Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkort og HIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
frits
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu skulle vælge et nyt lydkort ud fra dets rent lydmæssige kvaliteter, hvad skulle man så vælge?

De meget dyre har jo en fantastiske masse faciliteter og omfattende software, men det er ikke det jeg skal brug - det jeg vil ha er god A/D-D/A konvertering og en acceptabel line-ind/ud forstærker (samt øvrige stumper i hæderlig kvalitet). Bells and whistels og et helt lydstudie er ikke lige mig.

Altså et lydkort der lyder godt i stereo - og som kan betjenes i en almindelig XP-computer. Noget i retning af NAD filosofi.

Nogen erfaringer - anbefalinger - gerne begrundede

På forhånd tak

Frits

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Ja, der findes et firma der hedder Echo som laver lydkort til professionel brug. De kort er dog så simple opbygget både mht. hardware og software, at det nemt kan bruges til lytning. Der følger ikke 5000 programmer med men udelukkende drivere og en styrings enhed til volume, indgange o.s.v. Den billigeste model koster 2400 Kr. og den dyreste med ekstern lyddel koster ca. 10.000 Kr.

Lydmæssigt er deres kort utrolig støjsvage og på højde med en god cd-afspiller.

Her kan du købe det:

http://www.aage.dk/

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

rmbkvver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

frits skrev:

Hvis man nu skulle vælge et nyt lydkort ud fra dets rent lydmæssige kvaliteter, hvad skulle man så vælge?

De meget dyre har jo en fantastiske masse faciliteter og omfattende software, men det er ikke det jeg skal brug - det jeg vil ha er god A/D-D/A konvertering og en acceptabel line-ind/ud forstærker (samt øvrige stumper i hæderlig kvalitet). Bells and whistels og et helt lydstudie er ikke lige mig.

Altså et lydkort der lyder godt i stereo - og som kan betjenes i en almindelig XP-computer. Noget i retning af NAD filosofi.

Nogen erfaringer - anbefalinger - gerne begrundede

På forhånd tak

Frits

Nok er jeg ny bruger/ deltager i disse fora hér....

Jeg vil alligevej lige give mit med: Jeg bruger et Echo Audiofire2 eksternt FireWire lydkort. Det blev indkøbt i et forsøg på at forbedre lyden fra min computer, der faktisk forsøgsvis blev tilkoblet mit anlæg. I starten via computerens egen lydudgang (bundkortet). Og det gik da an - når musikbiblioteket skulle fungere som lyd til arbejdet. Men da det gik op for mig, hvor meget musik jeg havde liggende, ville jeg se om ikke lyden kunne opgraderes.

- Og det kunne det!

Der har været adskillige aha-oplevelser, og mange genlytninger.....

Det tekniske, er jeg ikke den rette til at redegøre for. Blot kan jeg fortælle at jeg ved A-B lytninger ikke hører meget forskel fra min cd.

Der er fint styr på lyden - Især når kilden er 320K Mp3 eller tabsfrie filformater.

Selve hardwaren er af en fin kvalitet, alukabinet, solidt bygget til professionelt brug. Måske er opsætningen under Window$ lidt tricky - men efter ca. ½ times trial-and-error fungerede det upåklageligt. Pengene er brugt på det væsentlige; nemlig lyden -  ikke på altmulig sekundær software. Det skal lige som parantes bemærkes, jeg er ikke musiker - så jeg savner det heller ikke.

Med i købet fik jeg et kabel til signaloverførslen, af en ganske fornuftig kvalitet.

Så er det værd at bruge lige under 2000 Kr på det? - ja!

Til top Vis rmbkvver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rmbkvver

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 September 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Terratec Phase 24 får mange roser. Det er halv dyrt og uden nogen nævneværdige features, men lyden skulle være super.    
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 September 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684

Det omtalte Emu 0404 kan købes hos Aage.dk, og ligeså kan storebroderen 1212m, som er min anbefaling.

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 September 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har stor glæde af at min Harman Kardon HD970 cd-afspiller som dac Via coaxial fra computeren

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Emu 0404 kan også fåes i en USB udgave, der skulle have samme kvalitet som PCI, men samtidig kan bruges som en selvstændig ekstern DAC.

Hvis du helt vil slippe for bell and whistles, findes der jo efterhånden en del 'rigtige' DAC'er med USB indgang. Så er det bare at sætte stikket i og vælge DAC'en i windows, så kører du. Bl.a. kan du kigge efter, i den billige ende; Silverstone EB01, Firestone Fubar II, og i den dyre ende; Benchmark DAC1 USB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes