Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Krogs stereo! Højttalere solgt (30/12) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

nyt: Så har jeg solgt mine Dali 6006.

Opdatering: Helt nyt brugt setup
Opdatering den 1/10: Ny lædersofa
Opdatering den 29/9: Ny forstærker (brugt)

Der er sket en hel omvæltning af mit udstyr.
Mit gamle udstyr er:
  • Højttalere: Dali 6006
  • Integreret forstærker: Luxman L-10
  • CD-Afspiller: Pioneer PD-101

Kabler:
  • Højttalerkabler: Tara Labs Prism Omni
  • Signalkabel CD->Amp: Profigold PGA4201

Billeder af det gamle:

Fra indgangen:

Overview (venstre højttaler står ved siden af racket).

Se side 2 for nye billeder af det nye setup!!

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

king
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum
    Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
    Lokalitet: Sønderjylland
    Sendt: 16 Juli 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hvis bare du syntes at det spiller godt - så må du jo være en glad mand

Hilsen King -)

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Tommy Dali
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 16 Juli 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

velkommen til.

du kunne liggen en flise under og hvad med nogle fotos

mvh. filur

Til top Vis Tommy Dali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Dali

Scherer
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
    Lokalitet: Aalborg
    Sendt: 16 Juli 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

• Signalkabel Pladespiller->Amp: Noget lakridskabel som er monteret inde i pladespilleren (virker umiddelbart meget discountagtigt). Kan man udskifte det med noget bedre, uden at ødelægge et eller andet?

MVH Christian
    [/QUOTE]

Jamen det kan man da. Et af stederne er bl.a. her:

http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=23&a mp;iAd=101

MVH
    Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

filur: kunne være jeg skulle prøve det.

Scherer: Tak for linket. Indtil videre kommer den i foretrukne.

MichaelJDK
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
    Lokalitet: Vestjylland
    Sendt: 18 Juli 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
    Afkobling af højttalere:
    • Da jeg købte højttalerne, var der nogen specielle skruer man kunne skrue i bunden af højttalerne, så det har jeg gjort. Min far er så maskinarbejder, så han lavede lige nogen runde metalskiver med en fordybning i midten, så jeg kunne stille de her spikes på dem for at skåne gulvtæppet. Dog tror jeg at der er bedre muligheder for afkobling, så hvis der er nogen der har et bedre alternativ til et rum med gulvtæppe, ville det være meget lækkert om i skrev det her!

MVH Christian

Glædeligt at du, kan lide lyden som du får fra setuppet.
    Med hensyn til afkoblingen så prøv evt. kork. Der er en tråd om det her - og den er lang  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10881&K W=MichaelJDK

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej MichaelJDK!
    Ja det er nu rart at være lidt tilfreds. Desværre er jeg kommet til at tænke på hvordan lyden kunne være med bedre udstyr... For jeg tror der er lidt mere potentiale i de højttalere, i forhold til hvad min Pioneer kan give..

MichaelJDK
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
    Hej MichaelJDK!
    Ja det er nu rart at være lidt tilfreds. Desværre er jeg kommet til at tænke på hvordan lyden kunne være med bedre udstyr... For jeg tror der er lidt mere potentiale i de højttalere, i forhold til hvad min Pioneer kan give..

Pas på med det. Kender godt tanken... Det er meget billigere at nyde hvad man har!

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Så er der sku kommet billeder op

Tommy Dali
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 20 Juli 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

det ser nydeligt ud krog har selv haft sådan et hifi rack og front ht.

mvh. filur

Til top Vis Tommy Dali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Dali

lars99
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
    Sendt: 21 September 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

• Højttalerkabler: Tara Labs Prism Omni
    • Signalkabel CD->Amp: Profigold PGA4201
    • Signalkabel Pladespiller->Amp: Noget lakridskabel som er monteret inde i pladespilleren (virker umiddelbart meget discountagtigt). Kan man udskifte det med noget bedre, uden at ødelægge et eller andet?
    Jamen hvordan spiller det så?
    • Jeg synes det spiller helt godt! Efter jeg opgraderede mine lakridskabler mellem CD og Amp, skete der virkelig noget ekstremt!! Pludselig kom der vildt mange flere detaljer ud gennem mine højttalere! Det var som om der havde ligget et stort tæppe over deres instrumenter før. Nu er det som om det er blevet fjernet - detaljegraden har fået et gevaldigt løft, og nu kan man virkelig høre, at der faktisk er tale om en bassist, og ikke et eller andet mærkeligt syntetisk. Samme dag som jeg var nede og købe nye signalkabler, hørte jeg lige nogle mindre System Audio gulvhøjttalere, spændt for en Harman Kardon. Det lød jo mildest talt fantastisk, og jeg var overbevist om, at jeg havde gjort et fejlkøb, hvad angår Dali 6006. Men jeg købte signalkabler, og lige nu sidder jeg så og hører Buddy Guy - og fortryder absolut INTET! Wow, det var egentlig heldigt at jeg ikke havde brugt 5000,- forgæves

Man overraskes let over hvor stor betydning kablerne rent faktisk har. Især hvis man går fra lakrids til noget bedre. Jeg noterede mig lige at du brugte Tara Labs Prism til højttalerkabler. Har du problemer med at lyden virker lidt indelukket eller måske lidt mørk (manglende information i diskanten)?

Hvis du har - så prøv at skifte dine Tara Labs kabler. De "billige" Tara Labs har netop en tendens til at virke lukkede. Jeg har selv lige skiftet fra et sæt Prism Nexa og forskellen var markant.

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej lars99. Ja jeg har faktisk det problem du netop nævner - der mangler et hul i toppen. Har også overvejet at skifte engang. Hvad ville være et oplagt valg? Jeg har overvejet Dali silver wave og så køre biwire/amp. Hvad siger i til det?

Hattori Hanzo
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
    Lokalitet: Aalborg
    Sendt: 21 September 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Uha der er kabelrod bag dit setup

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

lars99
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
    Hej lars99. Ja jeg har faktisk det problem du netop nævner - der mangler et hul i toppen. Har også overvejet at skifte engang. Hvad ville være et oplagt valg? Jeg har overvejet Dali silver wave og så køre biwire/amp. Hvad siger i til det?

Man kan diskutere hvor meget bi-wiring giver. Det er trods alt den samme forstærker der trækker det. Jeg tror du vinder lige så meget ved at udskifte kortslutningsbøjlerne med noget andet eller evt. trække kablet hele vejen igennem. Bi-amping giver efter min mening en del mere luft i lydbilledet, og har man mulighed for det, er det bestemt værd at gå efter.

Forsølvede kabler har det med at være lyse - men de kan også være for skarpe. Jeg har før brugt Dali Boa der ligner silver wave en del på mine evidence - men det er længe siden og det er svært for mig at sige noget om de unoder det havde gang kom fra kablerne eller det andet udstyr (meget er blevet skiftet siden). Jeg kan dog sige så meget at jeg for nyligt prøvede QED's biwire kabel også fra HFK, og det var ingen success. De passede klangmæssigt overhovedet ikke til mine Dali'er og selvom det ikke er helt samme model som dine, så tror jeg du skal passe på med sølvkabler. Jeg tænker på at Dali 6006 har en stærkere tendens til at blive skarpe end Evidence (som jeg har) - jeg har et sæt 202'er og har tidligere haft 909, så jeg kender nogenlunde lydreferencen.

Nå, men tilbage til kabler. Du skal have fat i et kabel med "hul igennem" men som alligevel er på den varme side. Det vil klæde dali'erne flot. Jeg fik lidt hjælp fra Holmbye (hificable.dk) og endte med at købe noget termineret Sommercable, som jeg er rigtig glad for. Et godt bud på noget prisbilligt kunne være noget Supra Ply 2 - der fås til ca. 50 kr./m og som man sikkert kan få termineret til en okay pris. Jeg skiftede ved samme lejlighed også signalkablerne. Jeg ved ikke konkret hvad der har givet mest effekt - men generelt siger man at forskellen på signalkabler er mere subtil end på højttalerkabler. Så hvis du ikke skifter begge så er pengene givet bedst ud på højttalerkablerne.

Du kan evt. prøve at læse på min side (se link i signatur) - hvor jeg har lagt et par billeder og lidt uddybende beskrivelser af min erfaring fra kabelopgraderingen. Kort sagt er det de bedste 3.000 kr. jeg har givet ud på hifi længe. Men husk at prisen jo skal afspejle prisen på dit anlæg. Der skal være mening med galskaben og man skal ikke betale penge for kabler, hvis det er givet bedre ud på at opgradere udstyret. Lidt groft sagt gælder 80/20 reglen nok. 20 % af prisen på udstyret bør man bruge på kabler - i hvert fald ikke mere.

Held og lykke - og husk at fortælle hvordan det går ..

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for det uddybende svar lars99. Pt. har jeg ikke brug for at skifte signalkabel. Har et signalkabel fra bandridge profigold og det er jeg meget glad for. Kostede vidst 200 kr. ca. Fik også 4 ud af 5 stjerner i hifi-choice mener jeg det hedder.

Prisen på mit udstyr.. tjaa..
    front: 5000 kr
    baght+center+en gammel skod prologic forstærker: 1500 kr. så det er vel ca. 1000 for højttalerne.
    stereoforst.: 200 kr brugt men jeg vil købe en nad 3020 snarest. Som jo ikke er meget dyrere.
    surr.forst.:1200 kr brugt
    cd-afspiller: 10 kr brugt på QXL. den var defekt og vedkommende skulle bare af med den. Den fiksede jeg da og så havde jeg en cdafspiller.
    pladespiller: gratis! fik af mine forældre da de havde købt den+en pioneer forstærker i en genbrugsbutik, for 50 kr. mener jeg . Pickuppen skulle bare skiftes, så det fixede jeg også lige.

Så det er vel samlet en 7400 kr. og 20%? 20x7400/100. 1480 kr.? Det bruger jeg altså ikke på kabler!

En 50-100 kr. pr meter til fronten kan jeg gøre.

Citér:
    Uha der er kabelrod bag dit setup

Det har jeg faktisk nogenlunde styr på nu. Skulle jo gøre rent forleden og så endte det så med at jeg fik styr på kablerne i stedet.. haha.. min mor blev meget utilfreds! Nåh, men jeg har så ikke nogen kabelbakker, endnu i hvert fald. Men har sømmet alle kablerne op med sådan nogen dimser. Ved ikke hvad de hedder. Et stykke plastik med en udhulning til kablet og så et søm til at sømme ind i væggen. Det er meget mere æstetisk nu :)

Desuden har jeg afkoblet mine højttalere på en anden måde. Før brugte jeg spikes som stod på nogen runde metalskiver. Men nu har jeg så fundet et par gamle mursten og stillet højttalerne på - stadig med spikes på. Desuden er de rykket længere ud fra væggen - ca 50 cm. fra væggen står de nu. Det hjalp en del på lydbilledet. Jeg synes højttalerne havde for meget dårlig bas og for lidt god diskant. Men dette hjalp faktisk en del. Bassen er meget bedre - ikke længere mudret synes jeg. Desuden står toppen lidt tydeligere frem da al den mudderbas stort set er forsvundet.

Desuden har jeg fået lidt på en væg - en stor stofplakat med Der Untergang. Det hjalp egentlig lidt på akustikken. Men der kan skam gøres rigtig meget ved den endnu. Kunne godt tænke mig et vægtæppe, har kig på et sjovt et . Det kunne sikkert hjælpe lidt mere!

Desuden får jeg måske skiftet den jammerlige sovesofa ud med en 2-persons sort lædersofa. Og så får jeg en læder-lænestol op! glæder mig meget!

Der er faktisk sket rigtig meget!
    -Har købt et 29" sony tv, det har betydet at racket ikke var godt nok længere. Turde ikke stille det på racket da det vejer ca 50 kg, og racket kan tage 40 kg pr. plade. Så har brugt det sorte bord der ses på billedet til tv-bord. Og så står mit hifi på gulvet lige nu. Ikke helt optimalt.. racket er så kommet ind på mit andet værelse indtil videre. Men jeg ved ikke hvad der skal ske med det. Kunne godt tænke mig et bredere rack hvor der er plads til tingene ved siden af hinanden og hvor tvet kan stå på toppen.

Det var så alt nyt herfra.

lars99
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
    Tusind tak for det uddybende svar lars99. Pt. har jeg ikke brug for at skifte signalkabel. Har et signalkabel fra bandridge profigold og det er jeg meget glad for. Kostede vidst 200 kr. ca. Fik også 4 ud af 5 stjerner i hifi-choice mener jeg det hedder.

Prisen på mit udstyr.. tjaa..
    front: 5000 kr
    baght+center+en gammel skod prologic forstærker: 1500 kr. så det er vel ca. 1000 for højttalerne.
    stereoforst.: 200 kr brugt men jeg vil købe en nad 3020 snarest. Som jo ikke er meget dyrere.
    surr.forst.:1200 kr brugt
    cd-afspiller: 10 kr brugt på QXL. den var defekt og vedkommende skulle bare af med den. Den fiksede jeg da og så havde jeg en cdafspiller.
    pladespiller: gratis! fik af mine forældre da de havde købt den+en pioneer forstærker i en genbrugsbutik, for 50 kr. mener jeg . Pickuppen skulle bare skiftes, så det fixede jeg også lige.

Så det er vel samlet en 7400 kr. og 20%? 20x7400/100. 1480 kr.? Det bruger jeg altså ikke på kabler!

En 50-100 kr. pr meter til fronten kan jeg gøre.

Det var også mere en max-grænse for hvad man bør bruge - mindre kan let gøre det, pointen er at kommer man over de ~ 20% så er pengene formentlig givet bedre ud på noget andet i kæden. I mit anlæg tror jeg kablerne alt inkl. repræsenterer ~ 10%. Lidt afhængig af hvilke terminaler dit udstyr har bør du enten købe dem termineret eller selv gøre det. Det er lidt lettere at håndtere, giver bedre kontakt og du undgår at kablerne oxiderer i enderne.

Men man skal passe på med at undervurdere betydningen af kablerne. Som jeg har skrevet før et andet sted - så var effekten af opgraderingen af højttaler- og signalkabler betydeligt større end en forstærker-udskiftning, der kostede mere end det tre-dobbelte. Og vælger du din forretning med omhu kan du enten låne kabler eller købe med returret - så du ikke køber katten i sækken og betaler en masse penge for noget der alligevel lyder af skod hjemme hos dig.

Ahania
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
    Lokalitet: Sydjylland
    Sendt: 22 September 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hmmmm.... Man plejer at ligge plader på pladespilleren, og ikke omvendt.

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Hmmmm.... Man plejer at ligge plader på pladespilleren, og ikke omvendt.

Det var såmænd også bare midlertidigt. Jeg havde ikke nogen hylde at have den til at stå på, og ville ikke have den stående direkte på gulvet pga. vibrationer fra bassen. Den står et bedre sted nu.

Krog
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Opdateret!!

MichaelJDK
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tillykke med amp'en! Vi vil se den lille ny...

Side af 2 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes