Godaften til Jer alle
Jeg har i gennem flere tråde beskrevet mit anlæg og alle modificeringerne som jeg har lavet på det. Jeg vil nu gerne fortælle
og vise lidt om da mine højttalere som jeg kalder Taurus II, blev konstrueret. De er opkaldt efter mit ynglings nummer af
samme navn fra albummet Five Miles Out med Mike Oldfield.. Jeg husker processen som rigtig
hyggelig, for jeg kunne allerede da jeg tegnede på projektet, smage at det blev godt!! Kabinet konstruktionen er pænt
omfattende, derfor den høje vægt
Lnik til hele anlægget
Jeg håber brugerne vil hænge på - Der er mange billeder så tråden kan vise sig at blive lang

Beklager hvis nogle af
billederne vender forkert, Imageshack er for mig hverken logisk eller nemt...
Jeg begynder oppe fra og ned - Dvs først diskant, så mellemtone og så bas og filter.. God fornøjelse.
Taurus II, højre side og uden frontstof. Bestykningen er Eton ER4 AMT Diskant. Seas W18EX001 6,5"Mellemtone. SB-
Acoustic SB34NRX75-6 12"Bas
Diskant 8,5kg Mellemtone 22,5kg Bas 80kg m. stoframme, eksklusiv delefilter: 111kg
Så begynder vi. Arbejdet foregik både udendørs og indendørs:
Januar 2012. Jeg står i bidende frost i min carport og skærer og fræser.
Fronbaflen til diskanten. ER4'eren bliver fræset ned i fronten så Moosgummi skiven på 2 mm kommer til at ligge plant med
fronten.
Diskant kabinet uden sidestykke på.
Metal gitrene til side udluftningerne.
ER4 er for en stund prøvemonteret.
Kabinet klar til at blive lukket og med sand i bunden.
Plade folien bliver skåret til omkring udluftningen i siderne.
Eton ER4 monteret.
Moosgummi skiven, klar til at blive klistret på.
Mellemtone front baflen.
Samling af mellemtone kabinet.
Mellemtone kabinetter med Bitume plade og kunstfilt.
Ventilen/udluftningen i bunden set indenfra.
Side kamrene bliver fyldt med sand. De hvide i baggrunden er altså bare nogle hurtige natborde som kom med i
produktionen
Seas enhed prøvemonteret.
Kabinetter færdig dæmpede og klar til at blive lukket.
Klar til den sorte glasplade på toppen.
Og så skal der males hjørnelister - Fast arbejde. Til venstre ses bundventilen udefra.
Seas mellemtonen monteres.
Bassens frontbaffel i 30mm MDF. Jeg fræser ud for at lægge refleksrør og basenhed ned i fronten.
Matrix konstruktionen fremstilles (Mange huller)
Mange, MANGE huller!! De små er taget med kopbor, de store med stiksav. Alle huller er afrundede på begge sider med
fræser - Jesus, Festo laver holdbart værktøj
Alle udvendige sider bliver beklædt med Bitume plade og kunstfilt.
Matrixen bliver bygget op og kabinettet tager på i vægt. Fra dette billede begynder kabinetterne at blive tunge at bære ind
for natten!
Baskabinetterne er 86cm høje, 41cm brede, 58 cm dybe. Internt litermål 120 liter, inklusiv matrix afstivning.
Kabinet dæmpet med fåreuld og jeg har fyldt 16 kg. sand i bunden af hver.
Kabinettet uden topplade.
Skruehuller bliver spartlet og pladefolien kommer på.
SB-Acoustic bassen bliver monteret.
Refleksrør 31 cm. langt.
Så kommer der hjørnelister på efter glaspladen er limet på.
Færdigt baskabinet.
Delefiltrene under færdig samling.
Eksternt filter med Mundorf trafospole 2,5 kvadrat tråd. Jensen 12 AWG spoler. Jantzen caps. Jensen kobberfolie
kondensatorer og Jensen sølvfolie kondensatorer. Vægt knapt 20 kg. m. 6mm sort glasplade som låg.
Jeg simpelthen ELSKER dette højttaler system!!

Dette 3-vejs system spiller så ufattelig godt sammen at man skulle tro at
det er løgn!
Eton ER4 diskanten er en dipol enhed som er helt åben bagtil. Dette udnyttede jeg ved det store kraftigt dæmpede
bagkammer med udluftningerne i siderne - Fantastisk fin og luftig lyd. Kæmpe spredning.
Mellemtonen er utrolig præcis. Ventilen i bunden sender lyden ned i en stor moosgummi plade som ligger løst ovenpå
bassens glasplade for at lyden ikke at blive kastet vildt ud til alle sider..
Jeg kan sige med alt ærlighed at lyden fra dette system har jeg svært ved at finde bedre andre steder (min egen mening)
Bassen går virkelig, virkelig dybt. Er stump og tør når når den skal og blød og rund når der ligeledes er passager i musikken
med dette. Lyd præcisionen ligger i højsædet i dette system!!

Delefiltret indeholder efter min overbevisning, de bedste
komponenter overhovedet!
Jeg har lagt mange timers arbejde i dette system og det er den bedste lyd jeg har konstrueret. Ingen tvivl!
De stod færdige 23 marts 2012 og det første nummer de spillede var Zakk Wylde - Somewhere between heaven and hell fra
hans velindspillede Book Of Shadows album - Aldrig havde jeg hørt dette behagelige nummer gengivet så rent og flot.
Disse højttalere står for mig som min lyd reference.
Jeg kunne skrive side op og ned, men tråden har allerede længde som et Lademands leksikon.
Det kunne være at jeg bare skulle sige godaften
Mange lyttevenlige hilsner
Henrik Vingborg