Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital Signal Processing DSP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Er det ikke noget som nærmer sig vores verden mere og mere.Tact og Behringer bruger det og surround recivere har det også i stadig mere avanceret udgaver.

Er der nogen der har leget med det på DIY basis eller er det simpelt hen for svært for menigmand?

Her er et link til noget info:http://www.dspguide.com/whatdsp.htm

En debat om muligheder ville være spændende. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Du spørger basalt set om 'menigmand' kan lave projekter svarende til på ingeniør uddannelserne i signalbehandling... selvfølgelig kan man det, men jeg vil tro at det kræver en tilsvarende indsats!

Skal du have en flyvende start, så lær nedenstående udenad

http://www-ccrma.stanford.edu/~jos/maxims.html:

Maxims of Signal Processing

1. Everything is equivalent to everything else, once you finally understand it.
   2. If one technique is superior to another, it is due to a longer integration time (more averaging).
   3. Exciting new results are usually due to artifacts in the processing.
   4. With enough processing, it is no longer necessary to have any input data.
   5. Scale factors are never right on the first try.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hvad så med muligheder/problemer i teknikken.Nogle der vil give deres mening til kende.Er det løsningen på nogle problemer?  

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Hvad så med muligheder/problemer i teknikken.Nogle der vil give deres mening til kende.Er det løsningen på nogle problemer?

Du kan for eksempel lave en equalizer der tilpasser sig rummet løbende, selv om døre åbnes og lukkes osv. En anden mulighed er noget control teori agtigt, hvor man sender mere strøm ud i spolen (i fx en subwoofer enhed), for at få enheden "hurtigere afsted" og så ellers korrigere igen, så signalet ikke bliver for kraftigt. Der er mange muligheder!   

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Noget der kunne være interessant, ville være et program til hjemmecomputeren, der kunne gøre det samme som TACT, Behringer etc. gør. Der burde da kunne lade sig gøre(?)

Så kunne man sætte en mikrofon til lydkortet, og lydkortet til anlægget, og så udføre DSP operationerne på hjemmecomputeren.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Noget der kunne være interessant, ville være et program til hjemmecomputeren, der kunne gøre det samme som TACT, Behringer etc. gør. Der burde da kunne lade sig gøre(?)

Så kunne man sætte en mikrofon til lydkortet, og lydkortet til anlægget, og så udføre DSP operationerne på hjemmecomputeren.

Det kan det da og det bliver da også omtalt i det nyeste nummer af High Fidelity, i artiklen om M-Audio Revolution 7.1 lydkortet. 

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Men hvor effektivt (lydkvalitet) er det?
(Holder ikke High Fidelity)

Og er det et generelt program, der kan bruges til alle lydkort?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 04:14 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Men hvor effektivt (lydkvalitet) er det?
(Holder ikke High Fidelity)

Og er det et generelt program, der kan bruges til alle lydkort?

Jeg ved ikke om man kan gøre lydkvalitet op i effektivitet...?

Jeg sidder dog selv her med et Revolution 7.1 lydkort, så det kunne godt være det skulle prøves. Det skulle fungere på den måde, at man laver en convolution fil med en mikrofon og en dertil hørende forstærker. Derpå skal denne fil blot indsættet i ens player (ex. Winamp eller Foobar2000 med plugins).

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 04:25 | IP-adresse registreret  

Når jeg mener effektivt, så mener jeg "lyder godt". Jeg mener ikke noget med følsomhed eller andet at gøre.

Det jeg var interesseret i, var et program der kunne manipulere et eksternt signal. Så et signal fra f.eks. sin CD-afspiller, blev kørt igennem computeren og korrigeret for rummets påvirkning. Selvfølgelig ud fra en måling med en mikrofon.

Er ikke interesseret at bruge computeren som andet end DSP, og derved ikke gennem WinAMP etc.

Altså en forforstærker/linietrin funktion.

(Overvejer selv at anskaffe det Revolution 7.1 lydkort. Skal dog bruge ekstern 5.1 DTS/DD surround-forstærker)

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
(Overvejer selv at anskaffe det Revolution 7.1 lydkort. Skal dog bruge ekstern 5.1 DTS/DD surround-forstærker)

Nu ved jeg ikke om jeg overfortolker dit indlæg, men det lyder som om du vil have lydkortet til at realtime-encode et manipuleret signal til DTS eller DD. Så vidt jeg ved et det kun enkelte onboard lydkort der understøtter dette (f.eks Stormsound).

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

@omegasteffy
Du har har ret, du fortolker det forkert

Jeg vil ikke have andet end et stereo(manipuleret) signal fra computeren. Surrround delen klarer en ekstern surroundforstærker (Cyrus AV8 processor) - Men min hovedfokusering er på stereo-delen, der bør være i top.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Daniels, prøv med dette program.

http://pcazeles.perso.cegetel.net/acxo.htm

Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg hader at bøvle med computere, og det som et lille shareware program nok er begrænset hvad det kan.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

@Svend P
Det kigger jeg på. Tak for det.

- Er selvstændig edb-tekniker, så jeg roder lidt med computere

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er sådan noget her du vil have. Jeg har selv downloadet men mangler lige at få samlet min målegrej og få tid. Men her i sommerferien burde det komme op at køre.

DRC generates digital room correction FIR filters to be used within HiFi systems in conjunction with real time convolution engines like BruteFIR.

http://freshmeat.net/projects/drc/
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg kigge noget nærmere på.

Har også målegrej til udmåling af diverse ting, men skal have fundet et lydkort uden for meget ripple, når der laves målinger.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Dejligt at se der kommer gang i tråden.Lyder godt du ved noget om computere vend gerne tilbage med hvad du finder ud af.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeps. Skal nok.
Desværre presser ferien lidt rundt med min tid.

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er uddannet ingeniør indenfor DSP, og arbejder til dagligt med DSP indenfor audio.

For at tage fat i det oprindelige indlæg, skal man nok regne med en ret stejl indlæringskurve.

Der findes programmer hvor man kan "tegne" en effekt kæde. Dvs tegne et filter efterfulgt at en softclipper, som igen deles ud til 2 andre filtre (xover) og sender disse signaler ud til lydkortet. Disse kan sagtens benyttes på DIY basis til at lave aktiv xover m.v. Men man skal ikke forvente at kunne lave et TACT system på denne måde, da dette er en meget advanceret beregning.

Behringers metode ligner næppe TACT's metode mht filtrering og er sikkert væsentlig mere simpel at gå til. Det kan godt være at Behringer er et pro audio produkt, men i den helt lave ende (plagiat enden!), så lydkvaliteten kan sikkert ikke måle sig med det bedre konsum audio udstyr.

Hvis du vil i gang med selv at lave dsp, kan du evt starte med at skrive vst plugins til diverse audio programmer, da bl.a. steinberg leverer SDK'er til dette formål (eller plugins til winamp). Dette leverer skallen / omgivelserne til din dsp (henter/sender lyden til lydkortet). For at komme i gang med at fylde effekter ind kan jeg henvise til www.harmony-central.com samt news://comp.dsp . Derudover findes der mere eller mindre begyndervenlige audio dsp bøger.

Edit: Mht lydkvalitetet, er det svært at give et entydigt svar. Hvis du har en god afviklingsplatform er det kun din dsp formåen der sætter grænserne. Når det så er sagt er det som oftest et spørgsmål om kompromiser: hvor meget kan du afhjælpe eet problem for at et nyt opstår/forværres..

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hmm... Det er godt nok nogle besværlige løsninger jeg har fundet frem til, og den med plug-ins til winamp etc. fungerer ikke ret godt hos mig.

Det hele er noget "tungt" at danse med, og kræver en del øvelse for at få til at fungere, bare nogenlunde tilfredsstillende.

Min konklusion indtil videre er; at det ikke kan bruges til noget direkte.

Jeg kan bruge nogle af målingerne til at finde "spots" i mit lytterum, som jeg kan forbedre med dæmpemidler. Men en decideret rumkorrektion af lyd fra min CD/DVD etc. kan jeg ikke få til at virke tilfredsstillende.

Desuden ser det ud til at stille ret store krav til lydkortet, hvis man helt skal undgå rippel ved målinger. Måske får jeg anskaffet mig et M-Audio lydkort på et senere tidspunkt, det skulle være markant bedre end disse 2-300 kroners lydkort, jeg p.t. har til tests.

Så min konklusion p.t. er at det er noget langhåret at få til at virke, og ingen af de ting jeg prøvede var tilfredsstillende.

Den "nemmeste" løsning jeg fandt, var at sætte min målemikrofon i min lytteposition, og lave en måling på mit lydsystem. Ud fra denne måling kan jeg så spore "spots" og unoder i lytterum og højttalere... Men intet med DSP at gøre.

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Et forholdsvis simpelt eksempel, vil være at tage din måling og smoothe den, så den kun viser de overordnede karakteristika for lytterummet. Altså fjerne alt det "græs" du kan se på målingen (heriblandt pludselige toppe og dyk). Dette respons kan herefter inverteres og bruges som koefficienter til et filter maskine (f.eks brute-fir, eller SIR - et vst plugin). Så vil du kunne opnå en forholdsvis flad respons i din lytteposition. Ikke at der er en garanti for at det lyder bedre, men målingen ser da fin ud...
Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes