Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 13:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Zappulse UPDATE 29.09.04 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 10 August 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået og overvejet at bygge en Zappulse til når der skal fyres lidt mere op end normalt. Jeg forventer ikke at den er meget bedre end en PA forstærker, men det er ligeså meget for sjov jeg bygger den, ikke for at få ny nr. 1 forstærker.

Kabinettet jeg har valgt måler 16x20x20 (cm), så det bliver en lille fræk terning.

Da modulerne p.t er i restordre er jeg begyndt at samle sammen af alt det jeg skal bruge.

Til at starte med regner jeg med, at bygge en 144w udgave, fordi jeg vil prøve Black gate Nx 47uF/50v i udgangen og desuden høre hvordan min nyindkøbte C-kerne (2x35V)trafo lyder kontra ringkerner, men senere vil jeg montere en 625VA 2x50V og skifte NX kondensatorerne ud med VK 47uF/160V. UPDATE: jeg har planer om at skifte NX 47uF/6,3V til 47uF/10V OS-CON... Beskrivelse følger...

Som hovedlytter har jeg valgt Jensens 4-pole 6800uF/100V. UPDATE: 2 stk. Epcos Sikorel 10.000 UF/63V. P.t foretrækker jeg stadig Jensen kondensatorerne, men nu må vi se om et par dage...

Ensrettere bliver 2 stk. 50A/800V brokoblinger. UPDATE: 2 stk. 25A/400V - de lyder bare bedre!

Desuden vil jeg montere DC- og netstøjsfilter. Ikke fordi jeg tror de vil forbedre lyden på Zappen, men fordi jeg tror at den vil støje baglæns og derved f**ke lyden op på de andre apperater... DC filteret vil højst sansylingt stoppe evt. trafobrum, som jeg absolut ikke kan klare at høre på...

Hvis zappen lyder helt af helvede til, er planen at modulerne ryger i bilen, evt. til at trække en sub, ellers vil jeg brokoble dem og montere dem i en sub til hjemmet med 2 stk. 15" i trykkammer...

Uanset hvad, så skal jeg nok få glæde af dem...

Her er lige et billede af testopstillingen. Jeg har ikke helt fundet ud af hvordan tingene skal placeres i det lille kabinet.

Jeg har fået monteret 1000VA Ringkernen og Jensen lytterne er røget i igen efter at jeg har prøvet 22000/63V og Schottky dioder.

 


.

 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 12 August 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

 interessant projekt

Glæder mig til at se/høre beretningen om hvordan C-kernen gør det kontra ringkerner.

Men glæd dig til Go lyd fra den lille "trylle-terning"

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 12 August 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

 interessant projekt

Glæder mig til at se/høre beretningen om hvordan C-kernen gør det kontra ringkerner.

Men glæd dig til Go lyd fra den lille "trylle-terning"

Mojn te æ man!

Jeg er også spændt på at høre forskel. Jeg har allerede testet UI- og EI-kerner kontra ring-kerner. Der er faktisk større forskel end men lige umiddelbart skulle tro.

Generelt er jeg sku' spændt på at høre hvordan Zappen vil lyde generelt....

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 12 August 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Kan du prøve at beskrive forskellene imellem de forskellige trafotyper, det kunne være interessant læsning....

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 12 August 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ja lad os endeligt høre.....

PS. Tror i øvrigt at Zappen bliver din forstærker nr 1



__________________
Med venlig hilsen

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 16 August 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Så er modulerne kommet. Jeg skal bare lige ned og hente dem på posthuset. Man sover jo lidt længere når man har ferie...

Så jeg regner med at der kommer liv i svinet senest i morgen.

Så der vender jeg tilbage med billeder osv...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 16 August 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Lyder godt, altid godt at se billeder fra et projekt.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 18 August 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

så blev den færdig!

Den lyder faktisk ok, men f**k hvor den dog støjer!

Det er da helt vildt så meget sus der er i højttalerne blot zappen er tændt.

Jeg har holdt forsyningskablerne nede på 3-5 cm og  stort set alle kabler fra trafo til moduler, er ikke længere end 5cm.

For at afhjælpe støjproblemet, har jeg monteret en 4mm2 soldicore imellem modulerne, samt en 2mm2 fra indgangsterminalerne direkte på 0v på lytterne. Det ændrede ikke en dyt i forhold til uden...

Kraftigt sus i venstre højttaler, som kan høres de 4 meter væk jeg sidder... Venstre kanal giver endvidere et MEGA blop i højttaleren når jeg slukker Zappen.

Højre kanal er næsten værre. Den blopper dog ikke, men støjen er mere en mekanisk skratten, som skifter frekvens op og ned, samt har den lidt hylen i baggrunden. Altså lidt som en Fiat Uno turbo der går 9000 rpm med sand i benzinen, blot ikke så højt...

Har i nogle bud på hvad det kan være.

 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 18 August 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

David skrev:

så blev den færdig!

Den lyder faktisk ok, men f**k hvor den dog støjer!

Det er da helt vildt så meget sus der er i højttalerne blot zappen er tændt.

Jeg har holdt forsyningskablerne nede på 3-5 cm og  stort set alle kabler fra trafo til moduler, er ikke længere end 5cm.

For at afhjælpe støjproblemet, har jeg monteret en 4mm2 soldicore imellem modulerne, samt en 2mm2 fra indgangsterminalerne direkte på 0v på lytterne. Det ændrede ikke en dyt i forhold til uden...

Kraftigt sus i venstre højttaler, som kan høres de 4 meter væk jeg sidder... Venstre kanal giver endvidere et MEGA blop i højttaleren når jeg slukker Zappen.

Højre kanal er næsten værre. Den blopper dog ikke, men støjen er mere en mekanisk skratten, som skifter frekvens op og ned, samt har den lidt hylen i baggrunden. Altså lidt som en Fiat Uno turbo der går 9000 rpm med sand i benzinen, blot ikke så højt...

Har i nogle bud på hvad det kan være.

 

Tjaaa det lyder nu som om du prøvet alle de rigtige ting.

Uno turbo lyden, må være HF-støj  http://www.lcaudio.dk/zp2opg.htm i linket er beskrevet typisk afhjælpning af HF støj.

Men det lyder som du har prøvet både de tweeks der er imod HF støj og 50Hz brum.

I linket er der beskrevet en stel-ø i midten af modulerne som også kan forbindes.

Lidt susen vil der altid være, men ved min skal tættere end 1 meter før det kan bliver hørbart.

Mht. til Blop ved sluk, min det give et relativt lille blop når jeg slukker den.

Prøv at poste et par billeder af forbindelserne.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 19 August 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt saert maa jeg sige, jeg har absolut ikke oplevet dit problem. Min Zappulse er ikke stellet paa nogen maade, og jeg har ikke problemer, maaske et daarligt modul, der skaber st0j paa det andet ogsaa?
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Peter J
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 22 August 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej David

Dine problemer med Zappen lyder ikke helt ubekendte. Jeg har selv bikset en del med Zappulse de sidste 1½ års tid.
Det modul som skratter er desværre defekt !  Ring til LC audio og tal med dem. Jeg havde et modul der gjorde nøjagtig det samme, det fik jeg blot byttet til et nyt. Jeg vil tro at du får det samme, hvis du kontakter LC audio.
Hvad sus i højtalerne angår, er der flere ting der spiller en rolle. Først vil jeg gætte på, at du har nogle højtalere med en ret høj følsomhed, (over 90 db/W) det har mine også. Derfor kan jeg også høre en smule sus i diskanterne, når zappen er tændt.
Det positive er, at støjen bliver svagere efterhånden som forstærkeren bliver tilspillet. Det negative er at støjen aldrig forsvinder helt. Men regn med at zappen støjer og generelt ikke lyder særligt godt de første 50 til 100 timer. Derefter åbner den op og lyder rimeligt OK.
Min erfaring tyder på, at strømforsyningslytternes fysiske størrelse, har en indflydelse på, hvor meget højfrekvensstøj der slipper ud i højtalerne. Jeg har prøvet forskellige lytter med forskelligt resultat. Men jeg har opseveret, at kompakt-lytter støjer mindre i en zap som "full size" lytter gør.
Jeg ved dog ikke rigtigt hvorfor, men måske det har noget med de "store" lytters større overflade at gøre. (stor overflade = stor støjsamler) ?
Desværre har kompaktlytter ofte en rimelig dårlig rippelstrøm formåen, så jeg har ikke nogen super god løsning på støj problemet. Men du kan jo overveje hvad zappen skal bruges til. Hvis den skal levere rå mængder effekt til en subwoofer, har du brug for stor strømstyrke, men så betyder højfrekvensen jo ikke så meget. Omvendt hvis zappen skal bruges til fuldfrekvens, kan man måske lave et kompromis mellem støj og strømstyrke. (de små kompaktlytter giver ikke helt så stram en bas)

Håber jeg kunne give lidt inspiration til at få din zap til at fungere acceptabelt.
 


__________________
M.v.h    Peter
Til top Vis Peter J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter J
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 22 August 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Store lytter har typisk dårligere højfrekvensegenskaber en mindre, og afkobler derfor støjen dårligere.

Du kan eksperimentere med parallelkobling af folie kondensatorer i 100nF-1uF størrelsen og måske finde en god kombination.

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 22 August 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Store lytter har typisk dårligere højfrekvensegenskaber en mindre, og afkobler derfor støjen dårligere.

Du kan eksperimentere med parallelkobling af folie kondensatorer i 100nF-1uF størrelsen og måske finde en god kombination.

 

Lyder interessant  det skal da prøves af.  Det kunne jo være at jeg slap med den sidste vislen.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 25 August 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hi guys,

Nå jeg er lige kommet hjem fra en smuttur til LC Audio. Ja, jeg valgte sku lige at køre derop... Lige så meget for lige at hilse på Henrik og Lars "in person", og selvfølgelig for at få fixet mit problem.

Det ene modul som skrattede blev ombyttet (jeg skiftede det selv deroppe) og det andet havde en løs forbindelse, som resulterede i at det ikke selv slog fra når spændingen kom under 30V, deraf det mega blop.

Efter fejlene er blevet rettet har jeg stadig lidt mere brum i den ene kanal (faktisk det modul som blev ombyttet, men det er meget bedre end før. Jeg håber stadig på at det bliver bedre med tiden. Jeg skal ihf. fortsat lege med stel for at førsøge at optimere/minimere støjen.

Derudover har jeg besluttet at lave min Zappulse til en integreret med passiv volumenkontrol. Indtil videre har jeg prøvet med et 10K alps og det er for følsomt, så jeg regner med at bruge et 50K.

Billeder kommer snart, men jeg har p.t. lånt mit kamera ud, så der går lige et par dage...

 

 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 30 August 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Ja, så er der igen sket noget nyt. Jeg har fået sat et 50K potmeter i Zappen og skal snart have monteret en ELMA omskifter og 2 ekstra sæt phonobøsninger.

Derudover har jeg købt et PSU print ved ONtech i Ålborg, som er lidt for fedt. Et lille print der kan tage 2 stk. lytter med skrueterminaler op til 51mm bredde. Derudover sidder der 4 stk. 20A 200V Schottky dioder på printet. Det passer lige til 2 af mine 10.000 uF /63V Sikorel lytter.

Så det ryger lige i fars lille frække terningen en af dagene...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 01 September 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Flere billeder

__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 01 September 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Flere billeder

Jeg slutter mig til AkilleuZ og anmoder erbødigst om flere billeder ;)

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 01 September 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mit digi-kamera tilbage i dag, så de kommer hurtigst muligt.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 01 September 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hehe... det lyder godt.. Glæder mig Zap har altid begejstret mig, jeg har dog aldrig selv bygget en. Skulle til det for nogle måneder siden , men så dumpede der en ICEPOWER250 ind af min dørsprække, og så mangle jege lige pludselig ikke et effektmodul mere, til min sub

Men senere når jeg skal have alle højttalere aktive i mit system, så må jeg jo nok holde mig til zap



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 02 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har også planer om at bygge 2 stk. 1000W ASP ICEPOWER monotrin. Evt. med hangermodul på 1000W, så jeg kan køre aktivt. 4x1000W lyder lidt vildt...

Det kan faktisk realiseres for omkring 10-11.000 kr....

Men indtil videre har jeg planer om at blive i zappen. Næste tweak er at skife black gate kondensatorerne til os-con...

Jeg har købt bil i dag, så billeder bliver først i morgen eller lørdag. sorry...

Mvh

David

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes