Forfatter |
|
kaizerSoze Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den lykkelige ejer at en helt ny sub. Men der fuldte ikke nogen vildledning med og forretningen fortalte mig at der ikke var lavet en endnu
Subben er en fra system audio se175
Hvad bruges alt dette til og hvordan stiller man den bedst ind?
Bas boost : 0db - 6db
Phase : 0 - 180grader
High frequency cut off : 40Hz - 160Hz
Level : min - max (he he tror godt jeg ved hvad det er)
Så er der en kontakt ved high level (hvor jeg sætter mine ht til fra forstærkeren) hvor der står : high pass filter 80Hz/120Hz/off
Der ud over er der 4 stik (phone stik) 2 ind og 2 out. De 2 ind må være hvis man har en forstærker med sub out ik? (det har jeg desvære ikke) men hvad er de 2 out til? kan man sætte en sub mere til efter denne? jeg bliver lidt
jeg håber på et hurtigt svar da jeg gerne vil have det sat helt til idag.
mvh kaizer
ps: er det ikke noget med at den er lavet så man kan lave den om til en lukket sub? __________________ //kaizer
spiller du www.hattrick.org ? ellers er det bare at komme igang...
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se om System Audio har manualen liggende på deres hjemmeside.
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kaizerSoze Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Prøv at se om System Audio har manualen liggende på deres hjemmeside.
Med venlig hilsen
|
|
|
ja det var ellers et godt forslag men der er ingen ting at hente fra deres hjemmeside. __________________ //kaizer
|
Til top |
|
|
Daniel18 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
<--- den siger nærmest sig selv. den booster bassen så prøv og lyt
om den kommer til og dominere for meget. det samme gælder volume.
Phase : 0 - 180grader <--- skift mellem de 2 positioner og lyt til hvilken der give mest bas.
High frequency cut off : 40Hz - 160Hz <--- frekvensen skal
du sætte efter hvad højtalere du har. er det små sattelit højtalere
skal den stå i det høje område. dvs 140-160. er det mellemstore
højtalere du har så en 100-120 hz. er det store fronte der må du
indstille den så den supplere højtalerne så godt som muligt.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken forretning sælger et produkt hvor der ikke følger en brugsanvisning med?...da ikke videre professionelt...specielt med tanke på at vi her snakker om en Sub __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et frekvensområde (under 100Hz) kan hæves (boostes) med indtil 6dB. Læs i brugsanv. hvilket område der "boostes".
Du kan "dreje" fasen på din sub, fra 0 til 180 grader. 180 grader svarer til at bytte om på + og - på bassen. (modfase) Lyt dig frem.
Hvor vil du dele (elektronisk) mellem din sub, og hovedhøjttalere. Afskærer subben et sted mellem 40-160Hz.(opad forstås) Lyt dig frem.
Så er der en kontakt ved high level (hvor jeg sætter mine ht til fra forstærkeren) hvor der står : high pass filter 80Hz/120Hz/off
Hvor vil du skære hovedhøjttalerne, nedad i frekvens (80-120 Hz, eller ingen afskæring.) Ideelt set, burde "High frequncy cut off" og "High pass filter" stå på samme værdi, f.eks. 80Hz. Så tager subben over, når hovedhøjttalerne stopper. Lyt dig frem.
Der ud over er der 4 stik (phone stik) 2 ind og 2 out. De 2 ind må være hvis man har en forstærker med sub out ik?
Jo, det er til et såkaldt liniesignal, ind i subben. Ikke nødvendigvis fra "sub out", da subben selv har delefilter indbygget.
men hvad er de 2 out til? kan man sætte en sub mere til efter denne?
Ja, det vil jeg tro.
|
Til top |
|
|
Deathie Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 269
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er det lidt off topic, men hvorfor vil man stille subben i modfase (eller derhen af)?
__________________ Tak for et godt forum og god stemning
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Hvilken forretning sælger et produkt hvor der ikke følger en brugsanvisning med?...da ikke videre professionelt...specielt med tanke på at vi her snakker om en Sub
|
|
|
Enig. Der følger altid en brugsanvisning med til sådan et produkt. Henvend dig i butikken og bed om at få den. Hvis de ikke har en, så må de bestille den og sende den til dig uden beregning. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deathie skrev:
Ja, nu er det lidt off topic, men hvorfor vil man stille subben i modfase (eller derhen af)?
|
|
|
Den skal jo spille sammen med en fronthøjttaler, og da de ikke sidder i samme kabinet eller på anden måde er kontrueret til at spille sammen, er det nødvendigt at brugeren selv kan lave de justeringer som konstruktøren normalt ville have foretaget.
Mellem sub og front vil der være et overlap i frekvensområdet, hvis dette overlap er i modfase forsvinder informationerne i dette område (prøv at placere to højttalere overfor hinanden og vend kablerne på den ene højttaler omvendt, så vil vide hvad jeg mener), når subwooferen samtidig placeres langt fra fronterne er det nødvendigt at kunne justere fasen således de spille i takt.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deathie skrev:
|
|
|
Hvis overgangen fra subben til hovedhøjttalerne er mindre hørbar (mindre fasedrej), med subben i modfase, så vælger man det. Folk har det jo med at placere deres subber de mærkeligste steder (under sofa, seng, sofabord....hvad ved jeg). I sådanne tilfælde er Phase Adjust næsten uundværlig.
Jeg var fornylig på besøg hos nogle bekendte, der havde købt et JVC surround-setup. Hoved- bag- og centerhøjttalere var sådan set placeret udemærket, men jeg kunne ikke få øje på nogen sub. Da der var rigeligt med dybbas på lyden, var jeg ikke i tvivl om at den var der. Men hvor? Jo, den var såmænd bag en sofa, placeret 3m fra fronthøjttalerne. "Det er det eneste sted vi kan skjule den"
|
Til top |
|
|
Deathie Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 269
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, der kan man bare se. Så lærte jeg også det.
Til kaizersoze kan jeg sige, at jeg lige har brugt noget tid på at
prøve at finde en manual på nettet til din sub, men jeg fandt den ikke,
selvom jeg kiggede mange steder hvor de har mange manualer
__________________ Tak for et godt forum og god stemning
|
Til top |
|
|
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizerSoze skrev:
Jeg er den lykkelige ejer at en helt ny sub. Men der fuldte ikke nogen vildledning med og forretningen fortalte mig at der ikke var lavet en endnu
Subben er en fra system audio se175
Hvad bruges alt dette til og hvordan stiller man den bedst ind?
Level : min - max (he he tror godt jeg ved hvad det er)
Der ud over er der 4 stik (phone stik) 2 ind og 2 out. De 2 ind må være hvis man har en forstærker med sub out ik? (det har jeg desvære ikke) men hvad er de 2 out til? kan man sætte en sub mere til efter denne? jeg bliver lidt
jeg håber på et hurtigt svar da jeg gerne vil have det sat helt til idag.
mvh kaizer
ps: er det ikke noget med at den er lavet så man kan lave den om til en lukket sub?
|
|
|
Ring dog til System Audio og bed dem om at sende dig en kopi af manualen. Det har de næppe noget imod, når nu du har købt et af deres produkter.
Hvad er da det for en "amatørbiks" der sælger en subwoofer uden manual?
|
Til top |
|
|
kaizerSoze Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de gode svar. Jeg regner med at der vil blive spillet musik og testet i morgen.
Jeg har kontaktet forretningen som den (og højttalere) blev indkøbt i, men fik forklaringen at der ikke var lavet nogen manual. Da jeg fik sub`en tilsendt kunne jeg se at den ikke havde været åbnet. Så hvis der er sket en fejl er det fra fabrikken at de har "glemt" at smide en manual med. Det næste jeg vil gære er at skrive en mail til system audio of forklare mit problem, samt vedlægge serie nr på sub`en.
Lige et mere. højttalerene der bliver brugt til er sa705 2stk sub`en kommer til at stå næsten under den ene højttalere. som jeg læser det, vil det blive meget lidt brug for at stille på phase. High frequncy cut off og High pass filter vil blive stillet ca ens på enten 80 eller 120. eller er jeg helt galt på den.. hva med er der en der ved hvordan "ombygger den til en lukket eller åben"?
igen mange tak for de hurtige svar, der er altid nogen herinde der er flinke til at svare.
__________________ //kaizer
|
Til top |
|
|
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor klager du over at forretningen ikke gav dig vildledning ???
Spøg til side, så fulgte der heller ikke nogen med til min SE200. Men
det er løgn at de ikke er lavet, for da jeg mailede ind til system
audio, fik jeg en dagen efter (i elektronisk form).
edit: jeg kan se at brugsanvisningen også gælder for SE175, så hent den her:
www.eple.dk/images/sa.doc
|
Til top |
|
|
kaizerSoze Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
akerman skrev:
edit: jeg kan se at brugsanvisningen også gælder for SE175, så hent den her: www.eple.dk/images/sa.doc
|
|
|
det er bare fornemt nu er jeg meget igen.
__________________ //kaizer
|
Til top |
|
|