Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 3-vejs aktiv højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg er i gang med et tøjhalerprojekt, som efterhånden har været temmelig længe undervejs. Enhederne har ligget i skuffen i snart 8 år, så det må vel være tid efterhånden...

Kabinetterne er også færdige. Pænt samlede og lakerede.

Nu har jeg så fået taget mig sammen til at smede et filter og den controller, som skal styre hele molevitten. Det er ikke samlet, så jeg ved pt intet om lyden. Jeg påregner også lidt justering af filteret, men man skal jo starte et sted. Nu får i i hvert fald lov at smugkigge, men der kan godt gå lidt tid før der kommer flere billeder til

Rasmus

Her har vi filteret...

Filteret igen...

Filterets bagside (her sidder smd komponenterne - opamps + afkoblinger)

Her har vi controllerprintet. Der sidder en Atmel microcontroller, som sørger for at starte den store ringkerne op gennem en modstand når der kommer signal fra forforstærkeren. Der startes i øvrigt op gennem en sekvens, hvor der mutes og switches i den rigtige rækkefølge. Her sidder desuden noget overvågning af forstærkerne, DC sikring osv. Endelig har vi lytterne til effektforstærkernes strømforsyning.

Controlleren igen... Det digitale kredsløb, som altid er tændt, forsynes af en lille printtrafo. Effektforstærkerne har en stor ringkerne (500VA) og filteret en lille ringkerne. Disse ringkerner tændes af relæerne på controllerprintet.

En af de 3 ens effektforstærkere i hver højttaler. Den burde være velkendt her i forummet...

Kabinet, temmelig støvet og delvist indpakket. Monteret med Diskant og mellemtone fra ScanSpeak.

Kabinettet igen. Bassen sidder på siden og er delt i nærheden af 80Hz (så vidt jeg husker). Kabinettet er lukket og der er lavet en Linkwitz-Grainer baskorrektion. Filtrene er i øvrigt 4'ordens LR.

Basenhed. Endnu ikke monteret...

Til top Vis rlvrlv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rlvrlv

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ser spændende (og meget gennemført) ud

/U.

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Takker

Det er sådan set også rimelig gennemført, synes jeg selv. Jeg gider ikke bruge en masse tid på sådan et projekt uden at lave det ordentligt.

Men jeg er også ved at bygge huset om og det har en hel højere prioritet hos fruen

Derfor går det lidt sløvt med højttalerne. Jeg kan nok ikke dy mig for at sætte strøm på en fuglerede her en dag. Bare for at se om der er hul igennem...

Rasmus

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

gode enheder og flot flot håndværk med kabinettet det skal sku nok blive rigtig godt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Har du selv designet filter og controller, som du kalder den ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Den 10" ss står der -04 på den? Den har jeg ikke hørt om før...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarene

Et par svar til dem...

musicus skrev:

Har du selv designet filter og controller, som du kalder den ?

Jeps. Altså jeg har jo ikke opfundet Butterworth filteret , men jeg har selv stykket det hele sammen (jeg er svagstrømsingeniør og lever af at designe kredsløb). Dog har jeg haft en anden til at lægge printene ud, da det ikke er min hofdisciplin.

PHN2 skrev:

Den 10" ss står der -04 på den? Den har jeg ikke hørt om før...

Den er vist heller ikke almindeligt tilgængelig. Det er en variant, som har monteret ekstra magnet. Den er lavet til en højttalerproducent, som jeg kender fra min tid i den branche

Rasmus

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig spændene ud, ser da ud til at du har fået sat tommelfingrene rigtigt på ved fødslen. 

Nogen speciel grund til at du ikke har Bi-Amped i højtalerne, evt. Tri-Amped?

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:

De er sørme tri-amped! Jeg gad bare ikke tage billeder af alle forstærkerne, men der sidder 3 stk UCD400 i hver.

Rasmus

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

rlvrlv skrev:

Cyber-Frog skrev:

De er sørme tri-amped! Jeg gad bare ikke tage billeder af alle forstærkerne, men der sidder 3 stk UCD400 i hver.

Rasmus

Jamen det lyder jo straks mere fornuftigt, men man er jo ikke tankelæser (Eller jeg har måske misset noget i første indlæg).

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:
Jamen det lyder jo straks mere fornuftigt, men man er jo ikke tankelæser (Eller jeg har måske misset noget i første indlæg).

Det er jo også tidligt endnu...

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt. Siden jeg fik min egen aktive højttaler færdig er jeg overbevist om en ting. Resten af mine højtalerprojekter forbliver aktive :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44900&K W=aktiv

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

[quote=bdef]

Spændende projekt. Siden jeg fik min egen aktive højttaler færdig er jeg overbevist om en ting. Resten af mine højtalerprojekter forbliver aktive :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44900&K W=aktiv

[quote]

Ser godt ud! Det kunne godt være jeg skulle gribe din ide med at forstærke banerne med lidt ekstra kobber... Så er det pludselig bare irriterende med den loddestopmaske.

I modsætning til din on/off funktion, er min drevet af en udgang, som jeg har på min forforstærker (og på så mange andre), som er beregnet til at tænde effektdelen. Den er optogalvanisk adskildt fra resten af kredsløbet, så det burde ikke give støj eller andet fnidder. Jeg havde også tænkt på at lade controllerens A/D converter kigge på liniesignalet, men bestemte mig så for at jeg ikke ville blande det sammen.

Rasmus

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Det er svært at tage sig sammen i det her vejr. Konen mener også, at jeg burde prioritere anderledes... Men nu har jeg for første gang fået liv i en højttaler med forstærkere, filter osv.

Billede af fuglerede:

Det spiller, men jeg skal lige have justeret delefilteret lidt.

Et større problem er POP og støj når de forstærkere tændes og især slukkes. Det er ligesom de ikke kan finde ud af det mens kondensatorerne tømmes for strøm og spændingen falder. Jeg er temmelig nervøs for tweeterne, faktisk...

Skal man virkelig sætte relæer mellem forstærkere og højttalere???

Mvh Rasmus

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Som vi lærte på HTX; formodstand!

Ej, jeg tænker på om det er en digital forstærker? Kender den nemlig ikke. Men i så fald er det vel klart nok? Altså den der blanding af digital- og analog teknik.

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Som vi lærte på HTX; formodstand!

Ej, jeg tænker på om det er en digital forstærker? Kender den nemlig ikke. Men i så fald er det vel klart nok? Altså den der blanding af digital- og analog teknik.

Hej Bjarne.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener... Hvor skulle jeg sætte en formodstand?

Forstærkerne er en switchmode type (Hypex UCD400), som tager et standard analogt input, sammenligner det med et savtaksignal eller noget og fyrer resultatet ud i nogle FET'er.

Rasmus

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor har du valgt aktivt filter? Har du måleudstyr til at checke hvad akustisk afruldning du får? Hvis du bygger et 4. LR filter, får du desværre ikke et 4. LR filter akustisk. Det er væsentlig mere omstændig at tilpasse et aktivt filter, end et passivt. Kan du ændre Q'et på hver filter? Fase?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej syncronic.

Der er mange grunde til at jeg valgte aktive filtre: For det første fordi de giver flere muligheder med langt billigere komponenter. For det andet synes jeg det er sjovt - jeg er elektronikingeniør og kan godt lide den slags. Endelig har jeg aldrig før lavet en aktiv højttaler, og det er jo grund nok i sig selv, synes jeg.

Jeg har ikke gjort filteret justerbart og delefrekvenser, Q, fase osv. er hardcoded. Der skal sandsynligvis foretages nogle korrektioner. Hvis ikke, er det den første højttaler jeg har hørt om, der spillede godt kun på grundlag af beregninger. Det bekymrer mig ikke så meget. Det tager nok lidt tid, men det går nok.

Rasmus

rlvrlv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Så kommer der lige lidt nye billeder på. Jeg er ikke gået helt i stå, men der har været meget andet at tage sig til her over sommeren.

Jeg har skiftet diskant og bas undervejs. Det viste sig, at jeg havde lidt svært ved at få Revelatordiskanten til at spille med mit filter og det var nemmere at skifte diskanten. Den ellers meget fine Scanspeak bas var ikke velegnet til min aktive baskorrektion, så den er skiftet ud med en Peerless XXLS model. Filteret er naturligvis rettet til...

Scanspeak Ringradiator. Den gamle Revelator havde en større forplade, så jeg har monteret en rustfri pyntering omkring den. Så ser det lissom ud som om det er meningen

Peerless XXLS. En super lækker enhed, som virkelig kan flytte sig! Passer rigtig godt ind her.

Jeg har også fået lavet bagplader og monteret elektronikken. Så nu er der ikke langt igen. Jeg mangler at opdatere HT nr 2 med de nye enheder, samt at skrue nogle ensrettere fast. Ikke så meget, men det skal jo gøres ordentligt.

Forstærkerne monteres først, herefter kan kølepladen monteres.

Her er også netindgang, signalindgang, en lysdiode og remote on.

Bagplade med strømforsyning, forstærkere og filter. Bemærk, at filteret har fået to trimmere monteret til finjustering af diskant og mellemtone niveau.

Et kig ind fra siden...

Her ser kondensatorbanken.

Der er ikke langt igen - og det spiller sk... godt!

/Rasmus

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Sendt: 30 August 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt!

Gennemført, og fedt med sidekick-bassen. XLS og XXLS KAN virkelig lave noget. De giver en fed tør bas i trykkammer synes jeg Hvordan er du kommet frem til det 4. ordens delefilter? det er jo en kompliceret sag med alle de komponenter sådan et indeholder!

Respekt herfra,

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes