Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bånd diskanter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Hvad er det lige der er så fedt ved bånd diskant enheder?

Jeg har ikke hørt HT med de enheder, så det er derfor jeg spørger. Men jeg har lagt mærke til at nogle mærker fremhæver det meget hvis de benytter sig af det.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg forstår, så giver bånddiskanter mulighed for at spille højere i frekvens, end hvad mennesket kan opfatte. Dvs. at de uden problemer kan få al info med fra selv DVD-A, SACD og vinyl af høj kvalitet. Man kan vel sige, det er en slags super tweeter.
Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Et bånd spreder de højeste toner langt bedre ud til siden, da båndet er smallere end en domediskant.

Domediskanter udfaser sig selv i de højeste toner, bare man kommer lidt ud til siden, og de er derfor meget mere retningsbestemte.

På visse bånddiskanter er der lavet en let mulighed for udskiftning af båndet, så man kan genbruge magnetsystemet, hvis man skulle være uheldig at få brændt båndet af. Tit kan man selv skifte båndet på køkkenbordet, uden at skulle være specielt erfaren.

En ulempe ved bånddiskanter ved direkte sammenligning, kan være prisen, da bånddiskanter skal have et større magnetsystem end domer.

Derfor er sammenligningen ikke helt enkel, hvis man er nede i den billige ende.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene, så blev jeg så klog. Jeg har aldrig hørt "bånd" før, så derfor kunne jeg ikke se fordelene/ulemperne ved sådan en måde at gøre det på. I den sidste tid har jeg kigget lidt efter nye HT og da har jeg set Infinity benytte sig af systemet og det er jo ikke fordi de er så voldsom dyre endda. Dog har jeg set Martin Logan gøre det samme, og så er prisen jo en lidt anden kan man sige og derfor min nysgerrighed da det åbenbart ikke er helt alm at bruge det. Men her ser man så to forskellige "klasser" gøre det alligevel.

Michael

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 27 September 2005 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Som @Spencer er inde på, så har bånd en anden spredningskarakteristik, og den kan være svær for nogen at forlige sig med.

Det er værd at bemærke, at nogle bånd, har en så snæver vertkal spredning, at det næsten lyder som om nogen sætter en hånd foran diskanten, hvis man rejser sig op fra lyttepositionen.

Men ofte ar bånd også en MEGET høj følsomhed i forhold til domer. Det er ikke usædvanligt at finde bånd med en følsomhed på over 100dB(!!)

Desuden har bånd typisk også en anden lydkarakteristik, end mange domer. Mit indtryk (Dynasonic PL160A2) er en utrolig dynamik, og en lethed jeg ikke har hørt magen til blandt domer.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Her er lidt forskellige bånddiskanter:

http://www.un-audio.dk/enheder/ribbon.aspx

http://www.gmsound.dk/prod02.htm

http://www.dynasonic.gr/

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Okey efter hvad jeg kan forstå på det som i skriver, så er det noget med at hvis jeg vil have en højtaler med et stort sweat spot, så skal jeg vælge en med bånd diskant?

Jeg er netop træt af at mine egne HT har et utrolig snævert sweat spot

Michael

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne måske hjælpe på det i bredden.

Men bemærk den højdemæssige ulempe der er ved bånd. Dette varierer dog også bånd i mellem.

Et stort plus i min bog, ved bånd, er klart den høje følsomhed, der giver mulighed for meget effektive højttalere, hvor forstærker-kraftværk er knap så interessante (rør?). Følsomheden giver også en god evne til at kunne spille bragende højt, uden at diskanten lyder presset på samme måde, som det ofte kan være med domer.

subw00fer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Konto lukket af admin

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 27 September 2005 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hejsa...

Hvad er det lige der er så fedt ved bånd diskant enheder

Michael

Det skal jeg sige dig... absolut ingen ting :) bånd diskanter er elendige, DALI 850 har bånddiskanter, og de lyder som når man trækker en kat i halen :( har selv haft et par. kunne ikke komme af med l**tet igen.

Til top Vis subw00fer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af subw00fer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Martin Logan er ikke bånd men elektrostater.

Bånd er ikke nødvendigvis bedre end domer, men de har den fordel at man kan lave enorm motorkraft ift. membranvægt. Derfor er gode bånd ofte mere "luftige" at lytte til. Med luftig mener jeg letflydene uden unoder og forvrængning. Lange bånd - 1½ meter +, har yderligere den fordel, at de udviser en ohms belastning hvilket gør delefilter arbejdet noget nemmere.

Det bånd der er i subw00fer's højttalere kan han næppe høre direkte. De spiller først fra omkring 13 kHz og op. Det må være den nederste diskant der skriger, eller andet af udstyret.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

subw00fer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Konto lukket af admin

Sendt: 27 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

? der er kun 1 diskant i en dali 850? og det er den der skriger. den spiller OK når den spiller lavt, men når man gerne vil høre ngoet højt musik forvrænger den. bassen er hverken dyb eller noget. En ekstrem kedlig højtaler.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

subw00fer skrev:
rattanhuset skrev:

Hejsa...

Hvad er det lige der er så fedt ved bånd diskant enheder

Michael

Det skal jeg sige dig... absolut ingen ting :) bånd diskanter er elendige, DALI 850 har bånddiskanter, og de lyder som når man trækker en kat i halen :( har selv haft et par. kan ikke komme af med l**tet igen.

Jaja, og Formel 1 biler er de aller dårligste biler der findes, fordi så mange kører ind i barrieren, eller punkterer!

Det er ikke Dali 850 du har haft, da den har domediskant, der iøvrigt er skarpere i toppen hvis de peger direkte imod lytteren.

850 er designet til at pege vinkelret ud i rummet, så du lytter lidt skævt på aksen.

Dali har måske lavet modeller med bånddiskanter, som ikke var vellykkede, men man skal starte et sted, og deres Helicon-serie med bånddiskanter er meget velrenommeret, og lyder ikke som den ældre Dali du har hørt.

Hvis bånd ikke bruges korrekt, kan der blive dyk i frekvensgangen der får højttaleren til at lyde defekt - hvilket den sådan set også er.

subw00fer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Konto lukket af admin

Sendt: 27 September 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hmm okay, jeg fik ellers bare at vide af sælgeren at det var 2 bånddiskanter den havde. men der kan man bare se! uanset hvad lyder det hæsligt, og nej den her højtaler er simpelthen for dyr til at tillade sig at lyde hæslig!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Alt kan lyde dårligt, hvis det ikke bliver brugt ordentligt.
Jeg mener ikke at bånd generelt er bedre end domer (og kan da oplyse at jeg selv bruger domer, ikke bånd).

Det er langt hen af vejen en smagssag, da begge teknologier har fordele og ulemper. Det bliver dog svært at komme uden om bånd, hvis man skal lave højeffektive højttalere, og horn er ret komplicerede konstruktioner - for en DIY mand.

@subw00fer
Man skal ikke tro på alt hvad man hører fra andre... Prøv at være mere sikker i din sag, før du "hjælper" andre med et indlæg.
Jeg er forbløffet over man kan tage fejl af bånd og domer, da disse typisk ikke ligner hinanden. Og så i en gammel højttaler som 850 (??)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

subw00fer skrev:
Hmm okay, jeg fik ellers bare at vide af sælgeren at det var 2 bånddiskanter den havde. men der kan man bare se! uanset hvad lyder det hæsligt, og nej den her højtaler er simpelthen for dyr til at tillade sig at lyde hæslig!

Kan det ikke være Dali 810 du tænker på i stedet? Den havde nemlig bånddiskant. http://www.dali.dk/prevbrochures/dali_810.pdf

Det er en af de mindre heldige konstruktioner fra Dali, og jeg ville ikke bruge den som udtryk for bånddiskanter generelt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hovsa ja.

Dali 850 har vist slet ikke bånddiskanter. 810 har derimod en kombination af keglediskant og bånddiskant. Jeg har hørt den, og mener ikke at huske den skriger eller på anden måde er skarp.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 September 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes  bånddiskanter lyder ekstremt godt!! Har hørt den nye Dali Ikon 6 som er den første ht med bånd jeg har hørt. Musikken lød bare så levende og tilstedeværende.  Jeg kan ikke beskrive det! Det er helt sindsygt en oplevelse jeg fik den dag 
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en kinesisk båndhybrid. Dvs. Et diskantbånd, et mellemtonebånd og en dynamis bas. Der er måske en af de ringeste højttalere jeg nogensinde har hørt.

Tilgengæld kan en Dali Skyline2000 noget som en normal dynamisk højttaler ikke kan. Som allerede nævnt, er der ingen garanti for at båndprincippet lyder godt. Tilgengæld, er det noget man selv kan bygge, og så kommer der et helt andet element ind.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Skal det være specielt, så er dette en mulighed:
Isotropisk Bånd Ringradiator

Jeg har ikke testet dem ret meget, men de lyder umiddelbart fint, og har f.eks. ikke den højde-"skavank" som almindelige bånd typisk har.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der er et par vigtige forhold,som slet ikke er nævnt endnu.

Men lad os lige summere op engang

1. Stor spredning horisontalt
  2. Høj følsomhed
  3. Fuldstændig frihed for membranopbrydninger, idet membranen påvirkes over hele arealet i stedet for ude i kanterne.
  4. En egenresonans som ligger meget langt fra arbejdsområdet
  5. 100% jævn vægtfordeling og en i øvrigt meget lav egenvægt
  6. HF resonansen ligger ekstremt højt
  7. Impedansliniaritet
  8. aperioditet
  9. Den er fuldstændigt fri for kompression i et bagkammer

Ulemperne kunne såtilpas også nævnes:

1. Sårbar
  2. Svær at kombinere med dynamiske enheder på en homogen måde
  3. Den går kun vanskeligt ret dybt, og gør den det, er der problemer med følsomhed og spredning ved høje frekvenser
  4. lille vertikal spredning
  5. Belastbarhed

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes