Forfatter |
|
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Går lidt og leger med tanken om at fuldføre mit surround system i DIY, indtil videre er jeg godt igang med mine front højtalere, og mine side højtalere skal bare have nye kasser. Men en rigtig surround Subwoofer ejer jeg altså ikke og så ville jeg spørge om der er nogen der har erfaringer med denne her. Jeg har tænkt mig at kombinere den med denne enhed. Hvis man smider enheden i et 27 L kabinet og tuning til 32 Hz. så får jeg en -3 dB på 35 Hz. phase plottet er meget nydelig, uden pludselige udsving. Hvad siger i til den sammensætning Mvh Jesper
|
Til top |
|
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej..
Jeg har god erfaring med Eltax'es subwoofere.. og netop den til Atomic A15 er ret kraftig.. har haft en Atomic A15 subwoofer, og den spillede rigtig godt og kraftigt.. Enheden var ikke noget særligt, men jeg tror helt klart at det var forstærkeren der gjorde arbejdet.. Den var rimelig overdimensioneret.. Og så er den jo prisbillig må jeg sige...
Den enhed du har valgt ser også ganske fornuftig ud.. har dog kun erfaring med XLS.. Og er ganske imponeret over denne enhed.. men ellers lyder det som en fornuftig sammensætnig... __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - men det er ikke nemt at lave en praktisk realisabel port med så lav en tuning i et så lille kabinet. Porten bliver enten for lang eller får en for lille diameter ( = portstøj). Derfor bruges der ofte slaveenheder, men de koster osse .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jo - men det er ikke nemt at lave en praktisk realisabel port med så lav en tuning i et så lille kabinet. Porten bliver enten for lang eller får en for lille diameter ( = portstøj). Derfor bruges der ofte slaveenheder, men de koster osse . |
|
|
Jo det har du fuldstændig ret i... det er altid problemet.. ja der bliver oftest anvendt slaveenheder sammen med XLS'erne og XXls'erne..
Ja så er sidste mulighed jo trykkammer.. Så får du er meget tør og hurtig bas, men den går jo desværre langt fra ligeså dybt.. hmm... __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også mange andre enheder. Det kommer meget an på hvor stor subben må være.
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subben må ikke være særlig stor... mellem 20-30 L helst
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo ikke en lov som siger at porten skal være i kassen !
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay. Men det kan godt være svært, (læs meget svært) at få et ret højt output i de helt dybe toner, hvis det ikke må være større.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "Der er jo ikke en lov som siger at porten skal være i kassen !"
Rigtigt, Helmholz oprindelige teoretiske beskrivelse (anno 1899) indeholdt vist en illustration med en kugleformet boks med et rør stikkende ud... Det er dog en designmæssig udfordring, og der er vel en grund til, at boksen skal være lille?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat: "Der er jo ikke en lov som siger at porten skal være i kassen !"
Rigtigt, Helmholz oprindelige teoretiske beskrivelse (anno 1899) indeholdt vist en illustration med en kugleformet boks med et rør stikkende ud... Det er dog en designmæssig udfordring, og der er vel en grund til, at boksen skal være lille?
|
|
|
Ja det princip er ofte set hos DB-drag folket i autohifi.. Hvor der er monteret en giga port på et lille 20 liters kabinet, for at opnå den rigtige tuning...
Et eksempel på dette:
http://www.lydtryk.dk/galleri/fast_furious/content/_JKL1210_ large.html
__________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jepser, jeg bruger den billige Peerless 10" i mit TL kabinett, hvor linjen er gemt væk under sofaen. Så fylder den ikke så meget. Selv er jeg yderst tilfreds, specielt til prisen.
Min gemvæk sub er beskrevet her
Hilsen
Bjørn
|
Til top |
|
|