Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand vs. Dali Evidence 870 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brudsbakke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Dali Grand vs. Dali Evidence 870. Er der nogen der har lyttet til disse 2 sæt højttalere, som evt. kan sige for og imod på dem ?

Har ikke selv hørt nogle af dem endnu, vil vente til mine gamle CV'ere (DC1515) bliver afsat.

Har 2 stk NAD S200 til at trække højttalerne.   

Til top Vis brudsbakke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brudsbakke

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg var for et stykke tid siden hos Svend P og hørte hans Grand. Jeg har selv et par Evidence 470, og udover de forskellene som naturligt kommer af et par større højtalere var toppen på Granden som hadde atskillig mere "sparkle" og åbenhed. Det tog mig næsten 1 uge at blive vant med lyden af mine Evidence på nyt, og hadde Grand vært tilgengelige i ahorn ville jeg købt et par øjeblikkeligt.

Nu koster vel også Grand ca det dobbelte af 870 brugt (5-6000 VS 10-12.000), så der skal vel aller helst også være noget for pengene.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg var for et stykke tid siden hos Svend P og hørte hans Grand. Jeg har selv et par Evidence 470, og udover de forskellene som naturligt kommer af et par større højtalere var toppen på Granden som hadde atskillig mere "sparkle" og åbenhed. Det tog mig næsten 1 uge at blive vant med lyden af mine Evidence på nyt, og hadde Grand vært tilgengelige i ahorn ville jeg købt et par øjeblikkeligt.

Nu koster vel også Grand ca det dobbelte af 870 brugt (5-6000 VS 10-12.000), så der skal vel aller helst også være noget for pengene.

He, din oplevelse hos mig skulle have været mit bidrag til tråden.

Og da jeg ikke selv har oplevet 870'erne, har jeg ikke mere at skrive.

Men jeg er utrolig glad for Grand'erne, og de giver så meget bas at jeg ikke bruger subwooferen til musik mere.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Havde du brug for dine to mega subs til musik da du havde Dali 850  ?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Grand......dejlig højtaler, men lidt for meget bas.......fremragende diskantgengivelse. Nydelig lavet. En skidegod højtaler.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
He, din oplevelse hos mig skulle have været mit bidrag til tråden.

Og da jeg ikke selv har oplevet 870'erne, har jeg ikke mere at skrive.

Men jeg er utrolig glad for Grand'erne, og de giver så meget bas at jeg ikke bruger subwooferen til musik mere.

Beklager  men oplevelsen gjorde et indtryk, og sitter ennu på mindet. Det eneste jeg er usikker på er hvordan diskanten på Grand opleves når man lytter i lage tidsperioder? Evidence er ikke så voldsomt åben, men man kan også lytte til den en hel dag uden at blive træt.

Nye højtalere er uanset det der skal købes ind neste gang, og jeg vil gerne finde en der har en mere åben diskant enn Evidence, også skal de gerne være små da jeg aligevel bruger sub til bas, og ahorn finish er et ufravigeligt krav.

Drømmen er et par SA1550 der lød bedre, de findes på brugtmarkedet i Norge under navnet SA10 og er en højtaler med SA1550s design, men med enheder og delefilter fra 1750.

Ellers tager jeg også gerne i mod forslag.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Diskanten er jeg ret sikker på, at du aldrig bliver træt af. Den spiller så silkeblødt, at den tangerer den bedste dome der findes mht opløsning og udklingning af instrumenter. Den er bare outstanding.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej BB.

Jeg har haft begge modeller og kan hurtigt sige dig, at Grand på ALLE måder er en bedre ht. end 870eren. Bunden er bedre, da den går noget dybere. Mellemtonen er mere glat og toppen er et helt kapitel for sig ifht 870eren. Eneste "lille" problem der kan være med de to kandidater er at Granden altså er GRAND i ordets bedste forstand. Det skal do siges at den er utrolig flot "skåret" og derfor ikke virker så kasseagtig som mere traditionelle højttalere.

MVH WRONG

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg følger trop med Grand på alle punkter... bryder mig ikke om Evidence, syntes de for mørke i lyden... men hvad med IKON serien, har selv ikon 6 og den er bare super... og vis du gerne vil have mere smæk på, så er der jo ikon 7. men ellers kan mine ikon 6 uden problemer blæs min stue op, som er på omk. 23 kvadrameter... og efter mine øre er IKON serien meget mere detaljeret end Evidence... samlignede dem selv da jeg skulle købe nye...

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Dali Grand et års tid og har kun positivt at sige om dem.

Dog kræver de "luft" for at komme til deres ret.

Til hverdag står de 30 cm fra bagvæggen (med basportene lukket), men når der skal lyttes, bliver de flyttet frem (har fået beregnet den optimale position) og basportene åbnet.

Der er en verden til forskel især, hvis man som jeg gerne vil have "punch" på.

Jeg kan lytte i flere timer, uden det bliver anstrengende for ørerne.

Jeg kan kun anbefale Dali Grand, men husk de er "strømsultne". Der skal en kraftig forstærker til at holde dem, når der spilles højt.

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:

Til hverdag står de 30 cm fra bagvæggen (med basportene lukket), men når der skal lyttes, bliver de flyttet frem (har fået beregnet den optimale position) og basportene åbnet. Hvor langt fra bagvægge og sidevægge?

Hvor stort er dit lytterum?

Der er en verden til forskel især, hvis man som jeg gerne vil have "punch" på. Pga portene står åbne eller at de kobler bedre til rummet ved denne afstand?

Jeg kan kun anbefale Dali Grand, men husk de er "strømsultne". Der skal en kraftig forstærker til at holde dem, når der spilles højt. Hvilken forstærker har du på?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
svanen skrev:

Til hverdag står de 30 cm fra bagvæggen (med basportene lukket), men når der skal lyttes, bliver de flyttet frem (har fået beregnet den optimale position) og basportene åbnet. Hvor langt fra bagvægge og sidevægge?

Hvor stort er dit lytterum?

Der er en verden til forskel især, hvis man som jeg gerne vil have "punch" på. Pga portene står åbne eller at de kobler bedre til rummet ved denne afstand?

Jeg kan kun anbefale Dali Grand, men husk de er "strømsultne". Der skal en kraftig forstærker til at holde dem, når der spilles højt. Hvilken forstærker har du på?

Fra bagvæggen 1,16 m. Fra sidevæg 0,53 m. Stuen er ca. 30-31 kvm. Afstand fra det akustiske centrum (diskanten) 5,14 m. Og den sidder "lige i øjet".

Jeg synes, lyden er mere "fyldig", når basportene åbnes, men det "buldrer" for meget når højttaleren står tæt på bagvæggen.

Som du kan se i mit set-up, er min forstærker en Krell KAV 400xi. Og den kan holde Dali Grand i et "jerngreb", selv ved stor lydstyrke. Det er en "ulv i fåreklæder". Ser ikke ud af så meget, men har "spark" og spiller med stor autoritet.

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes