Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vurdering af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa Hifi-eksperter

Så har jeg brug for jeres hjælp. Jeg er på udkig efter en billig og god sub, og har derfor valgt at købe en brugt. Jeg har fundet følgende sub, til en overkommelig pris omkring de 1800,-

http://www.jamo.dk/consumer/products/products_add.php3?id=E+ 8ADD&sid=&tab=3&subtab=1

Mit spørgsmål er så... er den noget værd?

Mine andre højtalere er: Fronthøjtalere Dali 808 (den blå serie), baghøjtalere Dali 202 (mener jeg, er ikke sikker), centerhøjtaleren Dali (et eller andet, kan faktisk ikke huske - dog er den fra den blå serie).

Vil Jamo sub'en kunne spille ordentligt sammen med mine højtalere ?

Sidste spørgsmål er, om der er noget jeg skal være opmærksom på, når jeg køber en brugt sub. Jeg har selvfølgelig i sinde at høre den spille først, men hvad skal jeg være opmærksom på ellers ?

På forhånd tak for jeres tid.

Til top Vis Gimdner1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gimdner1

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at du skal have en lidt kraftigere suboower, da dine 808 er meget god til at håndtere bassen. Dem sub du henviser til er måske lidt "under-KILL" til dit anlæg, Jeg ville se om jeg ikke kunne finde en AW10 (2500 kr. hos hifiklubben) fra dali til dit anlæg "brugt".

Jeg har ikke selv hørt den sub du linker til, og kan kun se på specs. Men hvis du har mulighed for at hører den på dit anlæg, så ville det være oplagt. Hvis du vil primært bruge den til surround, så find en DVD frem med et godt DTS spor, som du kender godt og læg mærke til forskellen.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit eget bud?? Tror du selv den er i orden??

Nej vel.... den kan helt sikkert ikke følge med dine DALI 808'ere.

Jeg vil også mene at du skal overveje en DALI sub. Køber du brugt, kan du få rigtig meget for de 1800 den billige JAMO koster.

Men hvad skal man egentlig med en sub??? Har aldrig set ideen i det.... Og jeg anser det som lidt af en Brian-tendens, at man skal have overdreven meget dyb bund. Køb et sæt ordentlige højtalere, og glem alt om forskruede ideer om at bassen skal overdøve alt andet!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ok tak for dit indlæg. Vil du prøve at fremhæve forskellene på Dali AW10 og den jeg linker til, bare så jeg "lærer" hvad det er jeg skal gå efter.

Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Men mine højtalere er jo ordentlige ? Jeg leder efter det "sidste tryk" i film osv.

Jeg har ikke en dyt forstand på subs, derfor spørger jeg herinde.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

SÅ er en Jamo D6 helt afgjort et lyt værd.

Eller Dali SWA 15

Hvis du virkeligt vil have "skrald" på til film kigning...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Forskellen er, at JAMO generelt benytter monster billige kina-enheder, og billige kabinetter. Måske derfor ingen seriøse hifi-butikker gider bekymre sig om JAMO (Untaget Concert 8 og 11). JAMO findes primært hos "radioforretningen" sammen med skrammel som BOSE, Technics og JBL's billige serie.

Beklaleger... det er ikke for at skræmme dig væk (kan se at du er ny). Men jeg har efterhånden set for ofte, at folk blot tænker...."aarhhh... det er sikkert ikke så dårligt som de siger", og derefter køber katten i sækken. Derfor lægger jeg ikke noget imellem, og siger min mening ligeud!

Men i øvrigt.... velkommen!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeps.... DALI SWA15 er der smæk på. Måske endda en SWA12 kan gøre det.

Og ja... dine DALI808 er ganske glimrende. Det er også derfor jeg ikke fatter hvad du vil med en sub.... udover at overdøve den gode lyd med bulderbas!

Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er skam ikke skræmt væk, så let slipper i ikke...

Jeg vil bare have fat på en god, rimelig billig sub, som kan give mig det jeg vil have i film... for bulderbas i musik = failure, men bilderbas i film = win

Men jeg går langt udenom Jamo'en... Synes bare ikke der er ret mange brugt subs på markedet for tiden. Har i nogle steder som er gode at kigge ?

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jamo D6 lever fuldt op til SWA-15, problemet er bare at D6 koster 2000,- mere end SWA-15.
De er stort set identiske i deres opbygning.
Brugt er Jamo D6 dog noget billigere end SWA-15, da den har været på makredet noget længere.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå hvad du vil med en sub når du ser film. Det er ofte at "ALT"(lidt overdrevet) bassen kun kan høres i subben, fordi filmen er indspillet til at det skal igennem den kanal. Jeg har nogle film, som simpelt hen mangler hele bunden, fordi jeg ikke lige pt hat en sub sat til anlæget. Jeg har hørt filmne med sub til og det giver et helt andet lyd billede.

Meningen med en sub er heller ikke at den skal bulder løs under en film, men at den skal give det ekstra tryk når der er tordenvejr eller en vild eksplosion

Så fortsat god jagt på en sub, hvis du finder en god sub bliver du bestemt ikke skuffet. (Selvom du ikke er en Brian)

Men spar hellere lidt flere penge sammenog køb evt. en dali der passer til dit setup. Men der er MANGE MANGE gode subs på markede. Prøv evt. at låne et par modeller i hifiklubben og hør forskellen. prøv evt. en billig model med hjem  der nede fra.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ok - jeg havde faktisk også kraftigt overvejet en Dali, for at det hele nu skulle passe sammen, men det afskrækker mig lidt, at der står på deres hjemmeside, at de ikke tager varer return. Der står så godt nok, at det kan aftales, men er det noget man så kan regne med? Gider jo selvf. ikke brænde inde med en woofer jeg ikke kan bruge til noget...

Gimdner1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

return... doh ... return er selvfølgelig lig med retur :-)

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=AkilleuZ]

Jeg kan godt forstå hvad du vil med en sub når du ser film. Det er ofte at "ALT"(lidt overdrevet) bassen kun kan høres i subben, fordi filmen er indspillet til at det skal igennem den kanal. Jeg har nogle film, som simpelt hen mangler hele bunden, fordi jeg ikke lige pt hat en sub sat til anlæget. Jeg har hørt filmne med sub til og det giver et helt andet lyd billede.

Har du ikke valgt "ingen sub" i menyen da ?   For at besvare indlægget, man får nok desværre hvad man betaler for....

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Jeg har nogle film, som simpelt hen mangler hele bunden, fordi jeg ikke lige pt hat en sub sat til anlæget. Jeg har hørt filmne med sub til og det giver et helt andet lyd billede.

Nu ved jeg ikke hvilken reciever du har, men på min H/K AVR 4550 kan man bare sætte den til at spytte LFE signalet ud gennem de to fronthøjttalere - og det kan din temlig sikkert også sættes til

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes