Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: NAD 214 og Dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Status: Offline
Sendt: 26 April 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet penge tilbage fra skattefar, og jeg kan endelig få råd til et par nye brugte højttalere. Valget falder givetvis på 850, men jeg er lidt nervøs da min forstærker kun er en NAD 214 - som vist er den 'slappeste' af NAD's effektforstærkerer.

Hvordan er vurderingen? Er højttaleren for tung? VIl jeg måske ligefrem for bedre lyd ud af et par 450?

En af mine venner fandt i sin tid et par Grand Coupe billigt. De lyder som en drøm. Hvis jeg finder en godt tilbud vil jeg købe dem - Kan de trækkes af 214?

Andreas

Til top Vis lovepade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lovepade

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Glemte lige: B&W CDM1 har jeg også kigget på... Men det er jo en HELT anden højttaler. Grunden til at jeg nævner det er, at jeg på den ene side ikke har en særlig kraftig forstærker. På den anden side er min lejlighed/stue ganske stor, og endelig vil jeg gerne have en 'rigtig' højtaller - og ikke en blå serie eller ligende. Jeg må nok indrømme at dali grand cope er det bedste mine ikke trænede øre har hørt - og det er DEN lyd jeg går efter.

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt mit svar her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8988&PN =1

Grundlæggende er det at NAD 214 godt kan gå an som en start, men at det klart vil kunne betale sig at opgradere. Overtid vil jeg nok forsøge at skaffe en 216 og så biampe.

(p.s. virkelig en fed side med megen viden her.... Især hvis man husker at søge først  )

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

min klassekammi købte min gamle 214 til sine 850 og det går lige, men skal der bare spilles lidt højt kniber det. Så ville gå efter en 216 eller endnu bedre en 218

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:
Overtid vil jeg nok forsøge at skaffe en 216 og så biampe.

Jeg ville klart gå efter en 218'er - den trækker næsten alt og lyder fremragende. Der er masser til salg og de sælges for ca. 4500,- brugt.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:
En af mine venner fandt i sin tid et par Grand Coupe billigt. De lyder som en drøm. Hvis jeg finder en godt tilbud vil jeg købe dem - Kan de trækkes af 214?

Det tror jeg ikke kan blive godt! Følsomheden er så vidt jeg husker meget lav, så jeg tror en 214'er vil miste pusten.

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Tusind tak... Jeg må droppe Dali Grand Coupe... Det giver mening.

Jeg syntes umiddelbart 218 lyder voldsom. Ved biamping burde det så ikke være tilstrækkeligt hvis en 216 kører bas? Jeg har ikke biampet før så jeg har ingen erfaring, men alligvel. 

Under alle omstændigeder - jeg må trevle dba.dk igennem :-)

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:

Tusind tak... Jeg må droppe Dali Grand Coupe... Det giver mening.

Jeg syntes umiddelbart 218 lyder voldsom. Ved biamping burde det så ikke være tilstrækkeligt hvis en 216 kører bas? Jeg har ikke biampet før så jeg har ingen erfaring, men alligvel. 

Under alle omstændigeder - jeg må trevle dba.dk igennem :-)

Grand Coupé er i mine ører en rigtig fin højttaler, så jeg synes da det er synd bare at droppe den hvis du kan li' lyden. Så skal du hellere gå efter en bedre forstærker efter min mening, så udelukker du ikke et Coupé-køb senere hen.

Det er svært at sige mht. bi-amping. Forstærkerne skal have samme følsomhed mv. for at det dur. Personligt ville jeg gå (som før sagt) efter 218.

PS. Det skal være volsomt!

lovepade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

OK - så går jeg måske ud over topics grænser, MEN: Jeg kan forstår at dit råd er en enkelt 218 til at drive et sæt 850? Det er måske ikke så dårlig en idee, da jeg i givet fald godt kan bruge min forstærker et andet sted. Eneste problem; SÅ afsindigt mange penge har jeg heller ikke fået tilbage i skat - og jeg er netto skyldner i samfundets øjne ;-)

Umiddelbart ville det dog være væsentligtnemmere at købe en 216thx (har set en pris på 1700) end at give 4500 for en 218.

Mht. forstærker modstand så syntes jeg før jeg har set kombi af 214 og 216... Men hvordan finder jeg ud af det?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

lovepade skrev:

OK - så går jeg måske ud over topics grænser, MEN: Jeg kan forstår at dit råd er en enkelt 218 til at drive et sæt 850? Det er måske ikke så dårlig en idee, da jeg i givet fald godt kan bruge min forstærker et andet sted. Eneste problem; SÅ afsindigt mange penge har jeg heller ikke fået tilbage i skat - og jeg er netto skyldner i samfundets øjne ;-)

Umiddelbart ville det dog være væsentligtnemmere at købe en 216thx (har set en pris på 1700) end at give 4500 for en 218.

Mht. forstærker modstand så syntes jeg før jeg har set kombi af 214 og 216... Men hvordan finder jeg ud af det?

Jamen det er jo fair nok. Mht. de tekniske detaljer skal du have fat i manualerne, som du måske kan finde på nettet?

Hvis du nu startede med en 216 og senere hen en 216 til giver det jo ingen problemer...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes