Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fronten på en HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 14 December 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kigget på rigtig mange HT gennem tiden, og egentligt aldrig tænkt på det før nu.

Nogle HT har en helt lodret front

 

hvor andre modeller har en lille vinkel

 

Og modeller hvor vinklen er meget stejl.

Men så kommer mit 100000 kr spørgsmål.

Hvad er rigtigt, og er der noget der er mere rigtigt end det andet ?

Hvad giver den bedste lyd, ingen vinket, lidt vinkel eller meget vinkel ?

Og hvad er den store forskæld ?

Jeg over vejer nemlig at gå i gang med et 3 eller 4 vejs bygge projekt, men er ikke helt sikker på hvilket design jeg skal gå efter.

Så har du nogle svar, eller kan du svare på det hele så bare skriv løs



__________________
Det første kvinder bliver døve på er øjnene.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

det er nok mest en smagssag... jeg går udfra alle ht firmaer laver det de tror giver det bedste resultat til den prisklasse højtaleren er i.

umiddelbart ville jeg synes du skal bygge en med lodret front, men jeg har ikke erfaring med at bygge højtalere så det skal jeg nok ikke udtale mig så meget om...



__________________
Til top Vis Malmgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malmgren
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

toeren er mest korrekt, da de forskellige enheder så får akustisk samme centerlinie.

men det kan jo også løses på andre måder.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Malmgren skrev:

det er nok mest en smagssag... jeg går udfra alle ht firmaer laver det de tror giver det bedste resultat til den prisklasse højtaleren er i.

Jeg ved ikke om man kan gå ud fra prisklasse, da jeg har set meget billige HT med skrå fronter, men også rigtig, rigtig dyre HT med skrå fronter.

Der må være en mere logisk eller rigtig forklaring.

Har det stor betydning for lyden ? 



__________________
Det første kvinder bliver døve på er øjnene.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Dette er taget fra Meadowlark Nighthawk anmeldelsen:

                                         Acoustic centers not aligned

                                       Acoustic centers aligned

 

Håber det beskriver det godt nok...


Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac
 
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Therac skrev:

Dette er taget fra Meadowlark Nighthawk anmeldelsen:

                                         Acoustic centers not aligned

                                       Acoustic centers aligned

 

Håber det beskriver det godt nok...


Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?

Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ?



__________________
Det første kvinder bliver døve på er øjnene.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

spørg evt. duelund på chatten en aften, han med en længere redegørelse den anden aften. dog ikke noget jeg vil begive mig ud i at gengive.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 14 December 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

I Dynaudio Audience serien (som der er billede af øverst), sidder mellemtonen ikke nedsænket i fronten, så den sidder ca. 2 cm længere ude end diskanten. Så der er korrigeret for det. Nogle af deres andre modeller har diskanten placeret nederst i kabinettet, så man på den måde opnår samme effekt.

Kig eks. på B&W Nautilus. Der er diskant og mellemtone også trukket tilbage i forhold til bassen 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 805
Sendt: 15 December 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Man skal høre hver enhed samtidig. Der skal være samme afstand fra hver enhed og til lytteren.

Det tog man meget hensyn til tidligere. Starten af 80'erne.

Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 15 December 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag.

Uden at vide noget om det tekniske, tror jeg nu også grunden er, at mange folk idag prioriterer design højt. 



__________________
Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 15 December 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Man skal høre hver enhed samtidig. Der skal være samme afstand fra hver enhed og til lytteren.

Det tog man meget hensyn til tidligere. Starten af 80'erne.

Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag.

Helt rigtigt. Problemet var, at det på mange højttalere i 80'erne også blev en designmæssig gimmick at få højttaleren til at se fasekorrekt ud, uden at der var taget hensyn til det i filtret.

Så resultatet var langtfra altid bedre end et system med en plan lodret forplade, hvor enhederne i det mindste kunne summere korrekt i et vist område omkring dele-frøkenSvenden

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 15 December 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?

Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ?



1) Nej det er fra enheden akustiske center, nogle enheder er det fra fasepluggen andre er det fra bunden af membranen, det fremgår af hver enkelt enhed.

2) Man kan rette det delvist op i delefilteret, skal man have helt korrekt fase summation for enhederne kan man ikke bruge en flad baffel uanset om den er vinklet bagover eller ej. Så skal diskanten undersænkes i forhold til de andre enheder som f.eks. her:




__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 15 December 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Jean M Jarre skrev:

Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?

Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ?



1) Nej det er fra enheden akustiske center, nogle enheder er det fra fasepluggen andre er det fra bunden af membranen, det fremgår af hver enkelt enhed.

2) Man kan rette det delvist op i delefilteret, skal man have helt korrekt fase summation for enhederne kan man ikke bruge en flad baffel uanset om den er vinklet bagover eller ej. Så skal diskanten undersænkes i forhold til de andre enheder som f.eks. her:


sjovt nok er Duelund medkonstruktør på viste højttaler.Konstruktionen er

bygget på hans køkkenhøjttaler.Gryphons er bare i en fantastisk flot finish.

  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes