| Forfatter |
|
Jalle2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg forstår simpelthen ikke det her: Hvis man skal finde en forstærker stereo med 2 x 100 watt i 8 ohm til et par små b&w højtalere, er det eneste jeg har kunne støve op den her:
Onkyo A-1VL. Den har følgende specifikationer:
2 x 100 watt (8 ohm)
Line in - main out - pre out.
Problemet er så bare lige prisen: DKK 10.796,00 !! satme voldsomt
http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?cPath=185_169_2 3_83&products_id=1
Hvad sker der!? For en stereo forstærker med 2 x 100 watt? 
Kan man virkelig ikke få nogle billigere stereo forstærker mede 2 x 100 watt?
Forstår ingenting. Håber i kan vejlede og rådgive for er på herrens mark.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jalle2 skrev:
<snip> Jeg forstår simpelthen ikke det her: Hvis man skal finde en forstærker stereo med 2 x 100 watt i 8 ohm til et par små b&w højtalere <snip> |
|
|
hvorfor er det lige at forsterkeren skal være precist 2 x 100 watt i 8 ??
Hvis det er pga at det står på højttalerne at de er 100w i 8 Ohm ,, så kan du højst sansynligtvis godt se bort i fra de tall når du skal finde en forsterker... __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jalle2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius: Hvad mener du? Det er vel bare så de ikke bliver over/underpowered, men får præcis den styrke de kan klare?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jalle:
Spørgsmålet om de er under/overpowered er totalt ligemeget. Det vigtigste er bare at forstærkeren er strømstærk, ikke watt-stærk. Desuden måler forskellige producenter deres forstærkere meget forskelligt så en 100 watts forstærker kan måske lyde direkte svagt i sammenligning med en anden på samme watt antal.
En højttaler har kun godt af at få for meget power bag sig da det giver dynamisk overskud. Det watt højttaleren er opgivet til spiller heller ingen rolle da de er en slags max værdi for hvad de kan holde til. Men er forstærkeren underdimensioneret kan de sagtens give op før man når til 100 fx. Men er forstærkeren kraftig og strømstærk nok kan en højttaler sagtens spille to eller tre gange så højt.
Faktum er, at det ikke er watt der ødelægger højttalerne, men forvrængningen. Og små forstærkere vil hurtigere give op og forvrænge end store og kraftige forstærkere. Men gå hellere efter hvor mange microfarad (uF) og hvor stor en trafo (va) forstærkeren har. 
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg bruger f.eks 2x50 watt til at trække Dali Helicon 400, som nok er lidt mere krævende end små B&W stativhøjttalere
Du kan altså ikke regne med at fordi du køre med 100 watt så er det bare godt nok/perfekt.
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
Ja jeg bruger f.eks 2x50 watt til at trække Dali Helicon 400, som nok er lidt mere krævende end små B&W stativhøjttalere
Du kan altså ikke regne med at fordi du køre med 100 watt så er det bare godt nok/perfekt.
|
|
|
hehe, er det så ikke lige i underkanten? Eller er det klasse A eller hur? __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Desuden måler forskellige producenter deres forstærkere meget forskelligt så en 100 watts forstærker kan måske lyde direkte svagt i sammenligning med en anden på samme watt antal.
|
|
|
Næppe, der er kun en måde, har du hørt om P=U*I? Man kan kun komme uden om den ved og snyde med sine målinger, det tror jeg ikke der mange der gør, tvært imod, ses ofte at en forstærker reelt levere mere end den er opgivet til i eks. 8 ohm, så den ser ud på papiret til og fordoble effekten i 4 ohm, så skaber nogle sig nemlig den illusion det så os må ske fra 4 til 2 ohm. -Den egenskab har vist kun sin relevans, hvis man har købt sig nogle fejlkonstruere højttalere også har man et endnu større problem.
Det der kan være svært og se er hvilken værdi de forskellige har opgivet, om det er rms værdien eller ihf værdi'en eller noget helt tredje, hvis man holder sig til og sammenligne enten rms eller ihf for de forskellige producenter og ikke blander det sammen får man et fint billede af forstærkeren styrke.
Det du hentyder til er deres evner til og afgive ampere, den er som regel os opgivet, så man kan bare sammenligne her os. -Man skal bare huske der ikke er meget sjov ved en forstærker der kan give 1000 ampere, men kun levere en volt. Tingene skal passe sammen.
Ellers er jeg meget enig i resten af din tekst
Men der er kun en ting og gøre, og det er at tage ud og høre de forskellige __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Red King skrev:
|
|
|
|
hehe, er det så ikke lige i underkanten? Eller er det klasse A eller hur?
|
|
|
Tror nogle har lidt en forkert opfattelse af watt.
jeg bruger 18 watt pr ht til og trække dali grand diva, spiller fortrinneligt.
En højttalers følsomhed ligger typisk nu om dage på 90dB ved 1 watt, dvs. med en 1 watt kan du reproduceres 90 dB det er faktisk højt! resten bruges bare til dynamik. mit musik niveau ligger typisk på 80dB i gennemsnit, flere mener jeg spiller ret højt. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Jalle2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay! Så blev jeg dét klogere! 
Har så fundet ud af at på papiret står der ved b&w,s m-1: Recommed Amplifier power: 20-100 watt (8 ohm into unclipped programme)
Jeg vil helst ikke give meget for en forstærker, så prøver at finde den billigeste og mindste overhovdet da jeg ikke har ret meget plads på det bord hvor min bærbar står hehe.
Så har fundet den her: Vincent Spark II med 2 x 30 watt. Så hvordan vil volumen på b&w højtalere være? Er det 20-100 bare hvad de maks kan klare? Og lyden vil være den samme med volume osv?
Specifikationerne på forstærkeren lyder:
Tysk Version:
Technische Daten:
Nennleistung. 2 x 30W RMS. Übertragung 20Hz - 20 KHz +/-0.5 dB. Klirrfaktor <0.1% max. (1KHz, 1W). Geräuschspannung >88 dB. Eingangsempfindlichkeit Low 200 mV , High 750 mV. Netzanschluss 230 V/50 Hz. Maße 200 x 110 x 100 mm. Gewicht 2,6 kg. Farbe Schwarz, silber.
B&w M-1 specifications:
| Frequency range |
-6dB at 72Hz and 50kHz |
| Frequency response |
80Hz - 23kHz ±3dB on reference axis |
| Dispersion |
Within 2dB of reference response |
| Horizontal: |
over 60º arc |
| Vertical: |
over 10º arc |
| Sensitivity |
85dB spl (2.83V, 1m) |
| Harmonic distortion |
2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m) |
|
<1% 120Hz - 30kHz |
|
<0.5% 250Hz - 22kHz |
| Nominal impedance |
8Ω (minimum 4.8Ω) |
| Crossover frequency |
4kHz |
| Recommended amplifier power |
20W - 100W into 8Ω on unclipped programme |
| Max. recommended cable impedance |
0.1Ω |
Er den strømstærk nok til at kunne trække b&werne?
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
mn1974 skrev:
Red King skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
enig!
Jeg vil da fortælle så meget som at, det spiller godt, om end rigtigt godt!
Og i mit tilfælde er de 2x50 watt rigeligt, da watt ikke er ensbetydene med hvor godt det lyder, eller for den sags skyld hvor højt jeg kan spille!
edit: jeg har en billigere denon forstærker på 2x85 watt, og den kan på ingen måde gøre det lige så godt!
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
Per N skrev:
mn1974 skrev:
Red King skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
enig!
Og i mit tilfælde er de 2x50 watt rigeligt, da watt ikke er ensbetydene med hvor godt det lyder, eller for den sags skyld hvor højt jeg kan spille! |
|
|
Enig i at det er godt med en meget strømstærk fætter, men hvad driver du så et par Dali 400 med hvis man tør spørge?  __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jalle:
Du kunne evt. finde en fin brugt forstærker her på siden, nu det skal være billigt?
De 20-100w b&w opgiver er hvad de vil anbefale, din ht kan max klare 100w kontinuerligt afsat i dem over længere tid, overskrides dette brænder svingspolen over.
Det bliver forhåbentlig aldrig relevant, idet de vil spille af helvede til og højere end de kan klare hvis du faktisk gav dem 100 watt jeg tvivler på du ville kunne holde dem ud.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt fakta :
føglsomheden for en HT på fx 90 dB svare til en drifts effekt på 4W
96dB tilsvare 1W og så fordobbles driftseffekten hver gang følsomheden falder med 3 dB
Max drift effekt for en HT vil være den effekt som kan afsættes i enhederne inden de brænder af dvs. enhedernes evne til at komme af med varmen bestemmer ofte max effekten. __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jalle
Glem ALT om watt, effekt og i det hele taget tal - smut en tur ud og lyt. Om forstærkeren giver 2 x 30 watt, eller 2 x 150 watt er ikke vigtigt - så
længe den spiller rent, kan du stort set (STORT SET!! - før folk slagter mig...) smide hvad du vil bag de højttalere....
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
Jalle2 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay ! Vil jeg så gøre :)
Tak Drenge! Så blev jeg det "Watt" klogere!
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Red King skrev:
Per N skrev:
mn1974 skrev:
Red King skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
enig!
Og i mit tilfælde er de 2x50 watt rigeligt, da watt ikke er ensbetydene med hvor godt det lyder, eller for den sags skyld hvor højt jeg kan spille!
|
|
|
Enig i at det er godt med en meget strømstærk fætter, men hvad driver du så et par Dali 400 med hvis man tør spørge?
|
|
|
Hvorfor skulle du ikke turde spørge Det gjorde du jo alligevel!
Jeg har arvet mig til en lidt ældre svend, nærmere betegnet Denon PMA-S1, og ja jeg ville også ønske at man kunne bytte den til den nye udgave af samme, PMA-SA1, men der er altså forskel!
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Mastervol skrev:
|
Desuden måler forskellige producenter deres forstærkere meget forskelligt så en 100 watts forstærker kan måske lyde direkte svagt i sammenligning med en anden på samme watt antal.
|
|
|
Næppe, der er kun en måde, har du hørt om P=U*I? Man kan kun komme uden om den ved og snyde med sine målinger, det tror jeg ikke der mange der gør, tvært imod, ses ofte at en forstærker reelt levere mere end den er opgivet til i eks. 8 ohm, så den ser ud på papiret til og fordoble effekten i 4 ohm, så skaber nogle sig nemlig den illusion det så os må ske fra 4 til 2 ohm. -Den egenskab har vist kun sin relevans, hvis man har købt sig nogle fejlkonstruere højttalere også har man et endnu større problem.
Det der kan være svært og se er hvilken værdi de forskellige har opgivet, om det er rms værdien eller ihf værdi'en eller noget helt tredje, hvis man holder sig til og sammenligne enten rms eller ihf for de forskellige producenter og ikke blander det sammen får man et fint billede af forstærkeren styrke.
Det du hentyder til er deres evner til og afgive ampere, den er som regel os opgivet, så man kan bare sammenligne her os. -Man skal bare huske der ikke er meget sjov ved en forstærker der kan give 1000 ampere, men kun levere en volt. Tingene skal passe sammen.
Ellers er jeg meget enig i resten af din tekst
Men der er kun en ting og gøre, og det er at tage ud og høre de forskellige
|
|
|
Ja, lyttebøfferne er det vigtigste det er klart. Men nu er jeg ikke helt enig i at nogen ikke snyder på vægten. Denon måler jo konsekvent ved 1 KHz og 1% THD hvilket det jo er noget nemmere at opnå "100 watt" ved.
Men glem heller ikke den dynamiske effekt forstærkeren kan levere ved spidsbelastninger, den er jo om noget også med til at diktere hvor kraftig forstærkeren lyder.
|
| Til top |
|
| |