| Forfatter |
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har kigget på rigtig mange HT gennem tiden, og egentligt aldrig tænkt på det før nu.
Nogle HT har en helt lodret front

hvor andre modeller har en lille vinkel

Og modeller hvor vinklen er meget stejl.

Men så kommer mit 100000 kr spørgsmål.
Hvad er rigtigt, og er der noget der er mere rigtigt end det andet ?
Hvad giver den bedste lyd, ingen vinket, lidt vinkel eller meget vinkel ?
Og hvad er den store forskæld ?
Jeg over vejer nemlig at gå i gang med et 3 eller 4 vejs bygge projekt, men er ikke helt sikker på hvilket design jeg skal gå efter.
Så har du nogle svar, eller kan du svare på det hele så bare skriv løs __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
Malmgren Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nok mest en smagssag... jeg går udfra alle ht firmaer laver det de tror giver det bedste resultat til den prisklasse højtaleren er i.
umiddelbart ville jeg synes du skal bygge en med lodret front, men jeg har ikke erfaring med at bygge højtalere så det skal jeg nok ikke udtale mig så meget om... __________________
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
toeren er mest korrekt, da de forskellige enheder så får akustisk samme centerlinie.
men det kan jo også løses på andre måder.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Malmgren skrev:
|
det er nok mest en smagssag... jeg går udfra alle ht firmaer laver det de tror giver det bedste resultat til den prisklasse højtaleren er i.
|
|
|
Jeg ved ikke om man kan gå ud fra prisklasse, da jeg har set meget billige HT med skrå fronter, men også rigtig, rigtig dyre HT med skrå fronter.
Der må være en mere logisk eller rigtig forklaring.
Har det stor betydning for lyden ? __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er taget fra Meadowlark Nighthawk anmeldelsen:

Acoustic centers not aligned

Acoustic centers aligned
Håber det beskriver det godt nok...
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Therac skrev:
|
Dette er taget fra Meadowlark Nighthawk anmeldelsen:

Acoustic centers not aligned

Acoustic centers aligned
Håber det beskriver det godt nok...
|
|
|
Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?
Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ? __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
spørg evt. duelund på chatten en aften, han med en længere redegørelse den anden aften. dog ikke noget jeg vil begive mig ud i at gengive.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 December 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Dynaudio Audience serien (som der er billede af øverst), sidder mellemtonen ikke nedsænket i fronten, så den sidder ca. 2 cm længere ude end diskanten. Så der er korrigeret for det. Nogle af deres andre modeller har diskanten placeret nederst i kabinettet, så man på den måde opnår samme effekt.
Kig eks. på B&W Nautilus. Der er diskant og mellemtone også trukket tilbage i forhold til bassen

|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal høre hver enhed samtidig. Der skal være samme afstand fra hver enhed og til lytteren.
Det tog man meget hensyn til tidligere. Starten af 80'erne.
Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag.
|
|
|
Uden at vide noget om det tekniske, tror jeg nu også grunden er, at mange folk idag prioriterer design højt. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Man skal høre hver enhed samtidig. Der skal være samme afstand fra hver enhed og til lytteren.
Det tog man meget hensyn til tidligere. Starten af 80'erne.
Det er billigere at bruge plane forplader. Derfor er det sådan idag.
|
|
|
Helt rigtigt. Problemet var, at det på mange højttalere i 80'erne også blev en designmæssig gimmick at få højttaleren til at se fasekorrekt ud, uden at der var taget hensyn til det i filtret.
Så resultatet var langtfra altid bedre end et system med en plan lodret forplade, hvor enhederne i det mindste kunne summere korrekt i et vist område omkring dele-frøkenSvenden
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?
Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ? |
|
|
1) Nej det er fra enheden akustiske center, nogle enheder er det fra
fasepluggen andre er det fra bunden af membranen, det fremgår af hver
enkelt enhed.
2) Man kan rette det delvist op i delefilteret, skal man have helt
korrekt fase summation for enhederne kan man ikke bruge en flad baffel
uanset om den er vinklet bagover eller ej. Så skal diskanten
undersænkes i forhold til de andre enheder som f.eks. her:
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
Jean M Jarre skrev:
|
Det ser godt ud, er det målt fra selve svingspolen ?
Spørgsmål nummer 2, kan man rette op på det i delefilteret, hvis man har helt lodret front ?
|
|
|
1) Nej det er fra enheden akustiske center, nogle enheder er det fra fasepluggen andre er det fra bunden af membranen, det fremgår af hver enkelt enhed.
2) Man kan rette det delvist op i delefilteret, skal man have helt korrekt fase summation for enhederne kan man ikke bruge en flad baffel uanset om den er vinklet bagover eller ej. Så skal diskanten undersænkes i forhold til de andre enheder som f.eks. her:

|
|
|
sjovt nok er Duelund medkonstruktør på viste højttaler.Konstruktionen er
bygget på hans køkkenhøjttaler.Gryphons er bare i en fantastisk flot finish.
|
| Til top |
|
| |