Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ripping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har nogen erfaring med kvalitetsforskelle ved ripping på forskellige optiske drev?

Jeg spørger, fordi jeg har opdaget at der på flere af mine rips er støj, hvilket mildest talt er irriterende. Inden jeg bare går igang med at rippe med samme drev, så er jeg imidlertid begyndt at overveje muligheden for at købe et nyt eksternt (har ikke plads til internt optisk drev i mit meget lille pc kabinet) drev udelukkende til ripping, såfremt det altså kan forventes at løse opgaven bedre end mit nuværende eksterne Asus cd/dvd/bluray drev.

Jeg spekulerer imidlertid også på om usb-kablet mellem drevet og computeren kan have en indflydelse, så hvis der er nogen med erfaringer i den retning, så må de også meget gerne dele dem her.

Af software bruger jeg EAC + JRiver på en win7 64bit pc, hvilket vel næppe er den ringeste kombination, så jeg forestiller mig ikke at støjproblemet skyldes softwaren. Da støjen endvidere ikke er på alle indspilninger, men iøvrigt er der lige meget om jeg bruger mit hovedtelefonsanlæg eller mit større setup med højtalere og anden forstærker, så kan jeg ikke komme på andre årsager end drevet - men måske nogen her kan se en fejlkilde, som jeg ikke selv er opmærksom på...?
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Lyder som et noget spoejst problem du har, proever her med et par ledende spoergsmaal. Giver EAC ikke en fejlmeddelelse eller noget der kan give et prej om hvad der er galt? Kan du evnt. proeve at laane et andet drev og evnt. kabel og teste om det nu ogsaa er der skoen trykker? Hvis drevet har en for eksesmpel mekanisk fejl skulle der vel optraede fejl ogsaa hvis du spiller musik CD'er direkte fra det og det kunne vel ogsaa give problemer med at loade programmer etc. Da det ikke kommer hver gang er det saa et problem der kan genskabes paa de samme CD'er igen?

Jeg brugte tidligere EAC hvilket fungerer fint, men bruger nu dBpoweramp da det er meget hurtigere og mere brugervenligt synes jeg... det har dog ikke noget med kvaliteten at goere.

Mvh.
STJ
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar - jeg beklager selv at svare så sent, men jeg tror at jeg nu har fundet ud af at det er mit drev, der er noget galt med, så nu køber jeg snart et nyt, og så må vi se om det virker...

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

For nogle uger siden fik jeg endelig anskaffet mig et nyt og bedre drev, men... Det har ikke løst problemet; på trods af at
have ladet EAC teste drevet og have fulgt de deraf følgende anbefalinger og sat rip-hastigheden ned til minimum, er der
ingen ændring at spore.

Det føles ret så træls at sidde med et lækkert anlæg, som man ikke kan holde ud at lytte til, og som man da i hvert fald slet
ikke kan nyde, grundet elektrisk støj (kan måske bedst beskrives som en slags "susen og knitren") på samtlige af mine rips.
Da jeg skrev mit første indlæg, var jeg kun opmærksom på støjen på enkelte af mine rips, men efter at have lyttet nærmere
efter på flere af mine rips, har jeg fundet ud af at der vitterlig er støj på dem alle, omend det er tydeligst og mest
generende på de roligere indspilninger, såsom akustisk musik, klassisk og jazz.

Udover at have testet tre forskellige optiske drev, har jeg også testet forskellige harddiske; ekstern usb3 3,5" 7200rpm
samt intern SSD. Ingen forskel i støjniveau. Jeg har testet med hovedtelefonforstærker + hovedtelefoner og integreret
forstærker + højtalere; helt klart støj uanset hvad, omend jeg finder det væsentlig mere generende gennem
hovedtelefonerne end gennem højtalerne. Jeg har også testet forskellige stik, kabler og stikdåser uden at have bemærket
nogen forskel i støjniveau.

Jeg bruger gode strømkabler, en såkaldt high-end stikdåse med strømfilter og et top-of-the-line optisk kabel fra
AudioQuest, og selvom jeg bestemt mener at disse ting løfter anlæggets lydkvalitet på flere væsentlige parametre, så
forekommer de mig desværre ikke at gøre hverken fra eller til i forhold til støjen, som altså er anlæggets største problem.

Min computer er som beskrevet i denne tråds første indlæg, og den er forbundet til en Violectric V800 DAC, der udgør kilden
for både mit hovedtelefonssetup og mit mere traditionelle skrivebordsanlæg med højtalere og forstærker. Jeg har desværre
ikke adgang til nogen andre kilder (cd-afspillere, DACS eller andet) her.

Det helt store spørgsmål er så; hvad kan jeg gøre for at komme støjen til livs så jeg igen kan komme til at nyde min
musiksamling?

Der er et par ting jeg ikke har prøvet at eksperimentere med endnu, og som jeg heller ikke er sikker på vil kunne gøre en
forskel på den irriterende støj; 1) fasen på mine strømstik, 2) anden kilde (cd eller andet), 3) anden computer - eller bare
anden indmad i nuværende computer, samt 4) stikdåserne i væggen, elskabet og sikringer m.v. Men måske jeg har glemt
at tage noget med i betragtning?

Jeg kan ikke umiddelbart få øje påflere oplagte svage punkter, og jeg er heller ikke sikker på, hvad der er den mest
sandsynlige årsag til problemet eller den mest oplagte løsning på samme, men jeg har desværre ikke budget til nogen store
nyanskaffelser, idet jeg allerede har brugt så mange penge på mit anlæg på bare at nå dertil hvor jeg er nu. På den anden
side vil jeg jo meget gerne være i stand til at nyde min musik igen, og det kan jeg altså ikke rigtig som tingene står nu, så
skal der smides et par tusind ekstra for at kunne få noget nær fuld glæde af de mange tusind jeg allerede har investeret i
anlæg og musik, jamen så må jeg jo bare gøre det...

Forhåbentlig er der nogen her, der vil kunne hjælpe mig med at finde en løsning på støjproblemerne.

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Kan du afspille downloadede filer uden samme problem?
EAC melder med det samme, hvis ripningen ikke er ok. Så problemet ligger måske et andet sted?
Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at slå accuraterip til.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Er problemet der også hvis du afspiller cd'en via computerens drev? Har du jordet din computer? Mange af de power supply's der sidder i computerne
er elendige og støjer meget, hvordan overføre du fra pc til din dac

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ikke noget mange roder med, men nogle gange er et drev sendt på marked med firmware version +-1 (tid er penge)
hvis du kan finde en ny/forbedret firmware så kunne det "måske" afhjælpe dit problem

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Du skal nok i gang med lidt systematisk fejlsøgning for at finde årsagen til dit problem:
Grundlæggende skal du finde ud af om støjen ligger i den rippede fil eller opstår et andet sted i afspilleprocessen.

1. Som flere har skrevet, må du prøve om problemet også er der hvis du afspiller en cd fra dit drev.
2. Prøv også at afspille en downloadet fil som du ved er støjfri hos andre.
3. Prøv at få en anden til at afspille en af dine rippede filer for at afgøre om fejlen ligger i filen.

Når du ved om støjen bliver "lagt ind" i filen ved ripning eller lagt på ved afspilning, kan du begynde at angribe de mulige kilder
til støjen.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Først; tusind tak for de mange venlige svar!

Jeg har prøvet at downloade en andens (efter sigende fejlfrie) rip; samme problem!

Ifølge EAC er alt ok, og jeg mener Accurate Rip er slået til (selvom jeg må være ærlig og indrømme pludselig at blive i tvivl;
hvordan kan man tjekke om det er slået til?).

Jeg kan desværre bekræfte at problemet/støjen også er der, når jeg afspiller direkte fra det optiske drev.

Hvordan kan jeg se om min computer er jordet?

Det forekommer mig umiddelbart sandsynligt at problemet kunne være computerens strømforsyning, for det var bare sådan
en standard en, der fulgte med, da jeg købte min Lian Li PC-Q12B i forbindelse med mit pc selvbyg projekt. Men hvad skal
jeg kigge efter, hvis jeg forsøger mig med at købe en ny - og hvor skal jeg kigge henne? (Jeg må hellere med det samme
være ærlig og tilstå at jeg i løbet af pc-bygningsprocessen måtte sande at jeg var ude, hvor jeg ikke kunne bunde, grundet
manglende indsigt og erfaring, så jeg endte med at alliere mig med et par gode pc-kyndige kammerater, der imidlertid ikke
længere befinder sig så tæt på - nævner det bare, for at gøre opmærksom på at det kræver en meget grundig og
pædagogisk forklaring, hvis jeg skal kunne fatte og efterleve eventuelt meget tekniske råd.

Overførslen mellem PC og DAC klares gennem et AudioQuest Diamond 0,75m optisk kabel; optisk ud direkte fra
computerens AsRock Z77E-ITX bundkort til optisk ind på DAC'en.

Jeg kunne godt prøve at kigge efter firmware til drevet, men det er vel umiddelbart usandsynligt at det er her fejlen ligger,
når jeg har prøvet flere forskellige drev, og problemet iøvrigt også er der, når drevet slet ikke er involveret...

Jeg har endnu ikke prøvet at få nogen anden til at afspille mine rippede filer, men det skal jeg da helt sikkert lige teste.

Nøj, hvor er det bare frustrerende - men hvor er jeg samtidig også taknemmelig for at I tager jer tiden til at hjælpe mig!

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

M1980 skrev:

Overførslen mellem PC og DAC klares gennem et AudioQuest Diamond 0,75m optisk kabel; optisk ud direkte fra
computerens AsRock Z77E-ITX bundkort til optisk ind på DAC'en.

Brug USB på Violectric'en i stedet, og hop udenom lydkortet. Fejlen lyder til at være det piiv ringe Realtec lydkort der sidder på
AsRock boardet. :)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Tror du det er en god ide at tage digitalsignalet ud af PC'en med optisk kabel?
Når man spiller rippede filer fra en PC, foregår det mest anbefalelsesværdigt med et USB kabel til USB indgangen på
DAC'en.
Afspillersoftwaren (bruger selv foobar2000) skal indstilles til USB udgang fra PC'en/USB indgang på DAC'en.

Jeg tror problemet er en masse støj, jitter etc. snask fra PC'ens lydkort. For der må være tale om et lydkort i PC'en med
optisk udgang, eller hvad??

Og afspillersoftwaren skal gerne have plugin, der bypasser Windows egen manipulation med lyden. Foobar2000 har en der
kaldes WASAPI på deres hjememside.

Du behøver ikke give mange penge ud på et esoterisk USB kabel. De dyre lyder ikke bedre end et alm. USB kabel.

Held og lykke.
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg startede faktisk med at bruge usb - dog blot det usb kabel, der fulgte med DAC'en, og der var støjen i hvert fald ikke
mindre/bedre (tør dog ikke ligefrem at sige at den var værre, men jeg kan tydeligt huske at føle mig generet deraf allerede
da - og min hustru sagde det samme første gang hun prøvede at lytte på anlægget, på trods af at jeg slet ikke havde fortalt
hende om problemet).

Det var faktisk efter at have taget kontakt til Violectric og fået at vide fra dem at det af hensyn til lydkvaliteten ville være
bedre at bruge den optiske indgang end usb-indgangen at jeg investerede i det optiske kabel. På nogle parametre vurderer
jeg det optiske kabel som værende bedre end det billige usb-kabel (klarhed og timing f.eks.), hvorimod jeg synes at usb-
kablet var lidt mere behageligt at lytte til, dvs. mindre af det jeg formoder der menes med "jitter."

Jeg har egentlig ikke lyst til at rode mig ud i en eller anden krig mellem "kabeltroende" og "benægtere" - jeg vil bare støjen
til livs, så jeg igen kan nyde min musik. Jeg er ikke religiøs eller har nogen hifi-relaterede dogmer eller tabuer, så hvadend
der kan løse mit støjproblem vil jeg tage imod og implementere med kyshånd. Mit eneste kriterie er at det virker.

Jeg kunne dog godt forestille mig at det er computerens lydkort, der er noget møj, men hvad skal jeg gøre ved det; skal jeg
skifte det ud med et eksternt lydkort, eller skal jeg skifte hele bundkortet, eller hvad? Er det mere sandsynligt at det er
lydkortet der er problemet end strømforsyningen? Jeg troede egentlig at lydkortet var irrelevant, når signalet blev sendt til
en DAC...

Jeg kan godt lide JRiver som afspilningsprogram, så det vil jeg gerne fortsætte med at bruge, men det kan godt være at jeg
ikke har fået installeret de rigtige plug-ins m.m. - kan ikke rigtig finde ud af hvilke og hvordan det skal gøres, det virker lige
en anelse for teknisk til sådan en teknik-ignorant humanist som mig. Ja, jeg kan ligeså godt tilstå med det samme at jeg er
bedre til at nyde musik end til at vurdere alle mulige tekniske spidsfindigheder i gengivelsen deraf.

Jeg bliver spurgt til hvad jeg tror omkring det jeg gør, men jeg tror vist egentlig ikke så meget omkring noget af dette her -
det anser jeg mig slet ikke som værende kompetent til, for jeg vil helst ikke have nogen tro på eller mening om noget som
jeg reelt ikke ved noget om, og det er virkelig tilfældet her. Jeg har forsøgt at rette mig efter forhandlerens og producentens
anbefalinger, men jeg er bestemt ikke tilfreds med resultatet (endnu) på trods af at jeg på mange andre områder synes at
jeg har et fantastisk setup - men når jeg på trods af alle fortræffelighederne ikke er i stand til bare at sætte mig ned og
nyde musikken, så er der jo virkelig noget galt... *fortsat frustreret og tiltagende fortvivlet* :-(

Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hvad med at prøve med en ekstern usb-s/pdif-converter eller lignende? Kender ikke din dac, men min erfaring er, at det er langt bedre end optisk ud
af pc'en, og det kunne måske give noget i forhold til isolering fra PC'en. Nogle af den slags dimser skulle virke positivt i forhold til isolering af støj.

Kuriosum: var engang til Mike Anderson-arrangement i hifiklubben, og han brugte optisk ud fra sin macbook. På et tidspunkt kom ham til at røre ved
mac'en, hvorefter al baggrundsstøj forsvandt. Mac'en var koblet op med optisk til dac'en, så "støj" fra den burde ikke kunne overføres, fordi det vist
nok siges, at man ved optisk forbindelse opnår galvanisk isolation. Men ikke desto mindre havde det en effekt, at han derved jordede sin mac. Han
bemærkede det selv og kommenterede det :)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget mærkværdigt alt sammen.

Hvis både cd-afspilning og afspilning af "gode" filer giver problemer er det næppe ripningen den er gal med. Det lyder også
underligt at dit lydkort skulle generere tydeligt hørbart snavs vi den digitale udgang. Den optiske forbindelse burde isolere mod
problematiske stelpotentialer.

Jeg vil efterhånden tro at problemerne opstår senere i kæden men tør næsten ikke foreslå at der skulle være problemer med
din fine dac. For god ordens skyld burde du prøve med en anden kilde, f.eks. en cd- eller dvd-afspiller med optisk udgang bare
for at høre om fejlen stadig er hørbar eller om den kun er der når du bruger din computer som kilde.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at der er en verden til forskel i lyden fra en pc, alt efter om man benytter den digitale udgang på bundkortet, eller en separat usb-s/pdif-converter. Derudover kan dårlige drivers til fx computerens netkort også give støj.

For en sikkerheds skyld vil jeg også anbefale, at du prøver at isolerer fejlen til enten pc delen eller resten af anlægget.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Nu bruger jeg ikke win7 men xp. Mit setup er 100% computerbaseret, både afspilning og delefilter, alt fra samme maskine med et eksternt RME-lydkort, der kører de otte separate delefilterkanaler. Hvis jeg ikke afspiller gennem RME-kortet men derimod bruger onboard-kortets digitale udgang (også Realtek) med directsound, så oplever jeg sporadiske pops og kliklyde afhængig af den øvrige brug af maskinen. Jo flere applikationer eller web-faner jo flere mislyde. Det gør jeg ikke hvis jeg afspiller (ASIO) gennem RME-kortet eller via en usb til spdif konverter (Directsound) til RME-kortet, mens Realtek-kortet er sat til standardenhed. Nu er det selvfølgelig svært at vide om det er de samme lyde du oplever, men det lyder lidt sådan ud fra din beskrivelse.

Så mit spørgsmål er: Har du prøvet at afspille via usb, mens windows stadig bruger Realtek-kortet som standardenhed? Altså udelukkende lade JRiver bruge usb-kortet og ikke lade andre applikationer tilgå det under afspilning? Hvis du bare sætter usb-kablet til, så vil windows anvende dette som standard. Det skal du så fortælle Windows at det ikke skal, mens du så ændrer i indstillingerne for output plugin-et i JRiver, så dette bruger usb-kortet og ikke Windows' standardenhed til afspilning. klitgt er inde på wasapi-drivere og det er helt sikkert en bedre ide end Directsound, men du skal have et plugin for at bruge dette i JRiver.

Grunden til jeg anbefaler at anvende to forskellige lydkort er udelukkende at maskinen kan anvendes helt normalt (afspilning af film andetsteds i hjemmet eller bare almindelig netbrug) med egen lyd gennem Realtek-kortet samtidig med musikafspilning og delefilter på denne vis, men det har muligvis kun betydning herhjemme hos mig.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 26 Februar 2014 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Nu synes jeg ikke helt du har beskrevet hvilken slags støj der er problemet,
men prøv at slukke det trådløse netværkskort hvis du har sådan et i din PC, for det er ofte roden til al ondt når man bruger sin computer til lyd.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Februar 2014 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

For at udelukke dit onboard ( Realtec ) lydkort skal du slå det fra i Bios på din computer. !
Dernæst skal du så finde / låne en dac og prøve at afspille via USB ...... har du så stadigvæk digital støj kan du udelukke dit
realtec ..... så er det med stor sansynlighed noget der genereres internt i din computer ( kabler som ligger uheldigt eller
generelt bare en dårlig / billig computer !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Februar 2014 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

De seneste indlæg er nok ret relevante!
Keep it simple ved at have en PC, der er 100% dedikeret til musik og intet andet.
Har selv haft stor succes med at udstyre en Lenovo T60 med 500GB SSD harddisk, hvor alle flac-filerne ligger på en D:
partition mens Windows 7 ligger på C: partitionen. Alle ikke-relevante hardwarekomponenter (lydkort, netkort etc.) er disablet i
bios. PC'en leverer til en USB DAC gennem et billigt USB kabel. Har sammenlignet med et dyrt og der er ingen forskel.
Derimod er der forskel på de analoge signalkabler, jeg samler DAC'en og forstærkeren med.

Foobar2000 er sat op til at vælge USB gennem WASAPI og i Windows er alle lyddevices "muted".

Her er midt på siden (scroll ned) hvordan man sætter Preferences - Output
http://www.head-fi.org/a/foobar2000-a-guide-to-set-up
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum