD eller Blu-Ray. Det betyder HDMI med HDCP. Man kan nøjes med mindre, men så må man nøjes med sidste års krav. Det svarer sig ikke at investere i det. Det kan betale sig at lytte til Akilleuz med hans forslag. Så får man noget der dur. Sælg det gamle når man nu er i gang og køb nyt. Sadl om til ny teknik. __________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
krag Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til mit behov (Serier og film på harddisk og musik) behøver jeg hverken Blueray eller grafik til 1000 kr.  Har kun 3 kanaler på mit tv, så suplerer op med alle de fede serier med min pc. Men er træt at at have kabler liggende og flyde hele tiden, så fik en computer der kunne bruges som starter htpc for at se om det var noget for mig. Den indeholdt desværre et gafikkort med 2 små hidsige blæsere der larmer. Det er et ASUS A9800XT 256MB http://hwguide.net/docs/a9800xt/asus-cooler.jpg Derfor skal jeg bruge et andet, og der findes jo 100'vis af billige kort, men aner ikke noget om hvad der er godt.  Skal ikke spille på den eller noget... det har jeg min kontor-pc til. Skal kun fungere som internet adgang og musik/film-jukebox
__________________ mvh rasmus krag
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at skifte køleren på grafikkortet, hvis du er godt tilfreds? Det kan ikke koste mange øre
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T skrev:
Hurtig skrev:
|
Men men men.... som sagt er det til ingen verdens nytte, hvis du skal bruge det til HTPC. Det nævnte kort er rigeligt til HTPC opgaver. Til gengæld er pengene brugt på billede-kvalitet. Det er næppe tilfældigt, at seriøse billedbehandlings pc'ere oftest udstyres med Matrox kort, og ikke spille-kort.
|
|
|
Ja, ok, det tror jeg generelt ikke er rigtigt, det med at der er lagt vægt på spil ved nogle af de nyeste grafikkort. Tværtimod! Og du glemmer at man nu satster på HD der kræver virkelig god billedkvalitet. Det nytter derfor ikke noget at lave kort noget der kommer til kort. Det gælder fx 8600Gt eller 2600XT. Her er der tydeligvis lavet noget der er til HD med dets fremragende billedkvalitet. At sammenligne med en PA forstærker er vist ikke rigtig.
Tror du du har set, hvor godt HD ser ud på et sådant kort på et HD Ready fladskærms TV? Og en HTPC af i dag skal faktisk kunne afvikle HD-DVD eller Blu-Ray. Det betyder HDMI med HDCP. Man kan nøjes med mindre, men så må man nøjes med sidste års krav. Det svarer sig ikke at investere i det.
Det kan betale sig at lytte til Akilleuz med hans forslag. Så får man noget der dur. Sælg det gamle når man nu er i gang og køb nyt. Sadl om til ny teknik.
|
|
|
Meget muligt at du ikke tror på det. Jeg ved bare, at alle dem jeg kender der arbejder med videoredigering og andet ikke-3D grafik, og som har behov for en super god billedkvalitet, eks farveægthed.. Tjaaee.. de har alle købt Matrox kort. På mit job, hvor jeg arbejder meget med CAE-software (Computer Aided Engineering), har jeg også kørt med netop Matrox, idet den slags arbejde kræver forholdsvis god 2D grafik.
Matrox henvender sig ikke så meget til den typiske pc-kunde, der ofte vægter hastighed frem for alt. Man skal kunne spille de nyeste spil osv... og det er helt fint. Men har man ikke spille behovet, og skal man lave en maskien hvor høj performance er ensbetydende med god billedkvalitet og stabilitet, så er Matrox et unikt valg. Desværre er der ikke så mange private med den slags behov, så Matrox er ret små og ukendte på det private PC marked. Til professionet brug er sagen til gengæld en halt anden. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
krag Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Hvad med at skifte køleren på grafikkortet, hvis du er godt tilfreds? Det kan ikke koste mange øre
|
|
|
hmm... det havde jeg ikke tænkt på.. Er bare ikke meget for de små kølere.. ville hellere sætte en 120mm foran kortet. Har nemlig en liggende..  Men kan kortet trække sådan en i stedet for de små uden den går helt amok? prøvede at køre kortet uden blæserstikket sat til.. så ville det ingenting. __________________ mvh rasmus krag
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kortet kan sagten køre med en pasivkøler, men hvis det beroligere dig kan du jo sætte den der 120mm foran. Du kan altid bruge et program til at monitorer temperaturen
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Primeradk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Hurtig, er uenig som andre siger Matrox var toppen engang, men er færdige nu på dette market. Ja de var gode engang, men med kun 32Mb ram vil mange ting direkte ikke acceptere det kort og til knap 900kr så ville jeg klart hellere vælge et ATI som bliver forslået. Måske matrox er gode til farvegengivelser, men det kort har nogen år på bagen og er nok overhalet op til flere gange.
\René __________________ Glem ikke at huske Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
QX9650 i alm + QX6700 i MCE
Pioneer 427XD
Nyt grej QX9650
Sælges 2 x QX 6700
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man behov for mere end 32MB VRAM for at afspille video?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Primeradk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej måske ikke, men hvorfor nøjes med 32MB hvis man kan få 256mb og nyere teknologi?
__________________ Glem ikke at huske Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
Pioneer 427XD
Nyt grej QX9650
Sælges 2 x QX 6700
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Det har man i realiteten ikke. Jeg går heller ikke op i ram når på GFX kort til min HTPC. Men jeg vil gerne have er kort som understøtter HardwareAcceleration til afspilning af BR og HD, der kan Matrox vel ikke være med? En anden ting er at man måske skal tænke over hvor ensbegrænsninger eri setuppet. Jeg har f.eks. et billigt tv, som ikke er super godt, og til mit behov er et ATI 2400Pro fint, og det koster kun 300kr. Så kan man jo altid opgradere til et ydre og bedre kort når resten af udstyret kan følge med.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart... Hvis du kobler et dårligt tv til, er der ingen ide i at betale for et godt grafikkort. Helt enig. Så ville jeg også tage et eller andet mainstream kort.
Men er behovet vitterligt at man får SUPER billedkvalitet, ville jeg som sagt til hver en tid vælge Matrox, og så give afkald på hardware acceleration og 3D spil.
Til en HTPC ville jeg i øvrigt aldrig køre Vista... (Det vil jeg ikke på nogen som helst maskine, så længe jeg kan undgå det). Til HTPC er det ret oplagt at vælge XP Embedded. Jeg roder pt lidt med tanken om at få en maskine op at køre. Ideen med Embedded er, at man skræller alt unødvendigt af, og vupti... Så står man med en XP Embedded der fylder 250-300MB. Overvej lige hvad det betyder for kravet til hardwaren!! Min nye laptop med Core2Duo professor tager ca. 4 gange så lang tid om at starte XP op, som min XP Embedded maskine med en ULTRA Low power Via processor på 667MHz (har regnekraft på linje med en 233MHz Pentium2).
Det betyder at man kan benytte væsentlig langsommere hardware, og alligevel få bedre performance. Og dermed har man ikke noget problem med at køle passivt. Ydermere kan man køre fra et Compact Flash kort. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg også helt enig i  Problemet med at køre XP, er bare at der ikke bliver udviklet plugins til det mere, ikke rigtig. Det er det hele flyttet over til Vista. Problemet er bare med Vista at det generelt er alt for krævende i forhold til hvad man har brug for til afvikling af video i en HTPC. XP Emedded er helt klart et super valg til en HTPC, problemet er bare at det er dyrt at få fat i, og det er for indviklet til den generelle bruger. Jeg har selv leget lidt med det, men synes det er for tidskrævende at lave en ordenlig install. Det kunne dog være langt mere interessant med en Vista Embedded, eller hvis M$ kunne tage sig sammen og lave en dedikeret Vista Media Center, uden alt det andet pjat der ellers følger med. Hvad er egentlig grunden til du ikke selv vil køre med Vista?
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Primeradk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen der er mange muligheder, nogen kører linux, nu kører windows og vi alle arbejder på at få vores specielle version. Personlig roder jeg mest med nyt udstyr og synes sku vista kører fint nok, ja måske det kan gå hurtigere men genere mig ikke... Vi har alle vores som slag som vi synes er spændende at rode med.
\René __________________ Glem ikke at huske Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
Pioneer 427XD
Nyt grej QX9650
Sælges 2 x QX 6700
|
| Til top |
|
| |
Primeradk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Matrox understøtter det Vista? Hvad med i driverne, er der mulighed for at korrigere for over og underscan? kan man kører to forskellige opløsninger ud på hver port? Hvis ikke så mulighed for at loaded profiler?
Pioneer 427XD
Nyt grej QX9650
Sælges 2 x QX 6700
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Hvad er egentlig grunden til du ikke selv vil køre med Vista?
|
|
|
Jeg kan ikke se Vista har noget at byde på, som jeg savner i min elskede Win2K. Jeg savner simpelthen ikke noget. Som jeg ser det, er XP egentlig bare en mere lækker brugerflade, og så har man ikke samme kontrol over maskinen. Og nåee ja.... Så kører det ekstremt meget langsommere på en given maskine. Det er faktisk lidt imponerende... PC'ere bliver hurtigere og hurtigere i rasende tempo. Men men men. Jeg har en gammel laptop med 600MHz Pentium 3 professor kørende med W2k, og den kører VÆSENTLIGT hurtigere end min nye Core2Duo med XP! Og så kan jeg faktisk bedre li' brugerfladen på W2k.. Er lidt træt af den lidt poppede XP og særdeles Vista brugerflade. Sikkert fint til hr og fru DK, men bruger man maskinen lidt mere teknisk, duer det ikke. Prøv eks at skrive til en serielport på en Vista-maskine . En del af de CAE programmer jeg anvender, understøtter desuden ikke Vista, og nogen endda ikke XP.
Faktisk har jeg for et par dage bestilt en ekstra laptop.... Sikke en bøvl. Den skulle gerne være med dual-core professor, og samtidig understøtte W2k 100%. Det er ikke sådan lige til. Heldigvis kunne mit laptop favoritmærke klare det... Så jeg endte naturligvis med en HP Business model (Igen!). Den leveres dog med Vista preInstalleret, men det ryger omgående! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |