Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: brummende reciever... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2FAST4U
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt en NAD 753 surround-reciever i hifiklubben.

Har lagt mærke til at den brummer svagt konstant.... Er dette normalt eller er der noget galt? man kan kun høre den brummer når man er mindre end en meter fra den, men til 7000 kr skal den sgu være perfekt

Til top Vis 2FAST4U's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2FAST4U

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den nye. Jeg synes det lyder mærkeligt at den brummer, min siger ikke et kvæk. (Udover lyden i højtalerne selvfølgelig )

Du kan jo bare tage ned i hifiklubben og lytte på en af deres, så finder du ud af det.

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 April 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad du betegner som brummer! Langt de fleste produkter har lidt elektronik-støj af en art - nogle desværre mere end andre.

Når du skal så tæt på den for at høre noget kunne det tyde på at det ikke er en defekt, men hvis du ikke er sikker kan du jo prøve at suse ned i Hifi Klubben og tjekke om deres udstillingsmodel gør det samme, og evt. spørge dem til råds.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

min gør det samme, det er godt nok en T742er, men stadig en NAD, og hvad jeg har læst og hørt i hifiklubben er det vist meget normalt

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Sådan en NAD T753 har den ikke 4-5 blæsere monteret ?

Jeg synes jeg har set noget om det et sted, hvis det er rigtigt kan dte vel nemt være dem du høre.

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om en brummende trafo, kan løsningen være en DC-fælde på netledningen.

LC Audio laver vist stadig sådan en - eller man kan gøre det selv med ganske få komponenter. Men pas på, det er netspændinger, der rodes med, så brug kraftig ledning og sørg for ordentlig isolering.

Flere af mine ringkernetrafoer stod og småbrummede af og til pga. DC på lysnettet, men efter at have givet dem en DC-fælde hver er alt tyst, og man hører kun musikken.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

hvad er en DC-fælde ??
Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

NAD har generelt et problem med deres trafoer - ligger der en vikling løs i trafoen kan den snerre lidt - - alt efter hvor "slemt" der er, ville jeg få byttet den NAD, eller ihvertfald på en ny trafo i - - - man ved jo aldrig om det blir RIGTIG slemt, f. eks. når den er 2 år og 4 timer gammel og så er det DIN pung det går ud over.

Nu siger jeg generelt, men der er selvfølgelig også mange der intet siger, men jeg har selv stået og solgt NAD i flere år og NAD ER godt, de har altså bare den der lille skavank ved deres produkter.

Med generelt mener jeg at antallet af NAD apperater der kommer retur pga snerrende trafoer, er større end på de fleste andre apperater - Desværre, for ALT andet er jo HELT iorden på NAD produkter

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg fravalgte NAD's receivere, fordi de benytter sig af aktiv køling. Dermed menes der at der er monteret mindst 1 blæser, som kan sammenlignes med din blæser på processoren i din computer. Jeg kunne ikke leve med denne svage støj, og derfor valgte jeg en receiver med passiv køling. Min receiver giver ikke den mindste lyd fra sig..... MEN det gøre højtalerne!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Lad det spille. Hvis det er trafoen kan deet sagtens være det bliver værre med tiden. Er der f.eks. foreskel på hvor meget den brummer når den er varm og kold???

Hvis/når det bliver så meget at det er til gene, bør du kontakte forhandleren (inden garantien udløber selvfølgelig)

DC-fælde er ingen løsning. De er indbygget i langt de fleste forstærkere (hvis ikke alle) fra fabrikken... den de sælger ved LC er ligeledes beregnet til indbygning i deres egne forstærkere.

KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en 753... jeg har ingen problemer med brummen.. Men det er hørt før der er problemer med NAD. Så hop ned i butikken og hør. Jeg er rigtig godt tilfreds med min!!

B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Du skal nok lige være sikker på om det kommer fra trafo....

Du kan evt. prøve at vende netstikket så den får fase ind på den anden side, det hjælper nogen gange.....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

DC-fælde er ingen løsning. De er indbygget i langt de fleste forstærkere (hvis ikke alle) fra fabrikken... den de sælger ved LC er ligeledes beregnet til indbygning i deres egne forstærkere.

Du må lige komme med nogle eksempler på indbyggede dc fælder.

En DC fælde behøver ikke at være en forkromet løsning fra LC, en 1:1 trafo virker ligeså godt.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Kristiankk skrev:

Frede1977 skrev:

Du må lige komme med nogle eksempler på indbyggede dc fælder.

En DC fælde behøver ikke at være en forkromet løsning fra LC, en 1:1 trafo virker ligeså godt.

Blot den ikke brummer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Jeg fravalgte NAD's receivere, fordi de benytter sig af aktiv køling. Dermed menes der at der er monteret mindst 1 blæser, som kan sammenlignes med din blæser på processoren i din computer. Jeg kunne ikke leve med denne svage støj, og derfor valgte jeg en receiver med passiv køling. Min receiver giver ikke den mindste lyd fra sig..... MEN det gøre højtalerne!

I de fleste tilfælde hører man ALDRIG blæseren - og selv om den skulle begynde at blæse vil den stadig sige så lidt at man skal hen til den for at høre den, og med en film på i den lydstyrke der rent faktisk gør at blæseren måtte gå igang, skal man enten have en superhørelse eller en blæser der larmer mere end hvad verden endnu har hørt for overhovedet at lægge mærke til den - din sammenligning med blæseren i en pc er helt ude i skoven. Og det er da slet ikke et argument at vælge ud fra.....

Desuden skulle din Onkyo være en af de første uden blæser, for stort set alle andre gamle topmodeller havde indbygget blæser - har du haft toppen af og kigget i den?

702´eren er dog på ingen måder ringe - tværtimod er den aldeles glimrende!

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
I de fleste tilfælde hører man ALDRIG blæseren - og selv om den skulle begynde at blæse vil den stadig sige så lidt at man skal hen til den for at høre den, og med en film på i den lydstyrke der rent faktisk gør at blæseren måtte gå igang, skal man enten have en superhørelse eller en blæser der larmer mere end hvad verden endnu har hørt for overhovedet at lægge mærke til den - din sammenligning med blæseren i en pc er helt ude i skoven. Og det er da slet ikke et argument at vælge ud fra.....

Desuden skulle din Onkyo være en af de første uden blæser, for stort set alle andre gamle topmodeller havde indbygget blæser - har du haft toppen af og kigget i den?

Da jeg var inde og kigge på NAD'en, kunne jeg meget tydeligt høre blæseren, og det var ret trælst. Blæserne i NAD er identiske med de blæsere, der sidder og køler CPU'en i en computer.

At sige at alle topmodeller har blæsere, er efter min mening en udtalelse der er baseret på uvidenhed... Hverken Denon, Onkyo eller Yamaha har blæsere. Find lige blæseren (der ikke er der) i 3805'eren:

Jeg ved godt at 702'eren er en glimrende receiver - den er rent faktisk meget mere end bare glimrende til prisen, og jeg ville ikke bytte den for noget andet 

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hep

Jeg har selv en (efterhånden gammel) Onkyo TXDS 838 surroundreciver og de eneste gange jeg har formået at få blæseren til at køre er hvis jeg skruer næsten helt op i 5.1, så slår den automatisk til, selv om der ikke er signal.. men ellers har den aldrig kørt, jeg har tjekket en gang i mellem når den har fået tæsk, men stadig ingen blæser, så jeg forstår ikke at blæsere skal være et problem så længe de bruges sammen med køleplader.....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Ronin skrev:

Da jeg var inde og kigge på NAD'en, kunne jeg meget tydeligt høre blæseren, og det var ret trælst. Blæserne i NAD er identiske med de blæsere, der sidder og køler CPU'en i en computer.

Det er meget muligt at det er samme type, men de kører SLET IKKE lige så hurtigt - den lille smule susen der kan høres bliver klart overdøvet af lyden fra en film, og jeg har endnu ikke oplevet en der har kunnet larme så meget at man ikke kunne koncentrere sig om filmen, og desuden kører de kun når de når en vis temperatur!

At sige at alle topmodeller har blæsere, er efter min mening en udtalelse der er baseret på uvidenhed...

Nå, så det mener du?? Well, for det første snakkede jeg om Onkyo´s tidligere topmodeller, og for mit vedkommende har jeg haft TX-DS777, TX-DS787, TX-DS939 og TX-DS989 upgrade osv, og de har ALLESAMMEN blæsere. Når vi snakker om uvidenhed.....

For det andet kan jeg føje Pioneer VSA-E07, Pioneer VSX-859RDS, Denon AVR-3300, Denon AVC-A1, og Denon AVC-A1D på listen over hjemmebesøg, hvor samtlige lideledes havde indbygget blæser! 

Ingen af disse blæsere kunne på noget tidspunkt høres, hvis de overhovedet kørte, så ingen problemer der! Det er så bare glædeligt hvis producenterne kunne droppe de blæsere, men det er så bare ikke den ting der skal være en afgørende kvalitetsfaktor, hvis bare det er lavet ordentligt!

Der sidder til info også blæser i Yamaha RX-V2400, 2500, DSP-AX1 og DSP-AZ1, men de kører sjældent.

Har du iøvrigt haft toppen af din egen 702? Kunne være interessant at se om det holder stilen med den pæne opbygning i de nyere serier!

Jeg ved godt at 702'eren er en glimrende receiver - den er rent faktisk meget mere end bare glimrende til prisen, og jeg ville ikke bytte den for noget andet 

Tja, det er jo skønt at du synes at den er SÅ god - så er din lykke jo gjort!

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD T753v2,2 og den larmer overhovedet ikke! 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

uden at hijacke tråden, så vil jeg mene at en hurtigt køkings diskussion er på sin plads..

jeg må jo nok give ronni ret, blæser støj er sjældent et reelt problem. faktisk kører meget af det tunge grej med den slags (eks kubikkens klasse a effekter, studio og pa forstærkere) det er en nødvendighed.

men selv om man lavede forstærkeren i alu hele vejen igennem (eks som mange pa amps), så gør effektbehovet at en blæser eller to er på sin plads-, udover overophedninggør det der muligt, i kombination med at lave alt i alu hele vejen igennem, at pakke rigtigt meget kraft ned i en units højde.

jeg har selv en forstærker, ganske kraftig, med ren passiv kæling. med det resultat at den ikke passer ind i racket, og er stor og grim.

desuden koster alu, så blæsere er også en genvej til billigere forstærkere med flere kræfter.

det kan jo være at at eks. spændingsstyrringen til blæseren er i uorden, så den kører hurtigere rundt end den burde? (bare et forslag)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes