| Forfatter |
|
LazyA Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have måbet over og nydt alle de flotte anlæg brugerene her på siden har, er det vist min tur. Da jeg pga forskellige projekter i livet aldrig har haft en rød reje, har jeg skulle gøre det så billigt som muligt, og det er lykkedes ganske godt.
En liste over udstyret:
TV: Billigt Philips 28" fra A-Z, der viser TV-Avisen helt fint :)
CD-afspiller: NAD 501
Forforstærker: NAD 1000S
Effektforstærker: Rotel RB-971
Højttalere: Dali 400
DVD: United 3052
Kabler: Tara Labs prism 200i mellem CD,for- og effektforstærker. Fra computer og DVD bruges lakridser. Højttaler-kabler er nogle no-name 4mm2 såvidt jeg husker.
Højttalerne er købt for nylig, effekten har fået skiftet en sikring og afløser en Denon PMA-720, og det er første gang i mange år, jeg faktisk er tilfreds med lyden. Dvs HELT tilfreds bliver man vel aldrig, men selvom systemet ikke spiller synderligt medrivende, lyder det forholdsvis korrekt.
Og det bedste er prisen, Cd, for- og effektforstærker samt højttalere står i 3000 købt brugt hos andre hifi4all-brugere. Dertil kommer kabler og rack.
Næste projekt bliver enten en bedre cd-afspiller eller muligvis en DVD, der også har en hæderlig lyd. Mest fordi jeg har fået smag for dvd-koncerter.
Et billede forfra:

Et fra siden:

Og et lidt tættere på:

Og lige et af computer-"setup'et" med Gale 3020, der nu drives af Denon PMA-720. Det lyder altså ikke prangende.

Da jeg bor på kollegieværelse er der begrænsninger for, hvor korrekt jeg kan stille højttalerne (køkken på den ene side, skrivebord på den anden), og akustikken i værelset er under al kritik - jeg kan dog ikke rigtig finde et fornuftigt alternativ andet end at flytte 
Har I andre ideer til forbedringer, eller blot kommentarer, må I endelig sige til 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt ud, lækker effektforstærker, den er der virkeligt noget kraft i, men den havde dog ikke helt fat i mine 850'ere, så jeg droppede den.
Jeg har hørt folk sige at Dali 400 skulle være lidt skinger i toppen, er det sådan hos dig?
|
| Til top |
|
| |
LazyA Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, ja Rotel'en gør det rigtig godt.
Da jeg købte Dali'erne havde jeg også hørt at den var skinger, og da jeg brugte den gamle Denon-forstærker, overvejede jeg at sælge dem igen, da bassen var mudret og diskanten enormt træls at høre på. Problemet viste sig dog at være forstærkeren, og nu mærker jeg det ikke mere. Jeg kan godt følge folk i at diskanten er grovkornet og højttalerens svageste side, men skinger synes jeg ikke den er.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
REBA STYRER
Der ser skam lovende ud selvom det er på et kollegieværelse, kunne
faktisk godt tænke mig at hører din Rotel, har selv en ældre sag
stående (RA-500) Som bare spiller kanon!
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
KennethB Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejede selv at købe de højttalere på et tidspunkt, og fik at vide at diskanten var aller værst, med gammelt denon udstyr  Så det var da godt du fik den skiftet  Ser rigtig godt ud...
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med pladsen er der vist mange herinde der har. Enten er man ludfattig studerende i et lille kollegieværelse (som mig selv), eller også har man en kone der ikke er særlig tilfreds med at have højtalere stående en meter ude fra vægen...  Helt bestemt et godt anlæg. Jeg har selv haft den united DVD. Den var faktisk best-buy i et engelsk hifi-blad dengang den kom ud. Jeg har skiftet min ud med en yamaha S550, og der var altså ret stor forskel. Men jeg kan huske fjernbetjeningen som god. der var alle knapper man havde brug for. Det mangler yamahaen synes jeg (hvorfor skal man trykke 5 sek. på stop-knappen for at åbne skuffen?). Men er man studerende må man tage lidt ad gangen og virkelig prioritere hvad man mangler mest. Som du selv siger er dit philips tv billigt, så hvorfor spendere penge på en ny DVD? Måske ville en DAC kunne gøre mere for dig, da du så kun bruger dvd-maskinen som drev. Billedet er der jo grænser for hvor meget bedre det kan blive med det TV. Mht. fjernsyn, så kan man jo få 32" widescreen 100 Hz for omkring 2000 kr nu. Den investering gjorde jeg. Det er virkelig noget der rykker i forhold til et 28" 4:3 50 Hz fra bilka. /hansson
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jamen det ser sgu' stilrent ud! Og spille musik kan det garanteret!
Så er der det med gode råd: Dine højttalere er store, måske for store. Jeg kender selvfølgelig ikke det rum de spiller i, men kollegie værelser er vist ikke så store. Men heldigvis er basporten fremad rettet, det er godt. Men der hvor jeg vil hen er, at måske en stander højttaler vil spille mere homogent i dit rum? Måske er du bange for at miste niveau i bunden? Jeg tror reelt, at det spring fra gulv til stander, i bassen, vil være så beskedent, at homogenitet med rummet vil være en større fordel!
Men fin stil er det.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey lazyA, de diskanter tigger om at blive udbyttet med nogle kvali-vare diskanter (som kan købes for små penge), jeg har selv brugt en del tid på aflytning af Dali400 som har en ganske fornuftig bass og mellemtone men disken mann, den svier 
229kr,lækker sag |
Technical datasheet
| | Impedance (Z) 8Ω Resonant frequency (fs) 1,200Hz Max. frequency range fx-22,000Hz
Rec. crossover freq. (12dB) 2,500Hz Music power 80W max Power rating 40W RMS
| SPL (1W/1m) 90dB Voice coil diameter 25mm Magnet diameter 70mm
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
|
| |
LazyA Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne kommentarer, det er jo fedt at læse :)
KennethB ->
Hehe, der kan man bare se - så var det ikke mine ører der var noget galt med ;).
Hansson ->
Jeg er helt enig i dit tip om at CRT-skærmene er blevet så billige nu, at man kan få kvalitet for næsten ingen penge, men sagen er den, at jeg ser så lidt film, og i det hele taget går så lidt op i billeddelen, at det ikke kan betale sig at udskifte det nuværende tv. Når jeg taler om udskiftning af DVD'en, er det udelukkende pga lyden. Jeg har ikke det helt store sammenligningsgrundlag, men jeg synes hverken lyden i cd-afspilleren eller dvd'en er særlig god, og enten skal jeg købe en god brugt cd-afspiller, eller også en moderne dvd til en fornuftig penge. Det afhænger dog af, om det sidste vil give et løft i lyden i forhold til cd-afspilleren. Hvis ikke, står en ny cd øverst på ønskesedlen.
En DAC har jeg også tænkt lidt på, men dels vil jeg kun kunne bruge den til DVD'en, da CD'en ikke har digital udgang, og dels synes jeg "der er kasser nok" (nu lyder jeg vist som en kvinde )
Milu ->
Mit værelse er langt og smalt, og de spiller på tværs - sikkert en af grundene til akustikken er så dårlig. Vi er helt enige om størrelsen, og jeg var i sin tid gået igang med et DIY-projekt. En standerhøjttaler med 1*6½" bas og 1" dome diskant (Monacor/Vifa), som passede værelset bedre i størrelsen (Jeg endte dog med en masse delefilterproblemer, og de er pt. på orlov bag skrivebordet). Grunden til, jeg alligevel endte med en gulvhøjttaler er dels, at jeg regner stærkt med at flytte indenfor 6-12 mdr, og håber på at få en større stue. Eller rettere, håber på at få en stue . Og dels, at jeg ikke havde tænkt på at de ville blive for store, og nu vil jeg ikke til at skifte igen, medmindre jeg i en evt. ny lejlighed ender med samme problem.
Vinkling af højttalerne har hjulpet lidt - det er vist ikke meningen man skal, men lyden er knap så forvirrende, når de bliver drejet en smule.
|
| Til top |
|
| |
LazyA Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg ->
Det lyder interessant, hvad er det for en diskant, og passer den direkte i højttaleren? (Både mht. delefilter og fysisk str.).
En Vifa XT25 passer vel ikke til højttaleren, den skulle jo være så god? 
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
"der er kasser nok" (nu lyder jeg vist som en kvinde  ) dem kan du bruge som flyttekasser, god tur farvel__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
LazyA Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, det var nu sagt med et glimt i øjet, men bortset fra det, kan jeg ikke se problemet i ville have en cd/dvd, der er god nok til ikke at behøve en ekstern DAC.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Lazy!
Måske er løsningen "bare" en god DAC til DVD afspilleren? Jeg har en "skod" dvdspiller til 220,- kr. her fører jeg alle digitale signaler over i min CD, og jeg skal gerne indrømme, at ved film og koncert DVD'er var jeg ved at tabe underkæben med et knald på gulvet! Det spiller forbavsende godt... Men ved almindelig CD afspilning kan den slet ikke følge med. Opløsningen ved DVD er også lige en tand højere, 48 hz, mod CD's 44,1 hz. Det "sjove" er, at DVDspilleren kan stilles i menuen til at overføre PCM uanset hvilken DVD jeg fodrer den med!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
LazyA Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu,
Hvor meget vil du mene man vinder ved sådan en løsning i forhold til f.eks. at købe en Pioneer DV-380 DVD, som nu kan fåes til 699?
For hvis det er noget bedre, vil jeg da helt sikkert overveje det. Især, hvis det giver mulighed for at kunne købe en forholdvis billig cd-afspiller med digital udgang og bruge DAC'en til den også.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LazyA skrev:
|
Milu,
Hvor meget vil du mene man vinder ved sådan en løsning i forhold til f.eks. at købe en Pioneer DV-380 DVD, som nu kan fåes til 699? Jeg har ikke den store forstand på dette medie (kan du nok se når jeg har en Denver til 220,- ).
For hvis det er noget bedre, vil jeg da helt sikkert overveje det. Især, hvis det giver mulighed for at kunne købe en forholdvis billig cd-afspiller med digital udgang og bruge DAC'en til den også. Eller bare nøjes med DVD'en til det hele og lad DAC'en sørge for den ordentlige behandling, ergo er der også flere penge til DAC'en. Der er kun at prøve sig frem, find en HiFi butik i nærheden der vil låne dig en DAC, ja så er det bare at teste! ja desværre er det den hårde vej...
Mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ok, skulle lige have frokost, nå men, um, um, med stor risiko for at få ørerne i maskinen...Med Dali 400 kan du næsten gøre hvad som helst og få en forbedring med små investeringer (en lækker tweak-HT).
LazyA, køb et godt tilbud på nogle diskanter som sælgeren og du mener /tror er det rigtige, og forsøg dig frem med nogle billige standartmodstande (enormt lærerigt). Når du så har fundet "spodet" så køber du nogle lidt bedre modstande og volla, fryd for ørene med en lille investering og lidt flid __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |