Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 01:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali højttalere, nye eller brugte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal hjælpe min svoger med at købe højttalere, han vil have Dali (patriot) og har nærmest bestemt sig for Concept 6. JEg mener dog at der er væsentlig bedre lyd i brugte Dali850 til samme pris....

Kan i hjælpe med noget info/skyts?

En anden ting....er det korrekt at en Evidence470 er en Diva i billigere kabinet? 

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Jeg skal hjælpe min svoger med at købe højttalere, han vil have Dali (patriot) og har nærmest bestemt sig for Concept 6. JEg mener dog at der er væsentlig bedre lyd i brugte Dali850 til samme pris....

Kan i hjælpe med noget info/skyts?

En anden ting....er det korrekt at en Evidence470 er en Diva i billigere kabinet? Nej

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke Concept 6 højttaleren, men jeg har hørt Dali 850, og jeg er ret sikkert på at til den pris som concept koster fra ny vil Dali 850 lyde meget bedre.

Jeg prøvede først at hører et sæt 850'ere på en 20år gammel NAD 3020, det lød egentlig rimelig godt. Efter en måneds tid fik min kamerat en NAD 218 + forforstærker. Det hjalp virkelig på bunden. Den er blevet mere fast, og dybere.

Derfor kan jeg kun anbefale at man bruger en stor forstærker på dem.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

helt klart dali 850!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det med Evidence 470 og Diva kommer fra en test i HF, hvor Evidence blev kaldt en prisbillig Diva....husker jeg ret?

Kurt, hvad er forskellen lydmæssigt? Og kender du selv 850'ern? Hvordan ligger den på den Dali skalaen?

Og til K. Olsen....hvad nu hvis spørgsmålet var Evidence 470 kontra 850? 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej

(850 er ikke min kop the, den er noget grov i mælet.
Som én af mine kammier engang udtrykte det "en rimeligt homogen støjspreder"
Jeg må give ham ret, den diskantenhed der sidder i den, kan ikke kaldes finkornet.
Evidence er en langt mere velopløst HT, den er lidt af et kvantespring i forhold til 850. Den har dog ikke så dyre stumper i, som Divaén, hvor alle enheder er lavet specielt til lige netop den HT.
Den er der til gengæld en del der ikke bryder sig om, og det er jo nok ganske fint. Det Diva gør er der ikke andre HTér jeg nogensinde har hørt der gør. Og så må man tage det sure med det søde.
Den kan jeg ikke lige undvære pt.
Jeg tror dog godt jeg kunne leve med Evidence.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

850 er også ved at være en gammel "satan" efterhånden, der er løbet en del vand i bækken siden, den kom frem.
Så Jeg kan "leth" forstå din svoger hvis han gerne vil ha noget nyt.

Mht. Patriotisme, så er der mange andre rigtigt gode danske mærker på markedet: Jamo (laver et par rigtig gode serier), System Audio (Sorry kurt), AudioVector (sorry Kurt) og et par mærker mere, men de nævnte gør sig (efter min mening) bemærket ved at være noget mere opløste i Diskant og mellemtone, i forhold til Dali, som kan være noget "grynet" i diskanten (de billigere serier)

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede lidt på Dali850 kontra Evidence850. Enhederne ser identiske ud, bortset fra at diskanten er skiftet til en SS.

Så måske er en lettere mod nærliggende?

Det grove i 850'ern..kan det skyldes en mindre opløst vifa enhed? Et kig i begge delefiltre og en loddekolbe kunne måske give en ældre 850 en indian summer?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

jeg ville sige 850'er og en solid forstærker, måske en NAD 125+ watt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

vil anbefale dig at give 450erne et lyt også, har selv lige købt et sæt til 1500 som bare spiller godt.

hvad jeg har læst mig frem til skulle 850eren have en tendens til at mudre hvis det var et for lille lokale de spiller i, samt hvis det er en for lille forstærker, for de kræver meget power.

Pt spiller jeg med et effekttrin (NAD 214, 2x80W) men kan høre at højtalerne godt kan trænge til noget mere, når der skrues HELT op.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene at en dali 18 spiller klart bedre end 850. Og så er den nærmest gratis ca. 1500 kr for et sæt.

Og nu er jeg slet ikke den store fan af Denon forstærkere, men jeg vil faktisk foretrække en Denon pma 1060 eller 1560 til en dali 18 frem for en Nad 125. En pma 1060 kan fåes for 900 kr.

Dvs. 2400 for højtalere og forstærker. Mere koster rimeligt hifi ikke.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

vil anbefale dig at give 450erne et lyt også, har selv lige købt et sæt til 1500 som bare spiller godt.

hvad jeg har læst mig frem til skulle 850eren have en tendens til at mudre hvis det var et for lille lokale de spiller i, samt hvis det er en for lille forstærker, for de kræver meget power.

Pt spiller jeg med et effekttrin (NAD 214, 2x80W) men kan høre at højtalerne godt kan trænge til noget mere, når der skrues HELT op.

Hmmm det var altså dig der kom mig i forkøbet med de Dali 450...da jeg ringede på dem var de solgt!

Ellers vil jeg give Kurt ret, det store problem med Dali 400, 450, 850 m.fl er den elendige SEAS diskantenhed som er temmelig grovkornet samt noget hård i klangen! Syntes selv diskanten i Dali's billigere blå serie lyder noget bedre. Men hva pokker, de ovennævnte modeller har jo så mange andre kvaliteter og man kan jo ikke få det hele og slet ikke til den pris de kostede i sin tid

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at det er bedst at købe et par brugte højttaler, og så rykke en klasse op. Et par brugte højttalere er også tilspillede.

Jeg har et par Dali Grand Divaer til salg i" Rosewood", hvis det var noget. 8500 kr. for sættet. Divaen har ihvertfald en bedre diskant end Evidence 470. Kabinettet er der også gjort mere ud af. Divaen var jo topmodellen i den størrelse. Derfor også bedre delefiltre komponenter.

Hvor tæt på Evidenceen er, ved jeg ikke. Det kræver en direkte sammenligning. Men den vigtigste komponent i stereo anlægget er altid højttaleren.

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft både Evidence 470 og Grand Diva, samt haft et sæt Grand til at stå i over en måneds tid til låns, og af de tre højtalere er det klart Diva der løber med guld medaljen pga. det den utrolige sammenhæng der er i lyden, og de ekstremt gode mellemtone egenskaber den har.

Ydermere er diskanten flere klasser bedre end den der er brugt i Evidence, og de spiller lige så dybt som Grand. Dog er der betydeligt mere punch i Grand pga. de to 8" basser. Men alt i alt til både musik og film ville jeg gå efter Diva'en. ¨

Tiger

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Hmmm det var altså dig der kom mig i forkøbet med de Dali 450...da jeg ringede på dem var de solgt!

Ellers vil jeg give Kurt ret, det store problem med Dali 400, 450, 850 m.fl er den elendige SEAS diskantenhed som er temmelig grovkornet samt noget hård i klangen! Syntes selv diskanten i Dali's billigere blå serie lyder noget bedre. Men hva pokker, de ovennævnte modeller har jo så mange andre kvaliteter og man kan jo ikke få det hele og slet ikke til den pris de kostede i sin tid

hehe det må du undskylde.......eller rettere næ

hmm synes nu personligt at diskanten er bedre i 450erne end i mine gamle 606ere, men det er nok smag og behag.

H/K & B&W snurrerundt

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

Taurus skrev:

hehe det må du undskylde.......eller rettere næ

hmm synes nu personligt at diskanten er bedre i 450erne end i mine gamle 606ere, men det er nok smag og behag.

Den Blå serie jeg hentyder til er den helt gamle...syntes flere af de modeller f.eks 104 og 107 lyder noget bedre end de nyere, som f.eks Dali 505 og Dali 808 (lidt for meget paplyd i mine ører)

Har selv et sæt Dali 104 og et sæt Dali 400 til sammenligning...og lige præcis diskanten er det eneste punkt hvor lillebroderen sejrer

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Har selv et sæt Dali 104 og et sæt Dali 400 til sammenligning...og lige præcis diskanten er det eneste punkt hvor lillebroderen sejrer

okey så blev jeg det klogere, men bruger 400 og 450 ens diskanter? og hvad er forskellen egentlig på de 2 modeller

H/K & B&W snurrerundt

Kaare Struve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

Taurus skrev:

okey så blev jeg det klogere, men bruger 400 og 450 ens diskanter? og hvad er forskellen egentlig på de 2 modeller

Jeg fik for efterhånden en del år siden oplyst i HIFIklubben, at 400 og 450 bruger ikke den sammen diskant, netop på grund af den uheldige "bååtlyd" (som ekspedienten selv formulerede det) i diskanten på Dali 400. Jeg har stadig min 450 købt ny. Købt brugt i dag giver den jo nærmest latterligt meget højtaler for pengene. Det samme kan siges om dens lillebror 350.

Kaare

Til top Vis Kaare Struve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaare Struve

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Okay jeg var ellers sikker på det var den samme diskant....det er ihvertfald den samme konstruktion for de er jo helt ens af udseende.

Dali 400 og 450 er ret forskellige...både teknisk som lydmæssigt. De bruger forskellige basenheder og konstruktionen er forskellig. Dali 400 er en ren 2-vejs højttaler hvor Dali 450 er en 2½-vejs, altså hvor den nedereste basenhed kun spiller de dybe toner. Så vidt jeg ved sidder den i sit eget kabinet, altså fungerer den som en slags subwoofer.

Har selv haft et sæt Dali 850 og diskanten i denne højttaler lød faktisk endnu mere aggressiv end i mine Dali 400.

Men tror i det hele taget højttalere varierer noget i klang også selvom det er den samme model, jeg lavede en sammenligning af to sæt Dali 400 og der var faktisk nogen forskel...andre der erfaret det samme? Modificerer fabrikken dem løbende som tiden går måske?

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt gamle dali2a i mit sove værelse, men der har de nu ikke altid været !.

Er du gal de kan komme til at spille godt hvis man giver dem lidt bedre arbejdsbetingelser.

En ny luftkernespole og m-cap supreme i delefilteret, så forsvinder al tendens til grovhed i diskanten. De kan afstives på tværs i kabinettet med et par rundstokke til en 10,- så skal der bare fåreuld i isteder for så er forvandlingen komplet.

dali 2a 500,-

delefilter stumper 400,-

1m rundstok 30,-

fåreuld 50,-

forbedring = priceless

uha da da 1k for den ydelse.

Gad vide om ikke tricket virker på nogle af de andre modeller.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes