| Forfatter |
|
CoZmATiK Lukket konto

Bruger siden: 16 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
De fleste her inde kender mig nok som den uartige lille møgunge som skrev 500 indlæg i timen.. Well, det er jeg stadigvæk! :P
Ej helt seriøst, jeg har skaffet mig af med mine skod Eltax millenium 5000 højttalere på 10 millioner watt, på størelse med et køleskab og vejede 5 gram. Og anskaffet mig et sæt dali 850 istedet for. Højttalerne var i totalt perfekt stand ikke en ridse, enheder totalt velholdte. Og så selvfølgelig skal ham der bærer dem ind lige spille smart og rame ind i en dør og lave et ridse. Kegle :D
Well mit første spørgsmål er, hvor længe kan højttalerne leve? de er ca. 10 år gamle, og alt på dem er totalt velholdt, og de spiller helt ok. så hvor lang tid har de endu før der dør?`det eneste jeg kan finde ved dem er, at gummiet omkring basserne er lidt slapt.
Mit andet spørgsmål, jeg jo have en god forstærker til dem. jeg vil max ofre 4-5k brugt. det skal være stereo forstærker. Jeg har prøvet denon, og jeg syntes den spillede helt fint, men den var bare lidt for lys i lyden til mig. så har jeg hørt noget NAD, men det var aalt for rå i lyden.
så hvis jeg skal have noget som virkelig spiller detaljeret, hvad skal det så være? jeg har hørt nogle højttalere, tror det var B&W, og jeg syntes at de spillede godt. Jeg vil gerne have det sådan, at der er et "punch" i bassen, men samtidig vil jeg ikke have nogen resonans i bassen, gider ikke det der mudderbas. Diskanten skal helst blive ren og detaljeret. Det må gerne være en forstærker der kan sætte gang i basserne, men det skal være sådan at det giver den der hurtige,stramme og præcise bas som dalierne er kendt for. Jeg hørte min vens phillips anlæg, noget bras egentlig, men der var der skub i bassen uden nogen klam resonans. Jeg vil gerne have det sådan, at når der kommer en dyb bas lyd, så skal dalierne virkelig brage igennem, altså på de rigtige tidspunket istedet for bare hele tiden.
Jeg hører mest Trance, menkan også godt finde på at høre alt muligt blandet musik som f.erks Now Dance, Big hits, Absolute Music osv.
Mvh henrik
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kan sagtens leve 10 år endnu... og 20 skulle også være muligt. Men hvis gummiet allerede er ved at blive mørt, skal du ikke forvente for lang levetid af dem. Meeennn... så vidt jeg husker, så er ophænget generelt meget blødt på disse DALI modeller, så mon ikke alt er i den skønneste orden??
Forstærker... tjaaee.... . Det kommer lidt an på hvad du forventer. SKal det spille tordnende højt? Skal det være integreret eller seperat for/effekt??
En god integreret kunne være Acurus DIA100, der kan købes omkring 2000,- brugt. Den er rimelig fornuftigt skruet sammen, af folk der ved lidt om High End. Holfi Integra8 kunne også være et bud, hvis du ikke er lydtryksfanatiker. Med Integra8 får du noget der virkelig kommer tæt på High End.
Men fortæl lidt mere om behov og forventninger, så er det lettere at guide. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik
Velkommen tilbage. Sidst vi hørte fra dig, var Dali 850 den værste højttaler på denne jord(ringere end Eltax så vidt jeg husker), og komplet umulig at slippe af med. Hvad er der sket siden du har ændret mening så radikalt?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, nårh ja... det husker jeg... 
Er den stoppet med at skratte? Hehe...
Ej anyway, måske skulle du lytte til H/K? Den skulle have nok power til at give et pænt punch, og så lyder de ikke så dårligt.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen velkommen igen cozmatik  . Er du blevet helt glad for højttalerne alligevel?
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon pma 1500 AE kunne være et godt bud til 6000,-
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gætter på at han ikke er nået til enighed med sig selv om hvad det skal være efter 17 sider ligesom sidst 
Jeg ville se på noget Classic No 6.8 til 4k mener jeg. Ellers noget Rotel hvis du synes NAD er for voldsomt. Måske kunne Marantz eller H/K også være en mulighed.
Men mon ikke det ender som en joke ligesom sidst ... 
Kan være du får en NAD 218thx med rør i med hjem eller sådan noget, ligesom da du fik en Dali 850 med bånddiskant .
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik/CoZmATiK!
Hvis du skal deltage på forum, skal jeg gøre det helt klart, at jeg ikke vil finde mig i den spam og latterliggørelse af andre og deres hjælp som desværre fandt sted sidst.
Reglerne er skærpet en del siden du sidst var her, og i den forbindelse vil jeg bede dig læse regler grundigt igennem, for du indvilger i at være med.
Kan du deltage på fornuftigvis som alle andre, er du velkommen, men skulle du falde i, falder hammeren konsekvent, og om nødvendigt tager jeg de midler jeg har til rådighed i brug.
Ovenstående er ikke til diskussion.
God debat.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CoZmATiK
Sikke dog en besynderlig drejning din opfattelse af hvad god lyd er, har taget.
Dali 850 er da absolut en rigtig god højttaler, og især til de nærmest ingen penge de efterhånden koster. Der sælges højttalere idag, til over DKK 100.000,- som anvender dårligere og billigere enheder...
Du skal som hurtig er inde på, ikke være bekymret for holdbarheden. Enhederne er med lavtabs ophæng og er meget blødt. Hvor længe de holder er der nok ikke nogen der kan sige med sikkerhed, men mon ikke de stadig spiller når du er 40 fed og færdig... :)
Dog kan mellemtone og diskanten godt gå hen og blive lidt skarb og irriterende hvis kablerne og udstyret er lidt lyst i det...
Kendte en som engang havde 850 med den Acurus DIA100 som hurtig også nævner... Det er en meget vellydende kombi, da DIA100 er en smule mørk, men meget velkontrolleret og dynamisk. Tror ikke du finder noget der lyder bedre på 850, i det prisleje...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ophænget er også blødt på mine 850'ere, tror næppe de er ved at være færdige efter 7-8 års tjeneste... De spiller så godt som aldrig før efter de har fået noget effekt bag (Classic No 6.6, 2x275 watt i 4 ohm). Så jeg tror ikke du skal være bange for holdbarheden...
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også prøve med Parasound der burde være kræfter og dynamik nok, men så skal du have for- og effektforstærker, Parasound har ikke haft integrerede forstærkere på programmet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer og tak for svarene
jeg fik vist nok formuleret det lidt forkert ang. basserne, det er ikke slapt, bare lidt blødt, ikke meget men bare lidt. Så alt er vel helt fint?
Hvis jeg skal prøve at uddybe mine krav lidt... ahem... 
Altså jeg vil gerne hev en ren og tydelig diskant, men den skal være så lidt skarp som overhovedet muligt. Mine sarte teenage ører kan bare ikke tage når diskanten er ubehagelig
Så vil jeg gerne have den så dynamisk og deltaljeret som overhovedet muligt. Der må gerne være tryk på bassen, men det behøver altså ikke at være helt vildt meget. Jeg kan altid supplere med en subwoofer hvis jeg mangler bas. Som sagt vil jeg gerne have bassen så præcist som overhovedet og uden resonans. Jeg kan huske da jeg havde en Denon avr 3802, Der var bassen meget præcist, og det lød fandme godt. Men vil ikke have denon da de er lidt for lyse i lyden.
Har jeg formuleret det ok? ellers så bare sig til hvis der er noget jeg mangler at forklare. og tak for jeres hjælp... uden jer havde jeg nok stadig siddet med ngoet billigt eltex bras
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nåh ja, så skal det kunne spille højt, mest diskanten skal spille højt og rent, bare skal selvfølgelig kunne følge med samtidig med at den er stram og præcist, og uden klam mudret resonans. Er egentlig ret ligeglad om det er interegret eller seperat eller havd det er. Det er lyden jeg går efter.
og til Sven: haha dig kan jeg sq godt huske. hvor lang tid er det siden? 3 år? Tja jeg har vel ændret mig, jeg er kommet over det der "årh hvor er det fedt sygo monster meget bas brian" niveu.
Men jeg kan da stadig godt lide bas, bare den er stram og præcis.
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS: Forstærkeren skal have drejeknepper!!!111
HAHHA! det gas! og i ka ta det! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stadig... Acurus DIA100 __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så er spørgsmålet bare hvor man kan lytte og købe den. Er du sikker på at den virkelig opfylder alle disse krav? 2k er egentlig ikke særlig meget for en forstærker. kan en så billig forstærker virkelig holde styr på dalierne? mvh henrik
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers har jeg set lidt på den der holfi. Den lyer også meget god, jeg har ikke behøv for den helt ekstreme bas, men vil da gerne have en pæn del bas. jeg køber alligevel nok en sub senere
|
| Til top |
|
| |
CoZmATiK Lukket konto

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nå ja så lige en ting til: er det jeg har gang i helt forkert, eftersom min musik smag primært er trance? skal jeg over i noget helt andet? jeg har hørt min vens cerwin vega højttalere, syntes de spillede ganske hæsligt, diskanten var for skarp, og bassen var ekstrem mudret og utydelig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Acurus skal du finde brugt. Lige pt tror jeg ikke der er nogen til salg, så det er bare at vente.
Nyprisen på DIA100 er 8000,-. Og til den pris fik man noget der mindede om High End, udviklet af den legendariske "Mondial-guru". Den er virkelig solidt bygget, og baseret på gennemprøvet teknik. Ikke noget smart nyt gejl... ægte konservativt!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|