Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: for store højtalere ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 02 November 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

hey, jeg har lige investeret i nogle store kasser af nogle højtalere. godt nok kun af mærket dantax (P-3000), men det spiller fint for mig hehe.

Men en af mine kammerater siger at min forstærker ikke giver nok power til dem. Har en technics SU-A808 mener jeg den hedder, ellers er det uden A

Han snakkede om noget med at den kun havde 64 ampære eller sådan noget, men det har jeg minus forstand på hehe så ville være lækkert hvis der var nogen som kunne fortælle mig noget mere

Til top Vis kasper_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_

christian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

prøv at læs hvor mange Watt dine højtalere og hvor mange din forstærker er som håndregle skal din forstærker kunne tage livet af dine højtalere.

Hvis der er nogen der mener jeg ikke har ret så giv lyd fra jer.

Til top Vis christian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian T

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

hmm. ik let, hvis specs passer på begge modeller ser det ok ud. men at SU-A808 har 100 watt må være på en god dag. tilgengæld spiller dantax heller ik ned til 30 hz.. men med 2 10" bas enheder i hver speaker er det vigtigt der er styr på det.. men da de er rimeligt lette at drive ( 89 db )er det ik det store problem.. men så er der forskellen i ohm, dine speakers er opgivet til 6-8 hvorimod din Technics er 4..

vil ikke mene der er noget imponerende at hente med en anden forstærker, så ville kun skifte hvis du ikke er tilfreds..

hehe. så svaret er både ja og nej.

og nej er bestemt ik enig i en forstærker skal kunne tage livet af en speaker, så er der for meget støj. tal er taknemlige og man kan ik bruge dem til andet end salgsannoncer

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

De skal bruge 500 watt..

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

LOL.. det er god Humor

christian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

som sagt skrev jeg at i skulle rette mig men det var også lidt for at sige at det nytter ikke at man har en aiwa mini anlæg og et par store CV.
Til top Vis christian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian T

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel lidt an på, hvor højt man har tænkt sig at spille eller what? Man kan vel hurtigt høre om tingene passer sammen eller ej.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Lad os nu lige få tingene på det rene.

SU-A808 yder 2 x 50W RMS i 8 ohm. Det er jo ikke lige frem meget.

Du vil opnå meget ved at få en større forstærker på ca. 2 x 100W.

Et godt køb kunne være en HK 670, HK3470. Rotel har også mange gamle modeller, som yder godt, og ser flotte ud. NAD 319, eller 216THX med en forforstærker ville spille MAX

[JoLa]
Hvis man køber sådan nogen højttalere, går jeg selv ud fra man vil spille højt

[Live21]

89dB er let at trække.. Hmm.. Jeg vil nærmere sige at Cerwin Vega på ca. 100dB er lette at trække. 89dB er jo ingenting.

De højttalere kræver nogen watt, og der vil være MEGET stort forskel fra din nuværende forstærker til en større.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Gichael. du mener seriøst han vil få mere ud af en kraftigere forstærker på hans Dantax ? os noget der kan forsvare at købe en ny forstærker ? og sammenligne CV med normal virkningsgrad på speakere kan man ik bruge til noget.. normalen ligger på 90, hvilket er relativt let..

hvorfor der skal 200 watt på et sæt dantax kan jeg ik forstå.. 50 watt i 8 ohm er mere end rigeligt, medmindre de forvrænger, hvilket han ik har nævnt problemer med, vil absolut ik mene det kan betale sig at købe en ny forstærker til de speakers.

Men somsagt tal er taknemlige, og ingen tvivl om der skal være styr på de 2 10" enheder, men med det begrænsede kendskab jeg har til dantax, vil der ik være nogen lydmæssig gevinst at gå op til en kraftigere forstærker ! hvis han endelig skulle køb en ny forstærker ku han finde den berømte Nad 3020 til 300 kr selvom den kun har 25 watt vil den drive dem fint.. Watt kan ikke bruges til noget som helst !! (på de modeller)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Enig med Live. Dantax og Technics er som skabt for hinanden.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 November 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Lad os nu lige få tingene på det rene.

SU-A808 yder 2 x 50W RMS i 8 ohm. Det er jo ikke lige frem meget.

Du vil opnå meget ved at få en større forstærker på ca. 2 x 100W

Han vil opnå et max. lydtryk der er 3dB større, hvis højttalerne ellers kan følge med...det er det...

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

kasper_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

hey igen, tak for alle svarene

det eneste problem med de højtalere er at når jeg skruer op på 3/4 begynder de at spille ringe, så ved ikke om det er min forstærker eller fordi højtalerne ikke kan spille højere end det men tak for hjælpen indtil videre, håber i kan hjælpe mig med det at de forringer lyden.

Over and out kasper_

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 November 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvor højt du selv har lyst til at spille. Det siger ikke i sig selv så meget at du har skruet 3/4 op for forstærkeren (jeg forstår det som "kl. 3"..?) for det afhænger af indgangssignalets styrke (cd-spilleren) hvor mange watt der ender med at komme ud af forstærkerens terminaler. Det kan også være det er højttalerens begrænsninger du hører. 

Hvis du har et kraftigt signal fra din cd-spiller, så vil forstærkeren muligvis nå de 2x50 watt allerede når der er skruet halvt op, mens det med et svagere signal kan være at den ikke spiller sig helt ud. Men faren er, at hvis du spiller højere end forstærkeren kan klare, så klipper den spidserne af lydsignalet når den ikke kan spille højere. (Forestil dig en sinuskurve hvor toppe og bunde er klippet lige over, så der kommer en slags afrundet firkantkurve i stedet.) Ikke alene lyder det rigtig grimt - du vil ikke være i tvivl når det sker - men det kan også ødelægge dine højttalere, fordi de ikke er bygget til at spille lyden fra en forstærker der klipper.

På den måde er det faktisk i mange tilfælde nemmere at ødelægge en 100w højttaler med en 20w forstærker end at ødelægge en 20w højttaler med en 100w forstærker. Men så længe man ikke spiller så højt at forstærkeren klipper, så sker der ikke noget, spørgsmålet er bare om den spiller så højt som man gerne vil have.

Jeg er enig med Live21 i at det ikke burde være nødvendigt at opgradere i dette tilfælde - den lydstyrkemæssige forskel på en 50 og en 100 w forstærker er ikke så stor som Elmutantens sælgere gerne vil bilde os ind. Men kan du bare ikke få det højt nok så lån dig frem først, og hør om du virkelig får så meget mere ud af en kraftigere forstærker.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

kasper_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

oki doki. Så vil jeg sige mange tak for hjælpen igen

kasper_

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hvad der er mere vigtig end Watt er vel strømen, hvor mange amp er strømforsyningen på.
En Mark Levinson 331 har ike specielt mange watt, men derimod en strømforsyning der siger svejseværk, og den kan så at sige trække alt.

Det kunne godt være at den her omtalte Technics ikke har en super strømforsyning.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 05 November 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene, som et par andre herinde, at kvaliteten af Dantax højttalerne, ikke ligefrem råber på en bedre forstærker. Og som det også er nævnt, så vil 100W kun give 3dB højere lydtryk.
Måske er det simpelthen kvaliteten af produkterne, der ikke tillader højere volumen, men det kan jo kun bevises ved at prøve med et kraftigere forstærker - størmstyrken, som @Jan skriver, kan jo også have lidt at sige.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

kasper_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

mener min forstærker har en strømforsyning på 65 ampere.

kasper_

bergenstrasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det ka være lige meget med dantax.

Det kan da godt være at de højtalere kan trække en del watt på nogle frekvenser men så vil de forvrænge på nogle andre.

Tror du skal overveje nogle andre højtalere i stedet for.

Til top Vis bergenstrasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergenstrasse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes