Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Dual eller quadcore til HD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2007 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid undret mig over, om jeg skal have en dual eller quadcore til et mediecenter, hvis der skal spilles hd-dvd eller bluray på de helt tunge bitrates. Har kigget på Intels Notebook Penryn T9300 på 2.5 GHz, 6MB L2 cache, 35 watt TDP, 800 MHz FSB til 316 USD, der skulle komme til januar. Til sommer næste år kommer de med en ægte quadcore, der er baseret på Penryn kernen og er angivet til 45 watt TDP. Lyder perfekt til et mediecenter, der skal passiv køles.

Vil sådan en quadcore være for overkill til de helt tunge film med høj bitrate, hvis man ogsåanskaffer sig et grafikkort, der kan afkode H.264 osv. eller vil dualcoren Penryn 2.5Ghz være fremtidssikret nok til 1080p? Der er jo et godt stykke endnu til sommer, så spørgsmålet om det er ventetiden værd

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Tag det nu rogligt..:) en DCore er fint, faktisk jeg vil sige bedre end qcore til en MCE maskine da den trækker en del mindre strøm dermed mindre varme, støj osv. Måske 10 watt som du skriver men ...:)

Jeg kører med en dual core på "kun" 1.83 Ghz på min MCE, og har en CPU load på ca. 15-20% ved BluRay. Det som er meget vigtig er at du vælger en god grafikkort, jeg benytter mig af en Nvidia 8600GS som gør det rigtig godt.

Derimod skal du ikke spare i hvor meget RAM du putter i MCE'en hvis du skal køre vista skal du ikke nøjes med mindre end 3G og en USB nøgle til Readyboost http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/featu res/details/readyboost.mspx 

så slipper du for at høre på dine diske hele tiden.

I en helt anden boldgade, hvis du har TDC kabel tv e.l. kig efter en DVB-C tuner, så har du den bedste HDD optager pengene kan købe p.t., og ja, ingen problem i at se BluRay mens du optager noget fra TV'et med en dual Core.

venligst

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg er orienteret så er der ikke ret mange codecs der understøtter flere tråde af gangen. og derfor er der INGEN grund til at have mere end to kerne. da der så vil være en til afvikling af styresystem og en til afvikling af film dekodning. flere kerne og du betaler både strøm og indkøb for de to ekstra kerner der bare står og idler. altså ikke nogen hastigheds forøgelse af flere kerne

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Derimod skal du ikke spare i hvor meget RAM du putter i MCE'en hvis du skal køre vista skal du ikke nøjes med mindre end 3G og en USB nøgle til Readyboost http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/featu res/details/readyboost.mspx 

Kan det passe..!? at jeg har hørt, at en Vista 32bit ikke kan bruge mere end 3Gb-RAM også selv om man kommer mere i..??

Peter

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 12 December 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

det er rigtigt... 3.2 G for at være præcis. det er jo kun en 32 bits OS. Men så skal den også have alt hvad den kan få inden det bliver godt....:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 12 December 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

det er rigtigt... 3.2 G for at være præcis. det er jo kun en 32 bits OS. Men så skal den også have alt hvad den kan få inden det bliver godt....:)

Det er nu ikke 3,2 GB, men 4 GB et 32 bit OS kan allokere (2^32 = 4294967296 = 4*1024^3).
Men de 4 GB er alt inklusive. Dvs at rammene på dit grafikkort m.m. også tæller med. Derfor vil man i praksis ikke kunne komme helt op på 4 GB tilgængelig hukommelse.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

panos

Der bliver ikke mere støj af at vælge den quadcore, da valget bliver et HFX mini passiv kølet kabinet. Mener at afkodning af HD film understøtter quadcore og jeg tænkte, at det kunne være fint med sådan en processor, for så kunne jeg nøjes med det indbyggede grafikkort i bundkortet, sådan HFX mini kun skal passiv køle processoren.

Siger du, at jeg mindst skal have 3GB i mediecenteret, hvis jeg skal høre Windows Vista? Jeg troede, at 2GB var rigeligt. Jeg ved ikke helt om jeg skal have den USB readyboots, da jeg alligevel regner med, at skal have flash harddiske i maskinen.

For det helt andet skal jeg bruge Vista 64bit og ikke 32bit, som I snakker om.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 13 December 2007 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene dual core sagtens kan klare jobbet med det rigtige grafikkort. Jeg har selv kørt med både E6600 og X6800 og de har fungeret fint med et 7600Gt kort. Her har jeg haft kørt X264 film samt HD film i VC-1 format. De ligger på ca 20-40%.

Med hensyn til Quad, så er det ikke sådan at du kører windows på en og film på en anden og de sidste 2 bare krydre røv. Det bliver fordelt på alle 4 core. Jeg kører med EIST aktiveret og her arbejder alle 4 core måske med 30% også, her går den bare ikke op i hastighed.

Så vil måske ikke sige du direkte har brug for det til afspildning af BD eller HD-DVD.

Hvis du vælger Vista 64 kan du sagtens smide mere ram i, men min erfaring er at vista kører fint med 2GB ram, og readyboost, ja så kan du jo udvide, jeg kan dog på ingen måde mærke eller måle forskel med og uden, så det skal du glemme alt om.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Kender godt til hvordan en cpu fordeler arbejdet. Man kan gøre sådan, at den ene kerne arbejder med Windows og den anden til det spil osv, men det er ikke planen. 

Men så lyder det til, at jeg skal have mig en dualcore

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 13 December 2007 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg vil fraråde brug af 64 bits vista til MCE ligesom situationen ser ud p.t. Jeg har adgang til alle versioner via min MSDN og har prøvet vista 64 indtil jeg "nedgraderede" til den 32 bits versionen. Det er primært pga drivere problemer samt applicationer der ikke synes så meget om det og det er også disse som bare kører langsomt. Meeeen det er jo et stykke tid indtil du skal få lavet din MCE så mon ikke situationen er en anden.

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 13 December 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ja de forskellige producenter er lidt dårlige til at få lavet driver til vista 64, men er vle også begrænset hvad man skal bruge i en HTPC.

>Angel, det du snakker om at windows bruger en kerne som du godt ved hvordan man gør, kan du forklare mig det? Hvordan man gør det og hvad fordelen i det skulle være, for den har jeg meget svært ved at se. Dette gælder både dual og quad.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke præcis, hvordan man gør det. Det kan være en fordel for dem, som er ved at rendere en scene i 3D Studio Max og samtidig arbejder med Photoshop på samme computer. Jeg bruger dog aldrig selv metoden, da jeg kun arbejder med 2D grafik og flash og ikke skal rendere noget. i baggrunden eller lignende. Derfor har jeg ikke undersøgt det nærmere, hvordan man gør.

Men jeg kan ikke se, hvilke driver programmer jeg løber ind i. Mit TerraTec Phase 24W lydkort har lavet vista 64bit driver og så er der egentlig kun grafikkortet, som jeg ikke har besluttet mig for endnu. Jeg skal ikke have alt mulig "l**t" på mediecenteren. Kun musikafspilleren Winamp og PowerDVD eksempelvis.

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest bør du vælge ATI grafikkort, de har bedre billedkvalitet ved video afspilning, bemærkelses værdigt!
Du bør mindst tage et 2600XT eller Pro, men de kan også anskaffed for under 700kr passivt kølet.
Dog ville jeg anbefale at tage et kig på ATI's nye serie HD38xx, nærmere bestemt HD3850. De bruger betydeligt mindre strøm end ATIs forige generation (og yder betydeligt bedre, ikke at det betyder så meget her)

Hvis du hat et 2600XT (for nvidia: 8600GT) eller bedre så sparer du din CPU for en MAASE arbejde ved afspilning af full-HD formater. (ofte fra at din cpu kører 70-75% load mens du ser HD, at den kun kører 20-25% load, afhængigt af CPU)

Så behøves du ikke en specielt kraftig CPU, en intel e21xx, e22xx eller bedre kan gøre det. Du kan også tage en af de der AMD som mange køber til medie center, 45W nogen.. men fakta er, at de små intel e21xx/e2200 cpu'er faktisk bruger mindre strøm og yder bedre og koster mindre.

Bundkort bør du tage et som har diverse strømspare funktioner, onboard digital lyd, cool'n'quit eller lign som skruer op/ned for blæser hastighed alt efter temperatur, og evt. et board med onboard WiFi.
Går ud fra at du vil have mATX bundkort, så her er et par kanditater:

Asus p5k-VM, det er intel G33 chipset til LGA775 cpuer. Det har firewire 800, onboard digital lyd og er generelt et rigtigt godt motherboard også hvis du skal overclocke, regner jeg dog ikke med du skal ;) Det eneste det manger er Wifi.

Du kan også tage Gigabytes D2SR, det er også et rigtigt godt motherboard.

Mht. ram, så er 2GB mere end rigeligt, også i vista.

Iøvrigt er nye harddiske så lydsvage at du ikke vil bemærke dem, selv om resten af systemet er passivt kølet, evt med en enkelt eller 2 store 120mm blæsere ved 14db eller lign. (du kan selvfølgelig godt måske høre den knitre lidt hvis du sidder og arbejder intensivt på dem, men det gør man jo ikke når man ser film)

Redigeret: Hov smider da lige et link, det er ang. grafikkort og HD afspilning-> kvalitet og cpu belastning.
http://www.tomshardware.com/2007/10/26/avivo_hd_vs_purevideo /index.html

Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Javel! Så blev jeg lidt klogere mellem Cpu og grafikkortet, når det kommer til HD afspilning, men hvis du læste, hvad jeg har skrevet i dette her indlæg, så skal jeg have et HFX Mini mediecenter kabinet, der kører på en "bærbar" passiv strømforsyning, køler både northbridge, cpu, grafikkort og harddisk passivt, så har ikke brug aktiv blæsere eller fancy ting som cool'n quit.

Var også sikker på at 2GB ram var nok.

Men jeg er overbevist om, at en dualcore er rigeligt til HD afspilning, hvis man har det rigtige grafikkort, så det bliver helt sikkert sådan en Intel Penryn dualcore mobil løsning på 2.5Ghz. Vil også gerne tegne i Photoshop med min trådløs Wacom digitizere, når der kommer en LCD fladskærm, så helt lille skal processoren heller ikke være, men det er så en helt anden snak.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 December 2007 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
panos skrev:

Det er nu ikke 3,2 GB, men 4 GB et 32 bit OS kan allokere (2^32 = 4294967296 = 4*1024^3).
Men de 4 GB er alt inklusive. Dvs at rammene på dit grafikkort m.m. også tæller med. Derfor vil man i praksis ikke kunne komme helt op på 4 GB tilgængelig hukommelse.

Øh... Nej. Det var i gamle dage at man adresserede den primære hukommelse sammen med andre enheder. De 4 GiB er rigtigt nok. En moderne processor har to områder den kan adressere: I/O og RAM. Hvor grafikkortet naturligvis hører under I/O (faktisk er der en hel del andre interfaces imellem).

Men for at adressere det egentlige spørgsmål: Du kan sagtens nøjes med en af de mindre Core2Duo-CPU'er. Det er alt rigeligt til alle (normale) multimedia-formål - også photoshop, medmindre du self. ikke gider vente et par minutter på at nogle af de store filtre på et 3640x2160 billede bliver færdigt, i hvilket tilfælde Du nok skal se dig om efter en PC til formålet decideret.

En mindre Core2Duo vil også give en gevinst i strømforbrug (hvis PC'en skal stå som idle i lang tid af gangen er en AMD x2 faktisk mere strømbesparende). Måske noget der også er værd at tænke over i disse miljø-rigtige tider.

Mht. harddisk kan du vælge at hænge den op i et harddiskophæng (dem fra webconsult.dk er gode). Ellers kan man sagtens selv konstruere en med nogle kraftige elastikker og nogle stripes.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Javel! Så blev jeg lidt klogere mellem Cpu og grafikkortet, når det kommer til HD afspilning, men hvis du læste, hvad jeg har skrevet i dette her indlæg, så skal jeg have et HFX Mini mediecenter kabinet, der kører på en "bærbar" passiv strømforsyning, køler både northbridge, cpu, grafikkort og harddisk passivt, så har ikke brug aktiv blæsere eller fancy ting som cool'n quit.

Var også sikker på at 2GB ram var nok.

Men jeg er overbevist om, at en dualcore er rigeligt til HD afspilning, hvis man har det rigtige grafikkort, så det bliver helt sikkert sådan en Intel Penryn dualcore mobil løsning på 2.5Ghz. Vil også gerne tegne i Photoshop med min trådløs Wacom digitizere, når der kommer en LCD fladskærm, så helt lille skal processoren heller ikke være, men det er så en helt anden snak.

Ah det må du undskylde, det havde jeg ikke lige bidt mærke i, men håber at du kunne bruge linket til tomshardware til noget.

God Jul!
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Cool n quit ville jeg helt klart anbefalde dig at bruge i en HFX mini. (eller alle andre kabinetter). Cool n quit virker ikke kun til blæserne. jeg bruger det f.eks. kun til min CPU.'

Det virker således at det clocker din CPU ned til 1GHz, når den er ikke laver noget (viser billeder Xvid film og lign.) Hvis du så sætter en DVD på som nogen gange kræver lidt mere CPU så clokcer den CPU op til f.eks. 1.5GHz. Hvis du afspiller HD så clocker den igen om til den CPU kraft som er nødvvendig. Den kan selvfølgelig ikke clokce højere op end hvad CPU´en maks clock er.

Dette betyder langt mindre varme i dit kabinet net, og langt mindre strøm forbrug!!!!

God jul

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen: Jeg har en Workstation til det formål, men når jeg engang får anskaffet mig en stor fladskærm til mediecenteren mellem 50-65" tommer, så vil det være lækkert i nogle tilfælde, at smide mig i sofaen med min trådløs Wacom og tegne/designe løs, imens anlægget spiller lige mod mig. Kender til harddisk ophæng, elastikker osv. men igen, jeg skal have mig et HFX mini kabinet, hvor man kan købe en harddisk ramme, der lydisolere og passiv køle samtidig

TorbenMP: Det er skam helt i orden :)

AkulleuZ: Det vidste jeg ikke. Vil jeg helt klart tage med, hvis der kan fåes et bundkort med den feature til de nye intel penryn mobil processore.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
zuluDK skrev:
panos skrev:

Øh... Nej. Det var i gamle dage at man adresserede den primære hukommelse sammen med andre enheder. De 4 GiB er rigtigt nok. En moderne processor har to områder den kan adressere: I/O og RAM. Hvor grafikkortet naturligvis hører under I/O (faktisk er der en hel del andre interfaces imellem).

Jeg ved godt vi er lidt off-topic, men det er nu rigtig det jeg skrev.
Du kan prøve at læse en artikel om emnet, fx http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

På min egen PC med 4 GB ram og XP 32 bit, viser "Egenskaber for System" at jeg har 3,37 GB ram.
Det svarer fint med at adresserne over D8000000 (= 3.623.878.656 = 3,37 GB) bruges til at adresserer diverse systemenheder, hvilket jeg kan se i Enhedshåndteringen, hvis man slår over til visning af "Ressourcer efter tilslutning".
Præcis (dog lidt andre værdier) som Dan skriver i sin artikel.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes