| Forfatter |
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
er her nogen, der kan fortælle lidt fordelene eller ulemperne ved at have drev og dac hver for sig? er der noget at vinde? Eksempelvis siges det at teac laver nogle gode drev, hvilket måske kunne sættes sammen med en god dac... Kan man for -lad os sige - 10000 sætte noget sammen, der måske er bedre end en "integreret" cdafspiller?
Hvad siger I drenge?
Mvh. M
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordele: Fuld adskillelse mellem signal- og styrekredsløb (dvs. ingen
støj/interferens i DAC'en fra styringen og ingen crosstalk gennem
strømfosyningen), mulighed for "tuning" ved udskiftning af DAC,
bedre mulighed for fysisk at tilpasse (læs: skam-modificere  )
drevet med blygummi, fugemasse osv,
Ulemper: Kan føre til mere jitter, endnu en kasse at have stående
 , alt andet lige dyrere at lave end en integreret cd-spille
Tead's VRDS og Pioneer's Stable platter er vist begge udmærkede
eksempler på steder hvor drevet er kanon og DAC/analogdel (i
nogen tilfælde) er lidt bop-bop
/U.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svaret. jeg havde engang en Teac vrds 25x. lækker gedigen maskine, men på lydsiden skuffede den lidt. Kender du nogle gode d/a convertere?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke umiddelbart, men mon ikke nogle af rødderne herinde har et
par gode forslag i ærmet
/U.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel sige at adskilt drev og DAC er som for- og effekt forstærker, dyrere - og med meget mere musik (der findes undtagelser i alt) og kvalitet i spillekæden. Du får selvfølgelig et kabel problematik.
Du kunne se på ONtech dac, skulle være en god dac (se sidste nr af HighFidelity for tlf nr.). Advantage er også OK + flere af de store laver rigtige gode DACs (måske for dyre) ellers brugte f.eks. AR
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en kort herfra(dynerne kalder..): jep, On-tech'en er en rigtig god dac, med en i mine ører særdeles letflydende gengivelse. jeg benytter pt et pioneer drev til den...
ellers er Audio Notes dac'er pgså lækre, men vær opmærksom på en evt impedansproblematik.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers laver ML, Accuphase og Electrocompagniet også fremragende dac.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sikke mange I nævner - der bliver noget at følge op på 
Hvad så med drevet? er her nogle særlige modeller (ud over de helt dyre Ml, Accuphase osv) der kun er lavet som drev, eller skal man have en "integreret", fx. en teac, hvor man bare lader en ekstern dac klare resten?
/M
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vel stoppe en endda meget god dac på det drev.
Målemæssigt er drev baseret på CEC gode. Lyttemæssigt har de også gode egenskaber. Prøv at spørge Jensen. Den tråd vi havde om jitter på et tidspunkt var der links til målinger af drev.
Som GLI nævner giver adskillelsen problemer ift. jitter. Det optimale må være en samlet løsning. Det er bare et problem at få plads til alle sagerne i et kabinet, hvis vi taler high-end.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Undskyld jeg spørger dumt, men hvad er jitter helt
præcist, og hvorfor kan det forekomme ved adskillelse ad drev og
dac? |
|
|
Jitter er små tidsforsinkelser mellem de enkelte samples i det digitale
signal. Problemet bliver værre ved separat drev/dac pga. den fysiske
afstand mellem de to (vi regner i picosekunder her, så selv 30 cm.
kabel betyder en del).
/U.
|
| Til top |
|
| |
Jan P Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
sikke mange I nævner - der bliver noget at følge op på 
Hvad så med drevet? er her nogle særlige modeller (ud over de helt dyre Ml, Accuphase osv) der kun er lavet som drev, eller skal man have en "integreret", fx. en teac, hvor man bare lader en ekstern dac klare resten?
/M
|
|
|
Teac laver skam også rene drev! Jeg har selv en Teac P700 + Sirius DAC2 kombination. Det spiller glimrende, hvis jeg selv skal sige det Et Teac P700 drev var til salg for 4000 kr i køb/salg/bytte for nyligt! __________________ Mit grej
Sarkasme er blot en af de ting, jeg tilbyder...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
MaltheK skrev:
Undskyld jeg spørger dumt, men hvad er jitter helt præcist, og hvorfor kan det forekomme ved adskillelse ad drev og dac? |
|
|
Jitter er små tidsforsinkelser mellem de enkelte samples i det digitale signal. Problemet bliver værre ved separat drev/dac pga. den fysiske afstand mellem de to (vi regner i picosekunder her, så selv 30 cm. kabel betyder en del).
/U. |
|
|
Jitter opstår i alle kredse. Alle processer mm. Spdif standarden giver jitter på en million måder, nogle mere betydningsfulde end andre. Et billigt antennekabel kan ofte gøre sagen, men det er bare at give det en lytter. Må jeg lige påpege mine glimrende tweaks igen hvor afrulningsfrekvensen for recieweren rulles af længere nede. Det koster 5 kr., men virker 1000 gange mere end selv pisse dyre kabler og alt muligt lirum-larum. Jeg vil endda gå så langt så at det måske er bedre end en god clock, da det også tager datajitter - carrot man go for it ! :)
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
? bruger du det billige antennekabel som forbindelses kabel mellem drev og DAC? Måske et dumt ? men hellere en gang for meget end i uvidenhed.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil have to kasser stående, så er det smarteste at få strømforsyningen ud af kassen, hvor drevet er - nul udstråling fra denne til at påvirke de sarte digitalkredsløb. Desuden har man god mulighed for at lave seperate strømforsyninger til digitalt og analog. Evt. 1 stk. 200VA til digitaldelen og 2 stk. 500VA til analogdelen - 1 pr. kanal.... Det er kun kabinetstørrelsen der sætter grænser...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Hvis man vil have to kasser stående, så er det smarteste at få strømforsyningen ud af kassen, hvor drevet er - nul udstråling fra denne til at påvirke de sarte digitalkredsløb. Desuden har man god mulighed for at lave seperate strømforsyninger til digitalt og analog. Evt. 1 stk. 200VA til digitaldelen og 2 stk. 500VA til analogdelen - 1 pr. kanal.... Det er kun kabinetstørrelsen der sætter grænser... |
|
|
Hvad skal man med så stor en forsyning i et løbeværk/DAC??? Var det ikke smartere at lave en fornuftig dimensioneret forsyning, som til gengæld er lidt mere sofistikeret???
Man får ikke noget ud af at overdimensionere i den grad, ud over an masse støjudstråling, og at forsyningen bliver mere træg!
Prøv at nøjes med 1/20 af det du foreslår, og så med nogle lynhurtige regulatorer og seriøs afkobling. For digitale kredsløb som i forbindelse med drev/DAC har det ingen betydning,at forsyningen er så voldsom. Det der betyder noget er, at den er støjsvag og ultra godt afkoblet med hurtige/lavimpedante/lavinduktante kondensatorer få milimeter fra forsyningsbenene. Og bare fordi man laver så voldsom en forsyning, vil den ikke nødvendigvis være støjsvag.... nærmere tværtimod.
Det med at benytte en total forsyning på 1200VA til en CD er jo komplet til grin. Så er det vist ikke ens hjerne, der har gjort en platfodet!!! Måske vedkommende dr har udtænkt denne plan, skulle overveje en udd. i elektronikbranchen. Så kunne han måske lære lidt mere, om de ting han gerne vil gøre sig klog på!!!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
? bruger du det billige antennekabel som forbindelses kabel mellem drev og DAC? Måske et dumt ? men hellere en gang for meget end i uvidenhed. |
|
|
Nej. Jeg bruger et mere eller mindre hjemmestrikket xlr kabel med pulsetrafo af Geogio Fevgidis :). Jeg har beskrevet det i trådet optimer din dac/cdspille som ligger i mit hf. anlæg.
Der er forskel på digitalkabler. Faktisk er jitter så følsom en størrelse at - hold fast i bordet - der er målemæssig forskel mellem hvilket retning kablet vender i. Der er også rf indstråling mm. Så ja kablet har på tusinde måder betydning for lyden - ihvertilfælde på en teoretisk og i høj grad målemæssig facon.
Men pointen er, at det er der såmænd også i drev og dac. Og ofte bruger folk urimeligt store summer på kabler ift. prisen på drev og dac (husk på at terminering i dac og drev ofte er elendig kvalitet). Derfor kan der være god fornuft i, at bruge et alm. antennekabel, og bruge pengene et andet sted - hvis det ikke er direkte high-end vi taler om.
Kramer
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
David skrev:
Hvis man vil have to kasser stående, så er det smarteste at få strømforsyningen ud af kassen, hvor drevet er - nul udstråling fra denne til at påvirke de sarte digitalkredsløb. Desuden har man god mulighed for at lave seperate strømforsyninger til digitalt og analog. Evt. 1 stk. 200VA til digitaldelen og 2 stk. 500VA til analogdelen - 1 pr. kanal.... Det er kun kabinetstørrelsen der sætter grænser... |
|
|
Hvad skal man med så stor en forsyning i et løbeværk/DAC??? Var det ikke smartere at lave en fornuftig dimensioneret forsyning, som til gengæld er lidt mere sofistikeret???
Man får ikke noget ud af at overdimensionere i den grad, ud over an masse støjudstråling, og at forsyningen bliver mere træg!
Prøv at nøjes med 1/20 af det du foreslår, og så med nogle lynhurtige regulatorer og seriøs afkobling. For digitale kredsløb som i forbindelse med drev/DAC har det ingen betydning,at forsyningen er så voldsom. Det der betyder noget er, at den er støjsvag og ultra godt afkoblet med hurtige/lavimpedante/lavinduktante kondensatorer få milimeter fra forsyningsbenene. Og bare fordi man laver så voldsom en forsyning, vil den ikke nødvendigvis være støjsvag.... nærmere tværtimod.
Det med at benytte en total forsyning på 1200VA til en CD er jo komplet til grin. Så er det vist ikke ens hjerne, der har gjort en platfodet!!! Måske vedkommende dr har udtænkt denne plan, skulle overveje en udd. i elektronikbranchen. Så kunne han måske lære lidt mere, om de ting han gerne vil gøre sig klog på!!!
|
|
|
Jeg er fuldstændig ening. De der pisse store transformatorer, gør sig kun i markedsførings og salgs breve. Typisk bruges de i kombination med en utilstrækkelig lokal afkobling. Støj - forstået som jitter- opstår i de digitale kredse hovedsageligt fordi, at der ikke er den tilstrækkelige hastighed på strømmen til at dække de stejle flanker af. Dernæst som groundbounce pga. induktionsforskelle i stelplanet. Det drejer sig i begge tilfælde som hurtig nævner om at have hastighed tæt på forbrugeren mellem strøm og gnd ben. Foruden at være fuldstændig tæt op af forbrugeren, drejer det sig faktisk om, at det er så småt som muligt. pga. induktion. I mine tweaks til dacen har jeg brugt størrelse 805, dvs. hvis nok ca 2 mm. lange kondensatorer direkte mellem benene. Hvis man har smd kan man gå ned i 603. Og det kan godt lade sig gøre at lodde på. Og det er noget der virker i stedet for store fede strømforsyninger. Og så koster det ikke en bønne.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, spændene overvejelser. Fandt lige tråden omkring jitter og siden jitter.de, så nu fatter jeg lidt mere Det lyder som om, der ikke er nogen nemme løsninger på jitterproblemet. Kan man samlet udlede, at man skal op i et rimelig godt drev og dac, før det kan betale i stedet for en samlet cd-afspiller?
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I nogensinde været ude at høre livemusik? Det lyder usandsynligt med jeres udtalelser...
Low ESR og specielt SMD kvæler mere end det gavner. Lyden bliver flot, blød og delikat, men alt troværdighed forsvinder fuldstændig... Alt power er væk... Og jo større trafoer - jo mere smæk....
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
hmm, spændene overvejelser. Fandt lige tråden omkring jitter og siden jitter.de, så nu fatter jeg lidt mere Det lyder som om, der ikke er nogen nemme løsninger på jitterproblemet. Kan man samlet udlede, at man skal op i et rimelig godt drev og dac, før det kan betale i stedet for en samlet cd-afspiller?
|
|
|
Ja - bestemt.
Men der er jo også det forhold at en separat løsning er mere fleksibil ift. opgradering og lydtilpasning ift. ens smag. Lydforskellene er primært i dacen. Efter min vurdering bruges der for mange penge på drev og alt for meget på kabler.
Hvad man ikke må gøre er, at bruge en dvd som drev, da der er ekstra jitter her - hvis man da gider at have alle de ekstra kasser :)
|
| Til top |
|
| |