Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Anderledes kombination til BAS ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Okay, min musiksmag er gået hen og blevet lidt mere drengerøvs-brian-jeg-kan-spille-højerer-og-dybere-bas-end-al le-jer-andre agtig, og der må jeg indrømme mine JBL'er godt kunne bruge noget mere assistance i bunden. Men anlæget skal stadig spille "godt". Altså ikke noget med en stor grum CV woofer der buldrer løs henne fra hjørnet. Og så skal der jo også helst være 2 subwoofere når det skal bruges til stereo.

Så er det bare det kommer til at fylde så meget med 2 subwoofere og 2 gulvhøjtalere. Jeg har ikke ligefrem overvældene meget plads på min 16m^2.

...Så var det jo kom til at kigge på System Audio Talent. De er små, skal hænges på vægen, og ser rimelig neutral ud. Det ville hjælpe en del når jeg skal have kærsten konfronteret med mine opgraderinger. Hvis jeg så bytter JBL'erne ud med dem. Det vil vel stadig komme til at spille godt med de Talent'er, når de ikke skal spille så meget af bassen, men bare diskant og mellemtone?

Mht. subwooferne kan man vel ikke komme uden om SVS i dag. De har fået så mange gode reviews, og skulle være rigtig gode til prisen. Så hvis man tager 2 af de store f.eks. Cylinderen PC12 Ultra og stiller dem istedet for mine JBL'er (de er ca. lige store ) og så hænger de 2 talenter på væggen bagved. Hvordan vil den løsning komme til at tage sig an?

Min H/K 675 amp. får det kun nemmere af at skulle trække 2 små højttalere, der hvis de følger SA "standarten" spiller ganske fornuftigt diskant og mellemtone, og bassen må vel være noget af det ypperste til prisen mht. effekt og finesse?

Hvad siger i til det, drenge?
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Der kommer ikke til at være det samme tryk i bassen som med gulvhøjttalere. Det er ikke kun sub'en der skal være vild, hvis du skal have voldsom bas.

Jeg har skiftet ud fra små sattelitter med subs til store højttalere med subs af samme grund.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Pga. den nedre mellemtone eller hva'?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Pga. den nedre mellemtone eller hva'?

Ja, eller den øvre bas, om du vil. Det er ikke kun under 100 Hz der sker noget i bassen

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo det. Så svaret kunne også være nogle større "satalit" højttalere?

Det er bare hvis jeg skal have større gulvhøjttalere, skal jeg nok også have større forstærker. Det koster jo det hele :)

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Der kommer ikke til at være det samme tryk i bassen som med gulvhøjttalere. Det er ikke kun sub'en der skal være vild, hvis du skal have voldsom bas.

Jeg har skiftet ud fra små sattelitter med subs til store højttalere med subs af samme grund.

Jeg er helt enig, jeg har heller aldrig hørt et sat/sub system med et homogent punch selv med en vild sub på, der mangler simpelthen trykket fra enhederne for at mellembassen og opad er dækket ind 

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Okay :) Idéen er skrottet så. Det rigtige vil så være enten 2 almindelige gulvhøjttalere med 2 subber eller 2 voldsomt store gulvhøjttalere for at få det omtalte "kick" ?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Hmm.. Okay :) Idéen er skrottet så. Det rigtige vil så være enten 2 almindelige gulvhøjttalere med 2 subber eller 2 voldsomt store gulvhøjttalere for at få det omtalte "kick" ?

2 voldsomt store gulvhøjttalere med 2 subber

Hvis du vil helt ned i frekvens og sofabordet skal ryste, er der ingen vej udenom subs. Og det giver også den fordel at du kan indstille niveauet lige så højt som du har lyst. Evt. kan du nøjes med at skrue op for sub-niveauet under film. Det giver lidt ekstra.

Men du vil formentlig klare dig fint med 2 almindelige gulvhøjttalere og subs så.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes