Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvorfor HTPC?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil bare gerne høre hvad de store fordele ved HTPC er??

Jeg har selv en computer, med Soundblaster Live 5.1, ATI Radeon 8500 med TV-out, og DVI udgang. Og et DVD-rom og en DVD brænder.  Kan den ikke lige så godt bruges som HTPC??

eller er der noget specilt ved sådan en HTPC ud over kabinettet??

Ved godt at TV-out ikke er vildt godt, med mindre du ser film, men DVI udgangen direkte til Projektoren, må da give et rimelig godt billede eller hvad??

Jeg overvejer nemlig at købe en NAT 533 DVD afspiller, men vil ikke købe den hvis jeg kan få beder kvalitet ved at sætte filmen i computeren og køre den via DVI udgangen eller ligende.

Håber i kan svare på mine mange spørgsmål...

Til top Vis CRiM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRiM

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

CRiM skrev:

Jeg har selv en computer, med Soundblaster Live 5.1, ATI Radeon 8500 med TV-out, og DVI udgang. Og et DVD-rom og en DVD brænder.  Kan den ikke lige så godt bruges som HTPC??

Det kan du tro!

eller er der noget specilt ved sådan en HTPC ud over kabinettet??

Man kan gøre den speciel ved montering af infrarød port så man kan styre den over fjernbetjeningen  - kun fantasien sætter grænsen.

Ved godt at TV-out ikke er vildt godt, med mindre du ser film, men DVI udgangen direkte til Projektoren, må da give et rimelig godt billede eller hvad??

DVI vil give et langt bedre billede end din påtænkte NAT 533, fordi det holdes digitalt hele vejen.

Jeg overvejer nemlig at købe en NAT 533 DVD afspiller, men vil ikke købe den hvis jeg kan få beder kvalitet ved at sætte filmen i computeren og køre den via DVI udgangen eller ligende.

Efter at der er kommet DVD afspillere med DVI out til billige penge (Yamakawa eks.), så er ideen med HTPC'en fået kamp til stregen hvad angår billedekvalitet. Jeg vil derfor opfordre til at købe en sådan DVD afspiller istedet, desto mindre man holder af at rode med computere og har en stor portion tålmodighed.

CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Thue K

Mange tak for svaret, mit Lydkort har infrarød så det er ikke noget problem, og jeg må jo nok sige at jeg er en temelig stor computer haj (ikke nørd), men har stor interresse i computer. Men har ikke så mange erfaringer med projektor og DVD afspiller i HIFI sammenhæng.

Men nu skal jeg bare have fundet ud af hvilken projektor jeg skal invistere i og så må jeg i gang med at lege lidt.

Men hvad nu hvis man køber en DVD afspiller med DVI og vil både have computeren og DVD'en til at køre DVI på porjektoren, hvad gør man så?? kan man få en omskifter, eller findes der projektore med 2 DVI indgange??

min reciver (NAD T753) har kun s-video og compoent ind & udgange.

Til top Vis CRiM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRiM

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også anbefale dig en DVD. Der er også mere frihed over sådan en. Og jeg synes det virker forkert at se en film på computer...
Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Pink-Bear skrev:
Jeg vil også anbefale dig en DVD. Der er også mere frihed over sådan en. Og jeg synes det virker forkert at se en film på computer...

Ingen tvivl om at en almindelig dvd-afspiller er meget mere simpel. Det er sku bare at smide disken i, og så kører det...

De fleste folk herinde der bruger deres pc til at se film på bruger jo enten plasmaskærm eller projektor. Når jeg hører ordet computer, så tænker jeg straks på 17-19" skærm...

Jeg stod også med valget om jeg skulle have en dyr dvd-afspiller eller HTPC, og jeg valgte HTPC'en. Ja, man skal bøvle i starten med at sætte det hele op (er stadig i gang.... ) Men jeg vægtede de ting jeg har brug for i min stue/hjemmebiograf, derfor blev det en HTPC.
Jeg kan:
Se film  (i høj kvalitet)
Høre "musik" (2 kanals)
Spille spil
Se digi-billeder
Surfe på internettet
Høre netradio

-og hvis jeg vil kan jeg vel sådan set også skrive mails og worddokumenter, men det ville nok være lidt vildt på 98" widescreen.

Så hvis man har et almindeligt CRT-fjernsyn, ville jeg helt sikkert også hoppe på en almindelig dvd-afspiller. Har man Plasma eller PJ, KAN man med fordel vælge en HTPC, men det kun hvis man har lidt teknisk snilde, da der er mange ting der skal sættes op. Tror nu nok det hele smelter sammen på et eller andet tidspunkt, og så bliver brugervenligheden også derefter.  

(Det er vist også det Ctacta sysler med herinde)

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
CRiM skrev:

Efter at der er kommet DVD afspillere med DVI out til billige penge (Yamakawa eks.), så er ideen med HTPC'en fået kamp til stregen hvad angår billedekvalitet. Jeg vil derfor opfordre til at købe en sådan DVD afspiller istedet, desto mindre man holder af at rode med computere og har en stor portion tålmodighed.

Nu er DVI-udgang jo ikke det eneste kriterie for at en DVD-afspiller er af god kvalitet. Det er ligesom at tro at kvaliteten på et digitalt kamera, kommer an på hvor mange megapixel det er på.

Det er jo stadig vigtigt at DVD-afspilleren kan fremvise et ordentligt kvalitetsbillede, uanset om det sendes digitalt eller ej. De-interlaceren i DVD-afspilleren skal jo også være af en ordentlig kvalitet, hvis det skal kunne hamle op med DScaler (software). Også kvaliteten af skaleringsdelen er vigtig (hvis DVD-afspilleren overhovedet har en sådan). Skalering er jo vigtig hvis du vil have en 1:1 pixelmapping på f.eks Sanyo's Z2 med 1280x768.

Så det betyder altså at du kan smide en del af DVI-afspillerne over skulderen hvis du går efter en ordentlig kvalitet. Jeg er personligt nået frem til at Denon's DVD-A11 til 17.000 kr. og Pioneer's 868 til ca. 10.000 kr. er nogle rigtigt stærke alternativer til en HTPC, men lad være at tro at en DVD-afspiller til 2000 er et fantastisk køb, bare fordi der er DVI udgang på den. Så mener jeg at en HTPC kan klare det noget bedre.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes