Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lav et System (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

hejsa, jeg er en dreng på 16 år har sparet 6000kr sammen. Dem vil jeg bruge et et lille hifianlæg, men da jeg ik har den store forstand på det, håber jeg på at i herinde kan hjælpe mig.

Kravene er:

Det skal spille højt ;)

Max. 6000kr.

Af musik hører jeg pop og rock, men til fester fyrer jeg gerne op for en ordentlig gang techno.

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Har du noget mod, at købe brugt? eller skal det være nyt?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

16 år.... selvfølgelig skal det spille højt. Et oplagt valg er naturligvis et par Cerwin Vega højtalere... det spiller højt. Desværre lyder de forfærdeligt, og da det vitterligt er muligt at få både lækker lyd og noget der spiller højt på samme tid, kan man lige så godt gøre det. Specielt fordi de fleste efter et par år med høj lyd erkender, at nu skal det sku også lyde godt.

Nå, men her er mit valg, som er baseret på at du køber brugt:

Højtalere: DALI 450 (fås for ca. 1500-2000,- pr sæt i perfekt stand). Virkelig høj kvalitet til fornuftig pris. I lokaler under 25-30 kvm kan de give ret voldsomme lydtryk med en ordentlig forstærker (faktisk ret imponerende hvad et par rigtig gode 6.5" basser pr side kan yde. Det er klart bedre end en billig 15".). Og så spiller de endda noget nær ægte High End. Man skal lede længe efter et sæt i 10.000,- klassen i dag, for at overgå DALI 450!!

Forstærker: NAD 317 (fås ofte omkring 1500-2000,- incl remote). NAD har altid været kendt for ekstremt gode forstærker til prisen.En 317'er har rigelig effekt til et par DALI 450, og spiller glimrende. Alternativt kan du kigge efter en anden NAD i samme stil, eller evt en ROTEL. Men vigtigst af alt: Glem alt om specifikationer. NAD opgiver 317 til 2x80 watt. Andre producenter ville skrive 2x 500 watt på præcis samme forstærker.... watt-antallet kan du på ingen måde regne med. Brug en badevægt!! En solid forstærker vejer.

CD-afspiller: SONY CDP-X202ES (Typisk omkring 1000,-). Desværre er NAD ikke ret gode til CD-afspillere. Vælg derfor en SONY. En gammel model fra ES-serien (Extremly high Standard) er et meget godt bud. Selv med 10 år på bagen, er de lydmæssigt langt foran en ny til samme pris. Og så er de bygget som en kampvogn, og holder stadig mange år. en 202ES kunne være et godt bud... evt en 20ES der er lidt nyere.

I alt fås dette til omkring 4000-5000,-. Og så er der også penge til noget ordentlig kabel, og evt en billig tuner (radio).

Vælger du denne kombination, tør jeg godt stå inde for lyden. Det er næsten på High End niveau.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg regner klart med at købe brugt, da jeg ellers ikke har nogen mulighed for at få et sæt HT'er der kan råbe ordentligt igennem ;)

Har hørt DALI 450 hjemme ved en kammerat, men jeg synes at bunden ikke er stram nok, ej heller kraftig nok ;)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Dette bud er baseret på at du har en PC. Alt er nyt og dermed fordel ved 2 år reklamationsret.

Cerwin Vega CLSC 10 - 2600 kr. for to stk. (evt. CLSC 12 til 3400 kr.)

eAr 202 effekforstærker - 3000 kr. 

Evt. eksternt USB lydkort pris 100 - 1000 kr. kan fås som både stereo og surround. Hvis du har et on-board lydkort der suser og støjer, så køb et eksternt.

radio: www.dr.dk, www.live365.com,

Ingen tvivl om at Hurtigs bud lyder bedst. Men, en gammel CD-afspiller kommer hurtigt til at kost op til 1500 kr. i rep. Forstærkeren skal nok holde, men Dali 450 tror jeg hurtig du vil få splittet ad (i din alder ville jeg helt sikkert have dræbt de stakkels 6½" enheder).  

Med prisen på eAr 202 vil jeg slet ikke spekulere i brugt, men find evt. et par Dali 808 eller 909. Pas på med for gamle højttalere, de er tit defekte i kant ophænget.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

hejsa, jeg er en dreng på 16 år har sparet 6000kr sammen. Dem vil jeg bruge et et lille hifianlæg, men da jeg ik har den store forstand på det, håber jeg på at i herinde kan hjælpe mig.

Kravene er:

Det skal spille højt ;)

Max. 6000kr.

Af musik hører jeg pop og rock, men til fester fyrer jeg gerne op for en ordentlig gang techno.

Ak ja. Det der med at spille så hørt, så trommehinderne skriger. Det har vi vist alle været igennem. Nogen af hos har så stadig hørelsen i behold bagefter. Heldigvis da.

Find et sæt brugte Cervin Vegaer. Min erfaring siger mig, at når man har hørt på dem et par år, får man behov og smag for en ordentlig lydkvalitet. Så skide være med, at de lyder rædselsfuldt for os andre.

En NAD 317 eller allerbedst en 319, skulle nok kunne findes brugt for en fornuftig penge. Den kan sagtens tøjle dine Vegaer.

Alt efter budget, slutter du af med en ny eller brugt NAD CD-afspiller. Igen, køb den billigste model. For når du spiller med Cerwin Vega, er det ikke detaljer du har brug for. Højttalerne kan ikke gengive dem alligevel.

Alt i alt har du her et anlæg der hverken spiller særligt godt, nuanceret eller detaljeret. Til gengæld kan du drive både dig selv, dine forældre og dine naboer til VANVID.

Du må ikke opfatte mit svar som et forsøg på at gøre nar af dig. Sådan er det ikke ment.

Det er da fedt at spille højt. Men bare ikke hele tiden. Og til gengæld vil du med tiden sætte pris på andre kvaliteter end tonsetung bas og lydtryk som på det lokale diskotek.

Rigtig god fornøjelse og pas godt dine ører.

P.S.

Jeg er faktisk ikke, selvom det måske lyder sådan, en gammel knark på din fars eller bedstefars alder. Jeg er en glad 27-årig, der kom videre

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

hvad med et par dali 909 og en af ovennævnte nad forstærkere?... det kan jeg i hvert fald skrive under på spiller RIGTIG højt. Kan sagtens drive naboer til vanvid og lyder tilmed noget bedre end et par CV efter min mening

et par dali 909 kan fås for under 3000
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hvad med det her?? Det må da ramme lige i øjet! =

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=16828368&Listing Type=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10447

Så mangler du bare cd-afspilleren

Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Men, en gammel CD-afspiller kommer hurtigt til at kost op til 1500 kr. i rep.

Det kan der være noget om, men Sony-afspillere fra ES har et ret godt rygte mht til holdbarhed. Havde selv en CDP-X202ES som jeg solgte brugt for 1200 dask for et års tid siden, og den havde aldrig slået en prut forkert i alle de år jeg havde den (medmindre at der var støv på laseren). Jeg er selv "gået videre" til en X707ES - samme alder og samme indtryk af at være (næsten) u-opslidelig. Så jeg ville helt klart tilslutte mig enten Hurtig eller Frandsens anbefaling!

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Kan godt være at den nye classic serie fra CV stinker, men har selv AL-1000 og synes faktisk de spiller meget godt, især mellemtonen er meget god.

Du kan finde dem til omkring 3k sættet også skal der bare en NAD forstærker foran, de har en så høj følsomhed at selv få watt kan give et godt lydtryk

Så selv på dali højtalere inden, der er bare ikke nok bund i til nogen af os

En anden ting er at i får det til at lyde som om de ikke kan spille, og detaljere, selvfølgelig kan de da det, fatter ikke at folk er så kritiske overfor CV, de laver gode produkter til prisen, du kan naturligvis ikke regne med at få det vildeste high end hvis man køber højtalere i 3k klassen

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

læs her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14383&K W=dali+909

kan være det hjælper lidt. Jeg er klart til 909
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Glem alt om Dali 909.

Til dit brug, vil jeg klart gå efter en Dali 850 eller 18 mk2. (18 mk2 koster MAX. 2000kr)

Dertil skal du bruge en forstærker. Som andre siger så er NAD et udemærket valg, men der findes utrolig mange alternativer til NAD.

Hvis du går efter noget lidt ældre vil jeg klart anbefale et Harman Kardon Citation 21 + 22 forstærker sæt (2 x 200W)

Jeg har selv haft Dali 18 Mk2, som blev trukket af en NAD 319 og en 216THX eff. Alt i alt 4 x 125W RMS eller 2 x 400W. Der var virkelig knald på.

Jeg må sige at de gamle CV også spiller rigtig godt (Tænker på DC serien), og så kan de findes til rimelige priser. (kig på Cerwin Vega DC15)

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

hvorfor glemme alt om dali 909?

jeg har selv lige købt et par dali 850 i stedet for mine 909(som nu står og samler støv) og de spiller da meget bedre men hvis kravet er at det skal kunne spille højt som det eneste så er dali 909 da et bedre og billigere valg. og de spiller stadig OK!

dali 850 spiller da næsten lige så højt men mere afslappet efter min mening og tror ikke det er det han kigger efter??. Hvis det skal lyde lidt mere ekstremt så tag 909!

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Nosferatu: Tjek lige den PB jeg sendte til dig.

Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Nu synes jeg i snakker MEGET om AL-1000 og DALI 909. Kan det passe at de to Ht'er er det eneste man kan få til mit lille bugdet?

Det jeg søger ved en højtaler, er rolig og afslappet lyd, med en præcis bas( holder ik fest så fandens tit ). Men jeg vil gerne have muligheden til at vælte nabolaget, da en kammi har en kælder på 60m2 og han bruger desværre Logitech z-2200( trist).

Vi har snakket sammen og besluttet os for at smide 5000kr i puljen( HVER! ). Hvis vi så kan finde noget der springer trommehinderne på en døv mand ;)

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

en Dali 850 kræver en Ordentlig amp, en 317 er ALT for lille til dem.

Skal det være festhøjtalere er det CV DC12/DC15 (de har frontgitre, det har den første AL serie ikke og den nyere er nok lidt for dyre og så er diskanterne vist udgået) + en NAD 319 + 216thx

Men ellers hedder løsningen Dali 450 (til hverdagsbrug) 1500 kr

NAD 319 (har haft en 214, samme effekt som i 317, på mine og mener selv den er for lille til 450) 2500 kr(ca)

CD (Sony, nyere NAD, eller andet) hvad du nu vil ofre xxx kr

subwoofer til fester en eller anden CV med 15" så har du bunden

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Prøv at kigge her, jeg ved ikke om det er solgt inde på Dba.dk, men er det power og bund du mangler til at drive dine højtalere så er det sådan en D1200.

de andre bud her er jo også gode men prøv den her med DC-15/AL-1000 det er sjovt.

Den opgives til 2*100w men lyder meget voldsom efter den er bygget til at afgive Enorme peak, der er både kontrolf. og tuner med.

Proton forst. sæt, 1500 W, AP-1000 forforstærker m.NLE-attenuator og elektr. delefilter. D-1200 eff. 2x1500w PEAK I 4ohm 2x175 4ohm incl. TEAC-tuner t-X110. nypr. over 10.000, -  PRIS 3000,-.

Tvivler lidt på at du kan finde en kombination til de penge hvor du faktisk gerne vil nyde rigtig god musik og så derefter blæse 120Db ud i rummet.

Poul-erik

jeg Bruger selv Proton D1200 og den er utømmelig for effekt.

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hvad med DC-1515 hvis i vil skyde lidt penge efter projektet

Med en NAD forstærker foran er den helt sikker lækker

Cambridge DacMagic

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hvor bor du henne i landet nosferatu89?

Men med CV får du ikke afslappet lyd, for i AL-1000 er der masser af attack

Cambridge DacMagic

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

DALI 850 kan jeg også tilslutte mig. På et almindeligt værelse, trtor jeg ikke på du får kraftigere lyd med et par CV'ere. Det bliver bare noget ukontrolleret bulder.....

Prøblemet er, at store højtalere og forholdsvis små lokaler ikke er nogen heldig kombination....

Et par DALI 850 kan ligesom 450'eren levere enorm lydtryk, men samtidig lyde næsten High End.

Pas på inden du køber rene spillehøjt-højtalere... der er så mange før dig, der har fortrudt... Vælg noget der kan begge dele!!! Så jeg holder stadig på det system jeg foreslog, evt med 850 i stedet for 450, hvis du for alvor skal have lydtryk!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes