Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 03:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit D.Vine 5 HTPC kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Der har været meget diskution herinde omkring HTPC kabinetter, bla. Ahanix D.Vine 5. Nu er jeg så heldig at være i besiddelse af sådan et kabinet, og jeg har da også forsøgt at give gode råd når folk spørger... (så godt jeg nu kan... )

Så dette er måske ligeså meget en lille guide, som det er et DIY-projekt... Jeg har ikke foretaget de store modifikationer på kabinettet, men det kan da være at det kan give folk nogle ideer, og tit fortæller et billed jo mere end side op og side med med tekst... Problmet med D.Vine 5 er bla. at det er konstrueret til en MikroATX PSU (endda vist nok deres eget design...) Rygterne siger at den medfølgende PSU, larmer en del, og det er jo ikke lige det man er interesseret i når maskinen skal stå i stuen. Så jeg valgte at købe en almindelig lydsvag PSU, et stykke multikabel. Planen var så at klippe ledningerne fra udgangen af PSU'en og lodde multikablet ind i mellem. Multikablet er på 24+1 ledere. Det er lige nok til bundkort (20 ledere) og et enkelt 5/12 v kabel (4 ledere) Resten er undladt.

Et stk kabinet vel ankommet. Dvd-dækslet er her monteret på dvd-drevets skuffe. Det gik forholdsvis smertefrit.

De basale dele monteret. Harddisken blev dog hurtigt fjernet igen, da vibrationerne fra den forplantede sig i hele kabinettet... Som det kan ses her der meget overskydende plads i kabinettet.

Harddisk flyttet. Den ligger nu på et stykke diffraktionsskum. Man skal have øret helt ned til den for at høre den nu. Havde dog fortsat problemer med vibrationer i kabinettet (bla. fra dvd-drev) Så jeg besluttede at beklæde hele kabinettet med blygummi! (-også dvd-drevet, som I kan se...)

Mere blygummi... Den tykke "haveslange" ude til venstre er strømførende ledning fra PSU'en. Med blygummi monteret har kabinettet en "kampvægt" på ca. 18 kg!

Da jeg ikke har noget PSU inde i kabinettet er der dermed heller ikke noget cirkulation i kabinettet. Det betyder at varmen bare står stille derinde, og det må der naturligvis gøres noget ved... Så jeg var lidt brutal at fræse ud til to 80mm blæsere i toppen af kabinettet! Og det virker! Blæserne er 2 stk Papst på 12 dB. Den til venstre er dog ikke i gang. Synes bare det ser bedst ud med symetrien...

Kabler bliver fint skjult på bagsiden og ned langs væggen.

Psu'en under sofaen. Da billedet her blev taget havde den ligget der ca. ½ år. Der var ikke så meget som en nullermand på den.

Sådan tager det sig ud sammen med resten af anlægget. Racket er også DIY. D.Vine 5 er jo meget dyb i det, så et almindeligt rack kan ikke bruges her... Mit rack er såmænd bare en køkkenbordsplade i birk, som jeg savet op og tilpasset i dybden.

Har man spørgsmål, så er man da velkommen

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Det er bestemt et lækkert kabinet sådan et D.Vine!

Er noget overrasket over at der er så meget overskydende plads inden i det efter montage af bundkort, harddisk, optisk drev etc.!

Synes det er en skam at du har fræset huller til blæsere i top pladen af kabinettet, af den grund at støv ligefrem har store muligheder for at finde ind til de ædle dele nu Synes ligeledes at det er en skam at modificere så gennemført et diskret design som D.Vine har. Kunne nu ikke have nøjes med at have monteret bæserne i bagstykket istedet? Det er ud som om der snildt kunne have været monteret 2 stk. der, i allerede eksisterende huller!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et D.vine 5. God ide med blæserne i låget. Det er også et flot setup, men lidt noget rod med en PSU under sofaen

Jeg har også beklædt hele mit kabinet på indersiden med noise killer måtter. Det giver lidt ekstra varme men helt sikkert også noget mere fred.

Jeg vil forsøge at skifte blæser i min PSU i dag. Skal nok skrive om mine erfaringer.

Til top Vis Rybber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rybber

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
Det er bestemt et lækkert kabinet sådan et D.Vine!

Er noget overrasket over at der er så meget overskydende plads inden i det efter montage af bundkort, harddisk, optisk drev etc.!

Ja, det er faktisk ret vildt! Mener sagtens at man kunne have rykket bundkortet længere ind under det optiske drev og på den måde spare flere cm i dybden. -og pladsen på hver side kunne da godt have været udnyttet til fx. nogle flere 3½" drev.

Citér:

Synes det er en skam at du har fræset huller til blæsere i top pladen af kabinettet, af den grund at støv ligefrem har store muligheder for at finde ind til de ædle dele nu Synes ligeledes at det er en skam at modificere så gennemført et diskret design som D.Vine har. Kunne nu ikke have nøjes med at have monteret bæserne i bagstykket istedet? Det er ud som om der snildt kunne have været monteret 2 stk. der, i allerede eksisterende huller!

Det var da også en svær beslutning at tage. Men for det første er der kun plads til 60mm blæsere på bagsiden. Jeg har forsøgt med én 60mm blæser, og det var ikke nok. Så beslutningen blev taget om at lave hul i toppen. Hullerne sidder jo langt inde (ca. 35cm fra fronten) Så du ser dem aldrig. I hvert fald ikke som når jeg har det stående på et rack. Så jeg har fint affundet mig med det... Den blæser der er aktiv sidder forresten præcis lige over CPU'en, så den trækker varmen direkte ud! Støv er der ikke noget af! Blæserne trækker kun luft ud af kabinettet. -og det er vel ikke værre end en PSU?

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Sådan, så fik jeg skiftet PSU blæseren ud med den tykke af den der sad i kabinettet på forhånd (den larmede mindst). Nu siger min HTPC næsten intet og jeg er både sart og har den i stuen

Jeg åbnede bare PSU'en, skruede blæseren ud, klippede ledningerne, satte den anden blæser i efter at have splejset ledningerne og viklet alm. tape over som isolering. Systemet er kun et par grader varmere end før (CPU nu 52-54 grader i idle), og det kan næsten ikke høres.

Det bedste er nok, at den nye blæser er temperaturstyret gennem PSU'en, og så kan det nok ikke gå helt galt.

Jeg bruger desuden en gammel papst 12dB 80mm blæser som jeg har sat bag et af de eksisterende huller i kabinettet. Det er godtnok et 60mm hul, men det virker og en 80mm blæser flytter alt andet lige en del mere luft. Jeg har en Thermaltake fanless 103 CPU køler (+passivt grafikkort), så udluftning er et must.

Nu skal jeg bar have lavet noget ved harddisken ala dit.

Til top Vis Rybber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rybber

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Lidt inspiration fra casemodding-verdenen:

Mere her: http://members.cox.net/richw/lego.htm

/vilmann

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Lidt anden inspiration, nu når vi er i gang: http://www.tweakup.dk/HTML/casemods/mod.php?id=1469

birdman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 April 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej C K N

Meget lækkert setup - selv konen vil synes dette er smukt.

Jeg har  et par spørgsmål:

Hvilke enheder har du I din HTPC? - speciel Tv-kort og grafikkort er jeg interesseret i

Jeg kan se du har din PSU eksternt fra kabinnettet (smart) - Da strømkablet har en vist længde formoder jeg, at du selv selv har monteret 5.25 stik?
Til top Vis birdman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af birdman

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

birdman skrev:
Hej C K N

Meget lækkert setup - selv konen vil synes dette er smukt.

Jeg har  et par spørgsmål:

Hvilke enheder har du I din HTPC? - speciel Tv-kort og grafikkort er jeg interesseret i

TV-Kortet er et NVidia NVTV. Det sidder dog ikke i maskinen mere, da det fik maskinen til at gå ned! Det er efterhånden 1 år siden jeg købte kortet og driverne er ikke blevet opdateret siden. Så pt. ligger det bare og samler støv...

Grafikkortet er et Sapphire Radeon 9600. Det er et NON-PRO kort, med passiv køling. Dermed lydsløst.... Det er fint nok til 2D, men forvent ikke det store hvis du har planer om at spille spil på HTPC'en... Jeg kan køre Need for speed: Underground i en rimelig fornuftig opløsning, men heller ikke mere...

Ellers er det en AMD Barton 2500+, 512 bm ram, 120 WD harddisk. Dvd-drevet er et Asus, men det bliver ikke brugt, da jeg synes det larmer for meget! Afspiller dvd over netværket fra min anden PC.

Jeg kan se du har din PSU eksternt fra kabinnettet (smart) - Da strømkablet har en vist længde formoder jeg, at du selv selv har monteret 5.25 stik?

Alle ledninger der går ud fra PSU'en er bare klippet over på midten, og så er der loddet et multikabel ind i mellem. Derved udngår jeg at skulle til at rodde i stik osv. Her er det kun nogle ledninger der skal loddes sammen...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes