| Forfatter |
|
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige anskaffet mig en Tact 2.0(demo model fra Hifi-klubben uden adc og dac). Meningen var så at jeg ville bruge dac'en fra min Denon S1. Dette gav dog ikke helt det forventede resultat..
For lige at tage en ting ad gangen så - har jeg ikke rodet med rum justering endnu. Jeg koblede den bare til for teste den som preamp alene. Dvs. at jeg kører digitalt ud af S1 og ind i Tact og så digitalt ud af Tact og tilbage til S1 og til sidst analogt ud af S1. Det resulterede i hvad jeg frygtede.. Nemlig at S1 bypasser Tact'en og kører direkte ud i effektforstærkeren for fuld skrue (Godt jeg valgte et nummer med blød opstart ).
Mit spørsmål er naturligvis - Hvad gør jeg forkert? Jeg har gået menuen igennem for at se om der skulle være noget opsætningsmæssigt. __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 04:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
S1 har ikke volumenkontrol, hvilket også er ligegyldigt.. Tact skal jo forestille at være en selvstændig preamp. S1 blæste et fuldt linie signal ud til effektforstærkeren på trods af at Tact var skruet helt ned. Derfor må den jo være bypasset.
Men jo - jeg kunne da godt kyle endnu en forforstærker ind imellem. Men så er der ikke meget point i mine bestræbelser på at bruge Tact'en som preamp.
What dælen do i do?
Er det et software problem i Tact? Eller kan S1 ikke finde ud af at køre digitalt ind og ud på en gang? Andre forslag?
Håber der er nogen der kan hjælpe!
__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Managuense Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 05:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
|
Hej
Jeg har lige anskaffet mig en Tact 2.0(demo model fra Hifi-klubben uden adc og dac). Meningen var så at jeg ville bruge dac'en fra min Denon S1. Dette gav dog ikke helt det forventede resultat..
For lige at tage en ting ad gangen så - har jeg ikke rodet med rum justering endnu. Jeg koblede den bare til for teste den som preamp alene. Dvs. at jeg kører digitalt ud af S1 og ind i Tact og så digitalt ud af Tact og tilbage til S1 og til sidst analogt ud af S1. Det resulterede i hvad jeg frygtede.. Nemlig at S1 bypasser Tact'en og kører direkte ud i effektforstærkeren for fuld skrue (Godt jeg valgte et nummer med blød opstart ).
Mit spørsmål er naturligvis - Hvad gør jeg forkert? Jeg har gået menuen igennem for at se om der skulle være noget opsætningsmæssigt.
|
|
|
Hvis jeg forstår dig ret , er der en digital indgang på S1'eren ..... så man kan bruge den som D/A converter , for andre digitale kilder .
Det må da ku vælges på S1'eren , oder was ? Hvilket du så skal gøre !
Det vil sige at du ender med at bruge S1'eren som løbeværk.... for dens egne converter
Eller har jeg misforstået noget ?
mvh
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok har ret. Tact'en regulerer ikke volumen på den digitale udgang. Du skal bruge din normale forforstærker, hvis du vil bruge en ekstern DAC.
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige at jeg kun kan bruge den som preamp hvis man bruger den indbyggede dac?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det vil jeg mene.
Grunden til at den virker på den måde, er fordi - så vidt jeg ved - at den eneste mulighed der er for at skrue ned for et digitalt signal, er ved at fjerne bits. For hver fjernet bit, ryger der 6 dB eller noget i den retning. Så hvis du skruer helt ned for lyden, vil der ikke være meget tilbage af det oprindelige signal. Og du har kun den fulde lydkvalitet, når du spiller med maks. niveau.
Hvis der er nogen der ved det lidt mere indgående, er de velkommen til at korrigere mig!
Men Tact'ens berettigelse er jo mest rumkorrektionen. Så hvis du bare bruger den til at korrigere med, og så beholder din DA-konverter og forforstærker, virker den jo efter "hensigten".
I øvrigt skulle DA-konverteren i Tact'en være ret god, så måske kan du nøjes med at benytte den, og så ende med også at bruge den som forforstærker?
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dem der undrer sig over mit oprindelige problem med fuldt liniesignal, som følge af at jeg ikke skruede langt nok op - så kan jeg godt forstå hvis det lyder underligt.
Jeg glemte nemlig lige sige at jeg siden hen prøvede at bruge et andet drev således at Denon S1 kun bruges som dac. Og det var under denne opstilling at jeg til at begynde med ikke fik noget output what so ever.... Indtil at jeg skruede langt nok op .
Denon S1 kan deværre ikke bruges både som drev og dac i denne konfiguration  . __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej flechr8,
Hvis jeg må komme med et forslag, - så ville jeg nok investere i en analog udgang til TacT'en. Så kan du bruge S1'eren som rent drev!
D/A konverteren som sidder i en TacT 2.0 mener jeg er bedre end den der sidder i en S1'er.
Hvis du kontakter Lyngdorf audio, kan det være han har en liggende til en fornuftig pris?? Du kan selv montere den.....
Der skal skrues "højt" op for en TacT, - en normal lytte højde er vel omkring 70 på skalaen! Den går til 94 og det svarer til fuld styrke!!
Den kan faktisk godt gå til 99, men det er så +db.
En "normal" forforstærker giver max ved ca. "kl.12 - 14" på volumenkontrollen. Resten er overstyring!
Glæd dig til du skal til at korrigerer .... det virker!! __________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen skrev:
Hej flechr8,
Hvis jeg må komme med et forslag, - så ville jeg nok investere i en analog udgang til TacT'en. Så kan du bruge S1'eren som rent drev! D/A konverteren som sidder i en TacT 2.0 mener jeg er bedre end den der sidder i en S1'er.
Det er der delte meniger om alt efter hvem man spørger. Men sådan er det jo altid. Jeg ved ikke om dac modulet til Tact er den optimale løsning, men det kunne da være spændende at høre den. Hvilken konverter bruges der og hvordan er udgangstrinnet bestykket?
Umiddelbart hælder jeg til at finde en helt anden drev/dac løsning.. Selvom at jeg elsker lyden fra Denon S1 kan jeg næsten ikke leve med kun at bruge den halvt. Men alt dette bliver også kun relavant hvis Tact lever op til mine forventninger.
Hvis du kontakter Lyngdorf audio, kan det være han har en liggende til en fornuftig pris?? Du kan selv montere den.....
Har snakket med Lyngdorf men de ved intet om Tact 2.0 og har ingen dele.. Og Peter er i udlandet sååå.
Der skal skrues "højt" op for en TacT, - en normal lytte højde er vel omkring 70 på skalaen! Den går til 94 og det svarer til fuld styrke!! Ja - Tænkte ikke lige på at Tact egentlig kun er en attenuator.
Den kan faktisk godt gå til 99, men det er så +db. En "normal" forforstærker giver max ved ca. "kl.12 - 14" på volumenkontrollen. Resten er overstyring! I know..
Glæd dig til du skal til at korrigerer .... det virker!!  |
|
|
Det tror jeg også det gør. Men man skal nok være forberedt på et længerevarende trial and error forløb. Jeg har hørt om folk der efter 2-3 forsøg og 30 min. lytning har vuderet at Tact ikke virker.. Hmm! Det ville da også være belejligt hvis en flad kurve var det optimale.
Stereophile har skrevet en meget informativ og objektiv anmeldelse af Tact 2.0. Kunne måske virke som inspirationskilde for nogle af de konservative hifi folk, som ikke mener at lytterummet er en faktor.. Eller til dem som gerne vil forbedre deres rum uden at gå på kompromis med Waf'en.
http://www.stereophile.com/roomtreatments/437/ __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal helt sikkert arbejdes lidt med Target-kurver, - men det er virkelig spændende når man er på sporet af noget godt!!
Du har fuldstændig ret med at mange ikke giver den tid nok, - og så bliver resultatet derefter.
Det jeg synes er fuldstændig uundværligt er, at man kan lave flere forskellige Target-kurver og dermed optimere højtalerne til div. musikgenrer!
Lyder pladen f.eks lidt tynd i bunden, laver man bare en kurve med mere pondus i bunden. Det er vældig sjovt at arbejde med.
Man skal dog være opmærksom på at der er grænser, - men dem hører man rimelig nemt!
Lige et lille triks: Når du er på sporet af en virkelig god Target-kurve, så lav en kopi og gem den på computeren et andet sted. Jeg kender flere,
inklusiv mig selv, der har overwritet en god kurve. Brug funktionen "save as" og kald den noget andet end den "gode kurve".
__________________ V.H. Steffen
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været en tur inde på Tact audios website, og kunne se at de tilbyder en software update til bla. RCS 2.0. Men jeg kan ikke se hvad den nye software indeholder.. Er det noget du kender til T2Madsen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Jeg har været en tur inde på Tact audios website, og kunne se at de tilbyder en software update til bla. RCS 2.0. Men jeg kan ikke
se hvad den nye software indeholder.. Er det noget du kender til T2Madsen? |
|
|
Jeg vil tro at det er en opdatering til 2.0S. Jeg kan ikke lige finde det på TacTaudio.com??
Da jeg havde en 2.0 fik jeg den opdateret til 2.0S. Det gav et "gevaldigt" løft i lyden + en forbedret korrektionssoftware.
Men opdateringen til 2.0S vil den spille på samme måde som en 2.2X, og softwaren er også den samme som 2.2X. Den eneste forskel er at 2.2X
kan korrigere for 2 subber.
Opdateringen kræver dog at du sender din TacT til USA......
Jeg ville nok overveje at finde en 2.2X i stedet.
Det skal dog lige siges at en alm. 2.0 spiller aldeles fremragende, - og er i besiddelse af nogle virkelig fine konvertere, hvis det er en 2.0AA. __________________ V.H. Steffen
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen skrev:
flechr8 skrev:
Jeg har været en tur inde på Tact audios website, og kunne se at de tilbyder en software update til bla. RCS 2.0. Men jeg kan ikke se hvad den nye software indeholder.. Er det noget du kender til T2Madsen? |
|
|
Jeg vil tro at det er en opdatering til 2.0S. Jeg kan ikke lige finde det på TacTaudio.com??
Der er en opdatering (version 1.5) til TacT 2.0 på: http://www.tactlab.com/Resources/Downloads/RCS20.html Der er også noget tilhørende dokumentation.
Det skal dog lige siges at en alm. 2.0 spiller aldeles fremragende, - og er i besiddelse af nogle virkelig fine konvertere, hvis det er en 2.0AA. |
|
|
Enig - Alene som forforstærker er den fremragende - Er mig bekendt (version AA) bestykket med AKM 24bit/96 kHz konvertere - Se evt. anmeldelse i High Fidelity 8/2000.
__________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det "bare" er software opdateringen til version 1.5, skal du bare installere den. Den løser vist et par
små problemer og er selvfølgelig ikke dårligere en den tidligere version.
Jeg glæser mig til at høre om dine oplevelser med TacT'en som rumkorrektion......
Prøv evt. at stille dine højtalere lidt længere fra hinanden + lidt tættere på bagvæggen, når du skal korrigere. __________________ V.H. Steffen
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen skrev:
Jeg glæser mig til at høre om dine oplevelser med TacT'en som rumkorrektion......
|
|
|
Der kunne måske være flere muligheder. Forskellen på 2.0 og 2.0S er bla. de digitale equalizere og tonekontroller. Disse kan aktiveres i 2.0 med en kode, uden TacT'en behøver at sendes til USA - Det kunne være et forsøg værd at kontakte TacTAudio i USA og høre om muligheden for at aktivere disse features?
__________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
zappafan skrev:
T2Madsen skrev:
| Jeg glæser mig til at høre om dine oplevelser med TacT'en som rumkorrektion...... |
|
|
Der kunne måske være flere muligheder. Forskellen på 2.0 og 2.0S er bla. de digitale equalizere og tonekontroller. Disse kan aktiveres i 2.0 med
en kode, uden TacT'en behøver at sendes til USA - Det kunne være et forsøg værd at kontakte TacTAudio i USA og høre om muligheden for at
aktivere disse features?
|
|
|
Spændende!! Vi må ha CIA på projektet
Forskellen på 2.0 og 2.0S er et helt nyt bundprint, med kraftigere processor på. Konverteren er de samme.
Der er ligeledes en væsentlig forskel i lyden på 2.0 og 2.0S, som lydmæssigt kan sammenlignes med 2.2X.
__________________ V.H. Steffen
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Når du er blevet lidt erfaren i al tilpasse target-kurver, vil du sikkert opdage det samme som jeg: hvis du synes det er lidt råt i toppen, så dæmp den 1-1½ dB over 12-15 kHz. Det ændrer markant det samlede indtryk. Mit musikrum er håbløst, men med Tact RCS 2.0AA er det bestemt brugbart. Et af mine bedste køb.
2. Der er en virksomhed, som har udarbejdet nogle modifiationsprodukter til TacT, bl.a. en forbedret strømforsyning. Se her: http://www.mauimods.com/TacTAudio.htm
På Yahoo's TacT usergroup roses disse modifikationer, men jeg kan ikke se en eneste lydbeskrivelse af hvordan ændringen lyder - bare at det er stor forbedring. Er der nogle der kender lidt til disse modifikationer? Hvordan er det en forbedring? Umiddelbart er 600 $ en uforståelig høj pris for et lille print med strømforsyning!! __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj igen..
Jeg har nu haft en del tid til at teste Tact'en og vil selvfølgelig gerne lige sige et par ord om mine oplevelser.. Testen indebar 3 trin som følger i kronologisk orden:
1. Preamp delen uden korrektion
2. Preamp delen med korrektion
3. Korrektion med ekstern preamp
Mht. til preamp'en kan jeg uden den mindste tvivl i sindet sige at den er noget af det dårligste jeg har hørt i mange år. Lyden var utrolig spinkel og livløs og fuldstændig blottet for dynamik. Jeg fandt dog også hurtigt ud af at lydkvaliteten afhænger af attenuerings graden. Det var faktisk sådan at lyden først blev delvist acceptabel når jeg nåede op på -15 dB af linieniveau, men det var også der jeg nåede grænsen for hvad mine øre skal udsættes for. Men dette burde måske heller ikke undre set i lyset af at kvantiserings støjen forøges i takt med attenuerings graden. Så min vudering af Tact 2.0 Preamp er = 
Næste trin i testen var nogle spæde forsøg på rumkorrektion. Og på trods af en ubehagelig oplevelse med preamp'en valgte jeg stadig at benytte den, for effektivt at kunne isolere bidraget fra korrektions delen. Men også for at få et indtryk af hvad denne unit egentlig er i stand til som standalone. Nå - igang med korrektion. Opsættningen startede ikke uden irritations elementer. Hverken min bærbare eller stationære computer har rs232 port hvilket Tact kræver. Så jeg måtte bestille en seriel/USB adaptor, og i mellemtiden låne en gammel stationær computer med seriel port. Blæseren i denne lød som en lufthavn, så jeg følte mig derfor nødsaget til at opbevare den i et andet rum under målesessionen. Jeg fik dog hurtigt fyldt hukommelses pladserne op med målinger da jeg ville eksperimentere med mic. placering og højttaler placering såsom on/off axis samt fritstående placering kontra klasket op af bagvæggen. Taktikken var så at prøve de samme preset indstillinger af på alle måleresultaterne og dermed snævre mig ind på hvilket måleresultat der er nemmest at arbejde med. I sidste ende fik jeg det bedste resultat ved placere højttalerne on axis og tæt på bagvæggen. Efter nogle få preset forsøg blev preamp'en blev dog hurtigt skiftet ud med en ekstern, da det virkede håbløst at komme i nærheden af noget fornuftigt med denne indkoblet
Processen med preset indstillinger har været lang og hård. Fruen i huset har været vidne til sætninger som "Hvad fanden er der galt?" - "Det kan sku da ikke passe!" - "Ok.. Sidste forsøg ellers så.." eller "Jeg tror sku jeg sælger den". Ikke fordi at jeg ikke kunne høre masser af forbedringer allerede på et tidligt stadie, men der var bare også noget enerverende ved den hele klangbalancen ala kasselyd, hvilket jeg overhovedet ikke kan gå på kompromis med. Men som tiden skred frem kunne jeg høre at jeg nærmede mig noget rigtigt. Og i dag er jeg faktisk en rigtig glad mand. Når jeg kobler Tact'en fra (og ikke bare med bypass funktion men fysisk frakoblet) og stiller højttalerne tilbage til deres orginale positioner væmmes jeg over langsom bulrende og unuanceret bas, rodet perspektiv og indelukket stemmegengivelse. Faktisk lidt som at dække højttalerne til med en tyk gåseduns dyne fra jysk sengetøjslager. Og når dette er sagt er det ingengang fordi mit lytterum i sin natur er særlig slemt. Både impulsrespons og frekvensgang måler meget pænere end hvad jeg tidligere har set eksempler på..
Så jo.. Tact er kommet for blive i mit setup . Eller i ihvertfald så længe jeg bruger Vienna Stauss. Da jeg kun har draget erfaring med Tact på denne ht. skal jeg ikke kunne sige om udfaldet vil være ligeså voldsomt på andre ht. Et dårligt lytterum i sig selv er selvfølgelig en kæmpe faktor, men umiddelbart tror jeg ikke at alle kan drage samme gavn af Tact som jeg da Strauss er kendt for at stille urimelige krav til rummet. Faktisk er det kun pga. Tact at jeg stadig bruger Strauss. Det er et match in heaven, og har nu en lyd i hjemmet som jeg kun har hørt overgået af Dali Megaline spændt sammen med noget hunde dyrt grej. __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |