Emne: Kompakthøjttalere til dinosaur(pige) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ninus2005 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 12 Juli 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke købt ordentlige højttalere siden 1978, hvor jeg købte et par JAMO 80 watt - ombygget til lidt mere, med 3 enheder i hver. Dengang havde jeg Pioneer anlæg og syntes jeg kunne høre forskel på det og andre.
I mellemtiden har musik interesseret mig meget lidt.
Men nu skal jeg lave stue om og drømmer om surround og stereo bygget sammen så det gør op i en højere enhed.
Det lyder fristende med de nye kompakthøjtalere f.eks. Micropods.
Jeg har bare ikke skyggen af ide om, hvor meget der er om snakken om at man kan lave gode højttalere mindre nu næsten 30 år efter.
De gamle JAMO sidder stadig på stereoanlægget og spiller stadig, selv om membranerne i midten af basserne er mørnet væk. 
Er der nogen tal man kan sammenligne, eller bare nogen der kan give mig en ide om hvordan lyden er i forhold.
Jeg kan godt lide præcis og adskilt lyd og kan også lide god dybde og bas, men spiller aldrig særlig højt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 Juli 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fysikkens love har ikke ændret sig siden dine Jamo blev lavet. For at spille bas, skal der flyttes luft, og det kan kun ske med en stor membran eller en lille der kan vandre meget.
Den sidste mulighed er blevet forbedret gennem årende, så lidt er der dog sket. Micro pods og andre i samme størrelse kan ikke spille alene, og samspil med subwoofer er besværligt. Med så små højttalere vil du tydeligt kunne høre hvor subben står og spiller.
Hvis du ikke har noget mod en lidt større højttaler (5" bas eller derover) så er det straks en anden sag. Samspillet med en subwoofer er stadig et krav, men det er noget nemmere at få til at spille sammen.
En undtagelse er dog, hvis man vælger en væg eller hjørneplacering til højttalerne. Dette går lidt ud over hvor præcis lyden bliver, men bassen får et tiltrængt tilskud, og når der ikke skal spilles højt, kan det godt være en løsning.
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen, nu er jeg ved at nærme mig en beslutning.
Jeg har besluttet at køre stereo for sig og surround for sig.
Vi har ikke de store krav til surround, så der vil jeg købe micropod-sæt m. subwoofer mest pga designet.
Til min gamle stereoreceiver vil jeg købe 2 minipods.
Det kommer til at se rigtig sjovt ud med Mor/barn ved siden af hinanden i de to sider .
Men nu kommer mit nye spørgsmål: Kan den aktive 8" subwoofer, der hører til micropodserien kobles til begge anlæg samtidig. DVD'en kører passiv sub og Stereorecieveren kører aktiv sub med mono-signalkabel. Vil så skifte mellem anlæggene (skal aldrig køre samtidig).
Her er bagsiden af sub'en - den kan bare desværre ikke forstørres nok til at man kan se den ordentligt.

|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har besluttet at køre stereo og surround hver for sig ? Fint nok, men så skal du jo anskaffe dig en surroundreceiver der også kan noget i stereo, måske en Marantz eller en H/K. På spørgmålet med aktiv og passiv drift af subben er jeg en smule forvirret, fordi subben kobles på receiverens sub-out hvor subben så kører aktiv med sin egen forstærker. Hvorvidt du vil have sub på til musik eller ej vælger du bare til eller fra i receiverens højttaler menu 
Hvis du derimod vil koble en aktiv sub på et eksisterende stereoanlæg så tror jeg ikke det kan lade sig gøre uden dette har sub-out, og er det et ældre stereoanlæg er usandsynligt denne funktion findes. Jeg ved ikke helt om det er det du mener Ellers spørg bare igen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forestille mig det ikke kan lade sig gøre. Hvis du trækker
højttalerkabler fra din stereoreceiver hen til subwooferens high
level-input (højttalerterminaler) og signalkabel fra surroundreceiveren
til low level input (phonostik), bør det kunne lade sig gøre.
Det eneste der vil ske hvis begge anlæg spiller på samme tid, er at
subwooferen får to forskellige signaler, og det er den ligeglad med,
den spiller bare det der kommer ind.
Selvom der anvendes højttalerkabel til input, er der stadig tale om en
aktiv sub, det er stadig subbens egen forstærker der benyttes til
enheden.
Jeg vil anbefale, at du ikke anvender high output fra sub til minipods.
Der er et filter der deler ved ca. 80 hz., og det er normalt helt ok.
Dog lyder det ikke specielt godt i kombination med minipods. De spiller
fint med bas, og har blot brug for det ekstra tilskud subben kan give.
Hvis du deler med ca. 80 hz. til subben, tror jeg ikke lyden bliver
særligt sammenhængende.
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg må forklare det lidt bedre, for jeg forstår kun næsten, hvad I svarer 
Altså stereoanlæg: Sony surroundreceiver fra ca. 2000 SA-DX940 (ikke så gammel som højttalerne altså , den har kun udgang til aktiv sub, altså phono-stik - mono. Dertil nye minipods i stedet for de gamle Jamo, med støtte fra subben, der hører til micropods'ene.
Surroundanlæg: En for nylig anskaffet kombineret DVD/surround-maskine som fungerer ganske glimrende. Hertil 5 stk. micropods og samme sub som til steroen. Denne DVD/surround-maskine har kun almindelig højtalerekabeludgang til sub.
Jeg er nået frem til denne plan, fordi vi har denne DVD/surround-maskine med højttalere (600 i Netto) for det hele, nærmest købt som legetøj. Men til film og TV fungerer det fint, jeg er bare utilfreds med udseendet af højttalerne.
Til gengæld vil jeg ikke give køb på stereo. Min "gamle" Sony receiver har også grammofonindgang.
Hvis jeg skulle opgradere hele anlægget, burde jeg jo købe centerhøjttaler i samme størrelse som left/right og sådan en "uglemor" = Cinepod koster 3000, så når vi nu er tilfreds med filmlyden? Hvis anlægget skulle kombineres, ville jeg også blive nødt til at købe enten ny DVD-spiller, receiver eller begge dele. Sony'en bliver lidt varm, når den skal trække 5 højttalere...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på det ikke er Technics surround. Kender kun til Technics
der laver en SA-DX940. Forstår dog ikke I går efter en kombiløsning,
når I blot kunne have investeret i en DVD, det ville oven i købet have
været billigere og bedre.
Den løsning jeg har beskrevet skal blot byttes lidt rundt. Fra
kombisystemet anvender du ht kabler ind i sub. Resten af højttalerne
kobles som det medfølgende højttalersæt.
Fra den gamle receiver kobler du sub til via sub-out, og ind i alm. phono input på sub.
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret det er technics. Jeg må virkelig være træt, har manualen liggende lige ved siden af mig.
Kunne selvfølgelig investere i en DVD-spiller, de koster jo ikke alverden, men kræver det ikke en stor center til minipods'ene, så right/left/center er samme størrelse, når man hører 5.1?
Hvis jeg kunne nøjes med en micro eller endda en micro SE som center, ville jeg måske genoverveje. Jeg synes centerhøjtalere der svarer til minipod er både store og dyre.
Desuden bliver Technics'en altså varm, det er vist et generelt problem, men det er ikke sikkert, det betyder noget, hvis bare den får luft nok omkring.
Men ellers forstår jeg, at det, jeg foreslår, godt kan lade sig gøre, omend det virker noget underligt, hvilket jeg skal være den første til at indrømme.
Det er heller ikke helt bestemt endnu, foreløbig har jeg bestilt mini'erne - glæder mig til at høre dem.
Jo mere jeg ved, jo bedre valg kan jeg træffe, så mange tak for hjælpen indtil videre.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er sikker på din Technics er bedre end dit kombisystem. Dette på
trods af Technics velfortjente ry for at lave svage forstærkere. Hvis
det er den Technics jeg husker, er den opgivet til 5x100 watt i 6 ohm,
hvilket svarer til 5x35 watt målt på den rigtige måde.
Der er iøvrigt en forkert antagelse, at tro en center er et krav. I
surround opsætningen på din Technics og muligvis også i kombisystemet,
kan du vælge at slukke for centerkanalen, det betyder blot at de to
fronter kommer til at spille center også.
To minipods med to micropods som baghøjttaler, lyder klart bedre end 5
micro pods. En micropod som center sammen med minipod som front, vil
jeg betegne som en dødssynd. Også her vil jeg foretrække to minipods
uden center.
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen Kjeldsen, dit sidste forslag kan meget nemt blive noget, jeg prøver. Hvis det ikke er godt, kan jeg jo bare købe "mere/flere" efterhånden - evt. også centerpod, hvis det går helt galt.
På andre tråde, har jeg læst om +/- centerhøjttaler og det kommer tilsyneladende an på lytternes placering (og måske også hvor følsomme, de er). Sidder man lige for, er det intet problem, men for de andre kan det forstyrre, at dialogen ikke kommer fra TV'ets placering for alle. Men det kunne jo som sagt komme an på en prøve.
Hvis jeg ikke skal have et helt sæt micro'er, kan det godt være jeg vælger en mere "almindeligt" udseende (og lidt billigere) sub.
- og jo, manualen siger 5x100 watt ved 6 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, I har været til stor hjælp 
På Technics'en stiller man de enkelte surroundhøjtalertyper til "large", "small" eller "none", det har jeg allerede prøvet.
Stuen er ved at blive ryddet, farveprøver er malet op, og Minipods er afsendt fra Hifiklubben, så nu er der snart ny stue med det hele 
Det kan være jeg sætter billeder i, når jeg er færdig. Til den tid er smart boligindretning og hifi forhåbentlig gået op i en højere enhed, præcis efter vores families behov. 
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ninus2005 skrev:
|
Tak, I har været til stor hjælp 
Det var da så lidt 
På Technics'en stiller man de enkelte surroundhøjtalertyper til "large", "small" eller "none", det har jeg allerede prøvet.
Stuen er ved at blive ryddet, farveprøver er malet op, og Minipods er afsendt fra Hifiklubben, så nu er der snart ny stue med det hele 
Det kan være jeg sætter billeder i, når jeg er færdig. Til den tid er smart boligindretning og hifi forhåbentlig gået op i en højere enhed, præcis efter vores families behov. 
Ja, gør endelig det - vi vil da se din fine nye stue med de smarte Minipods 
Og vi vil ikke se et kombi-anlæg, lover du det ?  |
|
|
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg lover 
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev jeg endelig færdig - næsten.
Anlægget blev som I ser, ligesom I havde anbefalet. Jeg købte en forholdsvis god DVD fra Philips (den blev valgt, fordi den har 6 phono-udgang, hvilket var nødvendigt, da den gamle technics receiver ikke har scartindgang).
Det virker fint, og vi har allerede haft adskillige "video"-aftener.
En gang imellem lytter jeg til stereomusik, og jeg nyder, at mine højttalere trods alt har noget bas, den slags musik, jeg lytter til, lyder bassen altså bedre fra en bashøjttaler end fra en subwoofer.
Alt i alt har vi været meget tilfredse med kompromisset. Alle bemærker de smarte højttalere - fra ung til gammel - og de har været meget vigtige for at understrege stilen: "minimalist møder hippie".
Jeg har lavet god plads over receiveren, så den ikke bliver for varm.
Selv TV-signalet kan vi få surround på (når de sender det, selvfølgelig), og alt virker og virker sammen, selv den gamle kassettebåndoptager.
Ledninger og kabler er et kapitel for sig, hvem skulle tro, at der i hjørnet ved højre fronthøjtaler er modtagelse af både internet og tv/radio, samt at disse signaler også transporteres til andre af husets rum.
Vi brugte fodlister med ledningsskjul, dem i sådan noget "presset savsmuld" fra Swedoor, det skulle være så let, også hvis man senere vil afmontere ved maling af vægge. Men der er for lidt plads, 2 antennekabler og et lille højttalerkabel og vi måtte kæmpe længe for at få dem på plads, og alligevel gik listen lidt i stykker. Så subwooferkablet måtte udenfor.
Ellers er alt ledningsrodet skjult bag reolerne.
Det lyseblå system er selvbygget af IKEAs køkkenelementer. Den sektion med anlægget er bunden udeladt, holdes sammen af bagklædningen, som igen er kortet af så de store tykke scartkabler mv. kan passere, samt diverse huller bagest i hylderne til kabeltræk.
Det store 32" TV forsvinder næsten på den dybe (60cm) disk, så man ikke tænker på, at det ikke er et smart fladskærmsTV, man ser på. Og billedkvaliteten er der jo ikke noget i vejen med.
Bemærk at stuen kun er 4,60 x 6,00.
Men igen mange tak, uden jer havde jeg aldrig valgt rigtigt med hensyn til anlæg og højttalere.
Ser nu, at jeg bliver nødt til at lægge billederne op et andet sted først, kommer lige om lidt.
Hvis I har spørgsmål besvares de gerne.
Ups. Jeg glemte lige: Sikken diskant, der er på de nye højttalere i forhold til de gamle - Wauw.
Nå, ja, det er da også en elegant måde at få fronthøjttalerne lidt ud fra væggen på, synes I ikke?
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er nogle "før"-billeder:

|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har i sandhed pyntet :-) Ej, det ser rigtigt godt ud. Og det lyder også som om du selv er blevet rimeligt godt tilfreds..
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
ninus2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Jokerman.
Jo, vi er meget tilfredse med de nye højttalere og den gamle receiver.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt ud. Sådan et par minipods er både en fryd fr øret og for øjet.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|