Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Frisk’s byg selv projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ja så fik jeg mig endelig taget sammen, til at kaste mig ud i byg selv verdenen.

Projektet er en gulvhøjttaler 2, 2½ eller 3-vejs er jeg ikke helt blevet enig med mig selv om endnu.

Enhederne er dem fra Maya Projektet, hvor jeg selv har valgt at ville konstruere mit eget delefilter.

Her ses en foreløbig skitse af designet, dog uden mål, da jeg ikke kender enhedernes størrelse p.t.

Her ses de første spæde skridt. Er så småt begyndt at lave skitser og delefilter beregninger, i dette tilfælde er det for en 3-vejs konstruktion.

Nu har jeg så en masse spørgsmål til jer.

1. Er denne opbygning med diskanten mellem de 2 bas/mellemtoner helt hulv i hovedet?

2. Delefilter. P.t er det planen at dele ved 150 Hz og 3.500 Hz. Delefiltret regner jeg med, bliver et 1. ordens, hvor jeg parrallelforbinder de 2 basenheder samt diskanten.

3. Hvis konstruktionen skulle være 2½-vejs i stedet, hvordan ligger det så mht delefrekvenser, samt, hvordan konstrueres et delefilter i denne sammenhæng.

4. Hvis nogen har alternative foreslag mht opbygning, delefilter osv, er jeg lutter øre, da dette er 1. projekt jeg skal i gang med.

Mvh Anders

4.

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Nye projekter er altid spændende at følge med i - Held og lykke med det.

Jeg kan kun svare dig på dit første spørgsmål. Når der er en enhed, eller flere enheder over diskanten, så hænger det typisk sammen med at diskanten helst ikke skal for højt op over gulvet. Normalt placerer man diskanten ca. 90 cm over gulvet. Så hvis du har planer om at lave et kabinet, der med fødder og underlag kommer op på omkring 110 cm, så kan det være en udmærket idé med en mellemtone over diskanten.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Så skete der lidt igen. Her ses kabinetterne, inden de skal pudses, spartles og males op.

Jeg havde desværre glemt min kamera, under selve bygningen af dem, men af detaljer kan siges der blev brugt 17 skruesving til at samle dem.

Flere billeder følger, efterhånden som der bliver pudset osv.

Delefilteret er stadig et åbent spørgsmål, da jeg endnu ikke ved, om det skal være 2 eller 3-vejs konstruktion.

Mvh Anders

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Så skete der endelig noget med projektet igen.

Det hele blir samlet udenfor. Her ses vi i gang med nr. 2

Her ses det, hvordan der ser ud inde i selve højttaleren

Her er et lille billede af lodningerne.

Billeder rettet til af Moderator, jf. regler for billedupload i forum, hvor max. bredde er 800 pixel.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8348&PN =1

Billede af den næsen færdige højttaler, som den kommer til at se ud forfra, indtil den blir malet og får frontstof på

Men nu har jeg lige et par spørgsmål. Vil det have noget effekt, at placere noget dæmpemateriale mellem enhederne, så bassen (den nederste) og de 2 andre blir adskilt?

Mvh Anders

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

a_frisk skrev:

Så skete der endelig noget med projektet igen.

Men nu har jeg lige et par spørgsmål. Vil det have noget effekt, at placere noget dæmpemateriale mellem enhederne, så bassen (den nederste) og de 2 andre blir adskilt?

Mvh Anders

Ja, det vil hjælpe med at minimere diffraktionen.

Det vil også hjælpe meget, at undersænke enhederne

Ellers et pænt projekt, hvordan blev delefilteret?

Har du målt lidt på tingene, eller går du frem efter bogen?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

a_frisk skrev:

Enhederne er dem fra Maya Projektet, hvor jeg selv har valgt at ville konstruere mit eget delefilter.

Ja, undskyld min uvidenhed, men hvilke enheder er det?

a_frisk skrev:

Her ses en foreløbig skitse af designet, dog uden mål, da jeg ikke kender enhedernes størrelse p.t.

Her ses de første spæde skridt. Er så småt begyndt at lave skitser og delefilter beregninger, i dette tilfælde er det for en 3-vejs konstruktion.

Nu har jeg så en masse spørgsmål til jer.

1. Er denne opbygning med diskanten mellem de 2 bas/mellemtoner helt hulv i hovedet?

2. Delefilter. P.t er det planen at dele ved 150 Hz og 3.500 Hz. Delefiltret regner jeg med, bliver et 1. ordens, hvor jeg parrallelforbinder de 2 basenheder samt diskanten.

3. Hvis konstruktionen skulle være 2½-vejs i stedet, hvordan ligger det så mht delefrekvenser, samt, hvordan konstrueres et delefilter i denne sammenhæng.

4. Hvis nogen har alternative foreslag mht opbygning, delefilter osv, er jeg lutter øre, da dette er 1. projekt jeg skal i gang med.

Mvh Anders

4.

1. Det ligner jo lidt d'appolito, men så er der mange andre ting der skal tilpasses.
  2. Jeg forstår ikke de to delfrekvenser, hvis det er tovejs, så er der vel kun een?
  3. Et 2½ vejs, så er det kun den ene af basserne der spiller mellemtone.
  4. Det kommer jo helt an på enhederne

Hilsen Thomas

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Delefiltret er det, der fulgte med i pakken.

Det eneste der er anerledes, er at jeg ikke købte kabinettegningen med, men kopierede fra et sæt dali 104.

Jeg ved ikke hvad delefrekvensen af, da jeg ikke har været i gang med at beregne på filtret, da det blev købt som del af pakken.

Bas/mellemtone enheden er denne: http://www.q-sound.dk/ts_para/mg18wk0116.gif
Diskanten: http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/vifa/d27tg0506.htm

Da jeg lige hurtigt havde lyd i dem, var diskanten meget mørk i forhold til resten. Men der var kabinettet hverken dæmpet, og der var heller ikke dæmpemateriale i.

Mvh Anders

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Du skrev:

Nu siger du, at du har købt et færdigt delefilter??? 

Hvad var det så lige at vi skulle hjælpe med?

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på datoen er det over en mdr. siden der sidst skete noget med projektet.

I den tid har jeg forsøgt at beregne delefilter osv, men kom til sidst frem til, at ved at købe komplet delefilter, ville det blive marginalt dyre end det jeg selv havde beregnet. Derfor jeg købte dette, som er testet osv.

Mvh Anders

RC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej frisk det ser godt ud.
Jeg har lige et spørgsmål:skal der ikke være et tryk kammer til de basser og et kammer til diskanten eller er det ikke nødventigt?
Jeg syntes du skulle bruge nogle sorte skruer istedet for de sølv da det vil se meget bedre ud.
Hvad er din plan mht finishen.

Til top Vis RC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RC

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Planen er at de skal males sorte, og så skal der noget frontstof på.

Altså jeg har opbygget kabinetet som et sæt dali 104. Der er kun adskilt mellem diskant/bas og bas med dæmpemateriale, hvilket jeg også overvejer at gøre.

Men vil lige have dæmpet først, derefter smækker jeg et på skruesving på bagpladen, så den blir der, og så vil jeg høre om der er forskel på, om jeg dæmper mellem enhederne.

Mvh Anders

RC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

det lyder godt. jeg glæder mig meget til at se det færtige resutat og høre om du bliver tilfreds med lyden.der er jo ikke noget som at bygge selv.
forsat god bygge lyst

Til top Vis RC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RC

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Så blev vi næsten helt færdige.

Der er nu fyldt dæmpemateriale i

Og her ses de næsten færdige højttalere, sammenlignet med designforbillederne. Pappas Dali 104.

Mangler kun at sætte bagpladen fast, så er de færdige.

Lyden er lidt mørk, men meget detaljeret. Bassen er bedre end i dali 104, men diskanten går ikke helt så højt op.

Mvh Anders

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Er de blevt færdige og tilspillet, hvrodan lyder de nu i forhold til dali'erne??

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

a_frisk skrev:

Planen er at de skal males sorte, og så skal der noget frontstof på.

Altså jeg har opbygget kabinetet som et sæt dali 104. Der er kun adskilt mellem diskant/bas og bas med dæmpemateriale, hvilket jeg også overvejer at gøre.

Men vil lige have dæmpet først, derefter smækker jeg et på skruesving på bagpladen, så den blir der, og så vil jeg høre om der er forskel på, om jeg dæmper mellem enhederne.

Mvh Anders

Hvordan er den "originale" Maya opbygget ? Er det også med fælles volumen for de to mel/bas-enheder ? - Hvis du har ændret på disse forhold, men bruger det til Maya udviklede delefilter, så vil din Maya/Dali104 absolut hverken lyde som, eller opføre sig som Maya er tænkt - og målt !

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Subsonic:

Når jeg sammenligner dem med Dali'erne så er der nogle forskelle.

Bassen: Bassen på mine er lidt dybere, og med lidt mere punch i, hvilket jeg er meget glad for der er.

Mellemtonen: Mellemtonen på mine er meget slagkraftig og med god stemmegengivelse, ligesom på Dali'erne. Men der er stadig lidt mere kraft i lyden fra mine.

Men når vi kommer til diskanten, må jeg nok se mig slået. Dali'ernes diskant er mere velopløst end diskanterne på mine, hvilket kan høres når man hører meget lys musik.

Som bottom line vil jeg sige, at dem jeg har bygget egner sig særdeles godt til rock som Metallica, D:A:D o.lign. Så alt i alt er jeg godt tilfreds, når jeg sammenligner med, hvad jeg ellers kunne have fået for pengene, samt at det var første projekt.

Kim:

Jeg har ikke undersøgt, hvordan en original Maya højttaler i konstrueret inden i, så jeg har ingen mulighed for at vide, hvordan lyden af den skal være.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du har købt dit Maya-filter hos Jumon (?) - og dine enheder, så udleverer han vel også kabinettegninger?

Ellers er der jo overhovedet ikke styr på noget i forhold til at betragte din højttaler som Maya-projektet. At du så er glad for lyden, se det er noget helt andet.

For at det er et Maya-projekt, du har udført kræves:

1) Du bruger de rigtige enheder
2) Du bruger de rigtige filter-stumper
3) Du har fulgt konstruktørens planer - altså bygget kabinet efter konstruktørens idé. og placeret enhederne korrekt.
4) Du har samlet delefilteret efter konstruktørens oplæg

Så vidt jeg har forstået er Troels Gravesen en meget omhyggelig mand, så med mindre du følger hans konstruktionsforslag til punkt og prikke, er det ikke en Maya, du har bygget.....

Fred være med det, du er glad for dine nye højttalere, og det er vel det, der i første omgang tæller mest.

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Tjaa.

Målet var i starten, at jeg selv ville beregne delefilter osv. Men efterhånden som jeg kom i gang med det, fandt jeg ud af, at det nok ville være bedre at købe det testede delefilter, hvilket jeg så gjorde. På daværende tidspunkt var kabinetterne allerede færdige, så der var ingen mulighed for at ændre på designet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hvor meget står projektet dig i?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Højttalerne har stået mig i ca 3.000 kr. Forstærkeren (Thule IA50) i 1.500.

Så alt i alt 4.500 kr

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum