| Forfatter |
|
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i lang tid savlet på mange av de store og små DIY HT'r her inne... Etter som jeg fatter hat når det kommer til DeleFiltre osv.. så har jeg ikke hatt mot på å forsøke meg på et prosjekt. ..
Så når jeg i en annen tråd her på forumet så noen links til Ht’r med fulltone enheter, bestemte jeg for at gi det er forsøk. Hadde i utgangs punktet tenkt å bygge en Lancetta. men da min bedre halvdel ikke ville ha en Ht på 140 cm på sove værelest,,, så etter å ha fått noen tips i fra Sjorslev her inne. Besluttet jeg meg for å forsøke meg på en LongTall benytter en TangBand enhet.
Her er bildene så langt,, har valgt og benytte Eik (ikke den billigste løsning men er et kompromiss med min bedre halvdel.)

Ser ikke så bra ut nå, når de er ferdige skal jeg pusse den med sandpapir og etter følgende gi dem lidt linolje
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greit Det bli'r spændende at høre hvad du synes om lyden. Det kunne ligne et kosligt lille begynderprojekt (for mig) 
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg lidt lengre...      Mangler fortsatt den andre,,,, samt å få lagt noe dempe "Ull" i den... __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da det i den guide / mal som jeg har funnet ikke er noen beskrivelse over hvor meget den skal dempes,,, Håper jeg at det er nogle der kan komme med nogle hint til mig... hadde tenkt å prope lidt vanlig bommuld ned i det "lille kameret" ca 10 cm nederst. Etterfølgende ha http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=524&iI temId=78464 i et tynt lag i resten av den... Er det en Ok løsning? __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom det er en slags TL, er det nok et spørgsmål om eksperimenter. Lidt extra 'uld' ca. 1/3 nede i linien, set fra enheden, kan hjælpe med at dæmpe slemme ulige harmoniske.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev de omsider "ferdige.."

(Hvis noen er usikre så er det de små i front )
Er da godt tilfreds med resultatet så langt...
Lyden Lyden hvordan er lyden,,, Jo datylig at jeg må eksprimentere litt mere med lyddempningen,, diskanten er vel markant og det bassen slår heller ikke luften ut av lungene på en... Men tatt i betraktning av størrelse så er faktisk bassen helt ok, og rengner med at den bliver enda bedre når den har fått noen timer på seg. Mellomtonen og diskanten er pt lidt vel domminernede.. fikk noen flere tips i fra Sjorslev (Takk igjen) hvor han påpekte at det var en veldig god idee å ha noe dempning bak elementene... desverre så så jeg den mail først etter at jeg hadde skrud ellementene på,, så i morgen så er det av med elementene å proppe litt mere dempning i.
__________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot resultat!!
Helt klart et projekt jeg selv vil prøve. Hvem sælger de Tangband enheder i DK?
/hansson
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
Flot resultat!!
Helt klart et projekt jeg selv vil prøve. Hvem sælger de Tangband enheder i DK?
/hansson
|
|
|
www.jumon-audio.dk. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Lurede den selv.  Man skal jo bare lige igang her mandag morgen. /hansson
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flotte kabinetter Marius !
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for al Ros
Det står at enheten har: SENSITIVITY 1W/1m 85 dB.
betyr det at de er kravstore med hensyn på forsterkeren? da jeg testet dem i går aftes virket det nesten som om de var tyngre å trekke en mine qln's dvs. på samme volum så spilt qln'n høyere en de små... (dårlig formulert,, ) __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
Takker for al Ros
Det står at enheten har: SENSITIVITY 1W/1m 85 dB.
betyr det at de er kravstore med hensyn på forsterkeren? da jeg testet dem i går aftes virket det nesten som om de var tyngre å trekke en mine qln's dvs. på samme volum så spilt qln'n høyere en de små... (dårlig formulert,, ) |
|
|
Følsonheden (sensitivity) angiver hvor meget lyd man får ud af dem ved 1 W, målt 1 meter fra. Det er ganske muligt at følsomheden af dine QLN er højere. Så dine QLN kan altså spille højere. /hansson
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtigt godt ud. Glæder mig til at høre nærmere omkring lyden fra dem :-)
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hadde i utgangspunktet tenkt å bygge en Lancetta som i den tråd du linker til... men den ble lidt for stor til at have på sove værelset. __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da har jeg fått stappet lidt ekstra poliestervatt inn bak elementet samt i TL.. kan ikke sige at det hjelp så utrolig meget. Diskanten er fortsatt litt vel markant og bassen er stadig ikke på topp,,, men det skal forsøkes med flere dempings varianter. Forslag mottas med  __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marius, du skriver: Mellomtonen og diskanten er pt lidt vel domminernede.
Du trenger sikkert til et filter til å kompensere for "baffle step response". På Jumon-audio.dk er der links til konstruktioner med TB enheder - og filter til at kompensere for at mellemtone og diskant bliver for kraftigt. Det er en spole, kondensator og motstand.
Dempning: Normalt kun i den første halvdelen af linjen. Og ikke for meget.
Har du beskrivelse av de fysiske mål på kabinettet ditt ? Jeg vil gjerne simulere din konstruktion og komme med evt. tips. Allerede nå kan jeg nevne at anheten burde sitte lenge ned i linjen - ca. en tredjedel af linjens totale lengde.
Simulering gjør jeg med Martin J Kings software. Se i øvrigt min artikel Martin J King for Dummies på http://www.t-linespeakers.org/
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske også bygge en impedanstilpasnings-gadget ala denne:
|
|
The Gizmos are available for $199.00 a pair. 30 DAY MONEY BACK GUARENTEE (6.5% Restock fee applied).
Downloadable Literature
Gizmo.pdf
Wiring Diagram.pdf
SECURE online Ordering |
|
NEW ! Gizmo Guts - for those who don't need the fancy little black box.
$99.95 a pair.

| __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjorn, Målene til ht. er her LongTall min ht er nesten på 100% etter målene... +- 1cm her og der.. ang dempingen så har jeg nå (se tegning under) et tynt lag med Vatt hvor det er beige, og litt mere kompakt lag med vanlig bommuld hvor det er rødt... Dempingen er ikke noen steder "limet" eller festet fast.

@ Spencer.. Den er vel lidt dyr til dette lille hobby prosjekt den der ;-) Edit: Dog har ingen anelse om hvad det vil koste å bygge den selv... __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
Den er vel lidt dyr til dette lille hobby prosjekt den der ;-) Edit: Dog har ingen anelse om hvad det vil koste å bygge den selv... |
|
|
Ja, det lyder noget dyrt, for sådan to bette trafoer.  De har nok et verdenspatent, siden prisen kan ligge der (ingen konkurrence).
Kunne man bare lure princippet, og værdierne, så kunne man lave et sæt selv. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |