Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspilning, må man spille højt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hej har lige fået mine SA 1280, og de skal tilspilles i 50 timer står der. Må man så ikke spille højt, før de er tilspillet?

Til top Vis krabbefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krabbefar

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jo, gerne ;-) jo mere enhederne arbejder jo hurtigere bliver ophænget blødgjort...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nemlig holde fest fredag, dvs de tager ikke skade ved at spille højt inden de er tilspillet, men det lyder bedst når de er tilspillet?

Lige et par andre spørgsmål til mine nye højttalere.

Jeg købte et kabel med som hedder Rondo supra 4X2.5 det er til biwire ikke? Så skal de der bøjler ikke sidde på vel?

Og m.h.t til fødderne, så skal jeg bruge de der gummi nogen når jeg har trægulv? Og er de gode nok dem som følger med, eller skal jeg investere i nogle dyrere?

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

De der gummi fødder, hvordan skal de vende?

Der er hul igennem og et stort hul i den ende ende, det er den som skal vende op mod højttaleren ikke?

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

tillykke med dine nye højttalere, jeg regner selv med at købe sådan et par på et tidspunkt. Hvis du har biwire kabler, skal du ikke bruge de medfølgende bøjler.
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt klar over om det er biwire, men når der er 4 ledere så må det vel være det ikke?

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

jo det skulle jeg mene
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Nogen som kunne svare på det med føderne?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:

De der gummi fødder, hvordan skal de vende?

Der er hul igennem og et stort hul i den ende ende, det er den som skal vende op mod højttaleren ikke?

Hej

Hullet i fødderne fungerer som undersænkning af skruerne.

Side med lille hul: Ind mod højtaleren

Side med stort hul: Ned mod gulvet.

MVH Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:

Jeg skal nemlig holde fest fredag, dvs de tager ikke skade ved at spille højt inden de er tilspillet, men det lyder bedst når de er tilspillet?

Jeg købte et kabel med som hedder Rondo supra 4X2.5 det er til biwire ikke? Så skal de der bøjler ikke sidde på vel?

Og m.h.t til fødderne, så skal jeg bruge de der gummi nogen når jeg har trægulv? Og er de gode nok dem som følger med, eller skal jeg investere i nogle dyrere?

Uanset tilspilning eller ej, så ville jeg aligevel lige passe på ikke at spille FOR højt på de små enheder, SA er jo ikke ligefrem lavet til diskoteksbrug.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
krabbefar skrev:

Uanset tilspilning eller ej, så ville jeg aligevel lige passe på ikke at spille FOR højt på de små enheder, SA er jo ikke ligefrem lavet til diskoteksbrug.

nej det har du ret i, slips.. men mange bliver alligevel overrasket over hvor højt de små kasser alligevel kan spille.. dermed ikke sagt at du uden problemer smider 2 stk Rogue Audio Zeus til dem og giver fuld skrue.. men jeg har tæsket løs på dem, med bla Rotel og H/K .. de kan godt tåle lidt..

og de 50 timer SA anbefaler, kan du godt regne med bliver til 100-150 .. men de spiller også godt under tilspilningen, det bliver bare bedre med tiden..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

forresten.. hvis du har trægulv så kan du sagtens bruge spikes alligevel.. placer bare en 50øre under hver spike, eller som jeg har gjort: et par granitfliser.. købes i fx Bauhaus.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

For at opsummere:

Kablet er biwire, så væk med bøjlerne. Husk rød til rød og sort til sort. Hvis kablet er termineret går det næsten af sig selv, ellers skal du lige være opmærksom.

Gummidutterne kn bruges til trægulv. Jeg oplevede dog på mine da jeg fyldte sandkammeret stor resonan, hvorfor jeg for en periode er gået over til spikes. jeg tror du med et godt resultat kan købe bedre dæmpningsfødder. Søg unnder tweaks her på sitet- og du skal finde.

Det med sandet er et andet godt tweak du kan lege med. husk ovntørret sand der ikke er for fint. (fuglesand). hvis du søger på sand finder du en række tråde om emnet.

mht tilspining. som der skrives er der nok tale om 100-150 timer. spil ved et vist niveau, da det handler om at massere enhederne. men det er sådan set bare at sætte sig tilbage og nyde dine nye ht'ere.

mht at spille forhøjt, så kommer dette også meget an på din forstærker. spil aldrig så det forvænger!! Peronligt har jeg på min HK 670 spillet ret højt på 1280, men som skrevet afhænger meget af forstærkeren. (og som slips skrev det er ikke en diskoht)

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået sat kablet rigtigt til.

Lige nu har jeg gummi fødderne på, men det kan godt være jeg sidder spikes på istedet for.

Min forstærker er en Marantz SR 7500.

Jeg venter med sand til de er tilspillet.

Det der med 50 øre eller flise, er det kun for at trægulvet ikke bliver ødelagt, eller har det også en effekt? 

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

kun for at gulvet ikke bliver ødelagt

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Apropos spikes på trægulv:

Min erfaring med spikes på trægulv er ikke god: Kef Q7 leveres med spikes, som selvfølgelig blev prøvet. Men når lydbamserne skulle vise, hvad de duede til - ja så mudrede bassen fælt - der var ihvertilfælde en mislyd og på det tidspunkt var de tilspillet med ca. 30 timer, men mislyden var der helt fra begyndelsen. Så fik jeg anbefalet nogle gummifødder, som faktisk er beregnet til at tage rystelser fra en vaskemaskine, især i etagebyggerier. De er relativt hårde, selvom de er af gummi, ca. 2 cm i højden, ca. 5 cm i diameter.

På med dem - og så var mudderet pist væk! Nu kan jeg ligefrem mærke at bassen følger med, selvom der spilles højt, og selv i klokken 12 position er bassen ren! Og efterhånden som tilspilningen har passeret de 100 timer bliver det bare bedre!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Kef Q7 leveres med spikes, som selvfølgelig blev prøvet. Men når lydbamserne skulle vise, hvad de duede til - ja så mudrede bassen fælt - der var ihvertilfælde en mislyd og på det tidspunkt var de tilspillet med ca. 30 timer, men mislyden var der helt fra begyndelsen. Så fik jeg anbefalet nogle gummifødder, som faktisk er beregnet til at tage rystelser fra en vaskemaskine, især i etagebyggerier. De er relativt hårde, selvom de er af gummi, ca. 2 cm i højden, ca. 5 cm i diameter.

På med dem - og så var mudderet pist væk!

Sjovt, mine Q5 skal ha' spikes ;lyd perfekt. uden; Bulder..

(en af mine venner spurgte: hvor er subben? men eeeh, har ingen sub på nu da jeg kørre sterroamp lige nu.)

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

tricket med flisen har også en lydmæssig virkning - i hvert fald i visse tilfælde.

mén det er da værd at prøve da det vil koste dig 2*8 kroner, med mindre du har specilele præferencer mht mønster og farve

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:
hrmand skrev:

Kef Q7 leveres med spikes, som selvfølgelig blev prøvet. Men når lydbamserne skulle vise, hvad de duede til - ja så mudrede bassen fælt - der var ihvertilfælde en mislyd og på det tidspunkt var de tilspillet med ca. 30 timer, men mislyden var der helt fra begyndelsen. Så fik jeg anbefalet nogle gummifødder, som faktisk er beregnet til at tage rystelser fra en vaskemaskine, især i etagebyggerier. De er relativt hårde, selvom de er af gummi, ca. 2 cm i højden, ca. 5 cm i diameter.

På med dem - og så var mudderet pist væk!

Sjovt, mine Q5 skal ha' spikes ;lyd perfekt. uden; Bulder..

... så må der være andre faktorer. Godt nok giver Q7 noget mere bas for skillingen, kan det være derfor? Og er trægulv altid bare trægulv eller er der forskel? (vores er egeparket).

Afstanden til bagvæggen er de anbefalede godt 20 cm. Afstand til sidevægge er ca. 1 meter (som anbefalet) men mellem ht og væg er der ca. 70 cm. høje fritstående reol-elementer, dog ikke klos op ad ht, men med 10 cm luft på hver side. Mellem selve ht står der en tv-bænk som nu er tom (fordi vi har fået fladskærm, yes!).

Når der så blev spillet højt, har jeg lagt hænder på reolerne for at mærke, om det var dem, der sang med og vi prøvede også helt at rykke dem væk fra ht-placeringen. Da mudderet stadig blandede sig i koret, skiftede jeg til gummi.

Nu taler resultatet for sig selv ... jeg har en fast, kontant bas, der bare klarer trykket! Så det ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes