Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Watt er vel watt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 September 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Nu må jeg vist lige have lidt hjælp!

Jeg har to spørgsmål:

1. Hvordan kan det være at man snakker om forstærkere der er stærke og svage i deres watt? Jeg har fx en balanceret Thule forstærker på 2 x 75 watt og har fået at vide at den har "stærke" watt…. watt er vel watt eller hvad???

2. Hvorfor kræver nogle højtalere mange watt – hvis man ikke vil spille rigtigt højt er det vel lige meget? –Jeg kan se den sammenhæng at producenter ofte bruger bedre dele på de store forstærkere, men det kan vel ikke være hele forklaringen???

Til top Vis Peter V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter V Besøg Peter V's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 September 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Peter V skrev:

Jeg har to spørgsmål:

1. Hvordan kan det være at man snakker om forstærkere der er stærke og svage i deres watt? Jeg har fx en balanceret Thule forstærker på 2 x 75 watt og har fået at vide at den har "stærke" watt…. watt er vel watt eller hvad???

Det kommer an på hvor meget strøm/amp den kan levere, især ved "tunge" højttalere

2. Hvorfor kræver nogle højtalere mange watt – hvis man ikke vil spille rigtigt højt er det vel lige meget? –Jeg kan se den sammenhæng at producenter ofte bruger bedre dele på de store forstærkere, men det kan vel ikke være hele forklaringen???

Det afhænger af følsomheden på højttaleren, jo højere tal des mindre watt har du brug for

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2003 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har to spørgsmål:

Det kommer an på hvor meget strøm/amp den kan levere, især ved "tunge" højttalere

-Hvordan finder jeg ud af "mit" forhold?

Det afhænger af følsomheden på højttaleren, jo højere tal des mindre watt har du brug for

-Angiver højtalerproducenterne følsomheden? og hvad er højt/lavt?

Til top Vis Peter V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter V Besøg Peter V's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 September 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Peter V skrev:

Jeg har to spørgsmål:

-Hvordan finder jeg ud af "mit" forhold?

Hvis ikke thule har opgivet det, må det kunne måles jeg kender dog ikke lige fremgangsmåden.

-Angiver højtalerproducenterne følsomheden? og hvad er højt/lavt?

Ja det står næsten altid bagpå, det mest normale er ca 90db men nogle ligger helt nede i nærheden af 80db (ældre B&W fx.) mens andre igen er oppe på over 100db ( fx. cervin wega) 

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2003 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet nedenstående tekniske spec. på deres hj. side - er der nogen af dem der angiver strøm/amp forholdet? fx S/N?

Power output, 1kHz, 8 ohm 2x 75W

Power output, 1kHz, 4 ohm 2x 120W

Peak current capacity, 1ohm, 1ms +/- 28A

Frequency range 20-20kHz +0/-1dB

THD 20-20kHz, -2dB 0.05%

THD 20-20kHz, -20dB0.05%

S/N 96dBA

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 September 2003 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Ja, peak current capacity, 1 ohm, 1 ms +/- 28A

Det er ganske ok til en forstærker af den størrelse. Thule-watt har altid været rimelig stærke i deres integrerede modeller!

En kammerat og jeg havde engang den gamle IA-100 med balancerede indgange osv. (Sort med sølvknapper) på et sæt Dali Skyline 2000 og bortset fra at forstærkeren blev placeret på en pæn temperatur var den egentlig bedøvende ligeglad - den spillede lystigt derud af, og endda ved pænt højt! Den havde ingen problemer med at kontrollere højttalerne. Ved dog ikke om de nyere modeller er blevet bedre eller ringere, men har ladet mig fortælle at det kniber lidt i den skrabede serie!

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 September 2003 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har også selv den erfaring at amp, betyder liger så meget som watt, især for de lidt sløvere højttalere.....

min Harman/kardon har op til 100 amp til rådighed.... og det... VIRKER...

men der er dog mange andre parametere som også skal være på plads, størm er jo ikke alt...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 September 2003 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Watt angivelsen kan måles på mange måder; DIN-norm siger antal watt ved 1khz i en kanal målt med en 4 henholdsvis 8 ohm´s belastning. PMPO, peak music power overall er antal watt ved 1khz i en kanal med en udvendig laboratoriestrømforsyning målt med en 1 ohm´s effektmodstand i det mikrosekund INDEN effektforstærkeren går op i røg. Andre normer Rms og Ftc siger antal watt ved alle toner mellem 20 og 20.000hz i begge kanaler samtidigt målt med en reference belastning og med max 0,01% forvrængning, selvfølgelig med forstærkerens egen strømforsyning. Derved kommer forskellen mellem watt og skulderwatt. En forstærkers evne til at give dobbelt effekt i den halve belastning, siger noget om strømforsyningen styrke eller virkemåde. De fleste højttalere har en følsomhed/driftseffekt på 87-90db/8-4watt, så i stuer/lytterum under 25kvm er 80-40watt, igen afhængig af højttalernes virkningsgrad, rigeligt til husbehov. Det skal så være reele watt, jvf ovenstående.

Følsomhed 96db= 1watt driftseffekt=disco og PA-lyd. Hornhøjttalere.

Følsomhed 93db= 2watt driftseffekt=nemt trukne højttalere

Følsomhed 90db= 4watt driftseffekt=alm. gulvhøjttalere

Følsomhed 87db= 8watt driftseffekt=reolhøjttalere

Følsomhed 84db=16watt driftseffekt=high-end højttalere

I et almindeligt lytterum skal du bruge 1o gange mere effekt end den opgivne driftseffekt, rundt regnet!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kajl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Sendt: 17 September 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

letdrevne højtalere er for høje lydtryk på bekostning af lydkvaliteten da den letdrevne er sværere at styre en den effektkrævende højtaler.

letdrevne for pop rock og den krævende for klassisk og nørden derligesom rødvinssnobber mener at vide hvad vi andre burde fatte.

har dette noget på sig da er det en nem måde vælge højtaler på

kajl

Til top Vis kajl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajl

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2004 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

kajl skrev:

letdrevne højtalere er for høje lydtryk på bekostning af lydkvaliteten da den letdrevne er sværere at styre en den effektkrævende højtaler.

letdrevne for pop rock og den krævende for klassisk og nørden derligesom rødvinssnobber mener at vide hvad vi andre burde fatte.

har dette noget på sig da er det en nem måde vælge højtaler på

kajl

Det har ikke noget på sig :)

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2004 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

sh*t så skulle jeg da aldrig have købt de Klipsch højttalere... (96 db!)

F.Christians: Ikke forstået....? Mener du virkelig, at en højttalers følsomhed har noget at gøre med hvilke lydmæssige kvaliteter den besidder, udover krav til driftseffekt???

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 17 September 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Watt angivelsen kan måles på mange måder; DIN-norm siger antal watt ved 1khz i en kanal målt med en 4 henholdsvis 8 ohm´s belastning. PMPO, peak music power overall er antal watt ved 1khz i en kanal med en udvendig laboratoriestrømforsyning målt med en 1 ohm´s effektmodstand i det mikrosekund INDEN effektforstærkeren går op i røg. Andre normer Rms og Ftc siger antal watt ved alle toner mellem 20 og 20.000hz i begge kanaler samtidigt målt med en reference belastning og med max 0,01% forvrængning, selvfølgelig med forstærkerens egen strømforsyning. Derved kommer forskellen mellem watt og skulderwatt. En forstærkers evne til at give dobbelt effekt i den halve belastning, siger noget om strømforsyningen styrke eller virkemåde. De fleste højttalere har en følsomhed/driftseffekt på 87-90db/8-4watt, så i stuer/lytterum under 25kvm er 80-40watt, igen afhængig af højttalernes virkningsgrad, rigeligt til husbehov. Det skal så være reele watt, jvf ovenstående.

Følsomhed 96db= 1watt driftseffekt=disco og PA-lyd. Hornhøjttalere.

Følsomhed 93db= 2watt driftseffekt=nemt trukne højttalere

Følsomhed 90db= 4watt driftseffekt=alm. gulvhøjttalere

Følsomhed 87db= 8watt driftseffekt=reolhøjttalere

Følsomhed 84db=16watt driftseffekt=high-end højttalere

Det er nok ikke alle der enig med dig i det

I et almindeligt lytterum skal du bruge 1o gange mere effekt end den opgivne driftseffekt, rundt regnet!!!

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

ooops lad os lige tage den igen.

følsomheden opgives altid ved 2.83v og 1w målt i 1m afstand fra HT.

effektiviteten har intet med højttalernes lydmæssige egenskaber. f.eks. har Sonus Faber Amati Homage en høj følsomhed på 96db. Det er Ultra highend.

Man kan derfor ikke konkludere at lav følsomhed=god lyd.

Mht. til Thule forstærkeren. Men hensyn til watt kvalitet skal man vide lidt om hvordan det opgives.

Thule opgiver med en 1khz tone i 8 ohm:

Power output, 1kHz, 8 ohm 2x 75W

Det er flere der angiver effekten for alle toner mellem 20hz-20khz altså støj da det indeholder mere energi og derfor er vanskeligt at levere.

Den anden side er så hvordan forstærkeren opfører sig under større belastning altså med 4ohm og 2ohm. Det siger noget om strømforsyningen.

Optimalt set skal forstærkeren fordoble effekten når impedeansen halveres. Dvs optimalt 75w@8 og 150w@4 og 300w@2

Thulen er pænt med, 120w@4 er fint i prisklassen.

Det sidste er forstærkerens evne til at levere strøm. Nogle højttalere kræver mange ampere for at spille bedst. Det er specielt i bassen problemerne opstår.

+-26A er stærkt i prisklassen det er jo en peak på 52A

Gennerelt kan man sige at Thulen kan klare de fleste højttalere, den kan dog godt bringes ud af fatning med lavimpedeante højttalere. F.eks. hvis de går under 3 ohm i bassen.

Håber det hjalp lidt på forvirringen

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 17 September 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

nu må jeg lige blande mig.

det med watt og driftseffekt.er ikke noget jeg mærker så meget til hverdag,

jeg har en forstærker som giver ca10watt.og det er da rigeligt til at både underboen og naboen syntes jeg skal skrue ned.mine højtalere er proac d15 sin er på 8af de berømte watt,=8watt.

så mine watt må simpelthen være KÆMPE ELEFANT WATT.

men er alt det med watt ikke ligemeget bare det skiller på en måde som man selv kan lide.

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Spørgsmål 2:

Det allervigtigste er at du kan lide lyden når du vælger højttaler.

Hvis effektiviteten er lav f.eks. 86-88db er det en fordel at højttaleren har en lav impedeans f.eks. 4 ohm da de fleste forstærkere levere mere effekt i 4 ohm end i 8 ohm.

En højttaler der f.eks. har en følsomhed på 86db og en er på 8ohm er vanskeligt at få til at spille højt. Ikke nok med det. Impedeansen er afhængig af frekvensen. En højttaler er ikke bare 8 ohm eller 4 ohm. Afhængigt af konstruktionen kan både impedeans og fase variere. Dette giver forstærkeren meget vanskelige arbejdsforhold. De færeste forstærkere lyder ens under forskellige belastninger og fase skift.

Mange højttalere i dag bruger bas-refleks. Det betyder at der er en port i bas delen der gør at højttaleren kan spille dybere fra et mindre kabinet. Man får mere bas og det er jo godt. Problemet er at der kommer en pukkel i impedeansforløbet ved resonansfrekvensen. Typisk i bassen hvor der skal bruges meget energi fordi store mængder luft skal flyttes for få den dybe bas. Denne eller disse pukler giver så forstærkeren problemer.

Der findes andre typer bas kabinetter f.eks. med lukket baskabinet eller transmissionline. Disse har fordele fremfor basrefleks mht. impedeansen og impulsvillighed men fylder mere og er dyrere at konstruere. Det findes mange eksempler på basrefleks der fungere virkeligt godt. Det er altså ikke nødvendigvis dårligt med basrefleks.

Det kan derfor være en god ide at se impedeans forløbet for konstruktionen inden man vælger den. De fleste i dag kan drives, højttaler konstruktørene er bekendte med problemet. Finten er så at nogen designer udfra at det giver samlet god lyd hvis højttaleren ikke belaster forstærkeren for meget, mens andre konstruere udelukkende med superforstærkere og derfor ikke tager så meget hensyn til impedeans og fase forløb.

Men din Thule ville jeg finde nogle forholdsvis letdrevne højttalere f.eks. 89-90db du synes spiller godt. Tjek lige i forum'et eller hos forhandleren at dit valg ikke er helt i skoven for din forstærker. Nogle konstruktioner kræver mere end Thulen kan give for at lyde godt.

Held og lykke

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Da jeg havde min NAD med 2x80W (214) på mine Dali 450 (91dB) der havde den ikke fuldt kontrol når man spillede højt, men efter min H/K effekt på 5x100W +-100Amp kom på istedet for NADen lød det meget bedre og kunne spille meget mere højt.

ved godt H/Keren har 20W mer pr kanal men når man tænker på at hvis man skal spille dobbelt så højt skal man som tommerfinger regel have 3dobbelt effekt, så efter min overbevisning er Watt ikke bare Watt

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 17 September 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvorfor Sony's surround recivere er opgivet til at levere det samme antal watt i både 4 og 8 ohm. Jeg spurgte dem engang, men kunne ikke få noget brugbart svar. Jeg skiftede forøvrigt mine CV ud med med nogle JBL XPL 90 højttalere sidstnævnte med en drifeffekt på 87 db og 6 ohm's modstand, jeg synes egentlig ikke at jeg skal skrue mere op for at få det samme lydniveau. Den aktuelle receiver er en DB940QS som if. amerikanske Hi-Fi sider har en rimelig strømforsyning. (Den skal dog skiftes til en stereo forstærker når jeg får råd!)

Med venlig hilsen

JoLa

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Det allervigtigste er at du kan lide lyden når du vælger højttaler.

Helt enig!

Hvis effektiviteten er lav f.eks. 86-88db er det en fordel at højttaleren har en lav impedeans f.eks. 4 ohm da de fleste forstærkere levere mere effekt i 4 ohm end i 8 ohm.

Den holder ikke helt. Der er nemlig forskel på effektivitet (driftseffekt) og følsomhed.

Følsomheden er det lydtryk højttaleren leverer med 2,83 V på terminalen hvilket svarer til 1 W i 8 Ohm (P= U^2/R)

Hvis højttaleren derimod er på 4 Ohm vil den ved 2,83 V hive 2 W ud af forstærkeren.

Så hvis en 4 Ohms og en 8 Ohms højttaler har samme følsomhed, f.eks. 87 dB, vil 4 Ohms højttaleren faktisk have dobbelt så høj driftseffekt som 8 Ohms højttaleren.

Impedeansen er afhængig af frekvensen. En højttaler er ikke bare 8 ohm eller 4 ohm. Afhængigt af konstruktionen kan både impedeans og fase variere. Dette giver forstærkeren meget vanskelige arbejdsforhold. De færeste forstærkere lyder ens under forskellige belastninger og fase skift.

Netop, så det er mere komplekst end hvad der fremgår af de opgivne data.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Krikstar og Mr. High Fy; tillykke med den korte responstid, bare et år!!!

Krikstar, jeg skrev ikke det du tillægger mig!!! Jeg skrev: "De fleste højttalere har en følsomhed..." og så remsede jeg følsomheder op for højttalere som generelt! Kajl spurgte(???) så om følsomhed kontra lydkvalitet og hr. Hasselhoff manede det i jorden!!! OK?

Mr. High Fy, hvad er vi absolut ikke enige om; jeg må da have ryddet mine fejl og misforståelser af vejen!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er der så mange der tolker watt mængde som en kvalitet.
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes