| Forfatter |
|
micjen Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nogle der kan fortælle lidt om hvordan disse gamle højttalere lyder? Gerne lidt mere fyld på svarene end: lyder godt / lyder dårligt 
Evt. gode som et modificering/diy projekt? Nogle 1. hånds erfaringer? Konkrete ændringer der bidrager positivt til lyden?
De går for omkring 2-2,5k. Er de pengene værd?
Det er meningen de skal bruges som midlertidige højttalere indtil de rigtige kommer og/eller evt. som forsøgsdyr til mit første skridt mod rigtig diy.
håber på en masse input.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme jeg allerede kendte til Hr. Palvigs modificerede KEF'er (skulle jeg måske have skrevet). Men nu kan jeg hurtige finde lidt om dem igen.
Her ses forresten 105/2: http://kef.com/history/1970/model105_2.htm
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde et sæt 105.2 indtil for 8-10 år siden.
Det er en meget musikalsk højttaler, uden "aggressive" tendenser. Godt perspektiv, når de er sat rigtigt op. Rigtig god og dynamisk diskant og god mellemtone. Bassen er det mest problematiske: Den er "sløv", "gumpetung", nok fordi KEF´s membraner er temmeligt tunge, og magneterne små. Jeg kørte med Rotel 2x 150 watts monoblokke, med godt resultat, men de skal have noget "saft". Jeg har ikke prøvet at modificere dem.
Alt i alt: god musikalsk, IKKE-analytisk højttaler med problematisk basgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finn
Tak for input! Det lyder jo ok, og nok ikke værst til prisen.
Jeg tror ikke bassen bliver et for stort problem, jeg har saft nok til det meste
Ellers kunne modificering jo være tungere magnet til bassen. Ellers har jeg tænkt på afstivelse af kabinet (ved ikke hvor godt det er i forvejen?), rewirering. Evt. ny diskant. Men det er ikke til at vide inden jeg har hørt dem.
mvh
ps. Andre der kender dem?
pps. Få jer dog en ordentlig server hifi4all
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop endelig ikke diskanten, den er suveræn god. Pga det store membranareal (vist nok 38mm i dia.), er nedre diskant utroligt dynamisk. Suppler evt. med supertweeter.
Extra magnet på bassen er nok en rigtig god ide.
Kig engang på delefiltret. Det er utroligt hvor god lyd der kommer ud af billige komponenter (spoler med extrem tynd tråd og billige bipolare kondensatorer) Her er der noget at hente.
Kabinettet spiller en del med, når der er tryk på (orgelmusik f.eks.), så her er der også noget at forbedre.
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, diskanten kan blive ihvertfald indtil de andre ting er kigget på.
Delefilterkomponenter, er hermed skrevet i den lille sorte bog.
Kabinettet tænkte jeg nok kunne trænge til lidt afstivning, typisk engelsk træk? Bedre afstivning (matrix) evt. monteres blygummi/bitumen indvendig og udvendig.
Jeg har 30kvm, det burde være plads nok til dem?
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En modificering kunne nok være at smide hjulene over højre skulder og købe nogen SD-feet's eller en gang spikes...
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja det glemte jeg. De skal selvfølgelig væk! (tak for reminderen JBL ). Jeg har overvejet at bikse nogle "stands"/ plader de kan stå på, efter hjulene er taget af. Men også for at løfte dem op i min ørehøjde. Jeg tænker flere lag mdf evt med noget vinbrationsdæmpende gummi imellem, eller bare bitumen for vægtforøgelse. (visuelt noget lignende plinten til den diy pladespiller fra high-end sound, evt. lakeret prof.
Alternativt nogle lange spikes, men så skal jeg nok have lavet nogle custom made, men tror jeg har forbindelserne skulle det blive aktuelt. Hælder dog mest til mdf løsningen.
mvh
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har idag hentet et sæt hos en flink mand i Nordjylland. De spiller glimrende! Jeg er enig med Finn, diskanten er lækker! Mellentonen er også god, bassen er ok, lidt tung, men bedre end jeg havde regnet med.
Alt i alt en god højttaler og så til en god pris. De spiller bare med min luxman m-6000 . Desværre har jeg ikke en fin plov som ham jeg hentede dem hos (goldmund studio ....).
Nye terminaler er dog tilføjet listen af evt. mods, samt kabel/stik fra baskabinet til mellemtone og diskant. Fødderne skal af, engang. Nu vil jeg nyde dem noget tid og lære dem at kende, så jeg bedre kan høre hvad der ændrer sig.
|
| Til top |
|
| |