Der har været meget diskution herinde omkring HTPC kabinetter, bla. Ahanix D.Vine 5. Nu er jeg så heldig at være i besiddelse af sådan et kabinet, og jeg har da også forsøgt at give gode råd når folk spørger... (så godt jeg nu kan...
)
Så dette er måske ligeså meget en lille guide, som det er et DIY-projekt... Jeg har ikke foretaget de store modifikationer på kabinettet, men det kan da være at det kan give folk nogle ideer, og tit fortæller et billed jo mere end side op og side med med tekst... Problmet med D.Vine 5 er bla. at det er konstrueret til en MikroATX PSU (endda vist nok deres eget design...) Rygterne siger at den medfølgende PSU, larmer en del, og det er jo ikke lige det man er interesseret i når maskinen skal stå i stuen. Så jeg valgte at købe en almindelig lydsvag PSU, et stykke multikabel. Planen var så at klippe ledningerne fra udgangen af PSU'en og lodde multikablet ind i mellem. Multikablet er på 24+1 ledere. Det er lige nok til bundkort (20 ledere) og et enkelt 5/12 v kabel (4 ledere) Resten er undladt.

Et stk kabinet vel ankommet. Dvd-dækslet er her monteret på dvd-drevets skuffe. Det gik forholdsvis smertefrit.

De basale dele monteret. Harddisken blev dog hurtigt fjernet igen, da vibrationerne fra den forplantede sig i hele kabinettet... Som det kan ses her der meget overskydende plads i kabinettet.

Harddisk flyttet. Den ligger nu på et stykke diffraktionsskum. Man skal have øret helt ned til den for at høre den nu. Havde dog fortsat problemer med vibrationer i kabinettet (bla. fra dvd-drev) Så jeg besluttede at beklæde hele kabinettet med blygummi! (-også dvd-drevet, som I kan se...)

Mere blygummi... Den tykke "haveslange" ude til venstre er strømførende ledning fra PSU'en. Med blygummi monteret har kabinettet en "kampvægt" på ca. 18 kg!

Da jeg ikke har noget PSU inde i kabinettet er der dermed heller ikke noget cirkulation i kabinettet. Det betyder at varmen bare står stille derinde, og det må der naturligvis gøres noget ved... Så jeg var lidt brutal at fræse ud til to 80mm blæsere i toppen af kabinettet! Og det virker! Blæserne er 2 stk Papst på 12 dB. Den til venstre er dog ikke i gang. Synes bare det ser bedst ud med symetrien... 

Kabler bliver fint skjult på bagsiden og ned langs væggen.

Psu'en under sofaen. Da billedet her blev taget havde den ligget der ca. ½ år. Der var ikke så meget som en nullermand på den. 

Sådan tager det sig ud sammen med resten af anlægget. Racket er også DIY. D.Vine 5 er jo meget dyb i det, så et almindeligt rack kan ikke bruges her... Mit rack er såmænd bare en køkkenbordsplade i birk, som jeg savet op og tilpasset i dybden.
Har man spørgsmål, så er man da velkommen