Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 07:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Linear Response? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kender denne serie fra Eltax og eventuelt har nogle erfaringer med dem eller viden om dem på anden måde?

Jeg har nu et par Dali 7A'ere som fronthøjtalere, men har set et par Eltax Linear Response 10 Mk 3 til 2.500 i en brugt butik for Hifi-udstyr!

Jeg ved ikke så meget om denne serie udover nogle rigtig gode anmeldelser af nogle af de gamle højtalere i serien, men jeg vil være yderst taknemmelig, hvis I kunne bidrage med links, egne erfaringer eller andet om denne serie.

På forhånd tak
Bo A.    

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Er der godt nok ingen, der har nogen former for erfaringer med denne serie af højtalere?

P.s. I behøver ikke lade jer skræmme af, at det er Eltax højtalere- de laver højtalere i flere forskellige pris/kvalitets klasser!

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har deres dipole baghøjtalere i serien (se mit anlæg i linket nedenfor). Det er vel unødvendigt at skrive, at jeg synes de var det bedste køb  (og endda i konkurrence med langt dyrere HT'ere).

Folk vil bare pege fingre af Eltax - "get use to it"

/Bellini

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Eltax har skam lavet fine højttalere, men også lige så meget skrammel. Linear Response ligger et sted midt i mellem.

Jeg vil dog ikke mene de når et par Dali 7A i god stand til sokkeholderne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen!

Har du hørt nogle Linear Response højtalere?
Mine Dali'er er i god stand, men jeg savner bare noget 'saft og kraft' (...måske lidt bas), men det kan jo være jeg bare skal ha' fat i en effektforstærker for at gi et lidt mere kontrolleret lydbillede!

Jeg har pt. kun en Yamaha RX-V 740 til at levere effekten...

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

The Bruce skrev:
Hej Kjeldsen!

Har du hørt nogle Linear Response højtalere?
Mine Dali'er er i god stand, men jeg savner bare noget 'saft og kraft' (...måske lidt bas), men det kan jo være jeg bare skal ha' fat i en effektforstærker for at gi et lidt mere kontrolleret lydbillede!

Jeg har pt. kun en Yamaha RX-V 740 til at levere effekten...

Det er nu ikke fordi det kære kræ - 7A - ikke kan spille noget bas.
Uden at kende Yamaha'en - Tag du og prøv med en amp med lidt muskler.

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ja- jeg tror, jeg skal ha' gjort!
En effektforstærker til et par Dali 7A'er- nogen forstærkere I kan anbefale- til max 3.500?

P.s. Jeg har lige FUNDET en Audiovector 3 højtaler på Lossepladsen, som der var nogen der havde kasseret.
Den var blevet smidt ud fordi den højre åbenbart var brændt af (...bogstaveligt talt ), men den venstre er- bortset fra lidt ridser i træet- i GANZ stand!!

Jeg har nu sat den ind som Center-højtaler i mit setup (Når jeg ser film på storskærm i hvert fald ) og lyder i hvert fald 'a hell of a lot' bedre end min sædvanlige Mission- Center!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 April 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kender Linear Response serien, men har ikke hørt den model du nævner. Men som nævnt er det ikke dine Dalier der mangler bas. Yamaha'en (som jeg også kender) er ikke helt opgaven voksen.

Den har dog en rigtig god surrounddel, og samtidig pre-out på alle kanaler. Jeg vil anbefale du finder en god brugt effektforstærker og sætter til main-out.

Du kan max få 1000 kr, for dine Dali'er brugt og de 1500 kr op til Eltax'erne er helt sikkert bedre givet ud på en god brugt effektforstærker.

Kig her (kopier hele linket og sæt ind i browseren): http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?Niveau=2&OldNive au=2&RubrikId=22200&Annoncetype=2&Sortering=1&Sorteringtype= 1&kortsogX=0&kortsogY=0&kortsogRad=0&kortsogNavn=0&radX=0&ra dY=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&FirstSearch=&Fritekst=&Region Id=0&Submit=+++S%F8g+nu+%BB+++&PrisFra=0&PrisTil=2000&Forhan dler=0&AntalDage=0&begraens=2

Især bør den Crown der er der til 2000 kr. kunne magte opgaven perfekt.

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu fundet et par andre LR-10 (Mk 3) i rigtig god stand til blot 1500, men jeg går ud fra, at du STADIG synes det er en 'dum byttehandel', når jeg har et par Dali 7A'ere i forvejen...

Jeg har faktisk tidligere haft kig på en Crown-forstærker til at drive en Passiv SVS Subwoofer...

Har du erfaringer med den enkelte model-type eller er Crowns forstærkere bare generelt af en rigtig god kvalitet?!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 04 April 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Crown er altid god kvalitet, men sørg for der ikke er blæsekøling, eller fjern evt. blæserkølingen. Det er dog ikke decideret en hifi-forstærker, men lyder skam fint som sådan også.

Crown har tilgengæld altid totalt styr på bassen.

Modellen har 2x275 watt i 8 ohm og 2x445 watt i 4 ohm - det tyder på en fornuftig strømforsyning.

Hvis du vil/kan samle en forstærker selv (ingen lodning på print) findes der muligheder til 3-3500 kr.

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt lade til, at der er køle-riste såvel som blæsekøling- http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136361.pdf

...men er det ikke en dum ide, at fjerne blæsekølingen? Så køler den vel ikke ordentligt? Det er jo ikke hver dag, jeg kommer til at presse den så meget, at blæsekølingen bliver en nødvendighed, men jeg vil gerne have muligheden.

Hvis jeg senere beslutter mig for at indsætte en anden effektforstærker istedet for Crown'en kan jeg så benytte forstærkeren til at drive en passiv subwoofer f.eks. (Jeg tænker på ind- og udgange, se eventuelt link)

Er der andre effektforstærkere, der efter jeres mening lyder bedre end en Crown til under 3000?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Xls 2u serien er ikke designet til at kunne køre uden blæseren. Komponenterne er pakket tæt og køleprofilerne er små. De er arrangeret så den køler optimalt når luft bliver trukket igennem forstærkeren. Fjernes blæserne vil den overophede bare på tomgangen i et stue temp rum. Det man kunne gøre var at udskifte dem til nogle low noise papst blæsere med lavere hastighed. Den vil virke fint med mindre køling hvis den ikke belastes hårdt.

Til den pris tror jeg ikke der findes mange konkurenter. Den virker ogå uhørt billig. Jeg ville springe på den.

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Hov- jeg har sgu lavet en tanke torsk og husket forkert!

Det er ikke Dali 7A, jeg har, men Dali 15A- der står ikke Modelnummer på dem, så jeg skrev bare hvad jeg mente de hed?!

Det er højtalere magen til dem ham her bruger som Baghøjtalere (De øverste af hans billeder)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1669&PN=4

Med dét taget i betragtning, mener I så stadig, at et par Linear Response-10 Mk 3 ville være den forkerte vej at tage UNDER f.eks. en god effektforstærker?!

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

B- til det -U- til det -M- til det -P!!!!!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 08 April 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Dali 15A er en standerudgave af Dali 18mk2. Dog med en 10" fremfor 18" erens to 8" og "dome" mellemtone fremfor "cone".

Det er en dyrere serie end Dali7A. Har dog kun hørt 18mk2 og den er væsentligt bedre end Dali7A. Hvis 15A har samme kvaliteter (hvilket den burde), er det en ret god højttaler.

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt eltax lr10,5 fra 2000. jeg ved så ikke helt hvad for et "mk." de er.

De spiller faktisk ok godt, med ret meget bass, uden at lyde anstrengt. de kan også klare nogle ret syge lydtryk. Jeg er ikke meget for Dali's lyd, men jeg synes de spiller ca som blue 5005.

Vil det sige at jeg rent faktisk kan forvente at få penge for dem, de er næsten på vej ud med storskraldet

Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Dali 15A er en standerudgave af Dali 18mk2. Dog med en 10" fremfor 18" erens to 8" og "dome" mellemtone fremfor "cone".

Det er en dyrere serie end Dali7A. Har dog kun hørt 18mk2 og den er væsentligt bedre end Dali7A. Hvis 15A har samme kvaliteter (hvilket den burde), er det en ret god højttaler.

Okay- det lyder da godt! Jeg tror også jeg har droppet idéen om at købe de Linear Response, men jeg er bare inde i en efterhånden 4 lang virus, der giver én et behov for hele tiden at opgradere sit grej- til noget (forhåbentligt bedre!)

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

EEK1 skrev:

Vil det sige at jeg rent faktisk kan forvente at få penge for dem, de er næsten på vej ud med storskraldet

Du skal nok ikke satse på at få nogen penge for dem- Hvis jeg var dig, så ville jeg bare aflægge den nærmeste losseplads et hurtigt visit... eller... wait a minute- du kunne give MIG din adresse, så afhenter jeg dem bare gratis... - what are friends for?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes