| Forfatter |
|
highwaystar Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der sker en kortslutning mellem et phonostik og et højttalerkabel, der ligger hen ovre er der så stor risiko for at hele forstærkeren er kortsluttet og skal til reparation?I mit tilfælde kom der en let røg mellem det ene phonostik og højttalerkablet, fordi der var for tæt kontakt.Jeg tør ikke at tænde for min forstærker igen af fare for ny røg, men jeg vil gerne vide om man kan være heldig, at forstærkeren ikke har lidt totalskade og kan fungere som ellers.Jeg slukkede ret hurtigt for forstærkeren efter at røgen kom.
Venlig hilsen
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre kun højttaler udgangens + og - der er sikret mod kortslutninger, med hinanden.
Da det er en balanceret udgang, så svæver den i forhold til stel, og hvis enten + eller - rører ved stel, som der jo er i yder kappen af et phonostik, så er det ikke så godt.
Så hvis jeg var dig ville jeg nok få den kigget efter af en der kender til elektronik
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjælper næppe noget at der er garanti på produktet hvis man selv har kortsluttet det.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sender den til rep, starter de med at sætte forsyning på, for at se om den er brændt af. Så det kan du egentlig lige så godt selv gøre. Du kan jo være heldig at den ikke har taget skade. Har den taget skade, bliver det formentlig ikke værre af at du selv tænder den. Du skal dog være hurtig til at slukke hvis den er helt gal. Men der er ingen hokus pokus i det.
Hvis et modul er brændt af, bliver det formentlig ikke lavet. Prisen på modulerne er så lav, at det nok er billigst bare at skifte det. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
highwaystar skrev:
| Hvis der sker en kortslutning mellem et phonostik og et højttalerkabel, der ligger hen ovre er der så stor risiko for at hele forstærkeren er kortsluttet og skal til reparation?I mit tilfælde kom der en let røg mellem det ene phonostik og højttalerkablet, fordi der var for tæt |
|
|
Jeg er ikke helt med på hvad der er sket. Har det rå højttalerkabel haft kontakt med phonostikket, eller er det højttalerkablets isolation der har hvilet på stikket? Sidstnævnte burde vel ikke kunne medføre en kortslutning?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
highwaysar
Der sker ikke en dyt ved at du tænder den op, enten virker den eller ikke. Skaden bliver hverken større eller mindre. Så få noget bål på og lad os høre hvordan det gik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
highwaystar Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tilsluttede den i aftes med forforstærker og signalkabel, med det resultat at ,den sagde puff.Jeg skyndte mig så at slukke for den.Nu vil jeg indlevere den til reparation.Det er nok sikringen ,der er røget.Er der nogen herinde, der har en ide om, hvor meget en reparation vil koste?Jeg tror ikke garantien dækker, da fejlen er forårsaget af, at højttalerkablets isolation, har hvilet på phonostikket.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
highwaystar skrev:
|
Jeg tilsluttede den i aftes med forforstærker og signalkabel, med det resultat at ,den sagde puff.Jeg skyndte mig så at slukke for den.Nu vil jeg indlevere den til reparation.Det er nok sikringen ,der er røget.Er der nogen herinde, der har en ide om, hvor meget en reparation vil koste?Jeg tror ikke garantien dækker, da fejlen er forårsaget af, at højttalerkablets isolation, har hvilet på phonostikket. |
|
|
Isolationen bør ikke være elektrisk ledende, med mindre det er et af de mere specielle kabler fra Audioquest, som desværre er elektrisk ledende på de sorte minusledere, og kan kortslutte. Jeg har før hørt om uheld med det kabel, når nogen ville bruge det til biamping. 
Formentlig er det en sikring til kr. 2,- der skal skiftes, men om AR tager for påbegyndte halve time, eller hvordan de afregner, det ved jeg intet om. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Stig Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tidligere, da jeg byggede ting selv, fik jeg et fif til et tjek af om forstærkeren lider af etellerandet, som vil slå den helt ihjel hvis den bliver tilsluttet nettet og tændt.
Nemlig et netkabel med en lyspære i serie med forstærkeren. Hvis pæren er på feks. 60W, lukker den kun 60W igennem, og derved udsættes et evt kortsluttet kredsløb i forstærkeren, ikke for al saften fra netstikket.
Jeg aner ikke om det ville have hjulpet i denne forbindelse, eller om det i det hele taget virker på de dér digitale forstærkere. __________________ * Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
|
| Til top |
|
| |
highwaystar Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
highwaystar skrev:
|
Det er lige præcis det jeg benyttede.Et Audioquest Bedrock speakerkabel, med den sorte minusleder liggende over det ene phonostik.Tak for din oplysning.
Jeg tilsluttede den i aftes med forforstærker og signalkabel, med det resultat at ,den sagde puff.Jeg skyndte mig så at slukke for den.Nu vil jeg indlevere den til reparation.Det er nok sikringen ,der er røget.Er der nogen herinde, der har en ide om, hvor meget en reparation vil koste?Jeg tror ikke garantien dækker, da fejlen er forårsaget af, at højttalerkablets isolation, har hvilet på phonostikket. |
|
|
Isolationen bør ikke være elektrisk ledende, med mindre det er et af de mere specielle kabler fra Audioquest, som desværre er elektrisk ledende på de sorte minusledere, og kan kortslutte. Jeg har før hørt om uheld med det kabel, når nogen ville bruge det til biamping. 
Formentlig er det en sikring til kr. 2,- der skal skiftes, men om AR tager for påbegyndte halve time, eller hvordan de afregner, det ved jeg intet om. |
|
|
|
| Til top |
|
| |