Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til crossover punkt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Så har jeg bestilt min Audio Pro Impact subwoofer fra Tape Connection.

Den skal 'overtage' bas gengivelsen fra mine B&W 602'ere, og nu tænkte jeg om nogle af jer audio-nørder(kærligt ment) kan fortælle mig hvor jeg skulle sætte crossover punktet? Og igen om det skal gøres på forstærkeren, eller direkte på kablet, igennem subben.

Alle råd modtages med kyshånd!

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 September 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror du skal lade bas-management være; køre fronterne som store og dele på subbens forstærker ved ca. 40hz

Så støtter den i bunden hvor det er nødvendigt.

Hvad siger tapeconnection ????

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Men så skal jeg jo næsten have to sub's, en til hver højttaler?

Tak,

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Du skal forbinde den med et sub kabel fra pre-out eller LFE på din forstærker og ikke ved hjælp af højttalerkabel.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Det vil betyde et 6meter signal kabel...er det ikke lige i overkanten?

Min H/K forstærker har large/small front speaker settings, og skillelinien er åbentbart 100hz. At vælge small vil da give et hul hvis jeg skal sætte sub'en til 40hz!?

Jeg troede bare at det var smart at lade stereohøjttalerne slippe for at gengive bas i det hele taget!?

Nicholas

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Personligt kører jeg med en delefrekvens på 100 Hz og fronthøjttalerne som small. Jeg tror det er det mest gængse. Det jeg ligesom kan ane ud af Troels' svar er, at han ikke er ubetinget vild med subs, og at den derfor skal påvirke lyden mindst muligt? Hvis din sub ellers er af en god kvalitet, burde det ikke være noget problem at dele så højt. Over 100 Hz går ikke, for så kan du tydeligt høre hvor den står henne, plus det er som regel der hvor de begynder at lyde dårligt.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Tak!

Men hvis jeg kun vil have den til at støtte stereohøjttalerne, så skal jeg bruge de to pre-outs på forstærkeren?

Nicholas

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kan da godt lidt subs og ja et sub kabel på 6 meter er ikke usædvanligt.

Jeg går ind for at man skal dele lavt for at få god integration i lydbilledet. Men det kan være lyden bliver bedre hvis subben aflaster fronterne mere, dvs kører med en højere delefrekvens.

Husk at det er ved frekvenser under 70hz man ikke længere kan retningsbestemme lyden.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 September 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Ja, 40Hz giver den bedste lyd.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Ja, 40Hz giver den bedste lyd.

Siger hvem? Det er da de færreste sub's der siger en lyd under 40 Hz, og så er vi tilbage ved min oprindelige teori.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Problemet med at sætte delefrekvensen for højt er at det bliver muligt at høre hvor subwooferen står henne. Som Trolskn nævner er der en tommelfingerregel der siger at lyd under ca 70 hz ikke kan retningsbestemmes. Sættes delefrekvensen ret meget højere end dette bør man enten overveje 2 subwoofere, én til hver fronthøjtaler, eller at sætte den i midten, hvor den ikke forrykker lyden til den ene side. Det sidste er for de fleste ikke nogen særlig ideel løsning, da det jo tit er her man har anbragt anlæg, tv osv.

Outofsync, Nu hvor du siger at subwooferen kun er der for at støtte fronthøjttalerne, hvordan skal dette så forstås..? Er det fordi du kun skal bruge den til musik, eller fordi du kører med et surroundsetup hvor du har en anden (større?) sub sat til LFE kanalen..?

Hvis det første er tilfældet vil jeg anbefale at du bruger pre-out udgangene i din forstærker og et signalkabel til subwooferen, og dine B&W´ere sat til large. Pre-out signalet er fuld-spektrum, så det vil kun være subwooferens interne delefilter der afskærer signalet hvor du sætter det. Hvor dette skal være må din egen personlige smag og eksperimenteren afgøre, men jeg vil give nogen af de andre deltagere i denne tråd ret i at det nok bør være så lavt som muligt. Hvad siger specifikationerne for dine fronthøjttalere..? Du bør nok bruge deres nedre grænse (-3 eller -6 dB afhænging af hvordan de er beskrevet) som udgangspunkt, fordi det er ved denne frekvens de vil kunne bruge hjælpen for at komme endnu dybere ned. Så det med de 40 hz er nok ikke helt ved siden af, efter min mening.

Brugte du iøvrigt i stedet LFE udgangen vil både forstærkerens og subwooferens delefilter afskære lyden, endda ved to forskellige delefrekvenser - dette kan i nogen tilfælde give ret alvorlige problemer med frekvensgang og fase.

Svend, jeg vil ikke mene at man kan tillade sig at kalde en subwoofer for en subwoofer hvis den ikke siger noget under 40hz. Det er lidt som når TDC kalder en 128 kb/s internet opkopling for bredbånd.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

RogueAgent, mange tak. Mine stereohøjttalere går ned til 52hz, så deromkring ville noget være passende for sub'en at træde til.

Ja, jeg har en anden sub til LFE kanalen, til film. Jeg vil kun bruge den nye til at forbedre dynamikken i setereobilledet.

Mange tak alle, jeg har fået en idé om hvordan dette skal gøres!

Nicholas

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Bare et mindre klogt spørgsmål jeg er i tvivl om:

Når jeg skruer op og ned for forstærkeren, følger pre-out'erne så med??

Nicholas

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det burde den gøre.

Pre-out er egentlig beregnet til at sætte en ekstern effektforstærker på, så du kun anvender din nuværende som forforstærker. Derfor skal signalstyrken på pre-out også være afhængig af volumenkontrollen, i modsætning til rec-out til f.eks. video, minidisc eller tape, som skal være uafhængig af volumen og kun styres af det indgående signal fra kilden.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar!

Hvis jeg nu gerne ville skille ved 60 eller 70hz, hvordan kan jeg så gøre dette? Altså, så B&W'erne får fra 60 eller 70 til 20khz. Er der noget der hedder et eksternt delefilter, man kan sætte på højttalerkablerne?

Tak

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Man kan købe aktive delefiltre men de er halvpebrede. Hvorfor ikke lade dem spille så langt ned de er beregnet til, og så lade din nye sub tage over derfra?

En ting du kan eksperimentere med er at køre højttalerkabler fra front L/R til suben og videre til dine B&W´ere. Så er det sub´ens delefilter der afskærer dine fronthøjttalere nedadtil. Men jeg tror du får bedre lyd udaf at køre subben fra pre-out og så lade B&W´erne køre fuldt spektrum.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes