Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: THX Select (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MeridianTHX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 November 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Heysan!

Jeg skriver på vegne af min kammerat som gerne vil ud og ha sig en go hjemmebio. Han snakker noget om at købe et THX Select højtalersystem, men da jeg ik ved nok om det, og heller ik lige har hørt så mange systemer af dem, kunne jeg godt tænke mig lige at få nogle facts på bordet, om det er noget der sparker bagdel?

Jeg har faktisk kun hørt THX Select systemerne da de lige kom frem, men der er jo kommet en del flere systemer på markedet.
Er der nogle herinde som har erfaringer med dette, og som eventuelt vil dele med andre? Kunne være cool!
Til at drive værket kunne vedkommende godt tænke sig denne nye model fra pioneer: VSX-2014i-S

Det var det hele indtil videre. Lad debatten rulle

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

THX Select er vel ikke et mærke? Det er blot en standard, så vidt jeg ved? Jeg synes det er lang tid siden THX var en kvalitetsbetegnelse, så jeg ved ikke lige hvorfor han er så hooked på at det skal være det?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

helt enig, thx certifikatet er dyrt betalt...

mange systemer er  både lydmæssigt, såvel som i rene spec's langt bedre end thx, select eller ej.

drop pioneeren, køb noget fornuftigt med en masse kreæfter, så har han ikke købt en middelmådig løsning og et hundedyrt "mærke"

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor købe THX? Fordi det lyder godt at sige? Efter min mening er det penge ud af vinduet for at få et produkt certificeret af George Lukas . THX er fint for at angive kvaliteten af et anlæg af en vis standard - godt når du går i biografen, men har absolut intet at gøre i hjemmet.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

MeridianTHX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hehe, oki doki... Som sagt, jeg lagde det bare ud for ham
Han søgte bare info om hvilke systemer som end kunne være noget værd, det er ik min beslutning at han skal købe et sådan system.
Jeg selv har et KEF THX Ultra system, og ja, jeg må indrømme at det er det som jeg virkelig har stræbet for meget meget længe.. Men nok om det.

Nick, du skriver at det absolut intet har at gøre i hjemmet. Må man få en udbedring? Hvis det er sat ordenligt op i hjemmet, er det da helt kanon?!

Kim, du har helt ret. Men gutten her er noget hooked på sådan et system. Har oz prøvet at sige til ham at der findes oz andet som er bedre og mere elegant end ovennævnte. Lad oz se hva han siger...

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

helt enig, thx certifikatet er dyrt betalt...

mange systemer er  både lydmæssigt, såvel som i rene spec's langt bedre end thx, select eller ej.

drop pioneeren, køb noget fornuftigt med en masse kreæfter, så har han ikke købt en middelmådig løsning og et hundedyrt "mærke"

Hej Kim Olsen
hvad er der nu galt med Pioneer VSX-2014i-S  7 X 120 Watt. Jeg har selv en Pioneer VSX-D2011 7 X 100 watt og den har sgu da masser af kræfter.

Jeg må give dig ret i at mange systemer er lydmæssigt bedre end et THX godkendt system.

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Når en film indspilles kan produceren vælge at opfylde THX minimumskravene. Dette for at man kan opleve filmen som produceren havde forestillet sig.
THX kravene er opstillet af George Lukas. Der er ikke noget format der understøtter Georges THX. Baghøjtalerne (2 stk) får sit signal fra Surround Center kanalen. Er det meningen med et 6.1 signal at spille det på et 7.1 setup? Det er lidt det samme som at spille musik i surround. Desuden er antallet af film i EX/ES (6.1) rimelig begrænset - og så får du ingen lyd bagfra!
Hvis jeg husker rigtigt, så siger THX standarden at diskanten i front højtalerne skal være ekstra høj, idet lyden skal igennem et lærred. Dette kan så kompenseres for i produkter til hjemmebiografen - men hvor er vi så henne?
Som Kim Olsen også skriver kan du få noget bedre end Georges THX.

Citat fra Thule Audios website:
Q: "Can I use my PR350B for THX 7.1?"
A: "...we have chosen not to pay a huge license fee to save you quite a lot of money for basically nothing. So, yes it works, of course, but we won’t pay for the nice logo to put on the front. "

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

@biojensen

der skal forståes at man betaler for meget for thx mærket 

hvis man betaler det samme for noget andet, så burde man (i teorien) få noget bedre....

desuden har pioneer ikke lige det bedste rygte mht til reel effektgengivelse...

i flere tråde omkring effektivitet og måling af udgangseffekt er der et eksempl på at en 7*130 watts kun yder 7*32..... jeg kan ikke huske trådenes navne, et par af dem røg  i et server nedbrud for snart et år siden, men dem af dem der er tilbage kan jeg ikke lige umiddelbart finde, da google ikke har opdateret siden her i lang tid... 

HIFI-Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Kan kun nikke genkende til den misforståede opfattelse af THX. Har en del bekendte der ser THX symbolet som ensbetydende med ypperste kvalitet og alle produkter i deres system skal bare have THX godkendelse uanset pris vs. kvalitet.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Når en film indspilles kan produceren vælge at opfylde THX minimumskravene. Dette for at man kan opleve filmen som produceren havde forestillet sig.
THX kravene er opstillet af George Lukas. Der er ikke noget format der understøtter Georges THX. Baghøjtalerne (2 stk) får sit signal fra Surround Center kanalen. Er det meningen med et 6.1 signal at spille det på et 7.1 setup? Det er lidt det samme som at spille musik i surround. Desuden er antallet af film i EX/ES (6.1) rimelig begrænset - og så får du ingen lyd bagfra!
Hvis jeg husker rigtigt, så siger THX standarden at diskanten i front højtalerne skal være ekstra høj, idet lyden skal igennem et lærred. Dette kan så kompenseres for i produkter til hjemmebiografen - men hvor er vi så henne?
Som Kim Olsen også skriver kan du få noget bedre end Georges THX.

Citat fra Thule Audios website:
Q: "Can I use my PR350B for THX 7.1?"
A: "...we have chosen not to pay a huge license fee to save you quite a lot of money for basically nothing. So, yes it works, of course, but we won’t pay for the nice logo to put on the front. "

Rigtigt og forkert, der er forskellige THX systemer til BIO og til Hjemmebrug.

Ja og til Pc for den sags skyld.

Hjemme systemet har ikke den diskant hævning du ref. til.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Rigtigt og forkert, der er forskellige THX systemer til BIO og til Hjemmebrug.

Korrekt - biograf THX og hjemmebiograf THX er 2 helt forskellige størrelser. I biografen hvor jeg arbejder som operatør, opfylder sals-konfigurationerne, beklædning, sæder, lærreder, QSC/ElectroVoice-forstærkerene og Kinoton fremviserne m.m. de krav THX opstiller for at opnå THX godkendelse. Med andre ord, er det reelt en THX biograf uden et THX skilt ude på facaden.

Grunden til at biografen ikke ønsker en THX licens er ene og alene prisen. Det koster op til $10.000 pr. år pr. sal at have en THX licens, så det er rigtigt mange penge for en 8-sals biograf som vores.

Citér:
Hjemme systemet har ikke den diskant hævning du ref. til.

Rigtigt - det er lige omvendt. Film mixes med en lille diskanthævelse i centerkanalen for at kompensere for det tab der opstår, når lyden i en biograf skal passere igennem lærredet. Derfor har THX til hjemmebiografen en funktion der 'sænker' dette niveau igen, da der normalt ikke er et lærred som lyden skal passere igennem. Funktionen hedder i folkemunde 'Re-Eq'.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Så hellere lyt til en center hvor lyden går uforhindret igennem luften (læs: uden lærred).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes