Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg går og overvejer hvad jeg købe som baghøjtaler på et tidspunkt. Mit problem er at pladsen til dem gør at de ikke må være så store.... mine front er Evidence 870 og umiddelbart ville 370 jo være det mest nærliggende. Men de er altså lidt for store... så hvad kan jeg med fordel vælge der er mindre, er Dali og kan samarbejde med mine 870'ere???
Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

hvad med suiterne de er jo rimlige placeringsvenlige (R0.7 & R0.8)

En fra min klasse har et sæt R0.7 til sine "RØDE" 850er og er ganske tilfreds med dem. Men de fås jo kun i sølv og kirsebær. Så hvis dine 870er er ahorn eller sorte går det nok ikke.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Maj 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hej Zanetti.

Jeg bruger Dali blå serie baghøjttalere (R1000) sammen med mine Evidence-fronter (se signatur link). Ifølge min lokale HiFiklub så passer blå serie bedre med Evidence end Suiteserien. Så 2002 eller R1000 kunne være et bud hvis 370 er for store...

...de fåes jo også i bøg, der ligger tæt nok på ahornfarven.

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 Maj 2004 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Hej i to....

Tak for forslagene!  Vil kigge nærmere på dem I nævner... vil købe dem brugt, så leder lidt på DBA.

Mine Evidencer er i ahorn, så et match ville være perfekt!

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Placering af baghøjtalerne:

Men jeg løber muligvis ind i problemer mht. placeringen af dem. De vil blive forskudt i forhold til lyttepositionen pga. et vindue. Jeg har prøvet at illustere dette:

Højtaler 1      <--------------Vindue-------------->       Højtaler 2

<----------------Sofa------------ ---->

Det er den eneste mulighed jeg har, men vil dette kunne gå an? Kan jeg indstille de to baghøjtalere på recieveren? for jeg kommer vel til at mærke Højtaler 2 kraftigere end Højtaler 1....

Tilsidst: Hvor højt skal de side? Er det lige over lyttepositionen eller oppe under loftet?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Placering af baghøjtalerne:

Men jeg løber muligvis ind i problemer mht. placeringen af dem. De vil blive forskudt i forhold til lyttepositionen pga. et vindue. Jeg har prøvet at illustere dette:

Højtaler 1      <--------------Vindue-------------->       Højtaler 2

<----------------Sofa------------ ---->

Det er den eneste mulighed jeg har, men vil dette kunne gå an? Kan jeg indstille de to baghøjtalere på recieveren? for jeg kommer vel til at mærke Højtaler 2 kraftigere end Højtaler 1....

Tilsidst: Hvor højt skal de side? Er det lige over lyttepositionen eller oppe under loftet?

Som jeg tolker det, skulle det ikke give de store problemer, - du kan kompensere dig ud af de fleste af ulemperne.

Mht. placering foretrækker jeg lige over lytteposition ud til siderne, svagt bagved.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så godt hvis dine baghøjttalere bliver meget forskudt. Hvad bliver afstanden fra henholdsvis den ene og den anden baghøjttaler til sweet-spot ?

Jeg er selv efter diverse højde forsøg, nået til en højde på 170 cm. fra gulvet til midt på baghøjttalerne. Det giver efter min vurdering et fornuftigt kompromis mellem retningsbestemt og diffus lyd.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Det er ikke så godt hvis dine baghøjttalere bliver meget forskudt. Hvad bliver afstanden fra henholdsvis den ene og den anden baghøjttaler til sweet-spot ?

Jeg er selv efter diverse højde forsøg, nået til en højde på 170 cm. fra gulvet til midt på baghøjttalerne. Det giver efter min vurdering et fornuftigt kompromis mellem retningsbestemt og diffus lyd.

Hilsen Christian.

Der er vel tale om 1 - 1½ m afhængig af hvor man sidder. På et sted i sofaen vil afstanden være den samme, men så vil man ikke kigge direkte ind i TV'et.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

På de fleste nye receivere kan alle kanaler justeres (ikke kun i par) så dermed skulle du kunne kompensere en del for det skæve lydbillede, men nok ikke fuldt ud.

Mht. højden så afhænger det lidt af dit valg af HT. På en R1000 sidder diskanten under bunden, derfor har jeg mine placeret rimelig højt (ca.2m til toppen af HT'en).

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

På de fleste nye receivere kan alle kanaler justeres (ikke kun i par) så dermed skulle du kunne kompensere en del for det skæve lydbillede, men nok ikke fuldt ud.

Mht. højden så afhænger det lidt af dit valg af HT. På en R1000 sidder diskanten under bunden, derfor har jeg mine placeret rimelig højt (ca.2m til toppen af HT'en).

Min receiver er en Denon 3803 så den burde kunne jutseres!

Jeg er også blevet lidt lun på R1000... hvilke kabler benytter du til disse?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Jep din receiver er multijustérbar.

Jeg bruger Dali White Wave 20,-/m - det er trods alt kun en lille Ht og da jeg har 4, skal jeg bruge omkring 50-55m i alt. Så ingen dyre kabler her tak. Desuden er Dali White wave en diskret hvid og  flad ledning med mulighed for at sætte små søm igennem midten. En fin detalje hvis der er steder hvor kabelbakker ikke kan bruges. 

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Zanetti skrev:

Jep din receiver er multijustérbar.

Jeg bruger Dali White Wave 20,-/m - det er trods alt kun en lille Ht og da jeg har 4, skal jeg bruge omkring 50-55m i alt. Så ingen dyre kabler her tak. Desuden er Dali White wave en diskret hvid og  flad ledning med mulighed for at sætte små søm igennem midten. En fin detalje hvis der er steder hvor kabelbakker ikke kan bruges. 

Vi ligner vist hinanden!  For jeg har nøjagtig samme idé mht. kabler. Tror jeg vil ned i Klubben og lytte på nogle R1000. Men tror jeg vil købe dem brugt... har også tænkt på en C70'er men er noget mere i tvivl om sub'en???

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Vi ligner vist hinanden!  For jeg har nøjagtig samme idé mht. kabler. Tror jeg vil ned i Klubben og lytte på nogle R1000. Men tror jeg vil købe dem brugt... har også tænkt på en C70'er men er noget mere i tvivl om sub'en???

Jeg skiftede min c1000 til c70 og er fuldt tilfreds med denne opgradering! Angående sub: jeg bruger p.t en SWA12, men har tænkt mig at supplere med en (brugt) SWA-15. I forhold til 870'erne så giver SWA12 ikke ret meget, så der må forstærkning til...

Når du lytter til R1000 så prøv at lege lidt med vinklingen af diskanten og læg mærke til, at man faktisk kan skyde lyden ned bag ved sig, selv om man sidder op ad den væg de hænger på. (Ganske smart hvis pladsen er trang)

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Dvs. du vil kører både med en SWA12 og SWA-15?? du skriver nemlig "supplere"!  Ja, hvis jeg på et tidspunkt skal have sådan en skal den også være brugt. I det hele taget skal alt være brugt undtagen mine 870'ere... de blev købt nye.

Hvor har du placeret sub'en?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jep du 'hørte' rigtigt: supplere  - SWA12 skal i så fald bruges til Centersub - den står nemlig lige midt i fronten (vil du se?: tryk www knappen nedenfor)

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Du har det jeg kun drømmer om!!  Har indtil videre kun en 2900, 3803 og et par 870'ere. Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvad bruger du din effekt og HTPC til??

Så får du dælme noget bas... tror jeg nøjes med en enkelt!  Synes også 870'erne giver meget bas fra sig... men absolut ikke for meget som har været diskuteret meget herinde.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Effektforstærkeren bruges til 870'erne - der er stor forskel på bas dybde og kontrol i forhold til blot at benytte receiveren. Med 200W i ryggen kan 870 godt levere bas , det nyder jeg godt af i stereo...det er lige tilpas.

HTPC'en er kun til surround, fungerer lidt ligesom en progressive-scan DVD afspiller.

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Min, skal vi kalde det "bekymring" omkring mit setup var også om det kunne levere ordentlig stereo. Men synes alligevel det klarer sig rigtig godt. Hvad har du specielt gjort mht. stereo og musik på dit setup udover det du nævner?? og hvad vil du råde mig til nu hvor du ved hvad jeg har?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Tjah - det vigtigste er vel effektforstærkeren - det giver mange flere ressourcer. Derudover har jeg anskaffet mig en dedikeret CD-afspiller (men din 2900 er helt iorden ). Et par gode signal kabler fra CD'en (Profigold Oxypure til 600,-) og nogle gode HT kabler (TaraLabs PrismBiwire) gør også sit.

Men jeg vil tro din 3803'er "Pure direct" funktion giver en bedre stereo gengivelse end min 2803's "Direct".

Prøv at se om du kan låne en effektblok til dine 870'ere for selv at høre forskel - men din 3803 afgiver nok 110-120W i stereo, så prøv en med mere end 150W.

...og 870'erne skal have mere luft end jeg lige pt. har plads til. 

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Mine 870'ere står realtivt frit... så ingen problemer der!

Mine kabler fra 3803'eren til 2900'eren er Tara Labs PRISM2200i og forbindelsen til 870'eren Tara Labs OMNI3SC. Jeg valgte af økonomiske årsager at vente med et biwire til der er bedre råd!  Men kablet gør det nu ganske udemærket synes jeg. Hørte også et Helix8 og selvfølgelig kunne jeg høre en smule forskel, men synte ikke det var 2000 kr bedre. Men vil have biwire på et tidspunkt.

Ja, min 2900 klarer sig rigtig godt når man mader den med CD'er...

Men med en effektforstærker?? Har ikke tænkt så meget på sådan en. Hvad kan du anbefale? Laver Denon nogle gode og hvad koster sådanne?

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes