Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Medie Center - Hvor stor HD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har som mange flere før mig, nu tænkt mig at bygge et midie center til film, musik, billeder og lidt surfing. Mine spørgsmål er nu:

1) Hvilke programmer skal jeg bruge til at rippe, code eller hvad nu man kalder det, mine DVD'er og mine CD'er med?

2) Hvor meget fylder en DVD og en CD når de er rippet, codet......?

3) Er der noget specielt jeg skal tænke over, når jeg skal til at samle et medie center? Nogle speciele programmer jeg bare SKAL have?

Jeg har læst en del tråde og det er derfra jeg har min viden. Så kom endelig med hvad I nu har af godt og ondt.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

1) Til musik kan du bl.a. rippe dine cd'er med dBpoweramp i Flac format for bedste lydkvalitet eller MP3 for bedste mobile kvalitet. DVD bør ikke rippes, men ligges ukomprimeret på disk. Hvis du ønsker at fjerne al ekstra materiale kan du finde legal software til formålet på www.doom9.org

2) En kopieret film med 5.1 og DTS lyd fylder 5-6 gb og en flac rippet cd fylder ca. 300-400 mb. Hvis du vælger MP3 192kb for mobilitetens skyld så ca. 80 mb. pr. cd.

3) Til musik kan du eksempelvis bruge MediaPortal/Foobar2000 med ASIO plugin. Til film bruger jeg en dedikeret DVD afspiller, da jeg ikke gider at "lege" med diverse codecs på PC. Hvis du ønsker at afspille film i SD/HD fra HTPC kan du overveje PureVideo/CoreAVC codecs. FFDShow hjælper dig også med diverse codecs.

Hvis du ønsker at anvende en pc skal du have et godt lydkort. Jeg anvender selv et Auzentech X-Meridian 7.1 lydkort (Windows XP) opgraderet med LM4562 opams. Dette lydkort findes ikke mere i handel men der findes andre alternativer. Søg og du vil finde...

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

bleze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Xbox Media Center (pris for Xbox + medie center 900-1000 kr) samt en Netværks harddisk (alt efter størrelse og model...)

XBMC kan rippe musikken til MP3, ellers kan du bruge CDDA på PC samt DVDDecrypter og DVDShrink på PC så de ligger i ISO format. En DVD fylder ca 3-5 GB hvis du stripper det du ikke skal bruge.

XBMC afspiller DVD film med menuer og det hele direkte fra ISO/IMG. Ja endda selv om de skulle ligge i 100 RAR filer ;)

www.xboxmediacenter.com

www.xboxmediacenter.com/wiki

www.xboxmediacenter.com/forum

Bedre og billigere bliver det ikke hvis man er ligeglad med TV kiggeri samt ikke har brug for 1080p x264 film ;)

Til top Vis bleze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bleze

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

torpedo skrev:

1) Til musik kan du bl.a. rippe dine cd'er med dBpoweramp i Flac format for bedste lydkvalitet eller MP3 for bedste mobile kvalitet. DVD bør ikke rippes, men ligges ukomprimeret på disk. Hvis du ønsker at fjerne al ekstra materiale kan du finde legal software til formålet på www.doom9.org

2) En kopieret film med 5.1 og DTS lyd fylder 5-6 gb og en flac rippet cd fylder ca. 300-400 mb. Hvis du vælger MP3 192kb for mobilitetens skyld så ca. 80 mb. pr. cd.

3) Til musik kan du eksempelvis bruge MediaPortal/Foobar2000 med ASIO plugin. Til film bruger jeg en dedikeret DVD afspiller, da jeg ikke gider at "lege" med diverse codecs på PC. Hvis du ønsker at afspille film i SD/HD fra HTPC kan du overveje PureVideo/CoreAVC codecs. FFDShow hjælper dig også med diverse codecs.

Hvis du ønsker at anvende en pc skal du have et godt lydkort. Jeg anvender selv et Auzentech X-Meridian 7.1 lydkort (Windows XP) opgraderet med LM4562 opams. Dette lydkort findes ikke mere i handel men der findes andre alternativer. Søg og du vil finde...

Se det hjalp mig jo en del.

5-6 Gb pr. film siger du. 5*240=1200 Gb + ekstra matriale. Samt 200 cd'er. Jeg har sku brug for noget plads

Jeg må se hvad jeg kan finde frem til.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Citér:

Se det hjalp mig jo en del.

5-6 Gb pr. film siger du. 5*240=1200 Gb + ekstra matriale. Samt 200 cd'er. Jeg har sku brug for noget plads

Jeg må se hvad jeg kan finde frem til.

Bare vent til du får HD-DVD / Blu-Ray og beslutter dig for at have dem liggende på harddisk . De fylder fra ca. 15GB til 50GB pr. film . Så går det stærkt med lagerpladsen.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det du skal bruge af software til din HTPC er:

FFDShow, til dekoding af alle formater, XviD, DivX osv. hvis din CPU kan trække det kan der med fordel bruges FFDShow, det skulle efter sigende give et lidt bedre billede end CoreAVC, men hvis man ikke kan køre HD, med FFDShow kan CoreAVC bruges, som også giver et rigtig pænt billede.

Ellers skal der installeres Haali media splitter som gør at man kan afspille  *.mkv filer i Windows media player. (Kun hvis man bruger Windows media player).

System med Vista Media Center:
FFDShow Trayouts til alle video formater
PowerDVD 7.X Ultra til HD/BD
Haali media splitter så man kan se *.mkv filer inde i media centeret
CoreAVC
MyMovies (Et af de aller bedste pulgins til media center) Det holder styr på hele din film samling www.mymovies.name

Til ripning af musik og film følg indlæg nummer1

Ellers er det bare at gå ingag

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Det du skal bruge af software til din HTPC er:

FFDShow, til dekoding af alle formater, XviD, DivX osv. hvis din CPU kan trække det kan der med fordel bruges FFDShow, det skulle efter sigende give et lidt bedre billede end CoreAVC, men hvis man ikke kan køre HD, med FFDShow kan CoreAVC bruges, som også giver et rigtig pænt billede.

Ellers skal der installeres Haali media splitter som gør at man kan afspille  *.mkv filer i Windows media player. (Kun hvis man bruger Windows media player).

System med Vista Media Center:
FFDShow Trayouts til alle video formater
PowerDVD 7.X Ultra til HD/BD
Haali media splitter så man kan se *.mkv filer inde i media centeret
CoreAVC
MyMovies (Et af de aller bedste pulgins til media center) Det holder styr på hele din film samling www.mymovies.name

Til ripning af musik og film følg indlæg nummer1

Ellers er det bare at gå ingag

Jeg siger mange tak. Jeg må jo bare se at komme i gang. Skal nok komme med feedback, når den tid er.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Lyder godt, ellers må du sige til.

Kan se du skrver hvor stor HD, hvad mener du med det? skal du have hjælp til server eller lign?

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Lyder godt, ellers må du sige til.

Kan se du skrver hvor stor HD, hvad mener du med det? skal du have hjælp til server eller lign?

Nej jeg skulle bare vide hvor meget plads jeg skulle bruge til mine film og musik. Har pt. 240 DVD film og 200 musik cder.

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Til kopiering af DVD har jeg brugt DVDfab: http://www.dvdfab.com/ . Jeg har valgt, kun at kopiere hovedfilmen uden menuer og ekstramateriale til HDD, det sparer en smule plads.

En løsning til DVDkopier afspillet fra HDD kan være Theatertek: http://www.theatertek.com/Products/products.html . Jeg bruger selv den version med Advanced Audio Pack. 
Jeg fandt det yderst tiltalende, at theatertek med få indstillinger er klar til brug og giver et ret godt billede. Den kan gøre brug af FFDshow, hvis man finder det nødvendigt. Selv bruger jeg ikke FFDshow.

Begge programmer findes i prøveversioner. Theatertek har desuden et udemærket forum.

Da jeg kopierede mine film, lavede jeg den fejl, at komme til at blande dem, så de ikke lå i alfabetisk orden på de tre HDD jeg brugte. Dvs. der var film fra A - Å på alle diske, så jeg bagefter skulle til at flytte dem så de kom til at ligge A - F på disk 1, G - M på disk 2 osv. Det sparer en hel del tid, at placere dem hvor man vil have dem fra starten.

Bare et par ideer herfra.

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3 TB - og det er for lidt. Det går først rigtigt galt når du ligger dit HD materiale ned. Av av.
Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:
Jeg har 3 TB - og det er for lidt. Det går først rigtigt galt når du ligger dit HD materiale ned. Av av.

Hvor mange film har du?

Stay_Bamboocha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Himan skrev:

Til kopiering af DVD har jeg brugt DVDfab: http://www.dvdfab.com/ . Jeg har valgt, kun at kopiere hovedfilmen uden menuer og ekstramateriale til HDD, det sparer en smule plads.

En løsning til DVDkopier afspillet fra HDD kan være Theatertek: http://www.theatertek.com/Products/products.html . Jeg bruger selv den version med Advanced Audio Pack. 
Jeg fandt det yderst tiltalende, at theatertek med få indstillinger er klar til brug og giver et ret godt billede. Den kan gøre brug af FFDshow, hvis man finder det nødvendigt. Selv bruger jeg ikke FFDshow.

Begge programmer findes i prøveversioner. Theatertek har desuden et udemærket forum.

Da jeg kopierede mine film, lavede jeg den fejl, at komme til at blande dem, så de ikke lå i alfabetisk orden på de tre HDD jeg brugte. Dvs. der var film fra A - Å på alle diske, så jeg bagefter skulle til at flytte dem så de kom til at ligge A - F på disk 1, G - M på disk 2 osv. Det sparer en hel del tid, at placere dem hvor man vil have dem fra starten.

Bare et par ideer herfra.

hvad er det specielt som theatertek kan/gør i forhold den media player som er i M$ Media Center  eller andre afspillere, eller Nero Showtime? Bare lidt nysgerrig......

XBMC mener jeg godt kan afspille x264 format, mener jeg har prøvet med en af mine dvd'er kan konvertere den i DVDFAB .mpg4 H.264 og det spillede den fint. og ja det er faktisk en ret go' media center og så med xTV-dashboard i 720p.

Til top Vis Stay_Bamboocha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stay_Bamboocha

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke det tekniske bag theatertek i forhold til andre afspillere. Jeg kunne bare konstatere, at media player gav et meget dårligt billede ved DVD. Zoomplayers billede var fint, men ved opscalering til 720p, kom undertekster til stå, næsten midt i billedet.
PowerDVD-HD var helt håbløst uldent ved DVD. Som om billederne var akvareller, malet på vat.

Nogle af ulemperne, kunne sikkert afhjælpes med Vobsub(?), ffdshow eller andre programmer, men da jeg havde rodet med det i et par nætter, fik jeg faktisk bare lyst til at se film, i stedet for at se på tvivlsomme resultater, af mine tekniske anstrengelser.

Der var det så, at jeg skippede de andre programmer og købte Theatertek.

Nero showtime kender jeg ikke og jeg siger heller ikke, at Theatertek nødvendigvis er det eneste saliggørende. Dog et forsøg værd, i det mindste i prøveperioden.

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen som har en letforståelig guide til at sætte Theatertek op med ffdshow til noget postprocessing af billedet?

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:
Er der ikke nogen som har en letforståelig guide til at sætte Theatertek op med ffdshow til noget postprocessing af billedet?

LINK

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige prøvet at lave en lille test for at se hvordan http://www.dvdfab.com/ virker. Og jeg må sige det er sku lige ud af landevejen.

Men, når jeg har lagt en film ned på HDD, (der ligger ca 48  filer) hvilke en skal jeg så "starte" filme med? Jeg kan se at der er flere filer der kan bruges. Men der må vel være en decideret play file.

Er der nogle med at godt svar?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Bruger du Windows bruger MCE bruger flade?

Romeo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Bruger du Windows bruger MCE bruger flade?

Ja, jeg bruger windows.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes